r129 katto ja turvakaari ongelma
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Su 16.10.2011 22:10
r129 katto ja turvakaari ongelma
Elikkäs sellainen ongelma olisi että ajaessa turvakaari jäi ylös ja katto alas. Kun rättikattoa yrittää nostaa, nostopainike välähtelee punaisena mutta katto ei liiku. Onko teillä foorumilaisilla samaa ongelmaa tai ratkaisua tähän?
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
Turvakaaren kanssa ei ole ollut ongelmaa mutta kerran katon kanssa oli.
Tapauksessani auttoi vikakoodien luku ja nollaus. Olisiko alijännitteestä tullut muutamia rajakytkimien vikakoodeja ohjausjärjestelmään ja se esti katon toiminnan. Mitään oikeaa vikaa ei ollut ja koodien nollauksen jälkeen kaikki toimi.
Tietenkin sulakkeet kannatta tarkistaa sekä päärasiasta konehuoneesta että pienestä rasiasta takakontista (ehjät proput ja puhtaat kontaktipinnat). Poppakonsti oli akunkenkä irti, kokeilin yön yli mutta se ei auttanut.
Alkupään 1989-94 R129 vikakoodit saa luettua helposti ledillä ja katon koodien lukuun ei tarvita edes sitä. Sähköjohdon pätkä riittää. Ohjeet sain netistä: http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... oller.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ainakin kannattaa lukea http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... ost1937744" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... ost1925941" onclick="window.open(this.href);return false;.
Eli vanhemmissa R129 katon koodit saa luettua:
- hyvä olla kaveri istumassa autossa, hoitaa virta-avaimen ja laskee katon nostopainikkeen välähdykset
- virta päälle, moottoria ei käynnistetä
- konehuoneestä, oikesta takanurkasta löytyy moninapapistoke, erinäisten muovikansien alta
- sähköjohdon pätkällä oikosuljetaan navat 1 (maa) ja 21 (38-napainen pistoke tai 10 kun 16-napainen)
- oikosulku pidetään 2-4 sekuntia (ja johto irti) ja sen jälkeen lasketaan nostopainikkeen välähdykset
- välähdyksien lukumäärä vastaa vikakoodia siihen löytyy taulukko (joko em. Benzworld tai kysy yv:llä)
- jos vikakoodeja on useampia, em. luku toistetaan
- koodin lukemisen jälkeen nollaus oikosulkemalla uudestaan 6-8 sekunnin ajaksi
- jos vikakoodeja on monta, menee aikaa koska luku-nollaus on hidasta
Uudemmissa vuosimalleissa täytyy käyttää oikeaa vikakoodin lukulaitetta. Siitä joka tapauksessa suosittelen aloittamaan. Katon ja turvakaaren ohjausyksikkö on oikealla puolella "takajalkatilassa" ja siihen tulee muistaakseni 32 kpl I/0 tietoja eri asento- ja rajakytkimiltä. Nekin saa melko helposti mitattua ja siitä kiinni mikä kytkin voisi olla ongelma. Myös erilaisia hydrauliikka ongelmia voi olla kysessä mutta ne eivät ole tuttuja.
Edelleen maallikko neuvona, lue vikakoodit ensiksi.
Tapauksessani auttoi vikakoodien luku ja nollaus. Olisiko alijännitteestä tullut muutamia rajakytkimien vikakoodeja ohjausjärjestelmään ja se esti katon toiminnan. Mitään oikeaa vikaa ei ollut ja koodien nollauksen jälkeen kaikki toimi.
Tietenkin sulakkeet kannatta tarkistaa sekä päärasiasta konehuoneesta että pienestä rasiasta takakontista (ehjät proput ja puhtaat kontaktipinnat). Poppakonsti oli akunkenkä irti, kokeilin yön yli mutta se ei auttanut.
Alkupään 1989-94 R129 vikakoodit saa luettua helposti ledillä ja katon koodien lukuun ei tarvita edes sitä. Sähköjohdon pätkä riittää. Ohjeet sain netistä: http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... oller.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ainakin kannattaa lukea http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... ost1937744" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... ost1925941" onclick="window.open(this.href);return false;.
Eli vanhemmissa R129 katon koodit saa luettua:
- hyvä olla kaveri istumassa autossa, hoitaa virta-avaimen ja laskee katon nostopainikkeen välähdykset
- virta päälle, moottoria ei käynnistetä
- konehuoneestä, oikesta takanurkasta löytyy moninapapistoke, erinäisten muovikansien alta
- sähköjohdon pätkällä oikosuljetaan navat 1 (maa) ja 21 (38-napainen pistoke tai 10 kun 16-napainen)
- oikosulku pidetään 2-4 sekuntia (ja johto irti) ja sen jälkeen lasketaan nostopainikkeen välähdykset
- välähdyksien lukumäärä vastaa vikakoodia siihen löytyy taulukko (joko em. Benzworld tai kysy yv:llä)
- jos vikakoodeja on useampia, em. luku toistetaan
- koodin lukemisen jälkeen nollaus oikosulkemalla uudestaan 6-8 sekunnin ajaksi
- jos vikakoodeja on monta, menee aikaa koska luku-nollaus on hidasta
Uudemmissa vuosimalleissa täytyy käyttää oikeaa vikakoodin lukulaitetta. Siitä joka tapauksessa suosittelen aloittamaan. Katon ja turvakaaren ohjausyksikkö on oikealla puolella "takajalkatilassa" ja siihen tulee muistaakseni 32 kpl I/0 tietoja eri asento- ja rajakytkimiltä. Nekin saa melko helposti mitattua ja siitä kiinni mikä kytkin voisi olla ongelma. Myös erilaisia hydrauliikka ongelmia voi olla kysessä mutta ne eivät ole tuttuja.
Edelleen maallikko neuvona, lue vikakoodit ensiksi.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
Minusta tollaset taulukot pitäs julkaista foorumilla kaikkien nähtäville.SL666 kirjoitti:taulukko (joko em. Benzworld tai kysy yv:llä).
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
Niin minunkin mielestä olisi hyvä juttu ja yritin laittaa em. tiedostot liitteeksi mutta sanoo ettei pdf ole sallittu. Onko jotain muuta keinoa tai paikkaa foorumilla?
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
Talenna se pdf tiedosto vaikka paintilla jpg muotoon niin saat sen tänne liitettyäSL666 kirjoitti:Niin minunkin mielestä olisi hyvä juttu ja yritin laittaa em. tiedostot liitteeksi mutta sanoo ettei pdf ole sallittu. Onko jotain muuta keinoa tai paikkaa foorumilla?
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
Tiedoksomuodoksi gif tai png mielummin kuin jpg. Pysyy tekstit jopa luettavana. Toisaalta pdf't kyllä sais olla sallittujen listalla... SL666 ohje vaikuttaa hyvältä, kiitos siitä (vaikkei mulla olekaan käyttöä sille ).
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Su 16.10.2011 22:10
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
Tuhannet kiitokset hyvistä neuvoista! Ongelma lähti kun tehtiin vikakoodien luku ja nollaus, nyt ei tarvitse pelätä enää että rupeaa satamaan vettä kesken kruisailun
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
Hyvä, että ratkesi, mutta vika voi uusiutua.CousinKevin kirjoitti:Elikkäs sellainen ongelma olisi että ajaessa turvakaari jäi ylös ja katto alas. Kun rättikattoa yrittää nostaa, nostopainike välähtelee punaisena mutta katto ei liiku. Onko teillä foorumilaisilla samaa ongelmaa tai ratkaisua tähän?
Tässä on paljon vaihtoehtoja ja ne riippuvat myös auton iästä ja varusteista.
Valmistusnumero helpottaisi.
Katto ei liiku, jos antureissa on epätietoisuutta turvakaaren tai katon asennosta. Jos jossain on
ollut tietokatkos, siitä jää vikakoodi, joka tulee lukea ja nollata. Sen jälkeen katto taas liikkuu,
jos vika ei ole enää päällä. Vikakoodeista näkee, missä vika oli.
Katon voi sulkea käsinkin (ks. käyttöohje), ettei jää katto auki sateeseen.
Kannattaa tarkistaa, että akku on hyvässä kunnossa ja ettei kojelaudassa pala merkkivaloja.
Ikkunat voisi normittaa ja ratin myös, jos autossa on ESP. Ikkunoiden normitus on oikean
paikkatiedon etsiminen ja tallennus, joka tehdään ajamalla ikkuna alas ja ylös niin, että
pidetään katkaisijaa muutama sekunti pohjassa ikkunan ollessa ylhäällä ja alhaalla.
Mahdollinen vikakohde on myös ylijänniterele (uudemmissa perusmoduli) tai katon
ohjausmoduli. Minulla on yksi ylimääräinen katon ohjausmoduli, jonka voisin myydä.
Vianetsintäohjeet (engl.):
http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... ost2951549" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
Kotikoneella, Paintilla en osanut muuttaa pdf:ä kuvatiedostoiksi....työkoneella on paremmat ohjelmat ja muutin tänään muutamat maintsemani tiedostot. Ketjun aloittaja saikin jo katon toimimaan mutta jos muille iloksi tai hyödyksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
Ongelmia minunki sl:ssä(-93)
Ikkunat laskee, turvakaari laskee mutta sitten vain naksuu eikä avaa suojaa tai käännä katon takaosaa. Riippuen onko katto auki vaiko kiinni (käsin avattu / suljettu)
Katto ei tee periaatteessa mitään.
Virtaa on akussa, käkkäri päällä, eikä vikavaloja pala.
Vikakoodin luku onnistui mutta nollaus ei.
Koodien luvun jälkeen pidin hyppyjohtoa 1-10 pinnien välissä n.10sek. mutta sen jälkeen se meni mystisesti mykäksi, eikä antanut edes yhtä pulssia(ei vika koodeja)
Virtoja kun käytti pois niin taas ao. vikakoodit.(missä vika?
2 Rajakytkin, vasen lukittu, kangaskaton lokeron kansi.
3 Rajakytkin, oikea lukittu, kangaskaton lokeron kansi.
6 Rajakytkin, vasen lukittu, kangaskaton kaari.
7 Rajakytkin, oikea lukittu, kangaskaton kaari.
16 Rajakytkin, turvakaari alhaalla.
17 Rajakytkin, vasen ikkuna alhaalla. Katon ohjausyksikön virtapiiri, solenoidiventtiili, turvakaari alhaalla.
En usko että nuo kaikki anturit olisivat rikki, pari mittasinki ja olivat ok. Katto toimi vielä 2vkoa sitten.
Oisko ideoita?
Ikkunat laskee, turvakaari laskee mutta sitten vain naksuu eikä avaa suojaa tai käännä katon takaosaa. Riippuen onko katto auki vaiko kiinni (käsin avattu / suljettu)
Katto ei tee periaatteessa mitään.
Virtaa on akussa, käkkäri päällä, eikä vikavaloja pala.
Vikakoodin luku onnistui mutta nollaus ei.
Koodien luvun jälkeen pidin hyppyjohtoa 1-10 pinnien välissä n.10sek. mutta sen jälkeen se meni mystisesti mykäksi, eikä antanut edes yhtä pulssia(ei vika koodeja)
Virtoja kun käytti pois niin taas ao. vikakoodit.(missä vika?
2 Rajakytkin, vasen lukittu, kangaskaton lokeron kansi.
3 Rajakytkin, oikea lukittu, kangaskaton lokeron kansi.
6 Rajakytkin, vasen lukittu, kangaskaton kaari.
7 Rajakytkin, oikea lukittu, kangaskaton kaari.
16 Rajakytkin, turvakaari alhaalla.
17 Rajakytkin, vasen ikkuna alhaalla. Katon ohjausyksikön virtapiiri, solenoidiventtiili, turvakaari alhaalla.
En usko että nuo kaikki anturit olisivat rikki, pari mittasinki ja olivat ok. Katto toimi vielä 2vkoa sitten.
Oisko ideoita?
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
Ettei ole takaluukussa sijaitseva sulake nro.9 rikki tai polttanut itseensä reikää kuten minulla: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=178536" onclick="window.open(this.href);return false;
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
Nuo sulakkeetkin katsottu kontin puolelta, mutta katson vielä toisikertaan varmuuden vuoksi. Minulla on tosin vanhemman mallin "putki" sulakkeet.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
Sepulaakeri, onko tietoa, milloin katto on viimeksi toiminut ja miten se on vikaantunut? Yritetty korjata jo aiemmin miten?
