Ostin 609:in.
Ostin 609:in.
Terve,
pitäisi mennä nukkumaan, palailin tuossa juuri autonostoreissulta. Budjettiini sopivia 609:ia ei ollut liikaa tarjolla. Sen lisäksi että budjetti oli pieni, halusin sellaisin jossa ei ole välitilan sivuikkunoita tai takaovien ikkunoita (ruosteen takia lähinnä). Auto tulee kevyeen harrastekäyttöön, retkeilyyn jne.
Huomasin Nettikonetta ti-aamuna selatessa että auton myyjä oli laskenut sen verran hintaa että uskalsin tarttua puhelimeen. Reilua tuntia myöhemmin olin junassa tarvikereppu selässä ja 100-osainen työkalusalkku kädessä. Lähdin pk-seudulta aamulla liikenteeseen ja olin puolen kuuden aikaan Oulussa.
Autoon oli tehty hiljan kytkin ja perä, sekä ostettu uudet akut. Eipä siinä, ihmetellessäni tätä Saksalaisen auto-insinöörin yhtä mestariteosta totesin että ehkä peltihommaa oli enemmän mitä osasin odottaa mutta koeajon jälkeen kaupat tuli ja lähdin liikenteeseen Oulun linja-autoaseman kupeesta. PA-mittarin viisari heilui sen verran levottomasti että jo parinkymmenen minuutin ajon jälkeen poikkesin tankille. Olin onneksi jo katsonut ennen lähtöä nestepinnat koska tankkauksen yhteydessä ei konepelti auennut enää. Vaijerissa oli kyllä vastusta. Siitä pihalta yhtä kanssa-autoilijaa kysyin nykimään vaijeria ja itse painelin konepeltiä muttei auennut.
Lisäksi tyhjäkäynnin säätö muuttuu itsestään alaspäin niin paljon että muutaman kerran sai painaa kolmea poljinta samaan aikaan ettei vekotin sammunut - kaksissa tietyömaan liikennevaloissa. Vaijerissa ilmeisesti venymää. Soitin jo ja tilasin uuden.
Muuten kyllä laite pelasi hienosti. Ö-paineet oli hyvät, lämmöt pysyi hyvin aisoissa. Matkavauhti oli melko rauhallinen. Eniten pelkäsin rengasrikkoa taka-akselille, kun momenttiavainkin jäi kiireessä pois matkasta, eikä ollut mitään muutakaan pitempää jatkovartta kuin puolen tuuman vääntiöllä oleva räikkä. Eipä olis ollut vanteella olevaa paripyörääkään, tosin. Jeesusteippi tuli tarpeeseen, kuskin puolen tuuletusikkunasta oli se lukituskampi irrallaan ja kovemmassa vauhdissa ikkuna raottui itsestään. Takaovien lukitus on mallia manuaali http://www.pisla.fi/product_details.php?p=266" onclick="window.open(this.href);return false; VIELÄ toistaiseksi.
Kaiken kaikkiaan pari ensimmäistä tuntia istuin paskajäykkänä kuunnellen jokaista kilinää ja kolinaa kun oli outo auto. Hyvin toi perille ja tästä se projekti alkaa.
pitäisi mennä nukkumaan, palailin tuossa juuri autonostoreissulta. Budjettiini sopivia 609:ia ei ollut liikaa tarjolla. Sen lisäksi että budjetti oli pieni, halusin sellaisin jossa ei ole välitilan sivuikkunoita tai takaovien ikkunoita (ruosteen takia lähinnä). Auto tulee kevyeen harrastekäyttöön, retkeilyyn jne.
Huomasin Nettikonetta ti-aamuna selatessa että auton myyjä oli laskenut sen verran hintaa että uskalsin tarttua puhelimeen. Reilua tuntia myöhemmin olin junassa tarvikereppu selässä ja 100-osainen työkalusalkku kädessä. Lähdin pk-seudulta aamulla liikenteeseen ja olin puolen kuuden aikaan Oulussa.
