Mynä pumppu käyttäytyy oudosti...?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Lillsunde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ti 09.10.2012 13:07
Paikkakunta: Kokkola

Mynä pumppu käyttäytyy oudosti...?

Viesti Kirjoittaja Lillsunde »

Elikkäs huomasin kun kasvatin kaasun liikerataa että jos on kaasu pohjassa niin syöttö pienenee, mutta jos vähän nostaa kaasua niin rupee tulemaan paljon enemmän tehoa ja savua. Myös ahdot laskevat 1.6 baariin, normaalisti ne ovat 2.2baaria (tai ahdot karkaa sinne 2.5 baariin kun löytää sen sopivan kaasuasennon milloin tulee eniten syöttöä...) ja ei tuu ollenkaan mustaa kun on kaasu ihan pohjassa. Pumppu on mynän 7mm 170cc tuotolla. Liikeradan kasvatin silleen että laitoin sen vivun siinä pumpun kyljessä vähän matalemmaksi, siinä on kaks asentoa (tai palloa mihin voi kiinnittää sen vivun). Jos joku pumppu velho voisi selittää ton niin oisin kiitollinen.. :)
S211 280CDI Sport -06
ex: S124 300TDT, 7,5mm Dieselmeken, HX40 Holset.
ex: W210 320CDI Special Edition
ex: W124 300DT, 7mm mynä, HX40 Holset, JM-koneen vahvistama 722.3.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Mynä pumppu käyttäytyy oudosti...?

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Vaikuttais enempikin vuotavalta hukkaportilta tuo sun vikas kun pumppu vialta,lätkäpohjassa pakopaine kasvaa niin äkkiä että pakottaa portin auki ja taas esim puolella kaasulla portti pysyy kiinni.
värit väreihin ja loput maihin.
Lillsunde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ti 09.10.2012 13:07
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mynä pumppu käyttäytyy oudosti...?

Viesti Kirjoittaja Lillsunde »

Joo se on totta, mutta tässä oli ongelmana se että pumppu pienentää syöttöä kun kaasu on pohjassa. Sen näkee ihan savun pienestä määrästä.. elikkä kysymys on voiko kaasun liikerataa kasvattaa niin paljon että pumppu pienentää syöttöä, vai onko pumpun säätimessä jotain häikkää?
S211 280CDI Sport -06
ex: S124 300TDT, 7,5mm Dieselmeken, HX40 Holset.
ex: W210 320CDI Special Edition
ex: W124 300DT, 7mm mynä, HX40 Holset, JM-koneen vahvistama 722.3.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Mynä pumppu käyttäytyy oudosti...?

Viesti Kirjoittaja masa201 »

No jos pakopaine avaa hukkaportin niin ahdot tipahtaa ja adonalainen syöttö pienentyy.tuli vaan ekana mieleen väkisin aukeeva portti. :crazy:miksei siinä voi olla pumpussakin se vika.
värit väreihin ja loput maihin.
Lillsunde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ti 09.10.2012 13:07
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mynä pumppu käyttäytyy oudosti...?

Viesti Kirjoittaja Lillsunde »

Joo mutta ku portti aukea vasta 2 baarin paikkeilla... Ahdot nousee vaan sinne 1.6baariin kun on kaasu pohjassa ja ei tuu mustaa putkesta.. Elikkä se teoria ei oikeen toimi :/
S211 280CDI Sport -06
ex: S124 300TDT, 7,5mm Dieselmeken, HX40 Holset.
ex: W210 320CDI Special Edition
ex: W124 300DT, 7mm mynä, HX40 Holset, JM-koneen vahvistama 722.3.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Mynä pumppu käyttäytyy oudosti...?

Viesti Kirjoittaja xr »

mersun pumpun säädin ei voi toimia kuvaamallasi tavalla enkä usko että sellaista sais edes erikoistilauksella
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Mynä pumppu käyttäytyy oudosti...?

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Kerroit että savutus vähenee, mutta oletko katsonut muuttuuko pakokaasu valkoiseksi/vaalean harmaaksi kun painat kaasun pohjaan? Haiseeko palamaton diesel?

Veikkaisin asian johtuvan siitä että pumppu antaa enemmän polttoainetta mitä saat moottorissasi palamaan. Silloin kone tukehtuu ja mustan savun määrä vähenee. Kone lähtee taas vetämään paremmin kun nostat hieman kaasua ylös. Jos kone saa liikaa soppaa pakokaasu muuttuu vaalean harmaaksi ja haisee todella kitkerältä. Valkoista savua tulee vasta kun polttoaine ylimäärä on todella raju joten sitä tuskin ilmenee 7mm pumpun kanssa.

Vähennä sovinnolla maksimisyöttöä pois sen verran, että auto vetää raikkaasti kaasupohjassa.

