JYRINÄT ja JURINAT 123w 300D Ratkaistu!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1626
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

JYRINÄT ja JURINAT 123w 300D Ratkaistu!

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Auto (123w 300d 5-vaiht. 350tkm) juristaa kiihdyttäessä 4-vaihteella 70:sta ja jurina päättyy n. 85km/h. 3-vaihteella 50 ja 60 välissä. 2 vaihteella jurisee tietyssä välissä. Eli matalat kierrokset vetää puhtaasti, mutta välissä on jurina vaihe, joka resonoi huomattavasti koriin. yläkierrokset menevät puhtaasti.
-kardaanin eturätti vaihdettiin uuteen, mutta on 124 mallista (eikö käykkään)
jurina tallella.
-värinänvaimennin vaihdettiin sekin 124-mallista, kun ei muuta ollut saatavilla. jurina tallella.Vaihdoin vanhan värinänvaimentimen takaisin, kun 124 värinänvaimentimen kanssa aiheutti kardaaniin tärinän. Vanha on isompi kun 124:sen. Vanhassa värinänvaimentimessa on kyllä metallikehä halkeillut kumiosistaan.
-keskitysholkkia EN ole vaihtanut
-peräpään rättinivel on rikki ja joustavaa mallia kuten edessä.
-moottorin kumityynyt vaihdoin ei vaikutusta paitsi, että tyhjäkäynnillä kori hieman hytkyy -vanhoilla kumeilla oli sen puolesta parempi.
-moottorin iskunvaimentimia en ole vaihtanut, kun kaikki sanoo, että niillä ei ole mitään merkitystä jurinaan.ONKO?
-vaihteiston takatyynyä EI ole vaihdettu

Jurina tuntuu siltä, että se tulisi auton edestä(moottori). Viisaammat kertoivat myös että jos se tulisi kardaanista, niin vaihdekepissä pitäisi myös tuntua värinä.
Tällainen jurina ei ole ominaisuus, olen ajanut enemmän ajettuja 300 d 5-vaiht. malleja, mutta eivät jurisseet. Jurina kasvaa jos ylämäki tai kuormaa (75km/h nelosella pahin kohta)kyydissä ja loppuu jos höllää vähän kaasua ja heti alkaa jurista, kun painaa kaasua. Tuossa tilanteessa ei auta muu kuin vaihtaa kolmoselle ja kiihdyttää 85 ja sit nelonen. Vitonen ei jurista ollenkaan.

Mikä avuksi jurinaan? Kun mulle ei riitä, että ne vanhat 300 d:t jurisee luonnostaan. Moottori kännistyy hyvin kylmänäkin ja toimii muuten moitteettomasti. Kiitos kaikille etukäteen!
Viimeksi muokannut kardaani, Su 19.06.2005 22:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Onko kardaanin etu- ja takapätkä oikeassa asennossa toistensa suhteen?
Jos on asennettu väärään asentoon, eikä mitään merkkejä löydy, niin ei auta muu kuin kokeilemalla laittaa se oikeaan asentoon.. Tosin jos on oikein pahasti pielessä, niin täristää koko autoa asfaltilla ajettaessa niin maan v...sti :x Onko kardaanin liitoksen iso mutteri varmasti kireällä?

Vika saattaa olla myös siinä vaihteiston kumityynyssä, jos on oikein vetelä, niin antaa liikaa periksi kuormituksen alla ja aiheuttaa jurinaa :? Motonetissä on niitä kaupan aika edullisesti...
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

