w208 Cabriolet-> Katto ongelma,moottori palo + ongelmaa.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
volfram
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 13.07.2010 10:17
Paikkakunta: Vantaa

w208 Cabriolet-> Katto ongelma,moottori palo + ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja volfram »

Hello

Auto: CLK w208 Cabriolet.

Tausta: Se perinteinen hydrauliikka moottorin rele meni jumiin ja katon hydrauliyksikön sähkömoottori kävi niin kauan että suli.

Korjattu: Sähkömoottori vaihdettu. Ja sähkömoottori todettu että se toimii. Modasin SLK:n sähkömoottorin koska se oli melkeen samanlainen ja niitä sai noin 150e:llä. Moottori pyörii kun antaa virtaa suoraan akulta. + sulakkeet vaihdettu ja tarkastettu.

Ongelma: Mitään ei tapahtu vaikka kaikki osat on vaihdettu. -> Star antaa koodeiksi > B1646 Rollover bar switch S83, Signal > 25S Nämä tarkoittavat sitä että vika on joko niskatukien katkaisimessa -> siinä joka nostaa tukia keskikonsolissa tai sitten vika on katon ohjainyksikössä. -> Katkaisija maksaa noin 20e. ja ohjainboksi 200e.

Ensin ongelmana oli se että pääntuet olivat ylhäällä eikä katto toiminut sen takia- > nyt sain manuaalisesti pääntuet alas mutta siltikään katto ei inahdakaan .> eli katon moottori ei saa virtaa. -> Niskatukien resetointi ei jostakin syystä onnistu.. .> 10s niskatukien nappia alhaalla ja pitäs kuulua klick,. mutta ei vaan kuulu. (eli onkohan nappi sittenkin rikki) -> Joten voipi olla että ohjainboksi kuvittelee tukien olevan ylhäällä ja sen takia katto ei aukea. Tosin pääntukien pitäs mennä alas / toimia napista oli katto ylhäällä tai ei. -> Pääntuet liikkuvat hydraulipumpulla johon vaihdoin sen sähk.moottorin.
Pääntuki nappia painaessa alas / ylös kuuluu klick. Klick kuuluu hydrauliyksikön sähkö venttiileistä jotka ohjaavat hydraulinesteen kulkua. -> jos pumppu pyöris niin niskatuet laskis ja nousis. -> Kun sain pääntuet alas niin ne nousee napista -> jousivoimalla, mutta eivät mene alas tietenkään ilman hydrauliikkaa. -> Joten tästä voi päätellä että virta kulkee napista, mutta ei resetoi tukia. Vaikee juttu.. . :wtf:

Nyt kyselenkin että olisiko jollakin antaa lainaan tuota katon ohjainboksia. ? vaikka korvausta vastaan. ? Haluaisin testata onko vika siinä, etten turhaan osta. -> Katkaisija on tulossa, mutta kyselen jo varmuudenvuoksi tätä etupeltoon. Asustelen Helsingin lähellä, jos boxi löytyy niin voin vaikka ajella sun kulmille ja testata paikanpäällä.

Olen lukenut kaiken mahdollisen aiheesta, mitä netti tarjoaa, voisin varmaan ruveta Vehon "cabriolet mekaanikoksi" ;) ;) :P :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Toivottavati tästä kirjotuksesta on apua jollekin toiselle. :thumbup:

:T:raipe
McKorhone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 01.05.2011 20:17

Re: w208 Cabriolet-> Katto ongelma,moottori palo + ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja McKorhone »

Oletko koittanut käyttää takaniskatukia ihan yläasennossa asti? Mulla pomppas CLK:ssa niskatuet yhdestä routatöyssystä enkä meinannut saada niitä enää napista alas. Syy olikin muistaakseni siinä että niskatuet piti ensin ajaa napista ihan yläasentoon jonka jälkeen ne sitten laskeutuivat napista. Töyssyyn ajo ei siis nostanut niskatukia kokonaan, vaikka ensin niin oletin.
volfram
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 13.07.2010 10:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: w208 Cabriolet-> Katto ongelma,moottori palo + ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja volfram »

Hej :)

No siis ne oli ihan ylhäällä. Sain ne laskettua manuaalisesti alas painamalla. -> Menee muuten niin että takapenkki pois -> katto auki helpottaa laskemista. -> Molemmilla puolilla on jousitetut klipsit jotka pitää mekaanisesti nisk.tukia ylhäällä. -> klipsejä pitää painaa yhtäaikaa ja painaa tuet alas. -> ruuvarit tai lenkit klipsien väliin -> sitten omalla kokopainolla painaa niskatukia alas molemmista.. Itse painoin koko ruumiinpainollani 94kg.. ja jäykkää on. .Mutta menihän ne alas.. -> Mutta ei ilman klipsejen vapauttamista mene.

Mutta asiaan -> eli napista ne niskatuet menee ja ei mee ylös.. kerran ne meni jousivoimalla ilmeisesti kun paino napista. . -> eli systeemihän menee niin että sähkösesti nappi ohjaa hydraulic venttiiliä joka päästää öljyn läpi ja niskatukien jouset painaa ne ylös.. Tähän ei tarvita painetta,,tai hydraulimoottoria..

Katkasimen vaihdoin.. .ei auttanut.. ilmeisesti vika on siinä katon Ecu boxissa.. . . aika masentavaa tää meno. . . . .ketuttaa aika rankasti.. . . Onneks katto toimii manuaalisesti ,helposti. .
Luulen että avaan ensin sen ecun ja mittailen / katson onko konkat palanu tai jotain muuta helppoa..

Mittailin boxin arvoja ohjekirjan mukaan,, niin anto resistanssi vähä erikoisesti... eli väärin. . -> joten taitaapi olla boxi rikki.. . :( :(
volfram
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 13.07.2010 10:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: w208 Cabriolet-> Katto ongelma,moottori palo + ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja volfram »

No niin nyt on sitten vihdoin ja viimein tilattu se katon ECU boxi. Saas nähä rupeeko toimimaan :think: :think: :thumbup:

Ensiviikolla nähdään.. .olo on kun jouluna..ei tiedä mitä saa.- :think: :thumbup:
Vastaa Viestiin