huohotin pakoputkeen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

onkos tekijöillä kokemusta tohon pakoputkeen menevästä huohottimesta, esim hevosvoima.com myy sitä settiä jonka pitäis "imee" ton huohotuksen pakokaasun mukana, toimiiko ?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Kyseinen nippa toimii ejektori periaatteella eli pako kaasun virtaus tuottaa huohotin letkuun alipaineen eli toimiihan se..
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

juu ajatuksena, onkos kokemuksia?
jollakulla oli ainakin huonoja sellaisia, kai noitakin voi olla erilaisia injektoreita, toimivia ja sit vähemmän toimivia :?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Mikäs idea tuolla on? Saada kampikammioon pienoinen alipaine = kevyemmin pyörivät massat?

Vai ihan muuten vaan näön vuoksi?
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
lst
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 27.01.2011 09:28

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja lst »

Itsellä ei omakohtaista kokemusta, mutta maalaisjärki sanoo, että ei kannata. Kokoonpanoja (moottori,ahdin,pakoputki) on niin paljon erilaisia, että jossain voi toimia, ja jossain toimii aivan väärin.. Ja jos tuo toimisi huippuhyvin kaikissa koneissa, niin olishan joka pojalla tollanen huohotin. Itsekin muistan foorumilla olleen ennenkin juttua, ja silloin tosiaan jollakin oli huonoja kokemuksia. Suuri osa kuitenkin johtaa suoraan ulkoilmaan. Ja itse meinaan laittaa vakiotyylisesti turbon imupuolelle, niin huohotus toimii varmasti. Vähän öljyä kulkeutuu imuputkiin, ja koneeseen, mutta so what. Ja jos superista on kyse, niin eihän ne paikat ehdi karstottua, kun kone on vähän väliä leveellään :lol:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ymmärrän toisaalta ton systeemin. jos kone on sen luontoinen, että huohottaa, niin jonnekkin ne huohotukset pitää laittaa. jos laittaa jonnekkin muualle, kun ilmanputsarikoteloon, niin joutuu nikkaroimaan jonkun purkin tms. ja silti purkin pitää olla hengittävä, mikä tekee siitä herkästi sotkevan, kun kaikki huohotuskaasut ja höyryt ei tiivistykkään purkkiin.

no miksi sitten laittaa jonnekkin muualle niitä huohotuksia, kun sinne ilmanputsarikoteloon? varovainen arvio asiasta: esim. siksi, että ainakin joissakin supereissa on kone rynnännyt ittensä hengiltä käymällä öljyllä. jos kunnolla revittelee, eikä ole riittävää jäähdytystä, niin kone voi alkaa käymään moottoriöljyllä, huohotus voi lisääntyä ja niin edelleen. sitä en tiedä, että onko noissa tapauksissa kone oikeasti ottanut öljyt koneen sisältä, esim. männän välistä, venttiilien varsien kumien välistä tms. vai onko se sitten höriny sitä huohotus ilmaa niin paljon. varsinkin automaatin kanssa tämmönen tilanne on vähintäänkin hankala, kun ei saa sammuun millään. manuaalin voi saada, jos jarrut ja kytkin pitää tarpeeks.

oikein mitään muuta järkevää käyttötarkotusta en tolle systeemille keksi.
W201 250DT 20V
w201 190E
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

lst kirjoitti:Itsellä ei omakohtaista kokemusta, mutta maalaisjärki sanoo, että ei kannata. Kokoonpanoja (moottori,ahdin,pakoputki) on niin paljon erilaisia, että jossain voi toimia, ja jossain toimii aivan väärin.. Ja jos tuo toimisi huippuhyvin kaikissa koneissa, niin olishan joka pojalla tollanen huohotin. Itsekin muistan foorumilla olleen ennenkin juttua, ja silloin tosiaan jollakin oli huonoja kokemuksia. Suuri osa kuitenkin johtaa suoraan ulkoilmaan. Ja itse meinaan laittaa vakiotyylisesti turbon imupuolelle, niin huohotus toimii varmasti. Vähän öljyä kulkeutuu imuputkiin, ja koneeseen, mutta so what. Ja jos superista on kyse, niin eihän ne paikat ehdi karstottua, kun kone on vähän väliä leveellään :lol:
näin vähän aattelin itsekin, toimii jollain kokoonpanolla, jollain kierrosalueella, jos saa toimiin ollenkaan
taidan pistää ilmoille, onhan tos 606 venakopan yläpuolella kuiteskin toi keruumalja että ei kai toi ny niin kauhee synti oo
päästää vähän ilmoillekin, en viitti tonne imupuolelle kyl laittaa kun noita ahtoja kuiteskin nostetaan niin ei sotke turhaan sitä puolta
asia loppuunkäsitelty, ja sit kun noi keruupönikät tukkeutuu tai jäätyy ja kone ei huohota niin turbohan korkkaa het kun öljy rupiaa nouseen tonne turbon paluuputkeen, eli ilmaan
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Käyttis: W210 E55 AMG -00
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Sultzi kirjoitti:Esim. näin voi toteuttaa http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30+330Cd/P3190046.JPG
voisitko tarkentaa, mä en nää kun ton surrilangan joka tulee tuolta huohottimelta :oops:
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Timo N kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Esim. näin voi toteuttaa http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30+330Cd/P3190046.JPG
voisitko tarkentaa, mä en nää kun ton surrilangan joka tulee tuolta huohottimelta :oops:
Paremmasta kulumasta http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30%20330Cd/27022011335.jpg
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

