Pölykapselien kunnostus?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Pölykapselien kunnostus?

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Millä kannattaisi lähteä irroittelemaan maalia pois pölykapseleista? Hioa ei voi, kun on kromipinta maalin alla (eikös olekin?). Kuumailmapuhallin kävi mielessä, mutta mitä kromi tykkää siitä, ja lähteekö maali kunnolla pois? Jotain kemikaalia voisi kokeilla mutta mitä?

Ja kun pölärit on maalittomat, niin pitäisihän ne kiillottaa. Oletetaan, että pieniä maalitahroja vielä jää, joten joku hiomatahna/vaha voisi toimia? Kuinkas homma menee käytännössä, porakoneeseen lumppulaikka johon töhnää, ja eikun menoks?

Ruostetta kapseleissa ei ole, mutta jos maalin alta pieniä röpöjä löytyy, niin mitäs niille voi tehdä?

Tuommoset kyseessä:
Kuva
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Tätäkin aihetta on sivuttu joskus, ja jotkut tekee toisin, jotkut taas toisin. Itse teen näin:

1) Nitromorsea (maalinpoistoaine, kysy kaupasta, vihreä purkki) päälle ja johan lähti maalit.
2) Krominkiilotusainetta tennissukkaan ja johan alkaa kiiltää.
3) Pakettiteippiä (sitä ohutta tummanruskeaa muoviteippiä) koko keskiön päälle.
4) Mattoveitsellä maalattavat kentät auki.
5) Pintamaali päälle (en ole käyttänyt edes pohjamaalia muistaakseni).
6) Eikun menoks ja on kuin uudet.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14237
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eihän noissa kromia ole? Terästä vainen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kiitos!

Entäpä mahdolliset ruostepilkut?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Timo L. kirjoitti:Eihän noissa kromia ole? Terästä vainen.
Niin ne kai on. Muutetaan siis "krominkiillotusaine" kiillotusaineeksi (esim. Silver Star, jota olen käyttänyt).

RTO-tuonnissa on muuten ihan uusia maalaamattomia ufokapseleita, ne on sitten hienoja. Kiiltää niin ettei osaisi edes kuvitella ennen kuin näkee. 8)
Sivonen kirjoitti:Entäpä mahdolliset ruostepilkut?
Koska materiaali on rosteria, saattaa "ruoste" olla vain pinttynyt ruostetahra? Jos ei ole, niin hionta sitten vain. :P

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No niin, jos ne on vain terästä, niin sittenhän ruosteenpoisto ei olekaan ongelma.

Kiitos vielä.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14237
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Daaz kirjoitti: RTO-tuonnissa on muuten ihan uusia maalaamattomia ufokapseleita, ne on sitten hienoja. Kiiltää niin ettei osaisi edes kuvitella ennen kuin näkee.
Ööö.. siis W124:n kapseleita?

Itse poistin maalin W116:n kapsyyleistä Mastonin maalinpoistospraylla sekä puutikulla/-lastalla. Hyvin lähti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Timo L. kirjoitti:Ööö.. siis W124:n kapseleita?
Eikun näitä puheena olevia metallikiekkoja. Retro-ufoja. :wink:

-Daaz

Edit: Tässä vielä kuva, että voin hyvällä omallatunnolla lunastaa Nitro Morsin korruptiorahat piilomainonnasta. :D Maston ja muut toimivat varmaankin yhtä hyvin, mutta tämä on suhteellisen tunnettu ja käytetty merkki.

Kuva
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14237
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Daaz kirjoitti:Eikun näitä puheena olevia metallikiekkoja. Retro-ufoja.
Jaajaa, meilläpäin kun nimenomaan W124:n aerodynaamisesti muotoillut kapselit ovat niitä ufoja . No, aika lähellähän nuo peltipölärit muotoilultaan ovat.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Juu, W201:n ja W124:n vakio-muovikapselista minäkin olen tottunut ufoina puhumaan.

WInk, wink: mulla olisi kaksi tummansinistä, kaksi punaista ja yksi muistaakseni kirkas 123:n kapseli jos tarvista on. Pelastin eräältä romulavalta...eivät 100% uudenveroisia mutta parempi kuin ei mitään. :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

OT-hälytys!

No mutta ajatelkaas nyt tätä: mistä ne alienit on tehneet ne ufonsa ennen kun on ollut muovia? No metallista tietenkin. Voi olla, että ufot on nykyään muovikapseleita, mutta kyllä ne taivaamme pienet matkaajat ovat aikaisemmin kulkeneet metallilautasilla. :!:

No, OK, ehkä olen käyttänyt väärää termiä, ovathan ne muovikapselit ehkä enemmän ufon näköiset. :lol:

Meilläpäin on muuten ns. barokkivanteita sanottu turbiinivanteiksi, koska ne näyttävät turbiinipyörältä. Ja W116-mallia on sanottu barokkimersuksi. :shock:

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tottakai jotain piti unohtaa.

Yhdestä kapselista on yksi kiinnitys- mutkalle-taivutettu-pellinpala häipynyt (tekninen termi, eikö? ...Se klipsu, joka pitää vanteen kiinni kapselissa). Uuden kyllä vääntää pellistä, mutta milläpä kiinnitys? Hitsatessa pelti kuitenkin sinistyy, eli jotain muuta pitää keksiä. Sikafleksiä ja/tai vapahtajateippiä? :roll:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Noita kiinnityskappaleita pitäisi saada varaosana.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14237
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

kttopar kirjoitti:Noita kiinnityskappaleita pitäisi saada varaosana.
Kyllä vain saa, Veholle vain. Itse ostin W116-kapseleihin noita muutaman kappaleen, hintaa en ulkoa muista ja kuitit ovat kotipaikalla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kl:ssäkin on noita kiinnikkeitä peltipöläreihin..

Sitten itse asiaan. Löysin tienvarresta kerran tuollaisen kapselin. Oli kovasti pinttynyt lika pinnassa, mutta muuten ehjä. Pesin kapselin, Julkisivu ei lähtenyt ihan viimeisen päälle, mutta taustapuolelta paljastui ûber-kiiltävä pinta reunoilta, keskikohta kapselista oli vihertäväksi maalattu. Tuo kiiltävä osa oli niin kiiltävä, ettei se voi olla muuta kuin kromia 8) Joskus saittui käsiin yhtä aikaa w123:n ja tuo tienvarresta löytynyt kapseli. Tuntui painavemmalta tuo löytötavara :shock: :arrow: joissain on kromipinta ja joissain ei..?
Tallissa on metriä korkea pino noita peltipöläreitä w115:sta+ 123:sta ja tuo on ainoa kromattu...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Jenkeissä kuulee muuten myös käytettävän tuota turbiini -nimitystä Fuchs-felgenistä, eli barokkivanteesta.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

jarski kirjoitti:oli niin kiiltävä, ettei se voi olla muuta kuin kromia 8) Joskus saittui käsiin yhtä aikaa w123:n ja tuo tienvarresta löytynyt kapseli. Tuntui painavemmalta tuo löytötavara :shock: :arrow: joissain on kromipinta ja joissain ei..?..
Tämä johtuu siitä, että kapseleita on liikkeellä sekä alkuperäisiä,
että eritasoisia kopioita. Kapseleillahan oli aikoinaan tietty kysyntä, johon
kopiovalmistajat halusivat kiilata. Minullakin on sarja kopiokapseleita,
jotka tunnistaa siitä ( ei helposti - mutta vertaamalla ), että tähti on hieman
pienempi ja reunus tosiaan himmeämpi.

Kaikkein heikoimmat ja halvimmat kopiokapselit tunnistaa siitä, että
ajettaessa vierellä ajava voi ihmetellä aaltoilevia ja vauhdissa viipottavia
kapselin reunoja..... :shock: ( nämä on painoltaan myös hyvin kevyet ).

VINKKI: Kapselin kiinnitys klemmarit on tosiaan pihdeillä irroitettavissa
( esim. moniotepihdit on kätevät ). Kapselissa on kiinnikkeitä 4 kpl,
mutta aikoinaan taksit laittoivat kiinni viidellä klemmarilla, ettei kapselit
varmaan putoaisi. Nimittäin jos yksikin klemmari on väsähtänyt, niin kapseli
voi ottaa ja lähteä.... Kannattaa uusia ruostuneet, ja vääntyneet klemmarit.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No niin, tänään alkoi tapahtua. Sain purkin maalinpoistoainetta, ja ruiskuttelin pölykapselit märäksi. Maali oli ilmeisesti Miranolia, sen verran iloisesti se kiehui pois, ja aika paksu kerroskin oli. Kakkosnelosen pätkällä kaavin maalit pois (yhdessä kapselissa oli kai oikeaa automaalia, sitä sai rapsuttaa oikein kunnolla), ja ne maalinrippeet, mitkä ei lähtenyt raaputtamalla, lähti painepesurilla. Ja ne maalinrippeet jotka ei lähtenyt pesurilla, lähtee huomenna hiomatahnalla.

Siitä yhdestä pöläristä siirsin kiinnitysjutut kolmion muotoon, jotta pysyy suorassa kunnes teen uuden kiinnikkeen, eikä tarvitse nippusiteitä.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Morjens, kokopeltinen kromattu pölykapseli on mielestäni ainoa oikea 115 pölkkäri, 123seen käy mun maalattukin.

Vaan kun maalautin aikanaan 123sen farkkuni ja kun en älynnyt ottaa maalia myöskin spräy-purkkina niin päätin poistaa pölykapseleista maalit. Sellainen ihme tuli vastaan, oletteko huomanneet, että ainakin 123sen pölykapseleita on kahdenlaisella pintasysteemillä;

- pinnaltaan tasaisen hienoja kokokromattuja

- sellaisia, joissa on maalatun pinnan alla karhennushionta

Jälkimmäistä ei voi käyttää ilman maalausta, näyttää kamalalta. Niitä oli mun kymmenen pölkkärin pinossa pari kappaletta.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

PKivireki kirjoitti:Morjens, kokopeltinen kromattu pölykapseli on mielestäni ainoa oikea 115 pölkkäri, 123seen käy mun maalattukin.
Kuten todettua, toinen tykkää äidistä ja toinen isästä. Ja riippuu tietysti mitä sieniä on syönyt. :lol: Oma uskontoni on kuitenkin Paul Bracq, eikä tehtaalta ole koskaan lähtenyt 14"-peltipöläreitä maalaamattomana (vain 15" erikoisautoihin, ja vähän hölmön näköisiä ne on niissäkin). Luulin että vain mustalaiset käyttävät maalaamattomia pölykapselaita, mutta nehän eivät taida käyttää pöläreitä ollenkaan. :wink:

En muuten ole koskaan törmännyt tuollaisiin karhennuksiin. Ihan kohtuullisesti se maali pysyy kirkkaissakin, mutta karhennus on kyllä hyvä idea.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

On senverran mututietoa taas liikkellä että piti mennä oikeen kattomaan mistä materiaalista ne kapselit on väännetty. No ruostumatonta terästähän ne on eikä niitä ole siksi kromattu, eikä siihen ole tarvettakaan. Kromiosien kiilloittaminen nyt ei ole ylipäätäänkään mahdollista.
(enkä tarkoita että ostetaan tyyliin paketti krominkiilloitusainetta ja hangataan rätillä ja avot valmista.)

Nuo teräskapselit on helppo kiillottaa esim ensin hioo naarmut veke käsin hiomapaperilla ja sitten vaikka porakoneeseen huopalaikka ja unipolia käyttäen, viimeiseksi pehmeällä lumppu, naru tms laikalla.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

No vähän minäkin ounastelin kun ei yhdessäkään ollut ruostetta. Vaikka ovat muutaman vuosikymmenet saaneet rapaa, loskaa ja suolaa päälle.

Lueskelin taannoin Mercedes Classicsia (hyvä lipare) tai mikä se nyt olikaan ja siinä oli juttua justiinsa vanhojen osien tehdaskunnostuksesta. Esimerkkinä oli pölkkärin kunnostus. Silmänkantamattomiin oli kuvissa kaikkee.

124sen paskamuovisten tarvikepölkkäreitten kanssa tulee ikävä vanhoja..
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

http://www.mbzponton.org/ponton3/colorcht/colorcht.htm
Tuolta löytyy kuvia apuvälineistä, joita voi käyttää maalauksessa. Taitavat olla melko harvinaisia nykyään.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3514
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kertokaapas, miten on kestäny maali teräs-pöläreissä?

Mie oon poistanu maalit sekalaisesta sarjasta pöläreitä ja tänää teippailin nuo maalausta varten. Sen verran hommaa oli kyllä kaikkineen tossa putsaamisessa, että en soisi maalin heti lähtevän lohkeilemaan.

Onko kukaan käyttäny mitään pohjamaalia tai muuta että saa paremmi kestämään sprayn tossa rosteripellissä?