jurinat

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Tämä kuulostaa todella tutulta... Vaihteiston laakerit ovat kuluneet väljiksi, varsinkin kytkinakselin laakeri. 5-vaihteisessa on laakerit niin erikoisia, ettei niitä saa muuta kuin mersun osia välittävistä kaupoista. Tavallisista laakerikaupoista ei saa. Esimerkiksi KL:ssä muistaakseni kytkinakselin laakeri maksaa jotain 150 euron luokkaa???
Pitää kyllä olla tosi siisti 123:n, että ylipäätään kannattaa enää ruveta getragia laakeroimaan. Tulee helposti laakereista jo auton hinta...
Ei ole silti vielä hajoamassa, vaikka vähän juriseekin. Mullakin alkoi jurisemaan n.350tkm paikkeilla ja nyt on mittarissa 560tkm.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1626
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Eli rikkinäisellä värinänvaimentimella ei merkitystä jurinaan?
Joku väitti,että kulunut keskitysholkki vois aiheuttais myös yllättävän kovia jurinoita??
Jos laatikossa vikaa näillä kilsoilla, niin 5-vaiht. laatikko huomattavasti 4-vaihteista heikompi. Tää 123 on niin hyvä, et pitää laakeroida vaihteisto kuntoon, jotta tästä tulis taas auto. :D Laakerit pitää kyllä hommata muualta, kun KL:sta, sillä kate on heillä aivan liian suuri. :evil:
Avatar
JussiK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 06.04.2003 22:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: JYRINÄT ja JURINAT 123w 300D

Viesti Kirjoittaja JussiK »

kardaani kirjoitti: Mikä avuksi jurinaan? Kun mulle ei riitä, että ne vanhat 300 d:t jurisee luonnostaan. Moottori kännistyy hyvin kylmänäkin ja toimii muuten moitteettomasti. Kiitos kaikille etukäteen!
Tuttua tarinaa. Satojen työtuntien, kyynelten ja runsaan kiroilun kokemuksella: vaihda autoa :D
- Köyhyys periytyy -


Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita



Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Jurinoista...

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Kardaanin epätasapaino, keskitysholkit ym. aiheuttavat ennemminkin tärinää, ja yleensä samoilla nopeuksilla vaihteesta riippumatta. Meneppäs nyt ensiksi sinne mersun alle ja kokeile heiluttaa vaihteiston takapään kardaanin kiinnityslaippaa, eli kokeile onko laatikon "häntälaakerissakin" väljyyttä. Auton ollessa paikoillaan anna moottorin käydä tyhjäkäyntiä, avaa ovi, vaihde vapaalla, kuuntele ääniä. Sitten paina kytkinpoljin aina välillä pohjaan ja kuuntele hiljeneekö ääni aina, kun painat kytkinpolkimen pohjaan. Jos näin käy, myös kytkinakselin laakeri on kulunut väljäksi.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1626
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Äänessä ei ole mitään eroa kytkin ylhäällä tai alhaalla. Pientä kopsutusta alhaalta kuuluu (vaikea arvioida mistäpäin), se ei riipu kytkimen asennosta. Mutta kopsuttaa tietyssä asennossa. Jos autoa siirtää esim. metrin, niin kopsutus loppuu (kytkin ylhäällä tai alhaalla. Ja kun siirtää vähän niin taas alkaa kopsuttaan. Kopsutus loppuu heti kun lähtee liikkeelle.
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Kuuntelua...

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Kannattaiskohan vielä sinne auton alle mennä myös kuuntelemaan koneen käydessä, esim.jossain rasvamontulla. Pitkällä (ruuvimeisselillä tai) puukepillä voi koettaa kuunnella, mistä eniten tulee hälyääntä. Eli keppi korvalle ja kuuntelemaan. Mites kardaanin kiinnityslaippa laatikossa kokeilitko, heiluuko?
jouro
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 17.08.2004 21:19

kardaani

Viesti Kirjoittaja jouro »

Kardaaninnivel on kulunut. irroitettua kardaania taitellessa ja käännellessä nivelessä tuntuu pykälä.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mutta tuo nivelessä tuntuva pykälä ei haittaa. Kardaanihan on aina samassa asennossa :arrow: siitä se pykäläkin siihen tulee...
w115,123,124,126,210 yms.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1626
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Etulaippa ei heilu yhtään. Takalaipassa väljää kiertosuunnassa-holkit irronneet osittain laipasta(rättinivelestä). Kardaanin nivelessä on pykälä, mutta ei munkaan mielestä pitäis aiheuttaa jurinaa?. Alustasta (auto paikallaan) kuuluva kopsutus (auto tietyssä asennossa) tulee mielestäni perästä-mikä siellä voi kopsuttaa? Siis huom! auto on paikallaan.
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: JYRINÄT ja JURINAT 123w 300D

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Minun autossa myös jurinat lisääntyneet.

