Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja norsu »

Kyllä putkimies on ollut ihan järjissään tuota kuvaa piirtäessään... 8)

Venttiiliksi Bi-TDI Audin tai OM651 TT:n bypass-vena / käytät tärpättien bypass-kikottimia / tai jos rahaa on ku kroisoksella, niin miksei hukkaporttikin käy.

Yliahdon estät ohjaamalla pikkuahtimen turbiinipuolen hukkista (nro 1).
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

norsu kirjoitti:Kyllä putkimies on ollut ihan järjissään tuota kuvaa piirtäessään... 8)

Venttiiliksi Bi-TDI Audin tai OM651 TT:n bypass-vena / käytät tärpättien bypass-kikottimia / tai jos rahaa on ku kroisoksella, niin miksei hukkaporttikin käy.

Yliahdon estät ohjaamalla pikkuahtimen turbiinipuolen hukkista (nro 1).
Mahtaako kukaan tietää osanumeroa tuolle Om651 bypass venttiilille itse en epc:stä tuota löytänyt millään..

Yksi juttu mikä mietityttää on millä konstilla tuon 8mm pumpun ahtamattoman syötön saa tarpeeksi pienelle että ei tulppaa tuota pikkuahdinta jos läimäsee suoraan lapun lattiaan. Ja toinen juttu mikä tuli tuossa aamulla mieleen että miten käynee ahtopaineille tommosella pikkuturbolla tasakaasulla ajaessa esim. 100kmh kun muistaakseni hx35 oli paineet 0.2bar@100kmh.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sinullahan on siellä jo tietokonetta muutenkin niin laitat magneettiventtiilin morkoolin kelloon menevään letkuun ja tietokone päättää milloin isot syötöt päästetään valoilleen.

Tai sitten taitaa kylläkin riittää kun siirrät morkoolin kellolle menevän letkun osan 3 eli takaiskuventtiilin toiselle puolelle eli ison ahtimen painelähtöön, vai mitä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:Sinullahan on siellä jo tietokonetta muutenkin niin laitat magneettiventtiilin morkoolin kelloon menevään letkuun ja tietokone päättää milloin isot syötöt päästetään valoilleen.

Tai sitten taitaa kylläkin riittää kun siirrät morkoolin kellolle menevän letkun osan 3 eli takaiskuventtiilin toiselle puolelle eli ison ahtimen painelähtöön, vai mitä ?
Ongelmana on tuo syötön määrä ennen ku morkooli edes herää, eli enneku on ahtoja. Tuossa pumpussa kun on tuo ulkoinen morkooli/syötönsäätö ja jos pistää alasyötön minimiin niin alkaa jo häiritä tyhjäkäyntiä sekä käyntiin lähtemistä.
Tietty tilanne voi olla eri pienellä turbolla joka herää nopeasti, mutta tuo jäänee nähtäväksi... Morkoolia varmaan pystyy sitten hidastamaan turboruuvvilla ja juurikin käyttämällä tuon ison ahtimen painetta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin toi vik...ominaisuus, se on minulla on jo 7mm elementeillä eli ei moottori polta puhtaasti vaikka morkooli on pois käytöstä :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja norsu »

Et saa pikkuahdinta tukkoon mitenkään, koska ennen tukkeutumista ahtovastuun pitää siirtyä isolle ahtimelle. Tämä on tavallaan mitoituskysymys, mutta sekventaalina tuossa on enempi pelivaraa, kuin compoundina. Isompi ahtimesi minua tässä enempi huolestuttaisi kompurakarttansa perusteella. Mikä on tehotavoitteesi?

Tulet yllättymään ison ahtimen heräämisen herkkyydestä sekventaalina vs. yksikseen... :wink:

Ahtopaine tasakaasulla satasessa helposti 0,5-1,0bar, mutta tuskin enempää. Sähköistä säädintä (kaasun asento, ahtopaine ja kierrosluku) tuohon pikkuahtimeen, mikäli osottautuu ongelmalliseksi.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

norsu kirjoitti:Et saa pikkuahdinta tukkoon mitenkään, koska ennen tukkeutumista ahtovastuun pitää siirtyä isolle ahtimelle. Tämä on tavallaan mitoituskysymys, mutta sekventaalina tuossa on enempi pelivaraa, kuin compoundina. Isompi ahtimesi minua tässä enempi huolestuttaisi kompurakarttansa perusteella. Mikä on tehotavoitteesi?

