huohotin pakoputkeen
huohotin pakoputkeen
onkos tekijöillä kokemusta tohon pakoputkeen menevästä huohottimesta, esim hevosvoima.com myy sitä settiä jonka pitäis "imee" ton huohotuksen pakokaasun mukana, toimiiko ?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: huohotin pakoputkeen
Kyseinen nippa toimii ejektori periaatteella eli pako kaasun virtaus tuottaa huohotin letkuun alipaineen eli toimiihan se..
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
"some people do, some people talk."
Re: huohotin pakoputkeen
juu ajatuksena, onkos kokemuksia?
jollakulla oli ainakin huonoja sellaisia, kai noitakin voi olla erilaisia injektoreita, toimivia ja sit vähemmän toimivia![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
jollakulla oli ainakin huonoja sellaisia, kai noitakin voi olla erilaisia injektoreita, toimivia ja sit vähemmän toimivia
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: huohotin pakoputkeen
Mikäs idea tuolla on? Saada kampikammioon pienoinen alipaine = kevyemmin pyörivät massat?
Vai ihan muuten vaan näön vuoksi?
Vai ihan muuten vaan näön vuoksi?
Re: huohotin pakoputkeen
Itsellä ei omakohtaista kokemusta, mutta maalaisjärki sanoo, että ei kannata. Kokoonpanoja (moottori,ahdin,pakoputki) on niin paljon erilaisia, että jossain voi toimia, ja jossain toimii aivan väärin.. Ja jos tuo toimisi huippuhyvin kaikissa koneissa, niin olishan joka pojalla tollanen huohotin. Itsekin muistan foorumilla olleen ennenkin juttua, ja silloin tosiaan jollakin oli huonoja kokemuksia. Suuri osa kuitenkin johtaa suoraan ulkoilmaan. Ja itse meinaan laittaa vakiotyylisesti turbon imupuolelle, niin huohotus toimii varmasti. Vähän öljyä kulkeutuu imuputkiin, ja koneeseen, mutta so what. Ja jos superista on kyse, niin eihän ne paikat ehdi karstottua, kun kone on vähän väliä leveellään ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Re: huohotin pakoputkeen
ymmärrän toisaalta ton systeemin. jos kone on sen luontoinen, että huohottaa, niin jonnekkin ne huohotukset pitää laittaa. jos laittaa jonnekkin muualle, kun ilmanputsarikoteloon, niin joutuu nikkaroimaan jonkun purkin tms. ja silti purkin pitää olla hengittävä, mikä tekee siitä herkästi sotkevan, kun kaikki huohotuskaasut ja höyryt ei tiivistykkään purkkiin.
no miksi sitten laittaa jonnekkin muualle niitä huohotuksia, kun sinne ilmanputsarikoteloon? varovainen arvio asiasta: esim. siksi, että ainakin joissakin supereissa on kone rynnännyt ittensä hengiltä käymällä öljyllä. jos kunnolla revittelee, eikä ole riittävää jäähdytystä, niin kone voi alkaa käymään moottoriöljyllä, huohotus voi lisääntyä ja niin edelleen. sitä en tiedä, että onko noissa tapauksissa kone oikeasti ottanut öljyt koneen sisältä, esim. männän välistä, venttiilien varsien kumien välistä tms. vai onko se sitten höriny sitä huohotus ilmaa niin paljon. varsinkin automaatin kanssa tämmönen tilanne on vähintäänkin hankala, kun ei saa sammuun millään. manuaalin voi saada, jos jarrut ja kytkin pitää tarpeeks.
oikein mitään muuta järkevää käyttötarkotusta en tolle systeemille keksi.
no miksi sitten laittaa jonnekkin muualle niitä huohotuksia, kun sinne ilmanputsarikoteloon? varovainen arvio asiasta: esim. siksi, että ainakin joissakin supereissa on kone rynnännyt ittensä hengiltä käymällä öljyllä. jos kunnolla revittelee, eikä ole riittävää jäähdytystä, niin kone voi alkaa käymään moottoriöljyllä, huohotus voi lisääntyä ja niin edelleen. sitä en tiedä, että onko noissa tapauksissa kone oikeasti ottanut öljyt koneen sisältä, esim. männän välistä, venttiilien varsien kumien välistä tms. vai onko se sitten höriny sitä huohotus ilmaa niin paljon. varsinkin automaatin kanssa tämmönen tilanne on vähintäänkin hankala, kun ei saa sammuun millään. manuaalin voi saada, jos jarrut ja kytkin pitää tarpeeks.
oikein mitään muuta järkevää käyttötarkotusta en tolle systeemille keksi.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: huohotin pakoputkeen
näin vähän aattelin itsekin, toimii jollain kokoonpanolla, jollain kierrosalueella, jos saa toimiin ollenkaanlst kirjoitti:Itsellä ei omakohtaista kokemusta, mutta maalaisjärki sanoo, että ei kannata. Kokoonpanoja (moottori,ahdin,pakoputki) on niin paljon erilaisia, että jossain voi toimia, ja jossain toimii aivan väärin.. Ja jos tuo toimisi huippuhyvin kaikissa koneissa, niin olishan joka pojalla tollanen huohotin. Itsekin muistan foorumilla olleen ennenkin juttua, ja silloin tosiaan jollakin oli huonoja kokemuksia. Suuri osa kuitenkin johtaa suoraan ulkoilmaan. Ja itse meinaan laittaa vakiotyylisesti turbon imupuolelle, niin huohotus toimii varmasti. Vähän öljyä kulkeutuu imuputkiin, ja koneeseen, mutta so what. Ja jos superista on kyse, niin eihän ne paikat ehdi karstottua, kun kone on vähän väliä leveellään
taidan pistää ilmoille, onhan tos 606 venakopan yläpuolella kuiteskin toi keruumalja että ei kai toi ny niin kauhee synti oo
päästää vähän ilmoillekin, en viitti tonne imupuolelle kyl laittaa kun noita ahtoja kuiteskin nostetaan niin ei sotke turhaan sitä puolta
asia loppuunkäsitelty, ja sit kun noi keruupönikät tukkeutuu tai jäätyy ja kone ei huohota niin turbohan korkkaa het kun öljy rupiaa nouseen tonne turbon paluuputkeen, eli ilmaan
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: huohotin pakoputkeen
Esim. näin voi toteuttaa http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30+330Cd/P3190046.JPG
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: huohotin pakoputkeen
voisitko tarkentaa, mä en nää kun ton surrilangan joka tulee tuolta huohottimeltaSultzi kirjoitti:Esim. näin voi toteuttaa http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30+330Cd/P3190046.JPG
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: huohotin pakoputkeen
Paremmasta kulumasta http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30%20330Cd/27022011335.jpgTimo N kirjoitti:voisitko tarkentaa, mä en nää kun ton surrilangan joka tulee tuolta huohottimeltaSultzi kirjoitti:Esim. näin voi toteuttaa http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30+330Cd/P3190046.JPG
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: huohotin pakoputkeen
no onkos toi ny just se injektorijeemu kirjoitti:Paremmasta kulumasta http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30%20330Cd/27022011335.jpgTimo N kirjoitti:voisitko tarkentaa, mä en nää kun ton surrilangan joka tulee tuolta huohottimeltaSultzi kirjoitti:Esim. näin voi toteuttaa http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30+330Cd/P3190046.JPG
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: huohotin pakoputkeen
eikö tuo nyt ole ihan selvä asia, että huohotin laitetaan pakoputkeen
siis ainakin kaikissa supereissa ja muissa viritetyissä...
ducatossakin on sellainen kiva tyyppivika, että huohotin menee vakiona turbon imupuolelle (turbon ja ilmanputsarin väliin) sieltä kun joku pieni jäänpala tai muu paskakikkare sitten päättää lähteä liikkeelle on turbo aina kerrasta selvä...
monessa traktorissa muuten on ilmanputsari kyketty vastaavalla tavalla pakoputkeen, kuin tuo huohotin... eli saadaan ilmanputsarikoteloon imua ja sinne kertyneet paskat puhallettua pakoputken kautta pihalle... toimiva systeemi, nevallakin riittää kun kerran viikkoon putsaa putsarin sellaisesta traktorissa jossa tuo systeemi on, niistä muista saa putsata välillä parin tunnin välein, joissa sitä ei ole (vaikka olis sykloonit sun muut pelit)![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
ducatossakin on sellainen kiva tyyppivika, että huohotin menee vakiona turbon imupuolelle (turbon ja ilmanputsarin väliin) sieltä kun joku pieni jäänpala tai muu paskakikkare sitten päättää lähteä liikkeelle on turbo aina kerrasta selvä...
monessa traktorissa muuten on ilmanputsari kyketty vastaavalla tavalla pakoputkeen, kuin tuo huohotin... eli saadaan ilmanputsarikoteloon imua ja sinne kertyneet paskat puhallettua pakoputken kautta pihalle... toimiva systeemi, nevallakin riittää kun kerran viikkoon putsaa putsarin sellaisesta traktorissa jossa tuo systeemi on, niistä muista saa putsata välillä parin tunnin välein, joissa sitä ei ole (vaikka olis sykloonit sun muut pelit)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: huohotin pakoputkeen
onkos tuo sitten laillinen kun jostain vuosimallista eteenpäin huohotin pitäisi käsittääkseni olla imupuolella jotain haitallisia kaasuja polttamassa ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
w201 om605
Re: huohotin pakoputkeen
juu koitin apinoida tosta teamlmd:n asennuksesta ton paikan ja ainakin tyhmäkäynnillä toi anto vaan painetta tosta
dp:n mutkaan hitsatusta muhvista, eikä suinkaan imua, onkos sillä EJEKTORIN korkeusasemalla miten paljon merkitystä? pitääkö se
"pajupillin" pikku hahlo olla miten lähellä putken sisäpintaa?
dp:n mutkaan hitsatusta muhvista, eikä suinkaan imua, onkos sillä EJEKTORIN korkeusasemalla miten paljon merkitystä? pitääkö se
"pajupillin" pikku hahlo olla miten lähellä putken sisäpintaa?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
- EVO3 Clone
- Vakiokalustoa
- Viestit: 172
- Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14
Re: huohotin pakoputkeen
Ton toimivuus kiinnostaa kyllä paljon.. on just menossa putkisto remontti ja tuon asennus on ollut mielessä, olis vain hyvä kun sais asennettua sen toimivaan kohtaan ensi yrittämällä.
- EVO3 Clone
- Vakiokalustoa
- Viestit: 172
- Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14
Re: huohotin pakoputkeen
Ton toiminta perustuu ohivirtauksen aiheuttamaan alipaineeseen ja tyhjäkäynnillä 4 tuuman ränniin ei paljon virtauksia synny.. Linjaan voisi asentaa takaiskuventtiilin jotta tyhjäkäynillä syntyvä ylipaine ei virtaisi koneeseen päin.
Re: huohotin pakoputkeen
niin tuota... eihän se niin mene, että vain hitsaat tuollaisen pajupillin downpipeen... sen "pajupillin" pitää mennä sinne downpipen sisään myös n. 10 cm matkalta, että se jotain imua alkaa tekemään...Timo N kirjoitti:juu koitin apinoida tosta teamlmd:n asennuksesta ton paikan ja ainakin tyhmäkäynnillä toi anto vaan painetta tosta
dp:n mutkaan hitsatusta muhvista, eikä suinkaan imua, onkos sillä EJEKTORIN korkeusasemalla miten paljon merkitystä? pitääkö se
"pajupillin" pikku hahlo olla miten lähellä putken sisäpintaa?
tai sitten käsitin väärin, kuinka olet tuon toteuttanut
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: huohotin pakoputkeen
eikun hitsattuna oli vain tuo muhvi ja siihen oli kierrettynä toi "pajupilli"
siis ihan ostokampe eikä mikään ite tehty, ei se pituus kyllä mitään 100 mm:ä ollut
oisko menny muhvin alapinnasta n.30mm dp:n sisään
kierroksilla en oo vielä päässy koittaan kun ei oo mitään letkuu kautta putkee ton
pillin jatkeeks, ei viitti polttaa sormee tossa hormissa
siis ihan ostokampe eikä mikään ite tehty, ei se pituus kyllä mitään 100 mm:ä ollut
oisko menny muhvin alapinnasta n.30mm dp:n sisään
kierroksilla en oo vielä päässy koittaan kun ei oo mitään letkuu kautta putkee ton
pillin jatkeeks, ei viitti polttaa sormee tossa hormissa
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: huohotin pakoputkeen
ei taida saada vielä kunnon venturia aikaiseksi tuolla 30 mm pätkälläTimo N kirjoitti:eikun hitsattuna oli vain tuo muhvi ja siihen oli kierrettynä toi "pajupilli"
siis ihan ostokampe eikä mikään ite tehty, ei se pituus kyllä mitään 100 mm:ä ollut
oisko menny muhvin alapinnasta n.30mm dp:n sisään
kierroksilla en oo vielä päässy koittaan kun ei oo mitään letkuu kautta putkee ton
pillin jatkeeks, ei viitti polttaa sormee tossa hormissa
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: huohotin pakoputkeen
taidan koittaa pistää tosta muhvista sisään pisemmän putken, esim sen 100-150 mm ja jos jyrsis siihen pikkuputkeen (n.15-20 mm ulkohalk) hahloja jotka osottais ikäänkuin alaviistoon, kaikki varmaan ymmärsi mitä tarkotan, tosi helppoo piirtää kirjoittamalla ![Crazy :crazy:](./images/smilies/icon_crazy.gif)
![Crazy :crazy:](./images/smilies/icon_crazy.gif)
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
- EVO3 Clone
- Vakiokalustoa
- Viestit: 172
- Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14
Re: huohotin pakoputkeen
Oltko testannut miten toi alkuperäinen asennus toimii oikeasti kun annat sille hieman pyyntiä, laita nyt vaikka joku letku siihen liitokseen tai jotain. Saatko siihen jotain alipainetta. On se nyt kumminkin Vibrant Performance:n kehittämä asennus, joten luulisi nyt olevan jotain pielessä ton pillin asennossa tai sen sijainnissa siinä putkessa. Olisko Jeemulla joku jippo tuohon asennukseen..
Re: huohotin pakoputkeen
onneksi selvis millä nimellä tuota kaupataan, niin sai vähän tutkittua asiaa lisää...
tuohan taitaa olla aika tarkka oikeasta asennus tavasta
eli ei ollut ihan sellainen, kuin päättelin...
itse tekisin sellaisen perinteisen varmatoimisen ejektorin (jossa siis kunnon "venturi" tai min. 10 cm putkea että se venturi vaikutus tulee siitä...) kiiltävät ja hienot osat, kun ei vieläkään takaa toimivuutta
![Kuva](http://www.hevosvoima.com/shop/images/Tuotekuvat/evac_2.jpg)
tuohan taitaa olla aika tarkka oikeasta asennus tavasta
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
itse tekisin sellaisen perinteisen varmatoimisen ejektorin (jossa siis kunnon "venturi" tai min. 10 cm putkea että se venturi vaikutus tulee siitä...) kiiltävät ja hienot osat, kun ei vieläkään takaa toimivuutta
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Kuva](http://www.hevosvoima.com/shop/images/Tuotekuvat/evac_2.jpg)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: huohotin pakoputkeen
mites napa kehtaatko piirtää siitä jonkun luonnoksen, mieluummin semmonen joka menis tosta 3/4 tuuman muhvista sisään niin ei tarvis palastella tota putkee
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: huohotin pakoputkeen
Ei taija Timo N motorisa olla tyhyjäkäynnillä nii palijo virtausta putkes että teki alipaineen
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: huohotin pakoputkeen
onkos se sit pistettävä takaiskuvena niinku evo3 mainitsi, ja minkäslainen jousi siihen pitäis sit laittaa, neuvot on enemmän kun tervetulleita, ollu ihan tarpeeks jumppaa muutenkin ton "bolt on" turbottamisen kans
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: huohotin pakoputkeen
niin ja haittaakos se jos tyhjäkäynnillä tuo imuri ei toimi? jos se kuiteskin rupeis imeen kierroksilla ennen kuin tikku lentääjeemu kirjoitti:Ei taija Timo N motorisa olla tyhyjäkäynnillä nii palijo virtausta putkes että teki alipaineen
konepeittoon
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: huohotin pakoputkeen
tämä myös hyvin varteenotettava vaihtoehto...jeemu kirjoitti:Ei taija Timo N motorisa olla tyhyjäkäynnillä nii palijo virtausta putkes että teki alipaineen
Timo N: eikä se kone nyt tyhjäkäynnillä luulis niin paljoa huohottavan, että kampiakselin stefat pullauttais paineella ulos tai öljytikun nakkais irti
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- EVO3 Clone
- Vakiokalustoa
- Viestit: 172
- Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14
Re: huohotin pakoputkeen
Jokin normi huohtimen takaiskuilman- venttiili käy tuohon hommannaan Esim. chevy. Toimii kuin junan vessa..