Autoon oli tehty hiljan kytkin ja perä, sekä ostettu uudet akut. Eipä siinä, ihmetellessäni tätä Saksalaisen auto-insinöörin yhtä mestariteosta totesin että ehkä peltihommaa oli enemmän mitä osasin odottaa mutta koeajon jälkeen kaupat tuli ja lähdin liikenteeseen Oulun linja-autoaseman kupeesta. PA-mittarin viisari heilui sen verran levottomasti että jo parinkymmenen minuutin ajon jälkeen poikkesin tankille. Olin onneksi jo katsonut ennen lähtöä nestepinnat koska tankkauksen yhteydessä ei konepelti auennut enää. Vaijerissa oli kyllä vastusta. Siitä pihalta yhtä kanssa-autoilijaa kysyin nykimään vaijeria ja itse painelin konepeltiä muttei auennut.
Lisäksi tyhjäkäynnin säätö muuttuu itsestään alaspäin niin paljon että muutaman kerran sai painaa kolmea poljinta samaan aikaan ettei vekotin sammunut - kaksissa tietyömaan liikennevaloissa. Vaijerissa ilmeisesti venymää. Soitin jo ja tilasin uuden.
Muuten kyllä laite pelasi hienosti. Ö-paineet oli hyvät, lämmöt pysyi hyvin aisoissa. Matkavauhti oli melko rauhallinen. Eniten pelkäsin rengasrikkoa taka-akselille, kun momenttiavainkin jäi kiireessä pois matkasta, eikä ollut mitään muutakaan pitempää jatkovartta kuin puolen tuuman vääntiöllä oleva räikkä. Eipä olis ollut vanteella olevaa paripyörääkään, tosin. Jeesusteippi tuli tarpeeseen, kuskin puolen tuuletusikkunasta oli se lukituskampi irrallaan ja kovemmassa vauhdissa ikkuna raottui itsestään. Takaovien lukitus on mallia manuaali http://www.pisla.fi/product_details.php?p=266" onclick="window.open(this.href);return false; VIELÄ toistaiseksi.
Kaiken kaikkiaan pari ensimmäistä tuntia istuin paskajäykkänä kuunnellen jokaista kilinää ja kolinaa kun oli outo auto. Hyvin toi perille ja tästä se projekti alkaa.
Viimeksi muokannut Juhana N, To 03.07.2014 19:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ostin 609:in.
Onneksi olkoon hankinnasta. Samat oli tunteet kun ajoin 508:n Oulusta Kuusamoon.
Polttoainetta tankkasin kanssa tankin täyteen ja se perhana tuli korkin välistä tankin sivulle (lavamalli).
Ohjaus on vähän levoton kun raidetangon päät on melko väljät, kumit kun on antautuneet jo kauan sitten. Tiedätkö mistä semmoiset saisi järjelliseen hintaan?
Polttoainetta tankkasin kanssa tankin täyteen ja se perhana tuli korkin välistä tankin sivulle (lavamalli).
Ohjaus on vähän levoton kun raidetangon päät on melko väljät, kumit kun on antautuneet jo kauan sitten. Tiedätkö mistä semmoiset saisi järjelliseen hintaan?
Re: Ostin 609:in.
Terve. Saksanmaalta varmasti löytyy. Ebay:stä ainakin. <- sori jos liian itsestäänselvyyksiä latelen. Täytyy kysyä yhdeltä tutulta. Suomen kaupat olet varmaan jo kysellyt? Venetmäki, Merteil, KL-varaosat? Oulussa on joku mersuosapulju kanssa ja Porissa: http://www.mb-pori.fi/Varaosat/Varaosat.htm" onclick="window.open(this.href);return false;, Oulu: http://m-b-osa.com/web/" onclick="window.open(this.href);return false;
Saakutti kun vettä tulee joka päivä niin ei pääse auton kimppuun oikein kunnolla. Konepelti pysynyt edelleen kiinni ja jumissa. Eipä oo tarvinnut onneksi autolla ajaa. Seisontaan meni ja saa olla kevääseen asti seisonnassa. Pesty on ja imuroida pitäis kunnolla. Peltihommia sitten keväämmällä. Sais vaan sen pellin auki niin pääsis öljyt ja jarrunesteet vaihtamaan.
