Talvipulkka / W124 300 TE -87 / Kesäkelkka

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Talvipulkka / W124 300 TE -87 / Kesäkelkka

Viesti Kirjoittaja tatza »

Tuossa on jo muutamia pikku juttuja tullutkin kyseltyä (http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=114244" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=113544" onclick="window.open(this.href);return false;) ja osittain korjailtuakin, mutta ajattelin nyt nämä jutut tähän yhteen säikeeseen laittaa jatkossa, kun tuolla tekniikkafoorumilla on sen verran paljon juttuja ettei omiaan meinaa löytää.

Kuva

MB 300 TE -87 Automatic, ajettu 456 tkm (ainaskin). Eilen käytettiin auto Autotohtorin tarkastuksessa ja ihan hyvältähän tuo näytti. Lamppujen suuntaus oli vähän alas ja oikean etuiskarin yläkumissa oli murtumaa, sumuvalo palanut ja siinäpä se. Auto on nyt toiminut kauppakassina meillä kuukauden (n. 1000km) ja saa luvan toimia ainakin lumien sulamiseen asti, jolloin saan taas Vespat liikenteeseen... Leimaa on elokuulle. Alkuun auto oli tosi märkä, kun se oli syksyn seisonnan aikana kerännyt kosteutta sisäänsä, mutta nyt se on muutaman vuorokauden sisätilalämppärimyllytyksen jälkeen ihan kohtuu kuiva. Reikiä pohjassa nolla.

"Pikkuvikoja", jotka eivät nyt ainakaan toistaiseksi ajoa isommin haittaa ja joitain tehtyjä toimenpiteitä:

- jäähdytysnesteitä häviää, tankattu useasti ja paikkaaine ostettu. Ei vuoda alle, jonnekin muualle siis. Öljyt tikussa ihan ok eikä öljykorkin allakaan mitään ihmeempiä näy, eikä paisuntasäiliössäkään näy mitään sen kummallisempaa. (paikattu)
- laatikko vuotaa, tankattu kertaalleen.
- öljynpaine ei nouse juurikaan yli kahden ja laskee alle yhden. Öljyä lisätty alussa litra, ei vaikutusta. Ilmeisesti suodatin tukossa. Ostettu, vaihtamatta toistaiseksi kuten öljytkin. (vaihdettu)
- sammuu satunnaisesti kylmänä pihasta ulos pakitellessa. No big deal. (YJ-rele uusittu)
- kuskin penkin selkänojan sähkösäätö ei toimi. Opeteltu nykyiseen asentoon.
- etupenkkien jouset kuoleentuneet. Totuteltu siihen.
- radio on p*ska. Oltu toistaiseksi ilman. Ei ole antenniakaan, eikä kasetteja mankkaan. (CD-soitin asennettu)
- takalasin lämppärissä ei toimi kuin kytkimen merkkivalo. Vaihdettu sulake, jonka jälkeen ko. valo syttyi
- vilkun palautus ei toimi. Opeteltu palauttamaan se käsin.
- takasivulasit ei toimi, toisessa ei taida olla moottoriakaan ovensisällä paikallaan. (hanttarin puoli toimii, toinen ei)
- valojen korkeussäätö ei toimi
- kello ei toimi
- hanttarin takaovesta puuttuu alalista ulkoa, tilattu romikselta.
- takalasin pissapojan suuttimesta puuttuu kaulus, tai ainakin reikä on 2x isompi kuin suutin. Väliaikaistilkitty.
- bensaa palaa vähän reippaanlaisesti. Saatu 5% bonukset paikallisesta osuuskaupasta.
- automaatti-ilmastointi toimii yhdellä nopeudella suorilla johdoilla omasta keinukytkimestään, jonka joku on asentanut ratin vasemmalle puolelle. Lämpöä tulee, kylmää ei (sitä on nyt toki ollut ovien ulkopuolellakin riittämiin).
- virtalukko ei palaudu itsekseen startilta koneen käynnistytyä. Opeteltu palauttamaan itse.
- sulakkeita vaihdeltu aika nippu, nyttemmin vähemmän
- jokin polttimo kuvittelee merkkivalon mukaan olevansa silloin tällöin palanut. Ei visuaalista havaintoa ulkopuolelta, ei siis vaihdettu.
- keskuslukitus vaikuttaa vain kuljettajan oveen, muut ovet eivät kunnolla edes mene lukkoon. Otettu arvoesineet matkaan autosta poistuttaessa.
- takaluukun pumput väsähtäneet. Varottu päätä.

Näitä pitäisi pikkuhiljaa kevättä odotellessa pojan (12v) kanssa kunnostella.

(nykytila) 16.06.12
Viimeksi muokannut tatza, La 16.06.2012 15:06. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
tähdellinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 31.01.2010 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tähdellinen »

Kyllä siitä pikku hiljaa käyttiksen tekee.Autosi on todella hienon värinen,yksi mersuistani on juuri tuon värinen :thumbup: Ystäväni kävi myös katsomassa kesällä tuota yksilöä,kun etsi mökille sopivaa käyttö rassia.Öljynpaine ja nuo pienet viat peloittivat kaverini tiehensä,olisi kyllä ostanut,mutta tarjoamansa summa ei myyjää miellyttänyt :) Huhu kertoo,että eräs kaveri innokkaasti aloitti rakentamisen,teki peltityöt ja maalasi,mutta sitten lopahti into.EN tiedä tästä tarinan paikkaansa pitävyydestä.Konehuone on kai punainen vieläkin?Ystäväni kertoi,että autosi on myös maalattu melko hyvin.Auto taisi olla ajoltaan melko hyvä,ei vedellyt minnekään tai muutoinkaan vikuroinut.

Positiivista autossasi on hyväkuntoinen alusta,ikävää kun lankku alkaa ruostumaan pohjasta,se on yleensä menoa sitten.Autosi on esimerkki siitä,kuinka annetaan vikojen olla ja kohta niitä onkin tusina kaupalla.Sitten innostus lopahtaa ja autosta tulee kiertopalkinto.Tekevällä,erityisen motivaation omaavalle oiva projekti :) Sain joskus 124 260 e 4maticista korjattua sähköpenkin vaihtamalla käyttökytkimet.Eräässä w126 ässässä meni sitten penkin sähkömoottorin vaihdoksi.

Vanhassa autossa on aina jotakin,eikä nuo nyt ole pahoja hommia laittaa kuntoon.Työlästä tietenkin,mutta voi sitä onnenpäivää,kun saat suurimman osan laitettua kuntoon,hymy siinä naamalle väkisinkin pukkaa :) Toki jokin uusi paikka vaatii sitten laittoa,mutta sitä tämä autoharrastus on.124 on myös siitä mukava laite,että kulutusosat osat ovat todella sopivan hintaisia,poislukien erikoisversiot/osat ja jotkin moniventtiilikoneiden sähköosat,yms.Lankku on myös tuolla moottorilla oikein mukava matkanteko laite,kun vaan alusta ja tekniikka on kunnossa.Moottoreita saa edullisesti,ainoa hankala on laatikko,ainakin minulle,kun en niitä ole availlut,olen antanut seppien tehdä tai sitten olen ostanut laitetun askin.Jos kulutus on hirvittävän suurta,on ruiskussa useimmiten säädöt pielessä.Ainakin kahdessa kolmesatasessa olen joutunut kunnostuttamaan ruiskun.vaikea laitos.Yksi taas meni ihan säätämällä ammattitaitoisen asentajan tekemänä.


Onnea hankinnalle ja sen edistymiselle!Seuraan mielenkiinnolla,mitä tälle maailmanmatkaajalle tulevaisuudessa tapahtuu.
Tähti näyttäköön tien.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja Aku P »

