W123 puoltaa / Ajo-ominaisuuksien parantaminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

W123 puoltaa / Ajo-ominaisuuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Missä mahtaa olla vika, kun W123 tahtoo puoltaa aina oikealle? Pyöränkulmat on säädetty ja on uusittu mm. iskarit, alapalloniveliä, apusimpukka ym. Ratti lähtee kääntymään oikealle heti, kun lähtee liikkeelle. Mielestäni ohjaus on myös selvästi jäykempi käännyttäessä vasemmalle. Eri renkaat eivät juuri vaikuta vaivaan. Jarruttaessa etupäästä kuuluu selvä kolahdus, mutta se ei välttämättä liity tähän. Eli olisiko hyviä ideoita, miten pulma ratkaistaan?

**Projekti edistyy, tuoreet tiedot alempana.**
Viimeksi muokannut AriK123, Ma 14.11.2005 11:07. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Aika monta mahdollisuutta on , mm. :

* Onko pyörän kulmat säädetty nivelien vaihdon jälkeen ?
* Viallinen rengas ? kokeile vaihtaa toinen rengas.( olit jo kokeillutkin ).
* Jarru "laahaa" ? Onko satula jumissa, tai jarruletku tukossa ?

Joskus ohjaussimpukkakin voi kulua, ja aihettaa puoltamista, mutta kannattaa
ensi katsoa nuo muut.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Mulla oli aikanaan samaa vikaa, tosin ei mersussa. Puoltamisen syy oli siinä, että toinen eturengas oli sentin taaempana kuin toinen. Eli auto oli saanut osuman, ja kun mittasi vasemmalta puolelta etupyörännavasta takapyörännapaan, ja sama oikealta puolelta, niin eroa syntyi. Kun sai mitat kohdalleen, niin johan kulki suoraan.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tuplawee kirjoitti:Mulla oli aikanaan samaa vikaa, tosin ei mersussa. Puoltamisen syy oli siinä, että toinen eturengas oli sentin taaempana kuin toinen. Eli auto oli saanut osuman, ja kun mittasi vasemmalta puolelta etupyörännavasta takapyörännapaan, ja sama oikealta puolelta, niin eroa syntyi. Kun sai mitat kohdalleen, niin johan kulki suoraan.
Ooppeleissa tuo on ominaisuus. :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Pitkittäistuet edestä voisi olla hyvä myös tarkistaa. Väljä pitkittäistuki alkaa lopulta hakkaamaan jalkatilaan kuoppaisella tiellä ajettaessa, kukaties jarrutettaessakin.
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Onhan tuota tutkittu monta kertaa, mutta missään ei tunnu olevan suurempaa välystä. Oikealle kääntyy herkästi, mutta vasemmalle vähemmän herkästi. Jos oikean pyörän kohdalle sattuu kuoppa, niin silloinkin lähtee oikealle. :?
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Re: W123 puoltaa

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Päivitetäänpä vanhaa aihetta.

Tuo mainitsemani kolahdus liittyi jarruihin. Ei ole vaivannut jarrusatulan vaihdon jälkeen.

Viimeisin korjaus on tehty takapäähän. Vasen takatukivarsi oli laho ja tietenkin se oli pätkinyt myös jousen. :roll: Tuli taas tukevampi, kun sai ehjät osat tilalle.

Puoltaminen ei ole nykyään kovin voimakasta. Nyt pystyy jo ohjaamaan yhdellä kädellä. :wink: Mutta edelleen on havaittavissa pientä puoltamista yleensä oikealle, joskus myös vasemmalle tien kaltevuudesta riippuen.

Tällä hetkellä vaivaa enemmän se, että ohjauksessa on jonkin verran välystä. Nykyistä simpukkaa olen kiristänyt alle puoli kierrosta. Tarkoituksena olisi vaihtaa pumppu, koska epäilen sen olevan viallinen. Välystä on suunnilleen saman verran eri asennoissa riippumatta siitä, pyöriikö moottori.

Kadonneiden ajo-ominaisuuksien metsästys jatkuu.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

luin jostain vuoden 85 autolehdestä juttua w124:stä. siinkin mainittiin toi oikealle puoltaminen ja kerrottiin sen olevan ominaisuus. suaralla ja ei-kaltevalla tiellä menee suaraan, mutta kun on kalteva tie niin alkaa menee vinoon. suamen tiethän on kaltevia, kun taas muualla euroopassa ei oo niin kaltevia. siitä se johtuu, jos se joskus pualtaa vasemmallekki. niin eri renkaat voi vähentää tota pualtamista vähän.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: W123 puoltaa *Ajo-ominaisuuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

AriK123 kirjoitti:Missä mahtaa olla vika, kun W123 tahtoo puoltaa aina oikealle? Pyöränkulmat on säädetty ja on uusittu mm. iskarit, alapalloniveliä, apusimpukka ym. Ratti lähtee kääntymään oikealle heti, kun lähtee liikkeelle. Mielestäni ohjaus on myös selvästi jäykempi käännyttäessä vasemmalle. Eri renkaat eivät juuri vaikuta vaivaan. Jarruttaessa etupäästä kuuluu selvä kolahdus, mutta se ei välttämättä liity tähän. Eli olisiko hyviä ideoita, miten pulma ratkaistaan?
Mulla on autosta likipitäen kaikki osat alustasta vaihdettu ja ihmettelin miksei vaan ole oikein hyvä ajaa ja tuppaa puoltamaankin. Sitten huomasin, että perskules - apusimpukka, johon vaihdoin joskus korjaussarjan - kaipaa kiristämistä. Sen kiristyksen jälkeen ollut aika asiallinen.

Kun heilutti kädellä raidetangosta apusimpukan kohdalta, niin huomasi, että väljää on.
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

pera8x kirjoitti:luin jostain vuoden 85 autolehdestä juttua w124:stä. siinkin mainittiin toi oikealle puoltaminen ja kerrottiin sen olevan ominaisuus. suaralla ja ei-kaltevalla tiellä menee suaraan, mutta kun on kalteva tie niin alkaa menee vinoon. suamen tiethän on kaltevia, kun taas muualla euroopassa ei oo niin kaltevia. siitä se johtuu, jos se joskus pualtaa vasemmallekki. niin eri renkaat voi vähentää tota pualtamista vähän.
Täällä foorumilla viisaammat ovat kertoneet, että tuota puoltamista voidaan vahentää pyöränkulmien säädöillä. Pitää vain löytää sellainen säätäjä, joka tietää, mitä tekee. Toki renkaissakin on eroja.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Re: W123 puoltaa *Ajo-ominaisuuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Jori Ravantti kirjoitti:Mulla on autosta likipitäen kaikki osat alustasta vaihdettu ja ihmettelin miksei vaan ole oikein hyvä ajaa ja tuppaa puoltamaankin. Sitten huomasin, että perskules - apusimpukka, johon vaihdoin joskus korjaussarjan - kaipaa kiristämistä. Sen kiristyksen jälkeen ollut aika asiallinen.

Kun heilutti kädellä raidetangosta apusimpukan kohdalta, niin huomasi, että väljää on.
Apusimpukkakin on kunnostettu. Pitää varmaan silti tarkistaa tuokin.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

AriK123 kirjoitti: Täällä foorumilla viisaammat ovat kertoneet, että tuota puoltamista voidaan vahentää pyöränkulmien säädöillä. Pitää vain löytää sellainen säätäjä, joka tietää, mitä tekee. Toki renkaissakin on eroja.
Joo, kaiken A&O on takakallistuma (caster)
Eli ei riitä että on tehtaan arvojen sisällä, pitää olla sama arvo kummallakin puolella, muuten puoltaa. Jotkut autot herkemmin kuin toiset.Periaatteessa mitä enemmin takakallistumaa sitä vakaammin kulkee suoraan.
Olen tuossa sivusta seurannut tuota pyöränkulmahommaa niin siinä ei hienot kalliit 4-pyöräsuuntauslaitteetkaan juuri autuaaksi tee jos niitä ei osata käyttää,ennätys jonka olen omin silmin nähnyt oli pyörät 3 senttiä harituksella viimeistä huutoa olleiden 4-pyörämittauslaitteiden jäljiltä,tämän erottaa jo paljaalla silmällä ja ajaminen oli sangen.....hakevaa.
Tosi äijähän suuntaa kulmat vaikka vatupassilla ja metrimitalla, jos meinaan oikeasti tietää mitä tekee, aikaa ja tupakkia tietysti kuluu enempi kuin hienoilla laitteilla :twisted:

JariN
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1626
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Mihinkä asentoon W123:sen etupyörät olisi ohjeoden mukaan säädettävä? Olen kuullut, että pyörät laitetaan auraamaan n. 2,5 milliä. eli siin 1,2-1,3 puoleltaan. Onko tässä mitään perää?
Vastaa Viestiin