Saakutti kun vettä tulee joka päivä niin ei pääse auton kimppuun oikein kunnolla. Konepelti pysynyt edelleen kiinni ja jumissa. Eipä oo tarvinnut onneksi autolla ajaa. Seisontaan meni ja saa olla kevääseen asti seisonnassa. Pesty on ja imuroida pitäis kunnolla. Peltihommia sitten keväämmällä. Sais vaan sen pellin auki niin pääsis öljyt ja jarrunesteet vaihtamaan.
Re: Ostin 609:in.
Yllätyin kun tein asiasta tutkimusta: halvin varosa 508:iin löytyi yllättäen Veholta. Raidetangon pää 78 euroa. Akuperäinen Mercedes Benz varaosa vuoden 1973 autoon. Toimitusaika 14 päivää. Brittien E-Baysta sama osa 120 puntaa. Samoin löytyi hytin ovien avaimet samaan vehkeeseen kun tehtaalle lähettivät sähköpostia Vehon huollosta, avain tehtiin Mikkelin Vehon toimesta jollain alihankkijalla mutta auton kantakortin perusteella sekin onnistui. Mersu kehuu että heiltä löytyy osat vanhoihinkin autoihin ja ainakin 1970-luvun osalta näyttää toimivan. Minun Mursuun pannaan vaan alkuperäisiä osia. Vissiin ei harakiriosia edes löydy.
Suosittelen ihan ensin kysymään merkkiosia, niitä voi löytyä ja laatu on jokseenkin taattu, ei ainakaan takuu mene rikki.
Kiitän ja kumarran.
Suosittelen ihan ensin kysymään merkkiosia, niitä voi löytyä ja laatu on jokseenkin taattu, ei ainakaan takuu mene rikki.
Kiitän ja kumarran.
Re: Ostin 609:in.
No, niinpä tein minäkin vajaa vuosi sitten. Tuli käyttöautoksi ja vähän niinkuin harrasteeksi. Kovin olivat kotimatkan tunteet samanlaiset kuin Sinullakin.
Ihan blogiakin olen pitänyt autostani; http://mersuni.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; . En ole mikään varsinainen harrasteautoilija, vaan tuo Mersu nyt meille kuitenkin tuli. Vähäiset huolto- ja korjaustoimenpiteet olen itse tehnyt ja 609:n kyseessäollen se on helppoakin; taas vähänkin vaativammat saa tehdä se ken osaa.
Ihan blogiakin olen pitänyt autostani; http://mersuni.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; . En ole mikään varsinainen harrasteautoilija, vaan tuo Mersu nyt meille kuitenkin tuli. Vähäiset huolto- ja korjaustoimenpiteet olen itse tehnyt ja 609:n kyseessäollen se on helppoakin; taas vähänkin vaativammat saa tehdä se ken osaa.
Re: Ostin 609:in.
^ Terve! Mielenkiintoinen blogi! Hyvä kun panit linkin!
Re: Ostin 609:in.
[quote="jagr"]Suosittelen ihan ensin kysymään merkkiosia, niitä voi löytyä ja laatu on jokseenkin taattu, ei ainakaan takuu mene rikki.[quote]
Hain minäkin Veholta tuon tyhjäkäynninsäätövaijerin nupikoineen kaikkineen.
Hain minäkin Veholta tuon tyhjäkäynninsäätövaijerin nupikoineen kaikkineen.
Re: Ostin 609:in.
Ei muuten välttämättä enää Veholtakaan alkuperäisosia saa. Tein kytkimen sylinterirempan ja kytkinsylinteri Veholta olikin Romaniassa valmistettu, pääsylinteri sitten saksalainen.