Värinenvaimentimen puuttuminen vaikutti siihen, ettei pystynyt ajamaan hiljaa 4 vaihteella ja kun laitoin w124:sen värinänvaimentimen, niin se auttoi. Tähän nykyiseen jurinaan mitä mulla nyt ilmenee en usko sillä olevan vaikutusta.

Epäilyttää kaikki kumiosat - esim. moottorin, vaihteiston ja perän kumikannakkeet.

Tähän asti on ilman lämpötilalla ollut oleellinen vaikutus jurinoiden esiintymiseen.
Tuomo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Su 30.11.2003 16:04
Paikkakunta: Kotka

Re: JYRINÄT ja JURINAT 123w 300D

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Jori Ravantti kirjoitti:Tähän asti on ilman lämpötilalla ollut oleellinen vaikutus jurinoiden esiintymiseen.


Tiedän tunteen välillä oikee ihmettelee että onko sama auto :roll:
"Mersu edustaa laatua ja suorituskykyä"
Ex. W123 200D -85
katku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 25.08.2004 12:26
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: JYRINÄT ja JURINAT 123w 300D

Viesti Kirjoittaja katku »

kardaani kirjoitti:Auto (123w 300d 5-vaiht. 350tkm) juristaa kiihdyttäessä 4-vaihteella 70:sta ja jurina päättyy n. 85km/h. 3-vaihteella 50 ja 60 välissä. 2 vaihteella jurisee tietyssä välissä. Eli matalat kierrokset vetää puhtaasti, mutta välissä on jurina vaihe, joka resonoi huomattavasti koriin. yläkierrokset menevät puhtaasti.
Ehtoota! Ja terve kaikille muillekin, hommasin kesällä 123w 300d mallin 1982-vuoden Mersun, eli luultavasti tulen vierailemaan palstalla aina aika ajoin! :D
Mallin tyyppivioista olen jo päässyt korjaamaan vuotavan etulasin (sieltä alakulmista lorisi) sekä kiristelemään velttoa ohjausta... No, ne olikin jo tiedossa ostaessa.

Autossa on aivan samoja tärinä-oireita. Vaihdelaatikko tosin on 4-lovinen. Itselläni tuo tärinä tuntuisi tulevan aina suurinpiirtein samalla kierrosluvulla, ja todellakin vain ns.puolikaasulla ajellessa. Hieman olen alkanut kammoksua täydellä kaasulla päästelemistä, vaikka tärinä tuntuukin silloin hälvenevän...
Jonkinasteista hytkymistä tuntuu kun antaa vauhdissa auton liukua vapaalla.

Jokos löysit vianaiheuttajan? Korjaamolla epäilivät noita kuluneita kardaanin kuminiveliä, sekä kulunutta tukilaakeria ja ristiniveltä. K.o.laakeri kuulemma jumittaa paljon ajetuissa autoissa. Kuminivelet näytti omaankin silmään hieman kuluneilta, mutta ei kuitenkaan aivan loppuun ajetuilta. Tukilaakerin kumi oli osittain rikki ja näytti aika vanhalta.

Tarkistelin tuossa jo vetoakselit, sekä ravistelin pyöriä kuluneiden laakereiden toivossa/pelossa. Vain perässä tuntui olevan välystä, mutta käsittääkseni siitä aiheutuu vain lonksahtelua ja ulinaa? ..Mitkä siis molemmat löytyy auton "ominaisuuksista"... :)
Ulina hiljeni muuten hiukan kun vaihdoin öljyt.

Kone naksuttelee käynnissä ollessaan mukavan tasaisesti, ilman sen kummempia hytkymisiä tai pätkimisiä. Kiihtyykin yllättävän hyvin aina 110km/h asti. Koneen kumityynyt on vaihdettu jokin aika sitten, mutta koneen kyljessä oleva iskari lienee melko kaput kun tuntuisi nytkahtävän aina käynnistäessä ja sammuttaessa aika lailla. Aiheuttaakohan tuon iskarin kuluminen mitään muuta oireilua?

Edellinen omistaja kertoi vaihtaneensa autoon kytkimen ja jonkin laakerin sinne (oiskohan ollut painelaakeri).

Onko kellään kokemuksia oliko kardaanin tukilaakerin vaihdolla vaikutusta noihin tärinöihin? Kuminivelet meinasin vaihtaa kyllä joka tapauksessa, mutta olisi hyvä tietää josko kannattaa uusia jotain muutakin samalla. Voiskohan tuota laakeria jotenkin rasvata..?
=========================
I hope I didn't brain my damage.
--Homer Simpson
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1626
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kyllä mulla auto jurisee vielä. Mulla on edessä rättinivelen vieressä värinänvaimennin rikki, mutta en ole saanut vielä hommattua vastaavaa ehjää tilalle, kun kaikki tarjoo 124:sen värinänvaimenninta vaikka se on pienempi. Eikä niin tehokas. Lisäksi mulla on takarätti selvästi rikki eli metalliholkit irti kumista. Näitä en ole vielä ehtinyt laittaa.
Jos vaihdat rättinivelet niin tarkasta että myös värinänvaimennin on ehjä ja että se on siellä(jotkut ovat jättäneet laittamatta korjauksen yhteydessä). Lisäksi huomioi keskityshelat kardaanin molemmissa päissä, ei saa olla yhtään väljää.
HUOM! Kun erotat kardaanin etu ja takapään niin merkkaa tarkasti vaikka maalilla kardaanin asento, että menee samaan booriin. Jos asetat väärin rupeaa helposti tärisemään koko auto kardaanin epätasapainon takia ja se on vielä harmillisempaa kuin jurina puolikaasulla.

Niin mulla jurisee pahasti esim. kolmosella kun vauhti n. 50 ja lähtee kiihdyttään kevyesti. Jos painan kaasun aivan pohjaan niin se katoaa. Nelosella pitää olla vauhtia ainakin 75 että rupee vetämään puhtaasti. Jurinat voi kuulemma johtua myös pumpun säädöstä. Mä vien auton yhdelle mersugurulle. Se koeajaa auton ja saa tarkastaa mistä jurinat johtuu. Ennen joulua pitäs ehtiä koeajolle.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

:!: Värinänvaimentimessa ja kardaanin etupään "kolmisakarassa" on sitten kohdistusmerkit. Eli vaimentimessa nuoli ja sakarassa pieni näppylä :arrow: niiden täytyy tulla vastakkain, muuten voi kardaani täristää. Niin kävi minulla, kun vaihdoin toisesta autosta kardaanin. Laitoin sen pätkät täsmälleen samaan asentoon kuin olivat, mutta lisänä tuli värinänvaimennin etupäähän. Täristi älyttömästi :?: :x :evil: Aikani ihmeteltyäni ajattelin kokeilla ilman värinänvaimenninta, mutta sitä irrottaessa huomasin nuo kohdistusmerkit. Merkit kohdakkain ja koeajolle. Tärinä hävisi miltei kokonaan. Ei kuitenkaan tarpeeksi hyvä vieläkään.

Kardaanin takapätkä irti. Puhdistin siitä pois kaikki alustamassan + muun töhnän. Sama homma auton alla olevalle etupätkälle. Sitten kardaanin omat kohdistumerkit kohdilleen (eivät olleet aiemmin, ilmeisesti laitettu tasapainoon kokeilemalla likaisena) Ja taas kokoon ja koeajolle. Tärinä hävisi kokonaan. Eli kardaanissa ei saa olla yhtään alustamassaa/ muuta töhnää.
w115,123,124,126,210 yms.
katku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 25.08.2004 12:26
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: JYRINÄT ja JURINAT 123w 300D

Viesti Kirjoittaja katku »

jarski kirjoitti:Eli kardaanissa ei saa olla yhtään alustamassaa/ muuta töhnää.
Oukkei. Mulla tosiaan hytkyttää hiukan pelkästään vapaalla (kytkin pohjassa) liu'utellessa, eli pitääpäs tarkistaa ekaksi ihan kardaanin puhtaus. Ja sitten tuon tärinänvaimentimen kunto.

Sen verran tiedän autosta että se on joskus aiemmin ollut 200d, eli voipi olla että isompaa konetta laitettaessa ei olekaan ihan kaikkea huomioitu.
Kyselin asiasta kaveriltakin jolta pelin ostin, ja se sanoi, että koneen vaihdon jälkeen auto ei täristellyt, vaan värinöitä alkoi tulla kuvioihin vasta myöhemmin kun autolla oli puolisen vuotta ajeltu. Etteivät vaan olisi kasailleet kardaania eri autojen osista...

Aika tyyriitä ovat nuo värinänvaimentimet uusina... :?
=========================
I hope I didn't brain my damage.
--Homer Simpson
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1626
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

W123 300 D jurinat/jyrinät. Ratkaistu!

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Irrotin kardaanin, hommasin w123:sen (300 D) oman käytetyn värinänvaimentimen, keskitysholkin ja vein tasapainoitettavaksi Juvanmalmille. Paikalla todettiin vanha värinänvaimennin rikkinäiseksi,takamainen keskityshela väljäksi ja takarätti rikkinäiseksi. Kardaani tasapainoitettiin värinänvaimentimineen ja asensin kardaanin alle ja taakse laitoin käytetyn/ehjän kiinteän ilman joustoa olevan rättinivelen (aiemmin takana oli samanlainen kuin edessä on normaalisti).

Koeajolle lähdettyäni huomasin heti SUUREN muutoksen: jurinat ja resonointi oli poissa. Tunne oli aivan uskomaton. Tämä on kuin eri auto. Nyt tästä tuli taas mersu, jota se ei oikein ole ollut ainakaan viiteen vuoteen. Resonointi ja jyristys oli ennen uskomatoman voimakasta matalilla kierroksilla. Vaihteita piti vekslailla koko ajan ja ajaminen oli rasittavaa, kun ei voinut hyödyntää moottorin alavääntöä.

Mä ajoin viikonloppuna aivan huvikseen pikkuteitä joissa nopeus n. 60-70km/h ja nautiskelin ajosta. Nelosta ei tarvinnut vaihtaa pienempään vaikka tuli mäen nyppylöitä eteen. Kyllä täytyy sanoa, että on W123 300 D todella hieno ajoauto kun se on kunnossa. Kun resonointi on poissa äänitasokin laski selvästi.

Tämä kardaaniremontti olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten. Mutta kun ei kukaan korjaajakaan oikein uskonut, että noin suuri resonointi tulee kardaanista. Epäiltiin moottorin kumityynyjä, vetareita ja perääkin ja vielä vaihteistoakin. Ja jotkut kertoivat, että 300 D jurisee aina jonkunverran. No onneksi otin itseäni niskasta kiinni ja irrotin kardaanin ja vein ammattilaisille tarkastukseen vaikka en uskonut senkään auttavan ongelmaani. Nyt olen erittäin tyytyväinen autoon ja onnellinen, että vuosikausien piina on ohi. Tervetuloa takaisin Mersu! :D
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Mukavaa kuulla että onnistuit!!!

Oli varmaan meikäläisen vastaavan tyyppisistä edesottamuksista hyötyä ongelmaa etsiessä.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=

Ostatko kohta enemmän kilometrejä kun sulla oli niitä niin vähän kuin 350tkm?? (26.9.2004)

Hyvää W123-kesäajelua sinnekkin! 8)
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1626
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Joo. Kyllä sun tarinasta oli hyötyä. Tein niin kuin sinä opastit:ostin kuluneet osat etukäteen ja vein Juvanmalmille kardaanin. Helppoa ja nopeaa. Kardaani oli pari päivää korjaamolla.
Joo mulle tulee aika vähän kilsoja 20tkm/vuosi. Nyt on mittarissa 359tkm. Ainoa hyöty mikä kardaanin resonoinnista oli se, että vaihteet tuli vedätettyä pitkälle ja vaihteisto ei joutunut kärsimään liian matalista kierroksista :lol:
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

