W123 puoltaa / Ajo-ominaisuuksien parantaminen
W123 puoltaa / Ajo-ominaisuuksien parantaminen
Missä mahtaa olla vika, kun W123 tahtoo puoltaa aina oikealle? Pyöränkulmat on säädetty ja on uusittu mm. iskarit, alapalloniveliä, apusimpukka ym. Ratti lähtee kääntymään oikealle heti, kun lähtee liikkeelle. Mielestäni ohjaus on myös selvästi jäykempi käännyttäessä vasemmalle. Eri renkaat eivät juuri vaikuta vaivaan. Jarruttaessa etupäästä kuuluu selvä kolahdus, mutta se ei välttämättä liity tähän. Eli olisiko hyviä ideoita, miten pulma ratkaistaan?
**Projekti edistyy, tuoreet tiedot alempana.**
**Projekti edistyy, tuoreet tiedot alempana.**
Viimeksi muokannut AriK123, Ma 14.11.2005 11:07. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Jotakin vastausta....
Aika monta mahdollisuutta on , mm. :
* Onko pyörän kulmat säädetty nivelien vaihdon jälkeen ?
* Viallinen rengas ? kokeile vaihtaa toinen rengas.( olit jo kokeillutkin ).
* Jarru "laahaa" ? Onko satula jumissa, tai jarruletku tukossa ?
Joskus ohjaussimpukkakin voi kulua, ja aihettaa puoltamista, mutta kannattaa
ensi katsoa nuo muut.
* Onko pyörän kulmat säädetty nivelien vaihdon jälkeen ?
* Viallinen rengas ? kokeile vaihtaa toinen rengas.( olit jo kokeillutkin ).
* Jarru "laahaa" ? Onko satula jumissa, tai jarruletku tukossa ?
Joskus ohjaussimpukkakin voi kulua, ja aihettaa puoltamista, mutta kannattaa
ensi katsoa nuo muut.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Mulla oli aikanaan samaa vikaa, tosin ei mersussa. Puoltamisen syy oli siinä, että toinen eturengas oli sentin taaempana kuin toinen. Eli auto oli saanut osuman, ja kun mittasi vasemmalta puolelta etupyörännavasta takapyörännapaan, ja sama oikealta puolelta, niin eroa syntyi. Kun sai mitat kohdalleen, niin johan kulki suoraan.
Ooppeleissa tuo on ominaisuus.Tuplawee kirjoitti:Mulla oli aikanaan samaa vikaa, tosin ei mersussa. Puoltamisen syy oli siinä, että toinen eturengas oli sentin taaempana kuin toinen. Eli auto oli saanut osuman, ja kun mittasi vasemmalta puolelta etupyörännavasta takapyörännapaan, ja sama oikealta puolelta, niin eroa syntyi. Kun sai mitat kohdalleen, niin johan kulki suoraan.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: W123 puoltaa
Päivitetäänpä vanhaa aihetta.
Tuo mainitsemani kolahdus liittyi jarruihin. Ei ole vaivannut jarrusatulan vaihdon jälkeen.
Viimeisin korjaus on tehty takapäähän. Vasen takatukivarsi oli laho ja tietenkin se oli pätkinyt myös jousen. Tuli taas tukevampi, kun sai ehjät osat tilalle.
Puoltaminen ei ole nykyään kovin voimakasta. Nyt pystyy jo ohjaamaan yhdellä kädellä. Mutta edelleen on havaittavissa pientä puoltamista yleensä oikealle, joskus myös vasemmalle tien kaltevuudesta riippuen.
Tällä hetkellä vaivaa enemmän se, että ohjauksessa on jonkin verran välystä. Nykyistä simpukkaa olen kiristänyt alle puoli kierrosta. Tarkoituksena olisi vaihtaa pumppu, koska epäilen sen olevan viallinen. Välystä on suunnilleen saman verran eri asennoissa riippumatta siitä, pyöriikö moottori.
Kadonneiden ajo-ominaisuuksien metsästys jatkuu.
Tuo mainitsemani kolahdus liittyi jarruihin. Ei ole vaivannut jarrusatulan vaihdon jälkeen.
Viimeisin korjaus on tehty takapäähän. Vasen takatukivarsi oli laho ja tietenkin se oli pätkinyt myös jousen. Tuli taas tukevampi, kun sai ehjät osat tilalle.
Puoltaminen ei ole nykyään kovin voimakasta. Nyt pystyy jo ohjaamaan yhdellä kädellä. Mutta edelleen on havaittavissa pientä puoltamista yleensä oikealle, joskus myös vasemmalle tien kaltevuudesta riippuen.
Tällä hetkellä vaivaa enemmän se, että ohjauksessa on jonkin verran välystä. Nykyistä simpukkaa olen kiristänyt alle puoli kierrosta. Tarkoituksena olisi vaihtaa pumppu, koska epäilen sen olevan viallinen. Välystä on suunnilleen saman verran eri asennoissa riippumatta siitä, pyöriikö moottori.
Kadonneiden ajo-ominaisuuksien metsästys jatkuu.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
luin jostain vuoden 85 autolehdestä juttua w124:stä. siinkin mainittiin toi oikealle puoltaminen ja kerrottiin sen olevan ominaisuus. suaralla ja ei-kaltevalla tiellä menee suaraan, mutta kun on kalteva tie niin alkaa menee vinoon. suamen tiethän on kaltevia, kun taas muualla euroopassa ei oo niin kaltevia. siitä se johtuu, jos se joskus pualtaa vasemmallekki. niin eri renkaat voi vähentää tota pualtamista vähän.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Re: W123 puoltaa *Ajo-ominaisuuksien parantaminen
Mulla on autosta likipitäen kaikki osat alustasta vaihdettu ja ihmettelin miksei vaan ole oikein hyvä ajaa ja tuppaa puoltamaankin. Sitten huomasin, että perskules - apusimpukka, johon vaihdoin joskus korjaussarjan - kaipaa kiristämistä. Sen kiristyksen jälkeen ollut aika asiallinen.AriK123 kirjoitti:Missä mahtaa olla vika, kun W123 tahtoo puoltaa aina oikealle? Pyöränkulmat on säädetty ja on uusittu mm. iskarit, alapalloniveliä, apusimpukka ym. Ratti lähtee kääntymään oikealle heti, kun lähtee liikkeelle. Mielestäni ohjaus on myös selvästi jäykempi käännyttäessä vasemmalle. Eri renkaat eivät juuri vaikuta vaivaan. Jarruttaessa etupäästä kuuluu selvä kolahdus, mutta se ei välttämättä liity tähän. Eli olisiko hyviä ideoita, miten pulma ratkaistaan?
Kun heilutti kädellä raidetangosta apusimpukan kohdalta, niin huomasi, että väljää on.
Täällä foorumilla viisaammat ovat kertoneet, että tuota puoltamista voidaan vahentää pyöränkulmien säädöillä. Pitää vain löytää sellainen säätäjä, joka tietää, mitä tekee. Toki renkaissakin on eroja.pera8x kirjoitti:luin jostain vuoden 85 autolehdestä juttua w124:stä. siinkin mainittiin toi oikealle puoltaminen ja kerrottiin sen olevan ominaisuus. suaralla ja ei-kaltevalla tiellä menee suaraan, mutta kun on kalteva tie niin alkaa menee vinoon. suamen tiethän on kaltevia, kun taas muualla euroopassa ei oo niin kaltevia. siitä se johtuu, jos se joskus pualtaa vasemmallekki. niin eri renkaat voi vähentää tota pualtamista vähän.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Re: W123 puoltaa *Ajo-ominaisuuksien parantaminen
Apusimpukkakin on kunnostettu. Pitää varmaan silti tarkistaa tuokin.Jori Ravantti kirjoitti:Mulla on autosta likipitäen kaikki osat alustasta vaihdettu ja ihmettelin miksei vaan ole oikein hyvä ajaa ja tuppaa puoltamaankin. Sitten huomasin, että perskules - apusimpukka, johon vaihdoin joskus korjaussarjan - kaipaa kiristämistä. Sen kiristyksen jälkeen ollut aika asiallinen.
Kun heilutti kädellä raidetangosta apusimpukan kohdalta, niin huomasi, että väljää on.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Joo, kaiken A&O on takakallistuma (caster)AriK123 kirjoitti: Täällä foorumilla viisaammat ovat kertoneet, että tuota puoltamista voidaan vahentää pyöränkulmien säädöillä. Pitää vain löytää sellainen säätäjä, joka tietää, mitä tekee. Toki renkaissakin on eroja.
Eli ei riitä että on tehtaan arvojen sisällä, pitää olla sama arvo kummallakin puolella, muuten puoltaa. Jotkut autot herkemmin kuin toiset.Periaatteessa mitä enemmin takakallistumaa sitä vakaammin kulkee suoraan.
Olen tuossa sivusta seurannut tuota pyöränkulmahommaa niin siinä ei hienot kalliit 4-pyöräsuuntauslaitteetkaan juuri autuaaksi tee jos niitä ei osata käyttää,ennätys jonka olen omin silmin nähnyt oli pyörät 3 senttiä harituksella viimeistä huutoa olleiden 4-pyörämittauslaitteiden jäljiltä,tämän erottaa jo paljaalla silmällä ja ajaminen oli sangen.....hakevaa.
Tosi äijähän suuntaa kulmat vaikka vatupassilla ja metrimitalla, jos meinaan oikeasti tietää mitä tekee, aikaa ja tupakkia tietysti kuluu enempi kuin hienoilla laitteilla
JariN