Jos koko OBD diagnostiikka on pimeänä, sen sulake? Useat vikakoodit estävät katon ja turvakaaren toiminnan eli ne on saatava nollattua.
Öljyt tallella? Ikkunat "normeerattu" pitämällä katkaisimia ääriasennoissa pitkään? Pidetty katon katkaisinta edessä (kiinni) pitkään? Turvakaaren katkaisinta pidetty pitkään ylös/alas? Akkukaapeli käytetty irti?
Jos vikakoodit ilmaantuvat uudelleen ym. yritysten jälkeen, katossa saattaa kyllä olla mekaanista vikaa mikrokytkimissä tms. Katon ohjausyksikön vikaantuminen on harvinaista, mutta ei aivan tavatonta. R129 katto on laatutyötä; yleisin vanhuudenvaiva lienee öljyvuodot eli hydrauliikkatiivisteiden hapertuminen.
Raportoi tänne, kun vika löytyy.
Jos koko OBD diagnostiikka on pimeänä, sen sulake? Useat vikakoodit estävät katon ja turvakaaren toiminnan eli ne on saatava nollattua.
Öljyt tallella? Ikkunat "normeerattu" pitämällä katkaisimia ääriasennoissa pitkään? Pidetty katon katkaisinta edessä (kiinni) pitkään? Turvakaaren katkaisinta pidetty pitkään ylös/alas? Akkukaapeli käytetty irti?
Jos vikakoodit ilmaantuvat uudelleen ym. yritysten jälkeen, katossa saattaa kyllä olla mekaanista vikaa mikrokytkimissä tms. Katon ohjausyksikön vikaantuminen on harvinaista, mutta ei aivan tavatonta. R129 katto on laatutyötä; yleisin vanhuudenvaiva lienee öljyvuodot eli hydrauliikkatiivisteiden hapertuminen.
Raportoi tänne, kun vika löytyy.
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
Se toimi alku kesästä, auto purkaa hieman akkua niin otin akunkengän irti reiluksi viikoksi kun tein muita juttuja sille.
Sen jälkeen alkoi nämä ongelmat.
Öljyä on(turvakaari toimii). Nuo normeerauksetkin olen tehnyt mutta en tiedä teinkö oikein
vikakoodin luku onnistuu, mutta nollaus ei. Olen lukenut vikakoodi kierroksen sen sata kertaa mutta nollaus ei onnistu jostain syystä.
Oisko vielä ideoita?
Sen jälkeen alkoi nämä ongelmat.
Öljyä on(turvakaari toimii). Nuo normeerauksetkin olen tehnyt mutta en tiedä teinkö oikein
vikakoodin luku onnistuu, mutta nollaus ei. Olen lukenut vikakoodi kierroksen sen sata kertaa mutta nollaus ei onnistu jostain syystä.
Oisko vielä ideoita?
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
Lisäyksenä tuli mieleen voiko vaikuttaa asiaan kun madalsin autoa tänä aikana kun akku oli irti. Minulla meni alatukivarsien anturien varret poikki? Turvakaari on ainakin näihin jotenkin yhteydessä.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
Uskoisin että tuossa voisi olla syy. Omassa autossani (1989) ovat myös nuo anturit poikki. Turvakaari pompsahti ylös, ja mikään ei toiminut. Nyppäsin sulakkeen irti ja painoin väkisin turvakaaren takaisin alas. Tämän jälkeen katto toimi taas, ja olen ajanut 2-kesää ilman turvakaaren sulaketta. Ainoa haitta on kojetaulussa palava turvakaaren merkkivalo. Kaari kyllä toimii, jos sitä haluaa manuaalisesti napista liikuttamalla ohjata.sepulaakeri kirjoitti:Lisäyksenä tuli mieleen voiko vaikuttaa asiaan kun madalsin autoa tänä aikana kun akku oli irti. Minulla meni alatukivarsien anturien varret poikki? Turvakaari on ainakin näihin jotenkin yhteydessä.
R129 500SL 1989 (MR)
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
Arvelen vikakoodien 2, 3, 6 ja 7 johtuvan siitä, että käyttäessäsi kattoa käsin salvat eivät ole menneet kunnolla kiinni. Sulje kaikki neljä salpaa katon työkalulla ja nollaa nuo koodit, elleivät muuten poistu. Koodit 16 ja 17 johtunevat turvakaaresta kuten vmoi73 epäilee. Itse katossa tuskin on vakavampaa vikaa. Takatukivarsien kaatumisanturit ovat valitettavasti käytettynäkin hintavia (uusien ovh runsaat 300e per pari).
Toivottavasti tulee kuntoon!
Toivottavasti tulee kuntoon!
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
vmoi73 kirjoitti:Uskoisin että tuossa voisi olla syy. Omassa autossani (1989) ovat myös nuo anturit poikki. Turvakaari pompsahti ylös, ja mikään ei toiminut. Nyppäsin sulakkeen irti ja painoin väkisin turvakaaren takaisin alas. Tämän jälkeen katto toimi taas, ja olen ajanut 2-kesää ilman turvakaaren sulaketta. Ainoa haitta on kojetaulussa palava turvakaaren merkkivalo. Kaari kyllä toimii, jos sitä haluaa manuaalisesti napista liikuttamalla ohjata.sepulaakeri kirjoitti:Lisäyksenä tuli mieleen voiko vaikuttaa asiaan kun madalsin autoa tänä aikana kun akku oli irti. Minulla meni alatukivarsien anturien varret poikki? Turvakaari on ainakin näihin jotenkin yhteydessä.
Siis sait katon toimimaan kun otit sulakkeen irti. minkä tarkemmin?
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
pazo kirjoitti:Arvelen vikakoodien 2, 3, 6 ja 7 johtuvan siitä, että käyttäessäsi kattoa käsin salvat eivät ole menneet kunnolla kiinni. Sulje kaikki neljä salpaa katon työkalulla ja nollaa nuo koodit, elleivät muuten poistu. Koodit 16 ja 17 johtunevat turvakaaresta kuten vmoi73 epäilee. Itse katossa tuskin on vakavampaa vikaa. Takatukivarsien kaatumisanturit ovat valitettavasti käytettynäkin hintavia (uusien ovh runsaat 300e per pari).
Toivottavasti tulee kuntoon!
Toimiikohan nollaus siten että jos on vikakoodi mitä ei voi nollata(pysyvä) niin ei voi nollata mitään?
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
Pysyvä vikakoodi??? Vikakoodihan tulee heti takaisin, ellei sen aiheuttaja ole korjattu. Edellä mainitset vain katon vikakoodit, turvakaariko ei niitä heitä lainkaan (16-pinnisessä data link liittimessä napa 7)? Tai saatko niitäkään nollattua?
Re: r129 katto ja turvakaari ongelma
Ei ole auto pihassa, että voisin tarkistaa,mutta muistelisin että sulake nro.3 tai 4 takakontista.Siinä sulakelokeron kannessa olevasta sulakekartasta voi tarkastaa, että nappaa pois oikean sulakeen.sepulaakeri kirjoitti:vmoi73 kirjoitti:Uskoisin että tuossa voisi olla syy. Omassa autossani (1989) ovat myös nuo anturit poikki. Turvakaari pompsahti ylös, ja mikään ei toiminut. Nyppäsin sulakkeen irti ja painoin väkisin turvakaaren takaisin alas. Tämän jälkeen katto toimi taas, ja olen ajanut 2-kesää ilman turvakaaren sulaketta. Ainoa haitta on kojetaulussa palava turvakaaren merkkivalo. Kaari kyllä toimii, jos sitä haluaa manuaalisesti napista liikuttamalla ohjata.sepulaakeri kirjoitti:Lisäyksenä tuli mieleen voiko vaikuttaa asiaan kun madalsin autoa tänä aikana kun akku oli irti. Minulla meni alatukivarsien anturien varret poikki? Turvakaari on ainakin näihin jotenkin yhteydessä.
Siis sait katon toimimaan kun otit sulakkeen irti. minkä tarkemmin?
R129 500SL 1989 (MR)