kardaani kirjoitti: Ainoa hyöty mikä kardaanin resonoinnista oli se, että vaihteet tuli vedätettyä pitkälle ja vaihteisto ei joutunut kärsimään liian matalista kierroksista :lol:
Toi edustaa jo todella positiivista ajattelua.. hymypoikapalkinto tälle miehelle!
:)
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Tuo on tosi herkkä toi kardaani. Kokeile tätä kotona: ota yksi rättinivelen pultti veks ja baanalle => on kuin panssarivaunulla ajelisi. Pultti on tosin jo melko painava, joten aiheuttaa paljonkin epätasapainoa, mutta samalla tavoin hyvinkin pieni heitto aiheuttaa jurinoita ja murinoita.
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 817
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade »

Moi !

Kerronpa nyt omankin kardaanisavottani tänne, niin saattaa olla jollekulle avuksi, kun haulla etsii W123 and kardaani -juttuja. Itseäni ainakin asiaa pähkäillessä auttoi kovasti.

Lossini on 527 tkm ajettu 300D ja 5-lovinen manuaali.

Siitä lähtien, kun auton hankin (07/2005), oli liikkeelle lähtiessä kuulunut pientä lunksahtelua, joka aikaa myöten voimistui. Ääni oli ikäänkuin pulun kujerrusta, vuk-vuk-vuk ja vaimeni/peittyi, kun nopeus nousi yli kahdenkympin. Vetarin suojakumi oli paskana oikealta puolelta ja ajattelin, että se on vetari, joka ääntelee. Kun ajossa ei ollut suurempia jyrinöitä, työnsin menemään vain ja ajattelin, että katotaan nyt sitten, kauanko tuo vetari kestää. Ääni oli melko samankaltainen, kuin kuluneen murroksen lunksutus etuvetoisessa, minkä vuoksi uskoin vahvasti sen johtuvan vetarista.

Vein kärryn tammikuussa laitettavaksi ja siihen vaihdettiin hyväkuntoinen käytetty vetari, mutta lunksutus jatkui ja olihan se tietysti tuossa 1,5 vuodessa hiljalleen pahentunutkin. Korjaaja sanoi, että kardaanin kannatinlaakerin kumi on pjaskana ja pitää vaihtaa. No, kannatinlaakeri vaihdettiin, mutta siitäpä riemu repesi... Nyt ei lunksahtunut enää liikkeellelähtiessä, mutta heti, kun oli 60 taulussa, alkoi perkeleellinen tärinä ja jurina :twisted: . Ilmiö oli täysin vaihteesta riippumaton ja esiintyi myös vapaalla sekä kaikilla nopeuksilla 60 jälkeen. Rättinivelet näyttivät hyväkuntoisilta, samoin värinänvaimennin. Kunnollisia merkkejä ei löytynyt, joten epäilys heräsi, oliko pätkät menneet keskenään väärään booriin, josta epätasapainoon = jyrinää. Pienen etsiskelyn jälkeen takapätkästäkin jonkinmoinen merkki löytyi => sen mukaan paikalleen => ei apua. Tässä vaiheessa korjaaja nosti tassut pystyyn ja minulla oli jyrisevämpi lossi, kuin alussa... :oops:

Soitto Komet Oy:öön ja oireiden kuvaus ja vastaus löytyi kuin apteekin hyllystä : "Sulla on ristikkonivel sökö, ota keppi irti ja tuo tänne". Otin voimakepin pois ja toimitin Kometille. Vuorokautta myöhemmin kävin hakemassa tasapainotetun ja hyvin merkatun kardaanin takaisin. Kometilla uusittiin ristikkonivel ja keskitysholkit kumpaankin päähän sekä tasapainotettiin värinänvaimentimen kanssa.

Hain Merteililta uuden eturätin, koska vanhassa oli hieman halkeamia. Päätin ottaa sen 24 mm paksun, missä on joustavat kolme holkkia (käy myös W124 ja W201). Kukaan ei tuntunut oikein tietävän varmaksi, pitääkö eturätin olla joustava vai ei (vanha oli samanlainen kuin takana= ohuempi ja kiinteillä holkeilla). Ajattelin, ettei tuosta joustosta ainakaan haittaa ole, että nakataan paikoilleen, jos vain mahtuu.