tähdellinen kirjoitti:K.Jos kulutus on hirvittävän suurta,on ruiskussa useimmiten säädöt pielessä..
Suhteellista tuokin, ei se vielä ole poikkeavaa jos automaatti-kolmisatanen ottaa talvisessa kaupunkipyörityksessä 15 litran pintaan, vallankin jos tämän tästä käynnistellään ja ajetaan hiukan haalealla koneella. Mulla ei mennyt maticci aikanaan kesällä maantielläkään alle 11 litralla :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Joo. Punainen on alkuperäiseltä väriltään ja konehuone edelleenkin, enkä tästä itsekään hintapyyntöä maksanut... :) Täytyy jossain vaiheessa katsoa, jos tuon ruiskun käytän jossain pajalla säädössä. Bensaa palaa semmoiset 17-18 litraa sataselle, mutta voi tuo glykolin polttokin bensan kulutukseen kait jotenkin vaikuttaa? Tämä on meillä tälläinen vähäkäyttöauto, kulkine jolla vien talvella lapsia kouluun, hoitoon ja harrasteisiin ja itseni siinä sivussa töihin. Kesällä nuo ajot ajelen pääsääntöisesti Vespalla. Ajoalueen halkaisija noin kilometri työmaa keskipisteenä. Muutaman kerran olen nyt käynyt kuukauden aikana laitakaupungillakin ja kerran mökillä (25-35km/siivu) eikä ongelmia ole toistaiseksi ollut. Harmikseni olen aika tumpelo, mitä nyt noita kesäkulkineita, Vespoja, olen hieman roplaillut. Tänä syksynä ostin elämäni ensimmäiset talvirenkaat vaimon autoon vanhojen tilalle, aina ennen olen ostanut uuden auton. Kilometrejä ei siis tuohon vaimonkaan kulkineeseen (VW Touran TSI DSG 07), perheen ykkösautoon, kovin runsaasti ole tullut joten sen vaihtaminen tuulilasi halki ja pieni lommo etulokarissa ei ole taloudellisesti järkevää. Eli autojen rassaus ei ole ydinosaamista, mutta pojan kanssa näitä vekottimia on mukava korjailla. Jaamme tietämättömyyttämme, opimme tekemällä ja erehdyksistä. Poika on jo luvannut ottaa Mersun itselleen kunnostettavaksi ensiautokseen, jos minä siitä päätän jostain syystä luopua... :)

Penkin selkänojan ajattelin säätää joku kerta sopivampaan asentoon laittamalla siihen moottoriinnapoihin suoraan johdoilla sähköä sopivan aikaa. Vaimo ei nimittäin Mersulla aja, joten penkkiä ei tarvitse olla säätelemässä jatkuvasti. Noiden mopojen ropaus on siinä mielessä helpompaa ja mukavampaa, että niissä osat ovat helpommin käsiteltäviä ja niitä voi ropailla tallin lämmössä. Mersu ei mahdu vanhan OKT:n pitkään mutta kapeaan talliin edes sisälle, vaikkei siellä muuta romua olisikaan. Sen verran on nyt ollut kaikkea muuta tekemistä, ettei ole toistaiseksi viitsinyt alkaa "toimivaa" autoa turhaan korjailemaan kylmässä. Eiköhän tämä tästä. Tuo alustan ruosteettomuus oli sen verran hyvä signaali, että tänään lupasin pojalle hommata autoon toimivan CD-soittimen ja sellaisen sitten fb:stä jo yhdeltä kaveriltani löysinkin. Hiljaa hyvä tulee, vika kerrallaan pois ja välissä ajoa.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Jahas. Sen verran on ollut kylmää, etten ole jaksanut Mersua sahata muutamaan päivään käyntiin. On ollut mukavempi lähteä aamulla liikkeelle vaimon valmiiksi lämpimäksi yövuoroistaan kotiin ajamalla autolla. Tänään poika ajatteli asennella radiota ja kävi ilmi, ettei autossa ole pisaraakaan sähköä. Akku oli umpijäässä. Otin sen irti ja sisälle lämpiämään. Nyt se jäi vielä saunomaan, muualla talossa sulaminen on yleisestä kylmyydestä johtuen aika hidasta... Sähkösaunassa ehkä siihen tarttuisi vähän sähköäkin, mutta meillä on puukiuas. Pitää koittaa, josko aamulla siihen vielä tarttuisi laturista sähköä.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Kuva

Saunominen näyttää tehneen hyvää. Akkulaturi naputtaa sähköä taas akkuun ja huomenna on koeponnistuksen aika. Ja todennäköisesti lähipäivinä keikka Motonettiin uutta akkua hakemaan... :)
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

tatza kirjoitti: Saunominen näyttää tehneen hyvää. Akkulaturi naputtaa sähköä taas akkuun ja huomenna on koeponnistuksen aika. Ja todennäköisesti lähipäivinä keikka Motonettiin uutta akkua hakemaan... :)
Uuden akun voimin taas mennään, vanhalla ei sanonut yön yli latauksessa oltuaan kuin naps. Samalla tuli laitettua Bars Leakkia syyläriin, saapa nähdä mitä siitä tulee. Litran öljyäkin laitoin koneeseen, melkein sen verran se oli edellisestä tankkauksesta vajaassa tonnissa hukannut. Öljyn paineisiin tuolla ei merkitystä tuntunut olevan. Kaipa ne öljyt ja suodatin tarvitsisi jaksaa vaihtaa...
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

tatza kirjoitti:Samalla tuli laitettua Bars Leakkia syyläriin, saapa nähdä mitä siitä tulee.
Ja tänään taas paistoi aamulla nestepinnan varoitusvalo. Perkele.

