OM605 rakentelua(Väyrysen renkaan vaihto)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

OM605 rakentelua(Väyrysen renkaan vaihto)

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Jaahans, lohko ja kansi koneistamolla niin voisi jo hiukan puuhastella pakosarjaa valmiiksi. Turbo ei vielä tiedossa mikä koneeseen tulossa joten sarjaa ei voi vielä tehdä valmiiksi.

Kuva
Mutkien halkomista. huomaa hipo jigi

Kuva
siihen ne istuu kun hiukan muotoilee.

Kuva
Nyt enää vinguteltava sisäpuolen saumat hyviksi, ja tiggailla putket laippaan kiinni. loppuosaa en vielä voi tehdä kun ei ole varmuutta mitä turboa tullaan tässä käyttämään ja ennenkaikkea missä asennossa se tulee olemaan.

Herlevin pumppu jo odottaa hyllyssä kiinni laittoa. sekä räjähtänyt automaattilaatikko odottaa laipan irroittajaa ja saman kokee myös landcruiserin kytkinkoppa, mistä tullaan tekemään sovite mersun ja toyotan välille.
Viimeksi muokannut Bryggi, Su 05.05.2013 20:52. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 Pakosarja

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Tänään tuli pienoinen "punnus" 200d mesen manuaalin vauhtipyörään. pitää lämpsovitteella sovittaa tuohon orkkis vauhtikseen kunnolla rautaa niin saa tuon m5 race asetelman paikoilleen tuon tojotan oman levyn kanssa. punnus tulee myös kiinni uppokanta pulteilla ennenkuin kunaan rupeaa mainitsemaan että ei pysy lämpösovitteella pelkästään kiinni. tarkoituksena saada reilun kymmene kilon vauhtis että tyhjäkäynnillä ei tuolla metässä mesen kone kyykkää joka kiven ylitykseen.

Kannen ja lohkon saa tälläviikolla koneistamosta ja ensiviikolle menee varmaan kiertokankien yläpään holkitus. mutta hiljaa hyvä tulee
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Kesäloma alkanut muiden töiden merkeissä. mutta tänään pääsin senverran pajalle että irroittelin kanget männistä ja paketoin ne ja männät samaan laatikkoon. Huomenna laatikko kainalossa Iisalmeen viemään kanget holkitettavas ja miettimään missä puhaltaisi männän laen ja venttiilien alapinnat että pääsisi niihen keraamit ruiskuttelemaan illalla.. Hiukan ollut verkkaista tämän rakentelu :angel: Mutta jospa se tästä alkaisi kiihtymään.
Pitää myös vännimäen veholta hakea toinen lohko pajalle, että pääsee rakentamaan uutta kytkinkoppaa tuon Tojotan laatikon ja mersun lohkon välille.

Viime viikolla tuli haettua itselle projektikuntoinen väykky. imunokka poikki, tehdas uusi manuaali laatikko, ilmastoinnit, sähköhilpoettä yms. Hintakin oli kohdillaan :wink: Raptecilta uusi imunokka, joka kuitenkin oli väärä(Ei muuttuvaajoituksinen, oma moka) Mutta no broplem, hiukan istuin molemmat nokat käsissä propellihattu päässä ja eikä aikaakaan kun oli uusi nokka sorvissa kiinni ja työn alla, koneistus samaan mittaan kuin säädettävä, ja puuttuvien öljukanavien poraus. Paketti kasaan ja auto ajoon :thumbup: Olen tainnut aivan väärillä autoila ennen tätä ajaa, on sitten pikkuisen mieleen tällä lötköllä ajella
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

meneekä tämä lj, hj, hilux? bj :D
w201 om605
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