Laittelin koko kunnostetun komeuden paikoilleen uuden eturätin kanssa. Kohdistuskin oli helppoa, kun oli merkattu maalilla kunnon viivat kaikkiin osiin (mol. pätkät ja värinänvaimennin). Jumppaa tuotti se, että uudessa eturätissä oli vain kolme pulttia kuudesta kuusiokantaisia (8mm) koneruuveja. Vanhat olivat niin murhellisen näköisiä kannoiltaan, että olin iloinen, että sain ne ylipäätään auki. Niiden takaisin laittaminen olisi ollut umpihullua. Eikun sakkorinkiä kiertämään ja ruuviliikkeestä uudet tilalle. Rautakaupasta ei kantsi hakea noita, on sen verran tiuha kierre ja kuulemma hyvin sitkeä ja kova pultti. Kannattaa myös suosiolla hankkia kunnon 1/2 räikän 8 mm kuusiohylsy jo vanhojen pulttien irrotusta varten valmiiksi.

Aikamoisen ähläämisen jälkeen keppi kiinni ja kaikki kunnolla tiukalle. Olin tunkannut ihan perinteisellä orggistunkilla perän puoli kerrallaan ilmaan ja sitten akselipukit alle. Tämän takia tilaa ei ollut auton alla turhan paljoa, mutta riittävästi. Olipa naapureillakin jotain ohjelmaa ja vuodenaikaan nähden uskomaton asennusilma tuki hanketta.

Sitten viimein koeajolle ja HIPHIPHURRAA : Ei minkäänlaisia kolinoita eikä tärinöitä, kulkee upeasti. :D :D :D Kuten tuolla muistaakseni nimim. kardaani sanoikin : "Tervetuloa takaisin, Mersu !" Jos joku siis väittää Sinulle, että "Kyllähän nuo vanhat W123et nyt aina jonkun verran täristävät ja jyristävät..." -niin ei tod. jyrise, kun on kardaani kunnossa.

Tietysti voidaan kritisoida tuota Mersun laatua, kun nyt jo 24 vuoden jälkeen oli ristikkonivel ja holkit vaihtokunnossa... Olivat nim. orggikset vielä. Nyt tekee mieli ajaa ihan vain lystin päiten, kun kulkee niin hiljaa ja hienosti. Enää ei kuulu jurinoita vaan OM617 miehekäs bassobaritoni :D .

Johtopäätökseni : Kannattaa teettää ammattilaisella kerralla kuntoon laatuosilla (etulimpuksi Lemfjörder), niin ei tarvitse enää ihmetellä. Kunpa vain olisin älynnyt hoitaa kuntoon jo aiemmin...

Ai niin, itse irrottaessa/kiinnittäessä tarvitset seuraavat työkalut :

15 ja 17 mm kiintoavaimet (rättiniveliin)

8 mm kuusiohylsy (=tappi) 1/2 räikkään (värinänvaimennin / mahd. eturätti)

41 ja 46 mm kiintoavaimet tai helkutinmoiset jakarit tai putkitongit
(kardaanin keskimutterin löysyttämiseen/kiristykseen, Kometin ohje oli : "Vedä kunnolla se keskimutteri sitten tiukalle)

Ja kauniiksi lopuksi hiljennytäänpä hetki miettimään sitä, että kardaani siirtää moottorin koko voiman perälle tarjoiltavaksi vetarien kautta renkaille maantien maisteltavaksi. Lisäksi tuo kankihan pyörii esim nelosella huippunopeudessa rapiat 80 kierrosta sekunnissa. Sitten kun vielä maataan auton alla parikymmentä vuotta suolassa ja paskassa ja mennään täten reilut 13 kierrosta Telluksen ympäri, niin ei ihme, jos vähän nivelet jo jurisee... :wink:


Jyrinättömin kardaaniterveisin,


Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Viesti Kirjoittaja JOHe »