Iltapäivällä täräytin toisen pöntöllisen Bars Leakkia koneeseen, liekö nyt sitten mennyt "perille" kun nyt jonkin verran tuntuisi enemmän savuttavan... Ehkä se siitä tokenee, tai sitten ei. Radion jämät revin myös irti, mutta eivät sopineet johdot uuten grammariin. Pitää yleismittarilla haeskella joskus sopivat johdot ja liittimet.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Eka tonni täynnä. Bensaa palanut noin 150 litraa, muita nesteitä en ole muutamaan päivään joutunut lisäämään.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Poitsu askarteli tänään cd-soittimen autoon. Valot ei pelaa, eikä kaiuttimien (5/6) toimimattomuus ollut radion päästä kiinni. Pitää noita vielä joskus katsella, availlaan kajarit yms. Mutta toistaiseksi mennään näin ja rokki soi kojelaudan apukuskin puolen kajarista.

Radio ei näemmä kuulu pelkällä johdolla ja piiskaa varten ei viitsisi autoa porailla. Pitää koittaa löytää jostain takapaksista antennijohdon toinen pää ja virittää sen perään lasiantenni auton sisälle.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Joo-o. Tänään aamulla ei sitten lähtenyt lämppärin puhallin pyörimään. Sen on joku entisistä omistajista muutama vuosi sitten vaihtanut ja samalla tehnyt patenttijohdotukset suoraan akulta ja kytkimen kojetauluun. Pitääpä tutkailla onko siellä välissä joku sulake nyt kaputt vai onko vika jossain muualla....?

Antenni ostettu Motonetistä ja odottaa vielä asennustaan. Lasiantenni vahvistimella. Mistähän siihen nappaisi sähköt? Lampuilta vai vaikkapa bensapumpulta, joltain muulta miltä? Vai toimisikohan se ilman sähköjä riittämiin...? Antennin ajattelin asentaa oikeaan takaikkunaan, sieltä boksista kun löytyi vanhan antennikaapelinkin toinen pää. Tai kaipa siellä suunnalla teoriassa on sähköantennin(?) jäljilta entisetkin virtajohdot jossain? Eikö näissä yleensä ole uutena sellainen ollut?
Viimeksi muokannut tatza, Ma 20.02.2012 21:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

tatza kirjoitti:Joo-o. Tänään aamulla ei sitten lähtenyt lämppärin puhallin pyörimään. Sen on joku entisistä omistajista muutama vuosi sitten vaihtanut ja samalla tehnyt patenttijohdotukset suoraan akulta ja kytkimen kojetauluun. Pitääpä tutkailla onko siellä välissä joku sulake nyt kaputt vai onko vika jossain muualla....?
Akulta lähtevä patenttijohto oli ottanut siipeensä, sulatellut vähän eristemuovejaan ja hieman savusi kun sen heiluttelin irtipoikki huonosta jatkoliitoksestaan.. Huomenna lähdetään hiihtolomareissuun (lentokoneella siis) ja sieltä tultua loppuviikosta sitten korjaillaan taas johtoja.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Laitettiin tänään lämppäriin akulta uutta johtoa ja sulake väliin, jos vaikka vaiva joskus uusiutuu niin ei koko auto pala. Samalla laitoin akun kiinni kuormaliinalla, jottei se siellä valtoimenaan seilailisi. Pakattiin kyytiin mopo ja huomenna lähdetään Hankoon Vespojen talviralliin... :) Penkkien kaataminen vähän takerteli, mutta menivät ne selkänojat lopulta nurin. Kuormaliinoille ei tässä yksilössä ainakaan näyttänyt takaluukussa olevan mitään koukkuja... :(
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14027
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Katsopa ettei kiinnityslenkit olisi jääneet tavaratilan sivulokeroiden kansien "alle". Ne sijaitsevat kaksi aivan takaluukun kynnyksen tuntumassa, laidoilla ja toiset kaksi lokasuojien päällä hyvin näkyvissä. Sitten pitäisi olla vielä kaksi B-pilarin juuressa takajalkatiloissa. Akku kuuluisi kiinnittää metallilätkällä ja 10 mm mutterilla, mutta kai liinakin ajaa asian :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Lattianrajasta löytyi reikä vasemmalta laidalta, siihen sain toisen pään. Toisen pään laitoin kiinni tunkin telineeseen. Merssu on seitsenpaikkainen, joten noi lokasuojan kiinnikkeet ovat varmaan muussa käytössä?
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14027
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ei pitäisi oleman. Tavaratilan penkkirivihän kääntyy sinne tavaratilan lattiaksi kun ei ole käytössä. Sen rivin turvavyötkin on kiinnitetty lokasuojan alalaitaan ja ikkunan alareunaan.