http://forums.offipalsta.com/showthread ... 55&page=16

Läjäänhän tämä menee, hiukan muokattuun semmoiseen :lol:
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ei näytä pahalta :thumbup:
w201 om605
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Kylläpä oli yllättävä reissu Hartikaisella, laitoin tiluuseen uudet öljysuihkut. Hintaa huimat 8€/kpl odotin kyllä jotain 80 hintaa kappaleelle, nyt ainakin olen varma että kaikki suihkut toimii kuten pitääkiin eikä missään ole jousi kuoleentunut tai poikki. Samalla ostin shimmirenkaat esikammion alle (o.30) että saadaan nekin tehtaan minimimittaan, Koneistajan mukaan vaikuttaa tyhjäkäynnin ääneen positiivisesti. Näissä prikoissa Hartikainen rokottikin rahat takasi, toistakymppiä kappale:D Mutta nyt paistamaan venttiileitä ja mäntiä. Toivottakaa onnea :?
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Venttiilit ja männät paistettu. Ei juurikaan ongelmia tulut vastaan, aika näyttää miten pinnoite pysyy kiinni. Hienoa alumiinioksidiakin löytyi sopivasti että sai pinnan auki ja karheeksi aineen kiinnipysymisen takaamiseksi. Huomenna osat takas koneistamoon ja kansi nippuun.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

onko tästä tarkoitus tehdä sellainen mosa joka jauhattaa 40" pokkeria :twisted:
w201 om605
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

No tuota tuota :roll: katotaan alaväännöt sopivaksi metsä ajoon ja katsotaan minne se ylhäällä riittää.. Mutta se on varma että kumien on sauhuttava asfaltilla jos välttämätön tarve tulee. Eli ei siltikään tartte loppuunviritettyä moottoria kun käyttöpeli kyseessä, nykyiselläkin palaa nuo 33" kohtuudella.
Tulee vaan tehtyä nyt sillälailla tuo kone että ei jää jossittelun varaan, ja avittaa tuota vaparia nuo pinnoitteet että ei laki turpoa sylinteriin kiinni
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Kuva
Tässä näkyy hiukan sitä väyrysen nokan koneistusta :roll:

Leivoin eilen
Kuva

Kuva
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Kansi ja lohko haettu koneistamolta, priimaa jälleen kuten totuttu hovikoneistajan työjälkeen. Samalla haettu alumiiniputkee kunnon seinämällä tuon 606 sarjan muokkaamiseen hiukan pienempään tilaan. Jos sitä loppuviikosta jo pääsisi hiukan niputtamaan tuota myllyä.
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Kuva
aihio

Kuva
mallailua, vittumaisesti sattuu tuo ohjaustehostimen pönttö eteen, mutta hiukan mutkaa tekee ja lovi tuohon pahimmalle kohdalle niin pitäisi onnistua. Malli on omaperäinen mutta niin on tekijäkin joten se sallitaan, myös 1 pytyn aukon rappu tulee häipymään kun päästään hitsailemaan kasaan tuota pakettia niin helpomi muotoilla osia kun alkaa tukevasti olemaan toisissaan
Avatar
loso
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 23.09.2009 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja loso »

tuolla sisäpuolella on vaa tasanen levy vastassa? että ei mitää supploita tai vastavaa
ei se voi särkyä!
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Periaatteessa kyllä, mutta vedetään ulkopuollelta reilut a-mitat saumoihin ja sisäpuolellle tehdään saman kaliiberin pyöristykset kuten alkuperäisessä. Tällä ei ole tarkoitus niitä viimeisiä hepoja lähteä hakemaan joten ei tartte kunnon imusarjaa ostaa, tärkein vaan saada tuo lähtö oikeaan asenton.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

taisit tehdä saman virheen kuin minä :D ei mene sarja paikalleen ainakaan oman öljynsuodatin jalan kanssa. pikkuisen meinas ketuttaa kun olin sarjaa tälläämässä kiinni niin ö-jalka ahistaa :evil:
olis pitäny ottaa välistä 3 tai 4 pytyn putki välistä pois :mrgreen:
w201 om605
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja antti_k »

eiköhän tuo oo oikiasta välistä lyhennetty ku kahtoo tuota kuvaa...
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

äkkiä kun katsoo niin olisi kutos pytty leikattu pois mutta en saa kunnolla selvää :roll:
w201 om605
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

4 pytyn putki otettu pois, ahdasta silti on tuon ö-jalan kanssa, imusarja onkin hitsattu kasaan juuri, kuvia saan huomiseksi kun nyt tulee kiire lähtee kuhaa jigaamaan järvelle.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

no hyvä että joku ottaa tuollaiset asiat huomioon :thumbup: toisin kuin meikäläinen :lol:
w201 om605
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Kuva ite kun tekee niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Millä noi männät on pinnoitettu? Pinnoitteen edut?

