W203 C180 2,0L moottorin vikavalo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
GLS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 01.11.2009 18:17
Paikkakunta: Vantaa

W203 C180 2,0L moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja GLS »

Nyt jo toisen kerran on syttynyt moottorin keltainen vikavalo vm:2001 C-mersuun.

Ekan kerran se vain nollattiin markan laitteella, mutta syttyi uudelleen n. 1 500 km jälkeen samoissa olosuhteissa. Olosuhteet ovat olleet lyhyt 3 km matka työmaan ja asunnon välillä. Molemmilla kertaa pikkasen reippaampi kiihdytys jonkun ohi ja/tai risteyksestä vähän lisähanaa vielä viileellä koneella. Se vikavalon syttymisen välissä 1 500 km oli matka-ajoa pitkin Suomea normaaleine lämpimän koneen ohituskiihdytyksineen. Kulutus oli normaali matka-ajolle, ei yli eikä alle ja kulki hyvin ja otti kierroksia. Selvennykseksi, että kone ei ole kompressor, vaan 129 hepan vapaastihengittävä.

Tällä hetkellä kylmäkäynnistys tapahtuu aamuisin 18 asteen lämmöstä ja uudelleen illasta 28 asteen lämmöstä. Ei kauheen kylmää siis. Avainta kääntämällä täysin koskematta kaasupolkimeen kone herää hyvin ja heti. Mutta alkaa heijjaamaan hieman yli 1 000 kierroksen päälle ehkäpä 1 100- 1 300 kierroksen välille. Tämä heijaaminen kierroksilla on uutta.

Vähän kun konetta käyttää, se alkaa asettua normaaliin alle 1 000 kierrokseen ja sillä on mukava ajaa edelleen. Moottorin vikavalo siis edelleen palaa, kuten pitääkin, kunnes se nollataan. Vikavalo ei estä kierroksia, ei ollenkaan koneen käyttöä kuten joissakin dieseleissä ns. vikatila.

Kysynkin nyt arvon foorumilaisilta, mikä mahtaisi olla syynä moottorin vikavalon syttymiseen ja mm. tuohon kylmäkäynnistyksen heijaamiseen? Jollekin tulee heti mieleen, että starin nokkaan, ja se onkin toki tehtävä. Koska teen sen todennäköisesti Oulun Veholla, niin haluaisin kuitenkin arvioita, että eivät vaihdata koko konetta ja muita sähköosia samaan syssyyn.

tv. GLS.
***
W904 CDI 2.7 Bus vm:2002
ex-W211 CDI200 Classic vm:2005
ex-W203 C180 2.0 L Classic vm:2001
ex-W210 E220D Classic vm:1996
d.artsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.05.2011 10:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: W203 C180 2,0L moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja d.artsi »

Itselläni on aivan samanlainen kulkuväline vuosimallia myöten. Ostin oman autoni kesällä 2010. Aluksi meni ihan hyvin mutta jo parin kuukauden päästä lokakuussa ko.valo syttyi kojetauluun. Eihän siinä mitään kuin sen tuhatta ryydlaukkaa paikalliseen AD-korjaamoon ja kyselemään josko vian voisi saada paikallistettua ja korjattua. No, ehkä oli virhe mennä yleensäkin tuollaiseen monimerkkikorjaamoon mutta kun oli hätä käsillä niin ajattelin että ne selvittää sen käden käänteessä.

No joo... Tuomio oli että luultavasti sieltä on mennyt ilmamassamittari rikki ja se pitäisi vaihtaa. No, näin sitten tehtiin. Mittarin vaihto töineen vajaat 400 euroa, mutta eihän se haitannut kunhan vaan auton sai kuntoon. Parin päivän päästä valo syttyi uudelleen ja minä takaisin korjaamolle. Tällä kertaa epäiltiin jotain lisäilmapumppua, joka saattaisi olla vialla, tai sitten jotain muuta härpäkettä jonka nimeä en edes muista.
Hinnat kyllä jäi mieleen... ko. kilkkeet olisivat olleet siinä n.800 euron kinttailla kappale + työt. Kysyin että onkos mersu sen jälkeen kunnossa mutta eivät luvanneet varmaksi. Saattoi kuulemma vika olla jossain muuallakin...voi perkele. Jätin kalut laitattamatta ja kundit kuittasivat vaan valon pois, ja ihan ilmaiseksi. Listahinta oli siitäkin 32 ecua.

Niinpä sitten jatkoin ajeltuani muutamia viikkoja kuulostellen huolestuneena jokaista risahdusta ja suhinaa konehuoneen puolelta, mutta eipä siellä mitään normaalia kummempaa tapahtunut.
Huomasin sitten erään firman mainostavan uutta vikakoodin lukijaa/nollaajaa joka oli täysin SUOMENKIELINEN. Mä olen sen verran vanhaa ikäluokkaa että toi lontoo ei oikein taitu ja saksankielikin rajoittuu näihin "himmel, achtung, shweinehund" ym.sanoihin mitä joskus kakarana tuli korkkareista opittua...

Laite maksoi huikeat 140 erkkiä ja olen kuittaillut 3:n vuoden aikana ko.valon jo kolmesti katsastukseen mennessä ja aina muulloinkin tarpeen/viitseliäisyyden mukaan. Eli hintansa on tienannut.

Kuten yllä näkyy, moottorivalo palaa tän 3 1/2 vuoden jälkeen satunnaisesti tietyin väliajoin. Joskus saa ajaa kuukauden , joskus vaan 3 päivää. Oireet on ihan samat. Kun koneen käynnistää niin tyhjäkäynti heijaa n. max minuutin, jonka jälkeen se tasaantuu. Kiihdytyksissä tai kulussa ei ole mitään moitetta, jos ei oteta koneen omaa laiskuutta huomioon. Viimeksi kuittasin valon pois n. viikko sitten ja tää "kallis" laitteeni ilmoitti taas että: " Jälkipolttoilman ruiskutusjärjestelmän toimintahäiriö"

Tää mun juttu ei auttanut nyt paikallistamaan vikaa mutta ajattelin vaan kertoa että ei se ainakaan minua ole syössyt turmioon. Kunhan köyhtymästä lakkaan niin vien auton sitten "oikealle" pajalle mutta siihen asti näillä mennään...

Sen verran vielä näistä nykyajan "korjaamoista", että ennenvanhaan kun auton vei pajalle, niin poishakiessa se oli kunnossa eikä siihen oltu vaihdeltu summittaisesti mitään palikoita eikä lisäilty niitä että "jos se vaikka nyt toimisi" Kyllähän auton kuntoon saa kun alkaa vaihtaa osia a:sta lähtien. Kunhan kirjaimissa ollaan ö:ssä niin uskon että vaikeampikin vika on korjattu. Vaan kenen perse kestää vaihtaa/maksaa ne summittaisesti vaihdetut, "eiköhän se tällä, tai jos sittenkin-osilla"

Jos viitsit niin laita juttua foorumille mitä ne kertoivat star:in luvun jälkeen ja saiko ne kuntoon autosi.

Ei muuta kuin tsemppiä matkaan...


W203 - 01
- Artsi -
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W203 C180 2,0L moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Kyllähän Stari on ja vain oikea laite Mersujen diagnostointiin.
Pilipali vehkeillä ei saa kuin lompsan tyhjäksi.
Meillä on hyvät kokemukset Starista, joka on tähän mennessä näyttänyt täsmällisesti viat niin bensavehkeissä kuin dieseleissäkin.
Kaikkien etujen mukaista on saada tarkka vian aiheuttaja selville, ei tarvitse ainuttakaan turhaa osaa vaihtaa.
GLS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 01.11.2009 18:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: W203 C180 2,0L moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja GLS »

Kiitos vastauksestasi d.artsi. Ja hyvästä huomautuksesta Mesemies89:ltä. Kesäkuun alkuaikana touhuilen mersun starin nokkaan, niin nähdään mikä vika pellin peitossa luuraa.

Kerron sitten mitä korjaus maksoi. Pitäähän auton kunnossa olla. Lomarahat on menneet jo vuosia autojen huoltotöihin, joten mitään uutta tässä tilanteessa ei ole :roll:

GLS
***
W904 CDI 2.7 Bus vm:2002
ex-W211 CDI200 Classic vm:2005
ex-W203 C180 2.0 L Classic vm:2001
ex-W210 E220D Classic vm:1996
d.artsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.05.2011 10:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: W203 C180 2,0L moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja d.artsi »

Selvisikö tästä mitään kun käytit *:in nokassa...?

W203 - 01

Artsi
haapis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ti 04.08.2009 20:41

Re: W203 C180 2,0L moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja haapis »

itselläni w203 180komp -05vm ja nyt toista kertaa syttyny moottorin valo, noin 1700km nollauksen jälkeen syttyi uudelleen valo.
Minusta tuntuu että auto toimii ihan normaalisti ja kierrokset on normaalit, mutta häiritteehän toi valo koelaudassa käytin autokorjaamolla jossa oli BOSCH'in vehkeet ja löytyi kaks vika koodia

28 seoksen säätökäyrän mukautus ( Liian rikas seos osakuormalla )
26 Katalysaattoria vioittavia katkoksia ( Sylinteri 1 )

Kysymys onkin nytten että mitä osia tässä lähtee nyt vaihtamaan, vai käynkö taasen vain nollaamassa?
Vastaa Viestiin