
Entä mikä se etuvastus tms oikein on? Voisiko se olla vialla tms?... Auttakee viisaammat pliis

eli w210 on sinulla.wchild kirjoitti:Automaatti-ilmastointi puhaltaa ilmaa todella laiskasti auton sisälle. Nopeudensäätö (+ ja - napit) vaikuttaa silminnähden ehkä hieman puhaltimen moottorin nopeuteen, mutta ei merkittävästi. Ilman tulo suuttimista on kuin lehmän henkäys. Eräs huoltomies kokeili syöttää puhaltimen moottoriin suoraan 12 volttia ja johan alkoi ilma virtaamaan ja puhallin puhalsi kunnolla. Mistähän voisi johtua tuo vika?...![]()
Entä mikä se etuvastus tms oikein on? Voisiko se olla vialla tms?... Auttakee viisaammat pliis
Tässä vaiheessa "mielenkiinnosta":wchild kirjoitti:...vika on juuri siinä etuvastuksessa (tai oikeammin kyseessähän on elektroninen komponentii nimeltään regulaattori joka säätää jännitettä). Uutta regulaattoria autooni ei saa vaan joudun vaihtamaan myös puhaltimen moottorin.
Siis KL:llä ei näköjään ilmastoituihin malleihin tuota etuvastusta olekkaan, vai onko se A/C-malleissa tuon moottorin yhteydessä?KL:n hinnasto - W210 kirjoitti: 10265 lämmityslaitteen puhallin - Hinta: 200,00 EUR
10266 lämmityslaitteen puhallin ILMASTOINTI - Hinta: 215,00 EUR
10885 irtomoottori edelliseen BOSCH - Hinta: 110,00 EUR
10267 lämmityslaitteen puhallin AUTOMAATTI ILMASTOINTI -6/99 - Hinta: 385,00 EUR
10884 irtomoottori edelliseen BOSCH - Hinta: 150,00 EUR
17847 lämmityslaitteen puhallin AUTOMAATTI ILMASTOINTI 6/99- - Hinta: 350,00 EUR
18875 irtomoottori edelliseen BOSCH - Hinta: 135,00 EUR
16968 lämmityslaitteen etuvastus EI ILM. - Hinta: 175,00 EUR
Flekteistä ja niiden pyörintänopeuksista vs. koneen käyntilämpötiloista lisätietoja löytyy Jim Forgionen sivuilta: http://pages.prodigy.net/jforgione/MB_S500.htmlJohtajanTähti kirjoitti:Pystyykö Vehossa kuin Vehossa laittamaan freonit kuntoon, jos ilmastointi on nuukahtanut? Miksi W140:ssa pyörii vain toinen ilmastointilaitteen moottoreista siinä heti konepellin takana?
???JohtajanTähti kirjoitti:Siis ilmastointi kyllä toimii, mutta toinen laite ei pyöri, aattelin et saisiko siitä lisää tehoa viilennyksen suhteen?
Noita regulaattoreita (esivastuksia) ei ilmeisestikään saa erikseen (ainakaan tässä topicissa ylempänä oleva KL:n hinnasto ei niitä tunne automaatti-ilmastoituihin malleihin). Aika tahmeasti tuo ropeli kyllä pyörii, ei siis kierrosta enempää (vapaasti) käsin annetulla vauhdilla.jysi kirjoitti:Regulaattori rikki, eli se musta mötikkä johon moottorilta menee sininen johto.
Tarkista moottorin kunto antamalla sille suoraan +12 V j(mutta varo ettei puhallin lähde lentoon) ja että puhallin pyörii hyvin (laakerit ja hiilet OK)
Eli toisinsanoen tuo osa nro 221 tuosta kuvasta.jysi kirjoitti:Kyllä niitä erikseenkin saa - ainakin sai Vehosta vielä viime kesänä.
Jos moottori ei pyöri kunnolla niin se sen regulaattorin on sitten käräyttänyt.
Pitäneepä kokeilla tuota vielä tänään, niin sitten voi pähkäillä että pitääkö ostaa koko moottori vai pelkkä regulaattori. Niin edelleen se vähän tuumituttaa, että pitäisikö sen puhaltimen moottorin ropelin pyöriä kuinka herkästi? Nyt se ei tosiaan kierrosta enempää vapaasti pyöri (jos antaa käsin vauhtia).jysi kirjoitti:Jos moottori ei pyöri kunnolla niin se sen regulaattorin on sitten käräyttänyt. Kannattaisi testata vielä autossa - punaiseen johtoon pitäisi tulla +14 V (tai mitä akku jaksaakin puskea) ja kun säädin on täysillä niin sinisessä pitäisi olla voltti tai alle. Jos sininen on jossakin 10-11 Voltin paikkeilla niin säädin (regulaattori) on luultavasti rikki. Ohjaus tulee kahta ohuempaa piuhaa pitkin, toinen on ON/OFF kytkin ja toinen pyörintänopeuden sääto, jännite taisi olla 1-6 V sen mukaan miten isolla puhallus on.
Sinisen kun ottaa irti ja yhdistää sen moottorin navan PAKSULLA johdolla akun miinusnapaan niin kyllä pitäisi puhaltaa, melkein pienen lentokoneen verran. Jos ei puhalla niin rasvaa laakereihin tai uusi moottori.
Ei muuten saa, ainakaan enää.jysi kirjoitti:Kyllä niitä erikseenkin saa - ainakin sai Vehosta vielä viime kesänä.