Odotan mielenkiinnolla miltä toi pakosarja tulee näyttämään :thumbup:
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Marteliuksen keraami pinnotteita, ajaa varmaan saman kuin mastonin lämpömaali :lol:
Ei kaiken järjen mukaan johdu lämpö tuohon männän lakeen ja levitä sitä sylinterin seinämiin kiinni, oireita tojotan koneesta :D Ja onpahan tullut nuokin aineet sitten kokeiltua.

Pakosarjaa ei ole päässyt tekemään vielä kun kone tosiaan osina, eikä kytkinkoppaa ole rakennettu vielä tojotan ja mersun välille, koska pitää saada kone eka omaan koloonsa tulipellin välittömäään läheisyyteen jonka jälkeen aletaan sovittelemaan loput osat sen ympärille.

Ahtoputki aihiotkin tuli tänään haettua samalla kun sarja hitsuutettiin loppuun. Pääsee nekin vetelemään kunnolla ennen mitään muita auton etupeltejä, eli keula toisinsanoen rakennetaan tuon moottorin ehdoilla.

Kuva
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

onko sulla ittelläs nuo alumiinin hitsuuttelu vermeet?
w201 om605
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Ei ole, kaverilla on tuossa naapurissa, ajelee supermotoo niin joutuu parsimaan silloin tällöin koneita kasaan :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuossa on juttua menneiltä vuosilta liittyen keraamipinnoitukseen, kannattaa vaikka lukasta se TM:n artikkeli aiheesta, linkki löytyy sieltä tarinoiden keskeltä.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 70#p609570" onclick="window.open(this.href);return false;

Vedettiinkö toi mutka muuten halki plasmalla vai millä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Jep, juurikin plasmalla. Ei ole tullut enää kovin useasti käytettyä woikosken rälläkkää kun käsiplasma tuli, Rehm Barracuda 150.
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Dodiin, taas puuhasteltu koneen/laatikon kimpussa.
Kuva
tiukalla sovitteella holkki laakeripesässä, että saadaan ihan perus laakeri silmälaakeriksi ja saan sovitettua laatikon oikeaan kohtaan. Mersussa todella sisässä tuo silmälaakeri kun taas tojotassa alunperin todella sisällä ensiöakseli laatikon päässä, olisi tullut liian lyhyt tuosta kytkinkopasta ja moottori osunut tulipeltiin ilman tuota sovitetta, myös vauhtipyörästä en olisi saanut sorvattua niin painavaa kuten haluan tuohon metsäajeluun.

Kuva

Tuossa suurin kolo mikä jäi sovituksen jälkeen, 5 ja 6 RK-pukissa akseli mihin sorvattu tarkka reikä tuolle ensiöakselille, ja sovitettu mersun ja tojotan kytkinkoppien korkeudet niin että välys kiinni, ja kaikki leikkausket heitottomat, joten asettuu automaattisesti kohtisuoraan. Iso sorvi oli näppärä tuohon pintojen oikaisuun.

Kuva

Kirosin pienessä mielessäni kun olin kaikki osat tehnyt kun muistin että tuo kone kenottaa pienessä kulmassa konehuoneessa, pelastuksekseni molemmissa kopissa oli valusaumat siinä kohtaan mikä osoittaa suoraan alas. Huomenna päästäänkin hitsailemaan tuo paketti kasaan, sitten ei ole enää mitään esteitä tuolle moottorin kasaukselle 8)
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

melkoista haipakkaa valmistuu tuo tekniikka paketti :thumbup:
w201 om605
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja veskola »

Miten tuommonen paksu rako kuuluu täyttää oikeaoppisesti kun aletaan hitsaamaan ? Tuommosesta olisi kiva nähdä kuvia, jos joku olan takaa pystyisi kuvaamaan...

Hieno projekti :thumbup:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin