Lisävaloille Wirtaa

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Lisävaloille Wirtaa

Viesti Kirjoittaja KOS »

HEP!!!

Mistä kannattaa ottaa syöttö lisävaloille väyryseen..??
..kun tuo akku on takapenkin alla niin joutus vetään niin pitkän johdon et häviöistä tulis melkonen.
(vai pitääkö vetää 6mm2 johdolla)

Ja lisävalot ovat konepellissä kiinni niin muutenki joutuu vetään "melko" pitkät johdot niille saranoiden kautta.

(ja polttimothan ovat tietty sallitut 55W:set.. 8) )


~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Eikös siinä kuskinpuoleisella lokasuojalla köllöttele se pultin pää, josta apuvirtaakin saa antaa?
Saiskos siihen modifioitua liitännän jotenkin?

En tosin ole asiaa niin tarkkaan tutkinut, että onko siinä kierteitä tai muuta vastaavaa kiinnitysmahdollisuutta.
Olis lähellä konepellin saranaa ainakin.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Joo sama kävi mielessä..!!
:-)

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

laturin plus-navasta on hyvä ottaa virta releelle... on varmasti jännitekkin kohillaan... 6mm johdolla releelle ja vaikka 4mm johdolla releeltä molemmille lampuille erikseen. ja miinus samanvahvuisella johdolla vaikka akkuun... näin ei tule juurikaan jännitehäviöitä 100w tai suuremmilla hehkuillakaan...
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Itse ainakin otin siitä konehuoneen rasialta. Kaapelit on siinä mutterin alla kiinni. Ei muuta , kuin mutteri auki ja valojen virtajohto kiinni ja ohjausvirran otin lampun kannalta.
helese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 29.04.2004 09:27

Viesti Kirjoittaja helese »

petri.n kirjoitti:Itse ainakin otin siitä konehuoneen rasialta. Kaapelit on siinä mutterin alla kiinni. Ei muuta , kuin mutteri auki ja valojen virtajohto kiinni ja ohjausvirran otin lampun kannalta.
Avatar
Pasi H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ti 11.05.2004 15:08
Paikkakunta: Kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja Pasi H »

Töissä vedellään 2,5 neliön johdolla yli 20 metrin matkoja työvaloille, eikä ole minkäänlaisia ongelmia... Eli 2,5mm /poltin riittää.
Pasi

Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74

Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Pasi H kirjoitti:Töissä vedellään 2,5 neliön johdolla yli 20 metrin matkoja työvaloille, eikä ole minkäänlaisia ongelmia... Eli 2,5mm /poltin riittää.
230 V vai 12 V? Edellisellä ei mikään ongelma, jälkimmäisellä vaikuttaa enemmän.

t.
R.
E500 – 211.070
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

Roisto kirjoitti:
Pasi H kirjoitti:Töissä vedellään 2,5 neliön johdolla yli 20 metrin matkoja työvaloille, eikä ole minkäänlaisia ongelmia... Eli 2,5mm /poltin riittää.
230 V vai 12 V? Edellisellä ei mikään ongelma, jälkimmäisellä vaikuttaa enemmän.

t.
R.
'

NIiin vai 24v?? epäilisin että vois olla joku täysperävaunu johon työvalot johonkin esim turvekontin tai vastaavan nurkkaan
Avatar
wagner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 07.10.2003 16:32
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja wagner »

Mitä pienenpi virta -> kaapelin halkaisija suurempi. Tulee liikaa resistanssia ja jännite häviötä.
Eli mitä pienempi käyttettävä jännite niin silloin tulee käyttää halkaisijaltaan suurempaa kaapelia. Jotta vältyttäisiin jännite häviöltä ja kaapelin resistiivisyys ei kasvaisi liian suureksi. Esim. täydellinen oikoisulku.
Viimeksi muokannut wagner, Ma 22.11.2004 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

wagner kirjoitti:Mitä pienenpi virta -> kaapelin halkaisija suurempi. Tulee liikaa resistanssia ja jännite häviötä
Ei virta vaan jännite :wink:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
wagner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 07.10.2003 16:32
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja wagner »

Niinpä niin Nipa Näsä.
Siis kirjoitin mitä en tarkoittanut, eli: mitä enemmän resistanssia niin enemmän virtaa A ja pienenpi jännite V.
Laskeppa sitten paljon se jännite häviö on. Mikäli kupari kaapelin jonka halkaisija 1neliömillimetri / m on +20 C:n lämpötilassa resistanssi 0,0175 ohmia. Ohmin laki on aika passeli myös tähän. Voit myös laskea sen kaapelin resistiivisyyden näin: R=0,0175 ohmia X pituus jaettuna poikkipinta- allalla. Jolloin voidaan käyttää ohmin lakia. Jolloin saadaan aika tarkka jännite häviö, mikäli johtimessa on käytetty tarpeeksi isoja liittimiä ja se on ilman relettä.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ei ollut tarkoitus olla näsäviisas pilkunnus... -viilaaja, vaan korjasin ihan asiavirheen. :oops:

"Mitä pienenpi virta -> kaapelin halkaisija suurempi". Tuohon siis virran tilalle jännite.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
wagner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 07.10.2003 16:32
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja wagner »

OK. ei aina jaksa nääs funtsia miten kirjoitella. Ihan asiaahan se on mitä kirjoitit :D
Vastaa Viestiin