Sitte vielä tohon maalien poistoon. Parissa muussa vanhassa topikissa arvuuteltiin miten noi maalit saa irotettua, etenki ku oli sellasia kapseleita joissa alkuperäisen maalin päälle oli suihkautettua jotai muuta väriä. Mie irrotin vanhan maalin kuumailmapuhaltimen avulla ja tein sellasen huomion, että pintaan suihkautettu spray irtos pienemmällä lämmöllä ku alla oleva alkuperäinen maali. Tarkkana tossa saa kyllä silti olla, jos meinaa vaan päällimmäisen kerroksen saaha poistettua.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3514
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Nyt on pölärit maalattu. Karhensin pohjan hiomapaperilla ennen maalausta, mutta ei silti saata oikein kestää maali kiinni. Aika näyttää.


Kuva
Tässä teipattuna ja maalattuna.


Kuva
Pöläreitä teippausten poiston jälkeen. Oikean puoleinen oli eka josta teipit poistin, ja maali tuppas irtoomaan teipin mukana :cry: Lopuista pöläreistä viiltelin mattoveitsellä rajat ennen teippien poistoa, mikä paransi lopputulosta huomattavasti. Joka tapauksessa ois pitäny vissiinki ymmärtää poistaa teippaukset melko heti maalauksen jälkeen, ni lopputulos ois ollu kaikista paras. Tietääpähä sit ens kerralla.


Loppuun vielä kuva autosta ilman pölykapseleita ja niitten kanssa. Tuli kyllä aikasempaan verrattuna niin ihanan näköseks, että ei jaksa tuo pikkasen epäonnistunu maalaus harmittaa :D

Kuva
Kuva
Kuva
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tosi siistin näköinen peli 8)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3514
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti:Nyt on pölärit maalattu. Karhensin pohjan hiomapaperilla ennen maalausta, mutta ei silti saata oikein kestää maali kiinni. Aika näyttää.
No voi pertti sentään! Laitoin 123:n talviteloille tammikuun alussa, heti ku ne muutamat vuodenvaihteen tienoilla olleet pakkaspäivät, jolloin tuolla raaski ajaa, oli ohi. Viime perjantaina sain sitte vihdoinki aikasiks pestä tuon ja laittaa talliin kuivumaan ja vahausta oottamaan, eipä tarvittu ku yks varomaton suihkasu painepesurilla ni jo lähti maalit pöläristä :( Ei tunnu järin hyvin tarttuvan maali rosteriin.

Nykyisinhä saa spray-purkissa kakskomponenttimaalia, eli siinä vapautetaan se kovete purkin pohjasta olevasta napista maalin sekaan enne ku alotetaan maalaamaan. Tuo ois ilmeisesti - mitä oon työmaalla käigäleitä sellasella maalannu - aika lailla paremmin tarttuvaa tavaraa ku tavan spray, joten jos sitä sit seuraavaks koittais sellasella. Purkki maksaa noin 20€, mutta eipä sitä nyt pölärien maalaamiseen iha hirveen paljoa kulu. Pitää raportoia jahka seuraavan kerran tuoho savottaan rupeen.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Palataan tähänkin aiheeseen sen verran, että W108/W110 vanhanmalliset pölärit on nimenomaan kromatut. Rosteripöläristä ei varmaan kromaus irtoaisi. :roll:

Myöskin vaikuttaa siltä, että karhennusta pitää maalipinnan alle laittaa, ja saattaisi primer-maalikin olla poikaa. Aikanaan pystäriin kaverini maalaamia pöläreitä on hirveet kattoo, jostain on melkein kolmasosa maalista lähtenyt Nevandan-reissulle..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja eihän tota kromia veitsellä saa kyllä leikellä! ite teippasin ja leikkasin pystäriin. Tuli iha jeees.

pirullisinta oli karhennus, niin ettei hiomapaperi pilaa noita alueita jotka kiillotin.

Ennen:
Kuva

Jälkeen:
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Veitsi pitää olla tosi terävä, ettei kromi mene puhki.

Itse olen tehnyt maalarin teipillä. Kapeaa teippiä, ja "hukkareuna" saa nousta harjanteeksi ylös alueella, jota ei maalata - näin on paljon nopeampi teipata.

Alunperinhän maalaukset on näihin tehty päälle painettavalla kehämäisellä shablonilla ( metalli varren päässä oleva tähtikuvio ).
Eli reunat ei ole tehtaaltakaan "veitsen terävät" :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Vastaa Viestiin