jeemu kirjoitti:
Timo N kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Esim. näin voi toteuttaa http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30+330Cd/P3190046.JPG
voisitko tarkentaa, mä en nää kun ton surrilangan joka tulee tuolta huohottimelta :oops:
Paremmasta kulumasta http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30%20330Cd/27022011335.jpg
no onkos toi ny just se injektori :? jeemultako löytyy tohon toimivat kilkkeet?mites jeemu onko vdo-ahtopainemittari hinnan kiroissa
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja napa »

eikö tuo nyt ole ihan selvä asia, että huohotin laitetaan pakoputkeen :shock: siis ainakin kaikissa supereissa ja muissa viritetyissä...

ducatossakin on sellainen kiva tyyppivika, että huohotin menee vakiona turbon imupuolelle (turbon ja ilmanputsarin väliin) sieltä kun joku pieni jäänpala tai muu paskakikkare sitten päättää lähteä liikkeelle on turbo aina kerrasta selvä...

monessa traktorissa muuten on ilmanputsari kyketty vastaavalla tavalla pakoputkeen, kuin tuo huohotin... eli saadaan ilmanputsarikoteloon imua ja sinne kertyneet paskat puhallettua pakoputken kautta pihalle... toimiva systeemi, nevallakin riittää kun kerran viikkoon putsaa putsarin sellaisesta traktorissa jossa tuo systeemi on, niistä muista saa putsata välillä parin tunnin välein, joissa sitä ei ole (vaikka olis sykloonit sun muut pelit) :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5262
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sitä ainakin sanotaan ejektoriksi eikä injektoriksi :D
S124 300TE
S211 E500
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

:oops:
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

onkos tuo sitten laillinen kun jostain vuosimallista eteenpäin huohotin pitäisi käsittääkseni olla imupuolella jotain haitallisia kaasuja polttamassa :roll:
w201 om605
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

juu koitin apinoida tosta teamlmd:n asennuksesta ton paikan ja ainakin tyhmäkäynnillä toi anto vaan painetta tosta
dp:n mutkaan hitsatusta muhvista, eikä suinkaan imua, onkos sillä EJEKTORIN korkeusasemalla miten paljon merkitystä? pitääkö se
"pajupillin" pikku hahlo olla miten lähellä putken sisäpintaa?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
EVO3 Clone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Ton toimivuus kiinnostaa kyllä paljon.. on just menossa putkisto remontti ja tuon asennus on ollut mielessä, olis vain hyvä kun sais asennettua sen toimivaan kohtaan ensi yrittämällä.
Avatar
EVO3 Clone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Ton toiminta perustuu ohivirtauksen aiheuttamaan alipaineeseen ja tyhjäkäynnillä 4 tuuman ränniin ei paljon virtauksia synny.. Linjaan voisi asentaa takaiskuventtiilin jotta tyhjäkäynillä syntyvä ylipaine ei virtaisi koneeseen päin.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja napa »

Timo N kirjoitti:juu koitin apinoida tosta teamlmd:n asennuksesta ton paikan ja ainakin tyhmäkäynnillä toi anto vaan painetta tosta
dp:n mutkaan hitsatusta muhvista, eikä suinkaan imua, onkos sillä EJEKTORIN korkeusasemalla miten paljon merkitystä? pitääkö se
"pajupillin" pikku hahlo olla miten lähellä putken sisäpintaa?
niin tuota... eihän se niin mene, että vain hitsaat tuollaisen pajupillin downpipeen... sen "pajupillin" pitää mennä sinne downpipen sisään myös n. 10 cm matkalta, että se jotain imua alkaa tekemään...