Jaa niin vielä tuli mieleen yksi vaihtoehto: Polttoaineen siirtopaineen / siirtopumpun tuoton romahtaminen. Se voisi myös aiheuttaa tuollaista vedon / savun puutetta kaasupohjassa. Onko käytössä alkuperäiset polttoainelinjat ja siirtopumppu?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Mynä pumppu käyttäytyy oudosti...?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Petehri kirjoitti:Jos kone saa liikaa soppaa pakokaasu muuttuu vaalean harmaaksi ja haisee todella kitkerältä. Valkoista savua tulee vasta kun polttoaine ylimäärä on todella raju
Kiitosta tästä tiedeosta :thumbup:

Nytte mahto selvitä vaunuveturin toisinaan näkyvä valkean harmaa usva. Huomasin sen aiemmin kesällä. Meinaan ahdot on rajattu 1.2bar ja kun auto oli seisomassa nyt syksyllä huomasin et vivun liikeradan rajoitin oli tippunu startin päälle :)

Mosa saa soppaa emepi kun kerkeää polttamaan nuilla ahdoilla. Juu ja mynän uusimman generaation seiskat on. Niin ja vain kuumilla keleillä näkyy eli homma lie on selvä. Ahtoja siis pitäis hiukan nostaa ja askin paineita :wink:
Lillsunde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ti 09.10.2012 13:07
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mynä pumppu käyttäytyy oudosti...?

Viesti Kirjoittaja Lillsunde »

Aivan, en tiiä miten en miettinyt siirtopaineen romahtamista... On vielä vakio linjat/siirtopumppu käytössä. Pakokaasu ei muutu mikskään, se vähenee vaan. Pitää koittaa siirtopumpulla jos se auttais asiaa.

Kiitoksia! :)
Petehri kirjoitti:Kerroit että savutus vähenee, mutta oletko katsonut muuttuuko pakokaasu valkoiseksi/vaalean harmaaksi kun painat kaasun pohjaan? Haiseeko palamaton diesel?

Veikkaisin asian johtuvan siitä että pumppu antaa enemmän polttoainetta mitä saat moottorissasi palamaan. Silloin kone tukehtuu ja mustan savun määrä vähenee. Kone lähtee taas vetämään paremmin kun nostat hieman kaasua ylös. Jos kone saa liikaa soppaa pakokaasu muuttuu vaalean harmaaksi ja haisee todella kitkerältä. Valkoista savua tulee vasta kun polttoaine ylimäärä on todella raju joten sitä tuskin ilmenee 7mm pumpun kanssa.

Vähennä sovinnolla maksimisyöttöä pois sen verran, että auto vetää raikkaasti kaasupohjassa.

Jaa niin vielä tuli mieleen yksi vaihtoehto: Polttoaineen siirtopaineen / siirtopumpun tuoton romahtaminen. Se voisi myös aiheuttaa tuollaista vedon / savun puutetta kaasupohjassa. Onko käytössä alkuperäiset polttoainelinjat ja siirtopumppu?
S211 280CDI Sport -06
ex: S124 300TDT, 7,5mm Dieselmeken, HX40 Holset.
ex: W210 320CDI Special Edition
ex: W124 300DT, 7mm mynä, HX40 Holset, JM-koneen vahvistama 722.3.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Mynä pumppu käyttäytyy oudosti...?

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Minkänäköinen mersu on tämä samassa kaupungissa pörräävä st?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mynä pumppu käyttäytyy oudosti...?

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Kaverin autossa oli joskus vastaavaa ongelmaa, lopulta selvisi että siinä oli suodatin ja letkut täynä jotain mustaa kuraa, eli soppa ei kulkenut kunnolla läpi koska suodatin oli ikivanha ja tukossa.
W201 250D
W202 250D
Lillsunde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ti 09.10.2012 13:07
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mynä pumppu käyttäytyy oudosti...?

Viesti Kirjoittaja Lillsunde »

jari_w123 kirjoitti:Minkänäköinen mersu on tämä samassa kaupungissa pörräävä st?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 280CDI Sport -06
ex: S124 300TDT, 7,5mm Dieselmeken, HX40 Holset.
ex: W210 320CDI Special Edition
ex: W124 300DT, 7mm mynä, HX40 Holset, JM-koneen vahvistama 722.3.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Mynä pumppu käyttäytyy oudosti...?

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jaaha eli tuommonen. Täytyypä nostellä kättä kun tulee vastaan tai tervehtiä savumerkeillä jos näkee taustapeilistä :lol: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Lillsunde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ti 09.10.2012 13:07
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mynä pumppu käyttäytyy oudosti...?

Viesti Kirjoittaja Lillsunde »

Jepp :lol:
jari_w123 kirjoitti:Jaaha eli tuommonen. Täytyypä nostellä kättä kun tulee vastaan tai tervehtiä savumerkeillä jos näkee taustapeilistä :lol: .
S211 280CDI Sport -06
ex: S124 300TDT, 7,5mm Dieselmeken, HX40 Holset.
ex: W210 320CDI Special Edition
ex: W124 300DT, 7mm mynä, HX40 Holset, JM-koneen vahvistama 722.3.
Vastaa Viestiin