W124 takapyörä linkussa
W124 takapyörä linkussa
Siis kuupan takarenkaat on kallellaan yläreuna sisempänä kuin alareuna ja apparin puoli enempi ku toinen puoli. Kysymys kuuluu että vienkö nelipyörä suuntaukseen kun toi kampeaa ajossa oikealle muutenkin vai uskallanko ite kääntää takarattaita suoraan. Kai siellä joku mutteri on jota löysäämäällä kulmia voi säätää?
Johtuisko toi kampeamien oikealle siitä takarenkaiden eri kaltevuudesta??
Lisäksi noi vinot takarenkaat näyttää aika karseelta. Tuossa on kyllä madallus sportline kun on mutta silti.
Johtuisko toi kampeamien oikealle siitä takarenkaiden eri kaltevuudesta??
Lisäksi noi vinot takarenkaat näyttää aika karseelta. Tuossa on kyllä madallus sportline kun on mutta silti.
Re: W124 takapyörä linkussa
Kaiketi pystykallistuma ei aiheuta vetelemistä vaan tällöin on vikaa muualla.
Tutki myös takakelkan etukumityynyt.Tai jos viet sen kulma säätöön niin samallahan ne tulee kohdilleen mutta ei kannata viedä sitä sinne ennenkun tutkit paikkoja ettei ole väljää.
Joissakin taka-akselin pystykallistuksille madaltaessa ovat laittaneet erikois tangon jota voi säätää ettei pyörä ole luonnottomassa asennossa mutta jos orkkis niin säätöä ei ole kun pultilla saatu...oisko siellä väljää vai jotain vääntynyt sitten.
Kukaanhan ei huomaa eroa pyörissä kuin sinä itse....haluatko turhaan tuhlata rahaa vai laittaa sitten pikku kauneus virheen...
Tutki myös takakelkan etukumityynyt.Tai jos viet sen kulma säätöön niin samallahan ne tulee kohdilleen mutta ei kannata viedä sitä sinne ennenkun tutkit paikkoja ettei ole väljää.
Joissakin taka-akselin pystykallistuksille madaltaessa ovat laittaneet erikois tangon jota voi säätää ettei pyörä ole luonnottomassa asennossa mutta jos orkkis niin säätöä ei ole kun pultilla saatu...oisko siellä väljää vai jotain vääntynyt sitten.
Kukaanhan ei huomaa eroa pyörissä kuin sinä itse....haluatko turhaan tuhlata rahaa vai laittaa sitten pikku kauneus virheen...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 takapyörä linkussa
Kyllä toi on orkkis madallus tietääkseni. No kattelen sitä peräpäätä jos jotain näkyis mut ei pidä mitään ääntä ei kolise eikä muutakaan. Ei toi oo pikku kauneusvirhe näyttää naurettavalta mun silmissä ei takarenkaat kuulu olla linkussa. Joudun kuitenki etupään käyttämään kulmien säädössä samalla toi persus menee.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: W124 takapyörä linkussa
Eikä vois olla jousen alalaidasta se viimeinen kierre poikki
.
.
Opel, "weird lieben autos"....
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: W124 takapyörä linkussa
Tuo kyllä tuli myös mieleen,mutta tässätapauksessa veikkaan edellisen omistajan touhuilleen kulmat takaa noille sijoilleen.Tarkista nyt kuitenkin jousien ala kierteet,ei mitenkään tavatonta tuo katkeilu jousilla,vielä jolloin jäykempi alustakin.Muutoin kannattaa alta katsella huolella perästä tankojen kumipuslien kunto,josko nuo näyttäis hyviltä, niin eihän tuo nelipyörä suuntaus mikään huono ajatus ole.LopenUupunut kirjoitti:Eikä vois olla jousen alalaidasta se viimeinen kierre poikki
.
Muuten ihan kaikki pyörien suuntaajat ei sitten todellakaan osaa tuota hommaa tehdä oikein,on senverta poikkeavaa säätää esim, juuri 124 malleissa pyörän kulmat!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: W124 takapyörä linkussa
Ei ole säätöä tuolle, usein joutuu laittamaan kaikki tangot uusiksi että saa renkaat jotenkuten asialliseen asentoon.
Madalletuissa ei auta kuin vaihtaa säädettävät tangot.
Madalletuissa ei auta kuin vaihtaa säädettävät tangot.
wiimax.fi
Re: W124 takapyörä linkussa
Oireista päätellen se aapparin puoleinen narinanivel on ihan reippaasti väljä.
Pyörän laakerit. Välystä on melko varmasti ja silloin pyörä näyttää juuri tuolta.Ripa230ce kirjoitti:Siis kuupan takarenkaat on kallellaan yläreuna sisempänä kuin alareuna ja apparin puoli enempi ku toinen puoli
Ja yleensä laakerit kuluukin juuri tuossa järjestyksessä. Eli ojanpuoli enemmän kuin kuskin puoli, koska kuskin istuessa vasemmalla, vasempaan kääntyvät mutkat ajetaan yleensä vauhdikkaammin, jolloin oikein puolen laakereille tulee suurempi paine.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: W124 takapyörä linkussa
Siisniinku voiko tästä vehkeestä säätää takapyörän kulmia vai ei? Mikä on narinanivel? Ei kai väljä laakeri aiheuta renkaan vinoon menemistä, pitää olla aika stanan väljä sit jo, luulis pitävän helvatan moista mekkalaa ajettaessa. Jouset on ehjät.
Re: W124 takapyörä linkussa
Narina nivel on alatukivarren ulompi hela sellainen uniball.