Wade kirjoitti:Moi !
Hain Merteililta uuden eturätin, koska vanhassa oli hieman halkeamia. Päätin ottaa sen 24 mm paksun, missä on joustavat kolme holkkia (käy myös W124 ja W201). Kukaan ei tuntunut oikein tietävän varmaksi, pitääkö eturätin olla joustava vai ei (vanha oli samanlainen kuin takana= ohuempi ja kiinteillä holkeilla). Ajattelin, ettei tuosta joustosta ainakaan haittaa ole, että nakataan paikoilleen, jos vain mahtuu.
Jyrinättömin kardaaniterveisin,
Wade
5-vaihteisiin 123:iin ainakin dieseleihin on kuulunut aina eri rättinivel kuin 4-vaihteisissa sekä lisäksi värinänvaimennin oli auto sitten 200D , 240D tai 300D.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1626
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Joo siinä 5-vaihteisessa on joustolla oleva rättinivel eessäkin, mutta sitä kardaani ei vaadi toimiakseen hyvin. Kiinteä limppu käy hyvin ja kestää vähintään joustavan kumin verran.
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Kardaani

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Terveiset Salosta Ja onnittelut onnistumisen johdosta Tunne oli varmaan
mahtava Saatan vain kuvitella siinä tuli tietoutta vähän kullekin kun tätä luki.
Mutta asiasta toiseen kysyn samalla ONKO SINULLA Tai KELLÄÄN MUULLA
123 vm 76 Apumiehen penkkiä Jossa olisi ehjä eikä oikein haalistunut.
Väri on ruskea ehkä vähän punertava uutena ja nahka ruskea Saa olla kuskin penkkikin kun olisi ehjä Jos joku tietää niin TARJOTKAA
J.S.Lehti
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 817
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade »

kardaani kirjoitti:Joo siinä 5-vaihteisessa on joustolla oleva rättinivel eessäkin, mutta sitä kardaani ei vaadi toimiakseen hyvin. Kiinteä limppu käy hyvin ja kestää vähintään joustavan kumin verran.
Suodatettuani saamiani vastauksia tulinkin siihen tulokseen, että joustolla se olla pitää. Uskon vakaasti, että Günther ja Dieter ovat aikoinaan asiaa funtsineet ja alunperin tehneet hyvän ratkaisun. Hintaero joustavan ja kiinteän rätin välillä oli noin 25 €noa, mikä ei tässä konkurssissa enää tuntunut. :wink:
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 817
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: Kardaani

Viesti Kirjoittaja Wade »

j.s.lehti. kirjoitti:Terveiset Salosta Ja onnittelut onnistumisen johdosta Tunne oli varmaan
mahtava Saatan vain kuvitella siinä tuli tietoutta vähän kullekin kun tätä luki.
Mutta asiasta toiseen kysyn samalla ONKO SINULLA Tai KELLÄÄN MUULLA
123 vm 76 Apumiehen penkkiä Jossa olisi ehjä eikä oikein haalistunut.
Väri on ruskea ehkä vähän punertava uutena ja nahka ruskea Saa olla kuskin penkkikin kun olisi ehjä Jos joku tietää niin TARJOTKAA
J.S.Lehti

Kiitoksia ! On tosiaan mojovaa kyytiä nyt. Pitääpä kysästä tuota penkkiä omilta tutuilta w123 kontakteilta.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Taidan pistää minäkin eturätin vaihtoon. :D
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

JOHe kirjoitti:5-vaihteisiin 123:iin ainakin dieseleihin on kuulunut aina eri rättinivel kuin 4-vaihteisissa sekä lisäksi värinänvaimennin oli auto sitten 200D , 240D tai 300D.
Tuo olikin uusi tieto, että myös 5-vaihteisessa 240D:ssä on ollut värinänvaimennin. Luulin, että se on ainoastaan 300D:ssä ja siinä aina riippumatta onko 4 vai 5-vaihteinen laatikko. Mitenhän tuo 240D+5V mahtaa toimia ilman värinänvaimenninta? Itsellä on tulossa 5-vaihteinen laatikko 240D koneen jatkeeksi ja on hyväkuntoinen normaali eturätti. Pitäisiköhän hommata tuo joustettu siihen?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Vastaa Viestiin