Tulet yllättymään ison ahtimen heräämisen herkkyydestä sekventaalina vs. yksikseen... :wink:

Ahtopaine tasakaasulla satasessa helposti 0,5-1,0bar, mutta tuskin enempää. Sähköistä säädintä (kaasun asento, ahtopaine ja kierrosluku) tuohon pikkuahtimeen, mikäli osottautuu ongelmalliseksi.
Kuulostaa hyvältä, tehotavoite on neljänsadan paikkeilla.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja norsu »

Neljäänsataan tuon on ok ahdin, tosin karttansa mukaan tuo ei oikein nakuahtimien aatelia ole. No eipä noihin tehoihin paljoa ahtoa pitäisi vielä tarvitakkaan.

Kannattaa sitten muistaa, että tuosta pumpusta tulee ~600hv polttoaineet, joten tulee savuamaan lutu pohjassa melkoisesti tuolla ahtimella. Toinen keino on sitten vähentää max syöttöjä ja ottaa pumpusta ulos vain se mitä tarvitset, eikä tarvitse savutella niin kauhiasti. Isompiin tehoihin sitten isompi murkula.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

norsu kirjoitti:Neljäänsataan tuon on ok ahdin, tosin karttansa mukaan tuo ei oikein nakuahtimien aatelia ole. No eipä noihin tehoihin paljoa ahtoa pitäisi vielä tarvitakkaan.

Kannattaa sitten muistaa, että tuosta pumpusta tulee ~600hv polttoaineet, joten tulee savuamaan lutu pohjassa melkoisesti tuolla ahtimella. Toinen keino on sitten vähentää max syöttöjä ja ottaa pumpusta ulos vain se mitä tarvitset, eikä tarvitse savutella niin kauhiasti. Isompiin tehoihin sitten isompi murkula.
Juu syötöt on nyt vielä max140cc jota säädetään sitten sopevaksi kunhan penkkiin päästään. Projekti nytkähti tänään vähän eteenpäin kun tuli käytyä tarvikemotissa ostoksilla, eli turbo on nyt hommattu. Pikkuahtimen by pass venttiiliksi tilasin audin bitdi:n venttiilin numerolla: 059 145 901 b joka pitäisi saapua parin viikon sisään. Tässä kuva tuosta venttiilistä:
E7D1D1E1-5689-4BFC-A7FC-348C3AED44D1-1018-000000CD7E553A28_zps3a09d0ed.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:12. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Eetyzk kirjoitti:Millä tuota venttiiliä aukastaan? Alipaineella vai sähköllä?
Jos olen oikeen ymmärtänyt toimintaperiaatteen niin toimii ihan automaattisesti, eli niin että kun pikkuturbo imee menee venttiili alipaineen voimasta kiinni ja sitten kun iso alkaa tuottaan enemmän ilmaa aukeaa venttiili.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Aivan, tuossa on juttua juuri tästä aiheesta:
http://forums.tdiclub.com/showpost.php? ... stcount=14" onclick="window.open(this.href);return false;

eli kyseessä on takaiskuventtiili, joka aukeaa kun suurempi ahdin alkaa painaa sitä auki voitettua pienemmän ahtimen tuottaman paineen. (tai no riippuu miten ja minne sen kytkee). Tuon tdiclub foorumin teksin perusteella kannattaa harkita mihin asentoon tuon laittaa, ettei esimerkiksi kiihtyvyysvoima ala sitä aukomaan, vaikka kyllähän se pikkuahtimen tuottama paine sitä kiinni painaa.

Sama periaate kuin siinä volvopentan venttiilissä jota käsittääkseni käytettiin esimerkiksi Teemun drifterissä mekaanisen ja turboahtimen yhdistelmässä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Siitä vähän kääntöä oikealle ja alaspäin niin voisi olla aika hyvä:
WP_20140218_15_36_30_Pro_2.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Tässä vielä kaavio miltä tuon pitäisi sitten valmiina näyttää:
tublamaster.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Jos sitä tänään saisi jotain aikaiseksi, eli aloittakaamme vittumaisimmasta ensin.. Öljypohja irti ja paluureikää pirraamaan:
WP_20140221_17_39_06_Pro.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Reikä suureni 26mm:
WP_20140221_19_19_42_Pro.jpg
Sitten hyvä putsaus:
WP_20140221_19_36_33_Pro.jpg
WP_20140221_19_36_40_Pro.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Öljypohja on taas takasin omalla paikallaan ja öljyt koneessa. Nyt voikin huudella paskat kurkusta asennusjuomalla:
WP_20140221_19_39_33_Pro.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Turbot heftattuna:
WP_20140222_13_55_01_Pro.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Kuumalla puolella ei tila riittänyt joten evo 2:
WP_20140224_18_37_53_Pro.jpg
WP_20140224_18_37_06_Pro.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Ensimmäisen hukkiksen, eli sen joka ohittaa pikkuturbon mallailua. Yritin tehdä silleen että mahdollisimman jouhevasti menisi pakokaasut ahdinta koden:
WP_20140225_18_13_06_Pro.jpg
Toisesta kulmasta:
WP_20140225_18_13_13_Pro.jpg
Muutama harjoituspalikka :)
WP_20140225_18_15_01_Pro.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Ei ole huonohermoisen hommaa tuo ahtimien ja putkien sovittelu. Noista mutkista kehtaa napsia kuvia :thumbup:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Jolle kirjoitti:Ei ole huonohermoisen hommaa tuo ahtimien ja putkien sovittelu. Noista mutkista kehtaa napsia kuvia :thumbup:
Mukava että joku kommentoikin :) ja kyllä on tosiaan aikaavievää hommaa tuo putkien yhteen sovittelu.
Tänään ohjelmassa toisen hukkaportin paikka ja putkien liitosten hitsaus. Laipat jätin vielä heftiin niin saa vielä hienosäätää jos joku paikka on lämmön vaikutuksesta muuttunut. Suurin osa hitsattu tigillä, mutta taitojen puuttuessa jotain täyttöjä joutui tekeen migillä. Tuon toisen hukkiksen hirmusaumat on vanhoja kötöstyksiä, kun ei tuohon synapsen hukkikseen saa mistää uusia laippoja (tai saa mutta maksaa hunajaa :evil: )
WP_20140226_17_02_40_Pro.jpg
WP_20140226_17_02_52_Pro.jpg
WP_20140226_16_32_30_Pro.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Hienon näköistä tekemistä kaiken kaikkiaan :thumbup:
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olen tätä lueskellut, muttaa minulla on yleensä niin typerät kommentit, joten olen yrittänyt pidättäytyä kommentoimisesta.

Mielenkiinnolla odotellaan millainen tästä oikein tulee ja ilmeisesti tähän tulee kunnon logitus niin nähdään paineiden käyttäytyminen eri pisteissä oikesti.

Tuo on muuten hyvä kun tallista löytyy sekä mig että tig...tekee sutta kummalla vain niin toisella voi paikata jäljen. Omaa farkkuakin hitsasin ensin migillä ja kun sauma jäi pömpöttämään niin piti polttaa alas tigillä, sitten kun tiggi poltti peltiin reijän niin piti täyttää migillä, sitten kun sauma jäi pömpöttämään.... :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

Paskat pois alta ja tarpeeks lyhkäsellä valokaarella, niin alkaa tikilläkin tulosta syntymään. Mikillä nyt vetelee vaikka korvakuulolta...
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Ensikäynnistys:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lsYYejg6fyE[/youtube]

Kuvia myöhemmin. Ahtoputkisto vielä rakentamatta kun ei ole bypass venttiili tullut :/
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja BTriker »

yksityinen video. Ei nävy :x
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

BTriker kirjoitti:yksityinen video. Ei nävy :x
Kännyllä uppasin mutta nyt korjattu.
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Jep, ny näkkyy. Hieno ja sit vain kohti seuraavaa tasaa. Seuranta jatkuu...
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Muutama kuva viikonlopulta ekana komeat letkut tietty tarvikemotti.com seuraavana öljyn paluut ja viimeisenä vähän ahtoputkikötöstyksiä. Öljyn paluulinjojen rakennuksessa käytettiiin hyväksi vanhaa ruohonleikkurin työntökahvaa sekä rikkimennyttä aurinkotuolia, eli ei koskaan kannata mitään mikä sisältää rautaaa heittää menemään :)
WP_20140228_13_02_04_Pro.jpg
WP_20140228_20_21_36_Pro.jpg
WP_20140302_21_06_13_Pro.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin