Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)
Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?
Kyllä putkimies on ollut ihan järjissään tuota kuvaa piirtäessään...
Venttiiliksi Bi-TDI Audin tai OM651 TT:n bypass-vena / käytät tärpättien bypass-kikottimia / tai jos rahaa on ku kroisoksella, niin miksei hukkaporttikin käy.
Yliahdon estät ohjaamalla pikkuahtimen turbiinipuolen hukkista (nro 1).
Venttiiliksi Bi-TDI Audin tai OM651 TT:n bypass-vena / käytät tärpättien bypass-kikottimia / tai jos rahaa on ku kroisoksella, niin miksei hukkaporttikin käy.
Yliahdon estät ohjaamalla pikkuahtimen turbiinipuolen hukkista (nro 1).
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?
Mahtaako kukaan tietää osanumeroa tuolle Om651 bypass venttiilille itse en epc:stä tuota löytänyt millään..norsu kirjoitti:Kyllä putkimies on ollut ihan järjissään tuota kuvaa piirtäessään...
Venttiiliksi Bi-TDI Audin tai OM651 TT:n bypass-vena / käytät tärpättien bypass-kikottimia / tai jos rahaa on ku kroisoksella, niin miksei hukkaporttikin käy.
Yliahdon estät ohjaamalla pikkuahtimen turbiinipuolen hukkista (nro 1).
Yksi juttu mikä mietityttää on millä konstilla tuon 8mm pumpun ahtamattoman syötön saa tarpeeksi pienelle että ei tulppaa tuota pikkuahdinta jos läimäsee suoraan lapun lattiaan. Ja toinen juttu mikä tuli tuossa aamulla mieleen että miten käynee ahtopaineille tommosella pikkuturbolla tasakaasulla ajaessa esim. 100kmh kun muistaakseni hx35 oli paineet 0.2bar@100kmh.
Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?
Sinullahan on siellä jo tietokonetta muutenkin niin laitat magneettiventtiilin morkoolin kelloon menevään letkuun ja tietokone päättää milloin isot syötöt päästetään valoilleen.
Tai sitten taitaa kylläkin riittää kun siirrät morkoolin kellolle menevän letkun osan 3 eli takaiskuventtiilin toiselle puolelle eli ison ahtimen painelähtöön, vai mitä ?
Tai sitten taitaa kylläkin riittää kun siirrät morkoolin kellolle menevän letkun osan 3 eli takaiskuventtiilin toiselle puolelle eli ison ahtimen painelähtöön, vai mitä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?
Ongelmana on tuo syötön määrä ennen ku morkooli edes herää, eli enneku on ahtoja. Tuossa pumpussa kun on tuo ulkoinen morkooli/syötönsäätö ja jos pistää alasyötön minimiin niin alkaa jo häiritä tyhjäkäyntiä sekä käyntiin lähtemistä.veskola kirjoitti:Sinullahan on siellä jo tietokonetta muutenkin niin laitat magneettiventtiilin morkoolin kelloon menevään letkuun ja tietokone päättää milloin isot syötöt päästetään valoilleen.
Tai sitten taitaa kylläkin riittää kun siirrät morkoolin kellolle menevän letkun osan 3 eli takaiskuventtiilin toiselle puolelle eli ison ahtimen painelähtöön, vai mitä ?
Tietty tilanne voi olla eri pienellä turbolla joka herää nopeasti, mutta tuo jäänee nähtäväksi... Morkoolia varmaan pystyy sitten hidastamaan turboruuvvilla ja juurikin käyttämällä tuon ison ahtimen painetta.
Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?
Niin toi vik...ominaisuus, se on minulla on jo 7mm elementeillä eli ei moottori polta puhtaasti vaikka morkooli on pois käytöstä
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?
Et saa pikkuahdinta tukkoon mitenkään, koska ennen tukkeutumista ahtovastuun pitää siirtyä isolle ahtimelle. Tämä on tavallaan mitoituskysymys, mutta sekventaalina tuossa on enempi pelivaraa, kuin compoundina. Isompi ahtimesi minua tässä enempi huolestuttaisi kompurakarttansa perusteella. Mikä on tehotavoitteesi?
Tulet yllättymään ison ahtimen heräämisen herkkyydestä sekventaalina vs. yksikseen...
Ahtopaine tasakaasulla satasessa helposti 0,5-1,0bar, mutta tuskin enempää. Sähköistä säädintä (kaasun asento, ahtopaine ja kierrosluku) tuohon pikkuahtimeen, mikäli osottautuu ongelmalliseksi.
Tulet yllättymään ison ahtimen heräämisen herkkyydestä sekventaalina vs. yksikseen...
Ahtopaine tasakaasulla satasessa helposti 0,5-1,0bar, mutta tuskin enempää. Sähköistä säädintä (kaasun asento, ahtopaine ja kierrosluku) tuohon pikkuahtimeen, mikäli osottautuu ongelmalliseksi.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?
Kuulostaa hyvältä, tehotavoite on neljänsadan paikkeilla.norsu kirjoitti:Et saa pikkuahdinta tukkoon mitenkään, koska ennen tukkeutumista ahtovastuun pitää siirtyä isolle ahtimelle. Tämä on tavallaan mitoituskysymys, mutta sekventaalina tuossa on enempi pelivaraa, kuin compoundina. Isompi ahtimesi minua tässä enempi huolestuttaisi kompurakarttansa perusteella. Mikä on tehotavoitteesi?
Tulet yllättymään ison ahtimen heräämisen herkkyydestä sekventaalina vs. yksikseen...
Ahtopaine tasakaasulla satasessa helposti 0,5-1,0bar, mutta tuskin enempää. Sähköistä säädintä (kaasun asento, ahtopaine ja kierrosluku) tuohon pikkuahtimeen, mikäli osottautuu ongelmalliseksi.
Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?
Neljäänsataan tuon on ok ahdin, tosin karttansa mukaan tuo ei oikein nakuahtimien aatelia ole. No eipä noihin tehoihin paljoa ahtoa pitäisi vielä tarvitakkaan.
Kannattaa sitten muistaa, että tuosta pumpusta tulee ~600hv polttoaineet, joten tulee savuamaan lutu pohjassa melkoisesti tuolla ahtimella. Toinen keino on sitten vähentää max syöttöjä ja ottaa pumpusta ulos vain se mitä tarvitset, eikä tarvitse savutella niin kauhiasti. Isompiin tehoihin sitten isompi murkula.
Kannattaa sitten muistaa, että tuosta pumpusta tulee ~600hv polttoaineet, joten tulee savuamaan lutu pohjassa melkoisesti tuolla ahtimella. Toinen keino on sitten vähentää max syöttöjä ja ottaa pumpusta ulos vain se mitä tarvitset, eikä tarvitse savutella niin kauhiasti. Isompiin tehoihin sitten isompi murkula.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?
Juu syötöt on nyt vielä max140cc jota säädetään sitten sopevaksi kunhan penkkiin päästään. Projekti nytkähti tänään vähän eteenpäin kun tuli käytyä tarvikemotissa ostoksilla, eli turbo on nyt hommattu. Pikkuahtimen by pass venttiiliksi tilasin audin bitdi:n venttiilin numerolla: 059 145 901 b joka pitäisi saapua parin viikon sisään. Tässä kuva tuosta venttiilistä:norsu kirjoitti:Neljäänsataan tuon on ok ahdin, tosin karttansa mukaan tuo ei oikein nakuahtimien aatelia ole. No eipä noihin tehoihin paljoa ahtoa pitäisi vielä tarvitakkaan.
Kannattaa sitten muistaa, että tuosta pumpusta tulee ~600hv polttoaineet, joten tulee savuamaan lutu pohjassa melkoisesti tuolla ahtimella. Toinen keino on sitten vähentää max syöttöjä ja ottaa pumpusta ulos vain se mitä tarvitset, eikä tarvitse savutella niin kauhiasti. Isompiin tehoihin sitten isompi murkula.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?
Jos olen oikeen ymmärtänyt toimintaperiaatteen niin toimii ihan automaattisesti, eli niin että kun pikkuturbo imee menee venttiili alipaineen voimasta kiinni ja sitten kun iso alkaa tuottaan enemmän ilmaa aukeaa venttiili.Eetyzk kirjoitti:Millä tuota venttiiliä aukastaan? Alipaineella vai sähköllä?
Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?
Aivan, tuossa on juttua juuri tästä aiheesta:
http://forums.tdiclub.com/showpost.php? ... stcount=14" onclick="window.open(this.href);return false;
eli kyseessä on takaiskuventtiili, joka aukeaa kun suurempi ahdin alkaa painaa sitä auki voitettua pienemmän ahtimen tuottaman paineen. (tai no riippuu miten ja minne sen kytkee). Tuon tdiclub foorumin teksin perusteella kannattaa harkita mihin asentoon tuon laittaa, ettei esimerkiksi kiihtyvyysvoima ala sitä aukomaan, vaikka kyllähän se pikkuahtimen tuottama paine sitä kiinni painaa.
Sama periaate kuin siinä volvopentan venttiilissä jota käsittääkseni käytettiin esimerkiksi Teemun drifterissä mekaanisen ja turboahtimen yhdistelmässä.
http://forums.tdiclub.com/showpost.php? ... stcount=14" onclick="window.open(this.href);return false;
eli kyseessä on takaiskuventtiili, joka aukeaa kun suurempi ahdin alkaa painaa sitä auki voitettua pienemmän ahtimen tuottaman paineen. (tai no riippuu miten ja minne sen kytkee). Tuon tdiclub foorumin teksin perusteella kannattaa harkita mihin asentoon tuon laittaa, ettei esimerkiksi kiihtyvyysvoima ala sitä aukomaan, vaikka kyllähän se pikkuahtimen tuottama paine sitä kiinni painaa.
Sama periaate kuin siinä volvopentan venttiilissä jota käsittääkseni käytettiin esimerkiksi Teemun drifterissä mekaanisen ja turboahtimen yhdistelmässä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?
Siitä vähän kääntöä oikealle ja alaspäin niin voisi olla aika hyvä:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?
Tässä vielä kaavio miltä tuon pitäisi sitten valmiina näyttää:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?
Jos sitä tänään saisi jotain aikaiseksi, eli aloittakaamme vittumaisimmasta ensin.. Öljypohja irti ja paluureikää pirraamaan:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?
Reikä suureni 26mm:
Sitten hyvä putsaus:
Sitten hyvä putsaus:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?
Öljypohja on taas takasin omalla paikallaan ja öljyt koneessa. Nyt voikin huudella paskat kurkusta asennusjuomalla:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?
Turbot heftattuna:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Kuumalla puolella ei tila riittänyt joten evo 2:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Ensimmäisen hukkiksen, eli sen joka ohittaa pikkuturbon mallailua. Yritin tehdä silleen että mahdollisimman jouhevasti menisi pakokaasut ahdinta koden:
Toisesta kulmasta:
Muutama harjoituspalikka
Toisesta kulmasta:
Muutama harjoituspalikka
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Ei ole huonohermoisen hommaa tuo ahtimien ja putkien sovittelu. Noista mutkista kehtaa napsia kuvia
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Mukava että joku kommentoikin ja kyllä on tosiaan aikaavievää hommaa tuo putkien yhteen sovittelu.Jolle kirjoitti:Ei ole huonohermoisen hommaa tuo ahtimien ja putkien sovittelu. Noista mutkista kehtaa napsia kuvia
Tänään ohjelmassa toisen hukkaportin paikka ja putkien liitosten hitsaus. Laipat jätin vielä heftiin niin saa vielä hienosäätää jos joku paikka on lämmön vaikutuksesta muuttunut. Suurin osa hitsattu tigillä, mutta taitojen puuttuessa jotain täyttöjä joutui tekeen migillä. Tuon toisen hukkiksen hirmusaumat on vanhoja kötöstyksiä, kun ei tuohon synapsen hukkikseen saa mistää uusia laippoja (tai saa mutta maksaa hunajaa )
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Hienon näköistä tekemistä kaiken kaikkiaan
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Olen tätä lueskellut, muttaa minulla on yleensä niin typerät kommentit, joten olen yrittänyt pidättäytyä kommentoimisesta.
Mielenkiinnolla odotellaan millainen tästä oikein tulee ja ilmeisesti tähän tulee kunnon logitus niin nähdään paineiden käyttäytyminen eri pisteissä oikesti.
Tuo on muuten hyvä kun tallista löytyy sekä mig että tig...tekee sutta kummalla vain niin toisella voi paikata jäljen. Omaa farkkuakin hitsasin ensin migillä ja kun sauma jäi pömpöttämään niin piti polttaa alas tigillä, sitten kun tiggi poltti peltiin reijän niin piti täyttää migillä, sitten kun sauma jäi pömpöttämään....
Mielenkiinnolla odotellaan millainen tästä oikein tulee ja ilmeisesti tähän tulee kunnon logitus niin nähdään paineiden käyttäytyminen eri pisteissä oikesti.
Tuo on muuten hyvä kun tallista löytyy sekä mig että tig...tekee sutta kummalla vain niin toisella voi paikata jäljen. Omaa farkkuakin hitsasin ensin migillä ja kun sauma jäi pömpöttämään niin piti polttaa alas tigillä, sitten kun tiggi poltti peltiin reijän niin piti täyttää migillä, sitten kun sauma jäi pömpöttämään....
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Paskat pois alta ja tarpeeks lyhkäsellä valokaarella, niin alkaa tikilläkin tulosta syntymään. Mikillä nyt vetelee vaikka korvakuulolta...
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Ensikäynnistys:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lsYYejg6fyE[/youtube]
Kuvia myöhemmin. Ahtoputkisto vielä rakentamatta kun ei ole bypass venttiili tullut :/
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lsYYejg6fyE[/youtube]
Kuvia myöhemmin. Ahtoputkisto vielä rakentamatta kun ei ole bypass venttiili tullut :/
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
yksityinen video. Ei nävy
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Kännyllä uppasin mutta nyt korjattu.BTriker kirjoitti:yksityinen video. Ei nävy
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Jep, ny näkkyy. Hieno ja sit vain kohti seuraavaa tasaa. Seuranta jatkuu...
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Muutama kuva viikonlopulta ekana komeat letkut tietty tarvikemotti.com seuraavana öljyn paluut ja viimeisenä vähän ahtoputkikötöstyksiä. Öljyn paluulinjojen rakennuksessa käytettiiin hyväksi vanhaa ruohonleikkurin työntökahvaa sekä rikkimennyttä aurinkotuolia, eli ei koskaan kannata mitään mikä sisältää rautaaa heittää menemään
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.