Ei muuten kovin paha homma tehdä mutta se nesteen syöttäminen ylös pääsylinteriltä sujuu kyllä helpommin jos käytössä on paineilmatoiminen laitteisto ilmaamiseen ja öljyn lisäämiseen.
Ei muuten kovin paha homma tehdä mutta se nesteen syöttäminen ylös pääsylinteriltä sujuu kyllä helpommin jos käytössä on paineilmatoiminen laitteisto ilmaamiseen ja öljyn lisäämiseen.
Re: Ostin 609:in.
No niin, konepelti on auki...nyt pakkasten tultua ei oikein kaasupoljin palauta. Auto on tosin seisonnassa että muutenkin varmasti paikat jähmeinä. Otin kopan irti ja ymmärsin kyllä miten systeemi pelaa, tarvitsee ilmeisesti vain paljon rasvaa/öljyä. Näyttää siltä ettei ole ikinä rasvattu sitä vivustoa. Jatketaan huomenna kun tulee plussakelit.
Re: Ostin 609:in.
Öljyt vaihdettu. 15W-40 Neste Turbo LXE. 556 581 km. Autohan on seisonnassa talven yli ellei tule jotain kelkkaa kuskattua. Webasto surisee minuutin verran mutta kun pitäisi lähteä pöhisemään niin ei tapahdu mitään. Eipä tule vikakoodiakaan näyttöön. No onhan lohkolämppäri - autohan on seisonnassa talven yli ellei tule jotain kelkkaa kuskattua.
Se olikin se kaasu- / syöttövivuston jousi mikä oli sen verran kuoleentunut ettei jaksanut vetää vivustoa enää tyhjäkäynnille vaan piti kierroksia jonnin verran päällä. Nyt taas tuli laitettua ehkä hivenen liian jäykkä jousi. Kokeilua kokeilua.
Mulla se on varsinainen kaasu"pedaali" irti ja lattiasta tököttää pelkkä peltinen varsi. Löysin pedaalin kuskin penkin takaa olevasta laatikosta irtona. Viritin siihen pedaalliin jo pultista ja mutterista patentin mutten oikein ymmärrä miten muovinen poljin tulee siihen varteen kiinni vai puuttuuko siitä joku palikka välistä.
Se olikin se kaasu- / syöttövivuston jousi mikä oli sen verran kuoleentunut ettei jaksanut vetää vivustoa enää tyhjäkäynnille vaan piti kierroksia jonnin verran päällä. Nyt taas tuli laitettua ehkä hivenen liian jäykkä jousi. Kokeilua kokeilua.
Mulla se on varsinainen kaasu"pedaali" irti ja lattiasta tököttää pelkkä peltinen varsi. Löysin pedaalin kuskin penkin takaa olevasta laatikosta irtona. Viritin siihen pedaalliin jo pultista ja mutterista patentin mutten oikein ymmärrä miten muovinen poljin tulee siihen varteen kiinni vai puuttuuko siitä joku palikka välistä.
Viimeksi muokannut Juhana N, To 02.01.2014 03:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ostin 609:in.
^ Nythän se tämäkin selvisi. Muovinen syöttö- / kaasupedaali onkin aikanaan ollut yhtä puuta lattiaan pultatun muovisen osan kanssa (2 ruuvia). Minulta vaan on muovi juuri siitä taitoskohdasta katkennut...no nyt on viritelty paikalleen patenteilla, katsotaan pelittääkö näin vai pitääkö uusia koko palikka.
Re: Ostin 609:in.
Hmmh, vivusto jumittaa edelleen! Autolla ei voi ajaa koska kaasua ei saa painettua pohjaan...ei siis ota kierroksia tarpeeksi. Huomenna jatketaan kun on valoisaa. Ois yksi reissukin tiedossa mutta saa nähdä saako tätä kuntoon sitä ennen.
Re: Ostin 609:in.