Ei senkään välys päästä pyörää kalleen älyttömästi.
Sitä nyt topikin perusteella ei voi säätää vain jos hankit säädettävät ylätukivarret.
Ei senkään välys päästä pyörää kalleen älyttömästi.
Sitä nyt topikin perusteella ei voi säätää vain jos hankit säädettävät ylätukivarret.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re:
Avattarestasi päätellen oletan kyseen olevan ravikilpailusta....tuon vasemman mutkan ajamisesta meinaanM.K kirjoitti:Pyörän laakerit. Välystä on melko varmasti ja silloin pyörä näyttää juuri tuolta.Ripa230ce kirjoitti:Siis kuupan takarenkaat on kallellaan yläreuna sisempänä kuin alareuna ja apparin puoli enempi ku toinen puoli
Ja yleensä laakerit kuluukin juuri tuossa järjestyksessä. Eli ojanpuoli enemmän kuin kuskin puoli, koska kuskin istuessa vasemmalla, vasempaan kääntyvät mutkat ajetaan yleensä vauhdikkaammin, jolloin oikein puolen laakereille tulee suurempi paine.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: W124 takapyörä linkussa
Kylläpä se silminnähtävästi menee kallelleen jos on niin väljä kuten oli omassa ex 190:ssä.atlas kirjoitti:Narina nivel on alatukivarren ulompi hela sellainen uniball.
Ei senkään välys päästä pyörää kalleen älyttömästi.
Sitä nyt topikin perusteella ei voi säätää vain jos hankit säädettävät ylätukivarret.
Se unipalli oli tullu jo ulkokehän läpi. Ei kolissu eikä narissu eikä katsurikaan sitä tajunnu.
No se katastaja ei tienny sen olevan pallinivel vaan oletti sen olevan kumihela. Totes että
vähänhän tuo joustaa reippaasti mutta näyttää kumia vielä olevan jäljellä .
Samalla tuosta syystä lisääntynyt camperi aiheuttaa aurauksen lisääntymisen sille puolelle.
Re: W124 takapyörä linkussa
Kyllä väljä narinanivel saa pyörän aika vinoon. Jos molemmat puolet on suht samassa korossa ja toisella puolella paljon enempi camberia niin veikkaisin ulointa eli narinahelaa.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: W124 takapyörä linkussa
En kyllä usko millään narinahelaan.....pitää olla sentin kahden välys että saa "näköyhteyden" linkuun.
Siinä voi olla maksimissaan millien välys ja se ei tee silmin nähtävää campercallistusta.....
Mutta ehkäpä.
.
Siinä voi olla maksimissaan millien välys ja se ei tee silmin nähtävää campercallistusta.....
Mutta ehkäpä.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: W124 takapyörä linkussa
No niin eli loppulauseena ei voi säätää ilman säädettävää ylätukivartta. Tutkin lisää joskus ku innostun löytyykö väljää jostain. Tosin toi on pari kuukautta sitten leimattu mutta eihän se mitään takaa. Jokuhan ne renkaat on vinoon saanu vai onko kaikissa sportlineissa fillarit vinossa?? en tiiä ku en oo toista nähnyt koskaan.
Kyllä mä ajan oikealle menevät mutkat kovempaa ku silloin voi nojata oveen, vasurille tippuu penkiltä ku ei oo tukea.
Kyllä mä ajan oikealle menevät mutkat kovempaa ku silloin voi nojata oveen, vasurille tippuu penkiltä ku ei oo tukea.
Re: W124 takapyörä linkussa
Katsurit ei kyllä nykyaikaisellakaan laitteella saa sieltä välyksiä kovin helposti ulos jos ei tiedä miten etsiä.
Monasti ne etsitään kampeamalla ihan voiman kanssa.
Monasti ne etsitään kampeamalla ihan voiman kanssa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 takapyörä linkussa
Ne taemmat ylä- ja alatukivarrethan on melko lähellä toisiaan. Pyörän puolella kiinnityspisteet on n.20cm toisistaan.LopenUupunut kirjoitti:En kyllä usko millään narinahelaan.....pitää olla sentin kahden välys että saa "näköyhteyden" linkuun.
Siinä voi olla maksimissaan millien välys ja se ei tee silmin nähtävää campercallistusta.....
Mutta ehkäpä.
.
Mikäli oikein laskin niin sillonhan n3,5mm välys tekee yhden asteen kallistuman. Jos vielä ylätukivarren helat on vähän painunu
niin helposti sieltä tulee yhteensä pari astetta. Sen kyllä tarkkasilmänen huomaa jos verrokkina on paremmassa kunnossa
oleva toinen puoli. Takaviistosta katottuna nuo erot parhaiten huomaa. Ne säädettävät ylätukivarret ei ole tarpeen ellei
auto ole ihan reippaasti tontitettu. Laittaa vaan uudet vakiotangot ja tangon pituutta voi vähän jatkaa tekemällä kumihelan
sisäholkista epäkeskeisen. Tietysti molemmille puolille kun on tommonen kiintee viritys. Monessa tapauksessa tollakin
varmasti pääsee tehtaan arvoihin.
Re: W124 takapyörä linkussa
Itte just samaa vikaa ihmettelin ja tänään käväsin nelipyöräsuuntauksessa, jota ei tehty juur sen takia ku perän ojanpuolen rengas ylhäältä sisällepäin kallistunu. Välystä löyty kyllä ku asentajan kanssa etsittiin. Välys löyty takapään ylempien poikittaistukivarsien puslista, eli ne menee vaihtoon ku kerkiää ni pitäis vian korjaantua ja renkaan suoristua..