Linkin auton kuvakavalkadin tavaratilakuvissa näkee paikat: Farkku Norjasta. Yksi jää pimentoon oikealle tavaratilanluukun reunaan, takavalon taakse. Jos löysit pelkän reiän, joku lienee tarvinnut lenkin...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Timo L. kirjoitti:Ei pitäisi oleman. Tavaratilan penkkirivihän kääntyy sinne tavaratilan lattiaksi kun ei ole käytössä. Sen rivin turvavyötkin on kiinnitetty lokasuojan alalaitaan ja ikkunan alareunaan.

Linkin auton kuvakavalkadin tavaratilakuvissa näkee paikat: Farkku Norjasta. Yksi jää pimentoon oikealle tavaratilanluukun reunaan, takavalon taakse. Jos löysit pelkän reiän, joku lienee tarvinnut lenkin...
Jees. Näin on ilmeisesti käynyt. Pelkät reiät löytyy lokasuojien verhoiluista.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

No perkele. Lämppärin puhallin sitten simahti kun pyörähdin ABC:lla iltaostoksilla. Tuulilasi oli sen verran kohmeessa, että jätin asioinnin ajaksi auton käymään ja puhaltimen pyörimään. Palatessani ei käynyt kuin auto. Millaisen sulakkeen tuo puhaltimenmoottori tarvitsee? Nyt taisi mennä 10A, sikäli mikäli siellä ei nyt jotain muuta ole vialla. En viitsinyt pimeässä ja kylmässä sitä alkaa ihmettelemään, kun oli ehtinyt lasiin jo jonkinlainen ajoaukko sulaa... Jos kerran huomenna pitää lähteä ehkä kävellen töihin, sitä voikin ihan hyvin nauttia ostoksistaan...
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Sulakehan sieltä oli palanut. Siis _palanut_ tai ainakin muovit sulaneet aika lahjakkaasti.

Poltin tuossa aamulla vielä muutamat sulakkeet, hetken aikaa aina pyöri ja sitten taas mykistyi ja vieno savuntuoksu tulvahti kabiiniin. Jotain vikaa siellä ilmeisimminkin on, koska sulakekoolla ei nyt niin isommin tuntunut olevan vaikutusta. Pitää vielä iltapäivällä katsella uudestaan, josko siinä joku vika näkyisi.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Mites muuten, onko sillä väliä kummassa johdossa toi sulake on? Nyt se on miinusnavasta lähtevässä johdossa, koska päättelin että se olisi parempi paikka ja se kun oli jo valmiiksi poikki...
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Kuva

Eilen ei mennyt yhtään sulaketta, tänään meni yksi... Ostin eilen lisää noita sävyyn sopivia sulakkeita ja lisäksi varoiksi pienen palosammuttimen..

Tänään olin lisäksi satavarma että nyt perhana meni startti, kun huomasin liikennevaloissa startin pyörivän edelleen moottorin mukana. Startin pyöriminen loppui kun avainta vähän käänsin poispäin. Onneksi en ollut montaa korttelia ehtinyt ajaa. Piti kuitenkin varmuuden vuoksi käydä kotipihassa sammuttamassa auto ja kokeilemassa lähteekö vielä käyntiin, jottei tarvitsisi kaupungilta hinailla autoa pois...
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Tänään on taas kuivailtu autoa. Takatakapenkki oli aikalailla märkä, joten laitoin sisälämppärin puhaltelemaan sitä kuivaksi. Takapenkillä hanttarin jalkatiloissa oli myös märkyyttä, seuraavaksi siis puhallin sinne.