^ No nyt on herkkä kaasu! Se lohkon läpi menevä paaki siinä jumitti. Sitä putsailin, sipaisin santapaperilla ja öljysin reilusti. Kasatessa meni sammutinsylinteri tietysti väärin päin sen paakin booreille, no ei kun irti ja uudelleen.
Vielä pitäis jostain haalia ehjä kaasupoljin. Nyt on muoviosa kahdessa osassa. Lohkolämppäri toimii!
Vielä pitäis jostain haalia ehjä kaasupoljin. Nyt on muoviosa kahdessa osassa. Lohkolämppäri toimii!
Re: Ostin 609:in.
Morjens 609 .n omistajat, olisko vinkkiä kun mersun ohjaus vetää hieman ojan puolelle kesärenkailla jotka ihan tasaisesti kuluneet, talvikumeilla meni ihan nätisti suoraan , eikä pari kuukautta sitten tehdyssä katsastuksessakaan mitään väljää löytäneet nivelistä ?
Re: Ostin 609:in.
Vastasin tuonne toiseen ketjuun saman, että jos vain renkaanvaihdosta tuli muutosta niin onko renkaasta mennyt runko, joskus mennyt itellä pahasti juuri kulutuspinnan suuntaisesti.
Apropoo, itellä juuri ATE:n jarrusatulat irti, liukutapit jumitti toisessa satulassa. En noita mäntiä ala vaihtamaan ainakaan nyt, mieluiten ostaa sitten uudet satulat. Melko hintavia tahtoo olla, Saksassakin 300 eur / kpl. Eipä ole olleet hetkeen satulat auki, oli sen verran piukassa pultit.
Apropoo, itellä juuri ATE:n jarrusatulat irti, liukutapit jumitti toisessa satulassa. En noita mäntiä ala vaihtamaan ainakaan nyt, mieluiten ostaa sitten uudet satulat. Melko hintavia tahtoo olla, Saksassakin 300 eur / kpl. Eipä ole olleet hetkeen satulat auki, oli sen verran piukassa pultit.
Re: Ostin 609:in.
Renkaita/rengasta veikkaisin. Hankala sanoa päältäpäin missä on runkovika joten vararengasta kierrättämällä sen voi löytää.
Tietty jos vararengas on vetokuviolla niin on sitten vaikeampaa mutta kyllä sen silläkin huomaa, runkovikainen aiheuttaa ihmeellisen vänkäämisen jonnekkin päin. Sen huomaa isommillakin renkailla (ja isommilla autoilla) jos jossain renkaassa on runkovika, ohjaavalla akselilla se voi näkyä ihan älyttömänä puoltamisena tai vemputtamisena, riippuu viasta.
Tietty jos vararengas on vetokuviolla niin on sitten vaikeampaa mutta kyllä sen silläkin huomaa, runkovikainen aiheuttaa ihmeellisen vänkäämisen jonnekkin päin. Sen huomaa isommillakin renkailla (ja isommilla autoilla) jos jossain renkaassa on runkovika, ohjaavalla akselilla se voi näkyä ihan älyttömänä puoltamisena tai vemputtamisena, riippuu viasta.
Re: Ostin 609:in.
http://www.autoihinvaraosat.fi/mercedes ... e-kannatin" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta löytyisi satulat. Ei noilla mäntien, liukujen ja tiivistesatsien hinnoilla kannata korjata vanhoja. Löytyy Veholtakin satulat mutta hinta oli 965 eur / KAPPALE!
Tuolta löytyisi satulat. Ei noilla mäntien, liukujen ja tiivistesatsien hinnoilla kannata korjata vanhoja. Löytyy Veholtakin satulat mutta hinta oli 965 eur / KAPPALE!
Viimeksi muokannut Juhana N, To 03.07.2014 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ostin 609:in.
Hyviä sivuja varaosiin liittyen:
http://elauber.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avaruosad.ee/varuosad/mercedes-benz/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://elauber.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avaruosad.ee/varuosad/mercedes-benz/" onclick="window.open(this.href);return false;