tai sitten käsitin väärin, kuinka olet tuon toteuttanut :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

eikun hitsattuna oli vain tuo muhvi ja siihen oli kierrettynä toi "pajupilli"
siis ihan ostokampe eikä mikään ite tehty, ei se pituus kyllä mitään 100 mm:ä ollut
oisko menny muhvin alapinnasta n.30mm dp:n sisään
kierroksilla en oo vielä päässy koittaan kun ei oo mitään letkuu kautta putkee ton
pillin jatkeeks, ei viitti polttaa sormee tossa hormissa
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja napa »

Timo N kirjoitti:eikun hitsattuna oli vain tuo muhvi ja siihen oli kierrettynä toi "pajupilli"
siis ihan ostokampe eikä mikään ite tehty, ei se pituus kyllä mitään 100 mm:ä ollut
oisko menny muhvin alapinnasta n.30mm dp:n sisään
kierroksilla en oo vielä päässy koittaan kun ei oo mitään letkuu kautta putkee ton
pillin jatkeeks, ei viitti polttaa sormee tossa hormissa
ei taida saada vielä kunnon venturia aikaiseksi tuolla 30 mm pätkällä :roll: yksi vaihtoehtohan on hitsata sinne downpipen sisälle "kuristus" tuohon pajupillin kohdalle, jos downpipe on vaikka 3.5", niin tekee sinne 2.5" putkesta venturin, niin jo alkaa imua tulemaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

taidan koittaa pistää tosta muhvista sisään pisemmän putken, esim sen 100-150 mm ja jos jyrsis siihen pikkuputkeen (n.15-20 mm ulkohalk) hahloja jotka osottais ikäänkuin alaviistoon, kaikki varmaan ymmärsi mitä tarkotan, tosi helppoo piirtää kirjoittamalla :crazy:
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
EVO3 Clone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Oltko testannut miten toi alkuperäinen asennus toimii oikeasti kun annat sille hieman pyyntiä, laita nyt vaikka joku letku siihen liitokseen tai jotain. Saatko siihen jotain alipainetta. On se nyt kumminkin Vibrant Performance:n kehittämä asennus, joten luulisi nyt olevan jotain pielessä ton pillin asennossa tai sen sijainnissa siinä putkessa. Olisko Jeemulla joku jippo tuohon asennukseen..
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja napa »

onneksi selvis millä nimellä tuota kaupataan, niin sai vähän tutkittua asiaa lisää...

tuohan taitaa olla aika tarkka oikeasta asennus tavasta :roll: eli ei ollut ihan sellainen, kuin päättelin...

itse tekisin sellaisen perinteisen varmatoimisen ejektorin (jossa siis kunnon "venturi" tai min. 10 cm putkea että se venturi vaikutus tulee siitä...) kiiltävät ja hienot osat, kun ei vieläkään takaa toimivuutta :twisted:

Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

mites napa kehtaatko piirtää siitä jonkun luonnoksen, mieluummin semmonen joka menis tosta 3/4 tuuman muhvista sisään niin ei tarvis palastella tota putkee
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Ei taija Timo N motorisa olla tyhyjäkäynnillä nii palijo virtausta putkes että teki alipaineen
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

onkos se sit pistettävä takaiskuvena niinku evo3 mainitsi, ja minkäslainen jousi siihen pitäis sit laittaa, neuvot on enemmän kun tervetulleita, ollu ihan tarpeeks jumppaa muutenkin ton "bolt on" turbottamisen kans
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

jeemu kirjoitti:Ei taija Timo N motorisa olla tyhyjäkäynnillä nii palijo virtausta putkes että teki alipaineen
niin ja haittaakos se jos tyhjäkäynnillä tuo imuri ei toimi? jos se kuiteskin rupeis imeen kierroksilla ennen kuin tikku lentää
konepeittoon
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja napa »

jeemu kirjoitti:Ei taija Timo N motorisa olla tyhyjäkäynnillä nii palijo virtausta putkes että teki alipaineen
tämä myös hyvin varteenotettava vaihtoehto...

Timo N: eikä se kone nyt tyhjäkäynnillä luulis niin paljoa huohottavan, että kampiakselin stefat pullauttais paineella ulos tai öljytikun nakkais irti :wink: kun onhan sinne pakoputkeen kuitenkin se virtaus suunta sitten, jos kampikammion paine nousee suuremmaksi, kuin pakoputken, vaikka varsinaista imua ei olisikaan... eikä siellä varsinaista painettakaan tyhjäkäynnillä ole...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
EVO3 Clone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14

Re: huohotin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Jokin normi huohtimen takaiskuilman- venttiili käy tuohon hommannaan Esim. chevy. Toimii kuin junan vessa..
Vastaa Viestiin