1500km mersuilua takana, bensankulutuskin on ollut ihan "maltillista" jäähdytysnesteen polttamisen jäätyä (toistaiseksi?) taakse...
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

hienon näköinen tuo sun autos on, mutta harmi kun on niin paljon vikoja, tai ei siinä nyt niinkään mutta kun laitellaan sellaisia kotiratkaisuja niinkuin sun puhallin, niin sellaista en ymmärrä. Joo säästäähän siinä rahaa mutta mitä sillä on väliä, jos on niin hunosti rahaa ettei voi autoa pitää kunnossa niin sitten ei autoa kannata omistaa, tää on mun näkökanta. toivottavasti laitat sen alkuperäiskuntoon myöhemmin vai? (No itehän teet niinkuin halut)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

pasi84 kirjoitti:hienon näköinen tuo sun autos on, mutta harmi kun on niin paljon vikoja, tai ei siinä nyt niinkään mutta kun laitellaan sellaisia kotiratkaisuja niinkuin sun puhallin, niin sellaista en ymmärrä. Joo säästäähän siinä rahaa mutta mitä sillä on väliä, jos on niin hunosti rahaa ettei voi autoa pitää kunnossa niin sitten ei autoa kannata omistaa, tää on mun näkökanta. toivottavasti laitat sen alkuperäiskuntoon myöhemmin vai? (No itehän teet niinkuin halut)
Kiitos. Joo. Kyllä tähän olisi lämppärin ohjaus tarkoitus saada takaisin alkuperäisille sijoilleen, mutta kun en oikein tiedä mitä kaikkea tuolta on mahtanut vuosien saatossa hävitä. Ko. mylly on ollut alunperin siis automaatti-ilmastoinnilla varustettu, mutta kun tuossa tuulettimen moottorin hintoja kyselin niin tuli sellainenkin ajatus mieleen, että mikähän puhallinmoottori sieltä nyt mahtaa loppujen lopuksi löytyä ja mahtaakohan löytyä minkälaista alkuperäiseen puhaltimen ohjaukseen liittyvää elektroniikkaa enää laisinkaan...
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

No on se harmin paikka,just niinkun sanot kun ei tiedä onko se muutenkaan kokonaisuudessaan enään ehjä. Miten glykolin kulutus,onko loppunut?
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

pasi84 kirjoitti:No on se harmin paikka,just niinkun sanot kun ei tiedä onko se muutenkaan kokonaisuudessaan enään ehjä. Miten glykolin kulutus,onko loppunut?
Joo. Ei oikein osaa "sokkona" tilata uutta puhallinta, kun ei tiedä mitä siellä on entuudestaan. Pajalle vientikin on vähän hankalaa, kun ei oikein tiedä mitä tilaa. Ja ihan auton ostohinnan luokkaa lähestyviä summia ei viitsisi korjaamollekaan laittaa. Bars Leak sai jäähdytysnesteen menekin loppumaan, en ole piitkään aikaan joutunut nesteitä lisäilemään. Kopkop... :)
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Jassoo. Kokouksesta kotiin lähtiessäni kuului startin yhteydessä koneenhuoneesta vaisu sähköinen posahdus ja tyhjäkäynti hävisi. Mikähän sieltä nyt mahtoi mennä vai kuulinko vain harhoja? Mersun ajoin nyt kotipihaan, jos se vaikka siitä korjaantuisi tutussa ympäristössä yöpyessään.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

17 astetta pakkasta ja lasit umpi jäässä. Raottelin vähän konepeltiä ja katselin tilannetta. Akun takana oleva 10A lattasulake näyttäisi olevan poikki, mikä se on? Kättäni en vielä sinne saanut pujotettua ja tarkistettua/vaihdettua ko. sulaketta, mutta pitää töiden jälkeen ottaa uusi lähestymisyritys.
Viimeksi muokannut tatza, Ma 19.03.2012 11:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Kuva

No joo. Koitin tota irrotella ja ehkä sitten joku asettui kohdilleen tai jotain muuta, mutta kun nykäisin auton käyntiin niin se "toimii". Hanskalokero tosin surisee, mikähän siellä mahtaa olla? Normaalistihan(?) se hiljenee hetken suristuaan virtojen päälle laiton jälkeeen. Ajoin nyt auton työpaikan parkkihalliin lämpimään.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kuva on vähän vaisunsorttinen, mutta pikaveikkaus oireiden mukaan on ylijännitesuoja ja sen sulake. Sen temppuilu tekee kiusaa tyhjäkäynnille. ABS-valon se perkele myös sytyttää usein oikutellessaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin