W126 sähkölasinnostimien elvytystä

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13291
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

W126 sähkölasinnostimien elvytystä

Viesti Kirjoittaja karra »

Ovat nuo kuskinpuoleiset lasinnostimet vähän kenkkuilleet.

Eli etuovessa pari-kolme vuotta sitten jäi lasi " välille". Ei kun ovipahvi irti ja aikani tuumailtuani löysäsin nostimen moottorin ja kierukkavaihteen välisiä ruuveja mutta en saanut itse moottoria irti - tuntui että joku joustaa, esim. hiilet. En uskaltanut enempää purkaa koska moottori alkoi pelata jälleen tuon heiluttelun tuloksena.

Viime viikolla ikkuna meni jälleen mykäksi - onneksi kiinni asennossa. Tänään sitten purkasin laitosta enemmän, koska kun heiluttelin jälleen moottoria siinä tuntui olevan jotain eloa. Kaksi 8 mm kannalla olevaa ruuvia vaan irti ja kun ajoin ikkunaa alaspäin ruuvautui koko moottori irti siitä kierukkavaihteesta. Se kierukka-akseli oli ihan kuiva ja kierteessä oli kuivanutta vaseliinitöhnää, samoin kuin siellä kierukkavaihteessa. Toimenpiteet: Bräkleeniä sinne vaihteistoon ja kierukkaruuvin putsaus. Sitten ohutta öljysprayta perään ja akseliin vaseliinia.

Itse sähkömoottorin alapäässä oli tulppa josta näki moottorin sisään, mm. käämit ym. Sinne valuttelin lisäksi öljyä joka mielestäni kulkeutui juuri siihen ala laakeriin. Moottorin ylälaakerina toimii kait se varsinainen kierukkaruuvi, jonka siis rasvasin jo vaseliinilla. Homma kasaan ja lasi liikkuu vinhasti ja terveen kuuloisesti nyt.

Takaovessa olikin toisenlainen ongelma. Pari vuotta sitten lasia suljettaessa kuului ilkeä rusahdus, ja lasi ei enää liikkunut moottorinsa voimin. Tutkittaessa syytä mokomaan löytyi lasinnostimen "saksimekanismista" murtunut varsi. Sen materiaali on jotain todella kevyttä seosta, ei alumiinia. Noh, töissä kaveri korjasi sen tigillä hitsaten, mutta kupli kuulemma niin rajusti hitsattaessa niin sauma vahvistettiin lisäksi alumiinipalalla koska sauman lujuudesta ei ollut takeita.

Tämän vuoden kesällä se petti taas, kauhealla räminällä nyt. Tänään kun innostuin senkin tarkastamaan niin syynä olikin lasin alaosan kiskossa liikkuva muovinen liukupala, joka oli murtunut siten että varren tappi oli irronnut. Olin jo hankkinut laineracingilta uuden saksimekanismin luultuani hitsauksen pettäneen mutta se mekanismi jäikin täten tarpeettomaksi.

Pitää käydä tilaamassa uusi liukupala merkkiliikkeestä, ei varmaan maksa paljoa ja onhan sitten uusi. Ei paljon muuten humise sisään vaikka ajaakin nyt ilman oviverhoilua.

OT: asensin uuden teleskooppiantennin kun vandaalit teki edelliseen solmun. Faijan autotallin piippuhyllyltä löysin joskus muinoin hankkimani tarvikeantennin, mutta mukava yllätys oli myös pölyttymässä ollut tehtaan paketissa oleva Kadett-B / Ascona-A Motorcraft-merkkinen tuulettajan hihna, joka tuoteselosteen mukaan käy myös MB 280 ja 350 koneisiin, eli juuri omaan pirssiin. On vaan hihna aika vanha - luulisin olevan vuosilta 1985...1989 kun itsellä ja broidilla oli juuri nuo yllä mainitut Russelsheimin raudat. Pitää tarkistaa vielä että pituus ja leveys on varmasti oikea, tosin varahihnahan on tietty takakontissa jo.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13291
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuli tänään korjattua tuo vasemman takasivulasin nostin sitten. Merkkiliikkeestä tilaamalla tuli 11 euron hintainen liukupala, joka liikkuu lasin alareunassa olevassa kiskossa. Siinä uudessa liukupalassa oli tappi valmiina, jonka aikani ihmeteltyäni tajusin olevan "niitattava". Eli ikkunannostin irti oven sisuksista pöydälle moottoreineen ja vanha tappi meisselillä lyömällä irti. Uusi liukupala tappeineen reikään ja vasaralla tapin pää "niitaten". Sitten vain rojut takaisin ja kiskojen voitelu.

Tuli sitten elvytettyä apukuskin puoleinen lukkosylinteri eloon kun onnistuin saamaan jo jumiin ronkittuun lukkosylinteriin yhden vanhan ja kuluneen avaimen. Koska lukko suostuikin kääntymään niin sainkin kahvan irti nätisti ja pääsin purkamaan koko lukkomekanismin osiin. Niinhän se oli että muutama haitta oli ronkittu vääräksi. Poistin itse asiassa 3 paria haittoja jotta uusi avain alkoi liikkumaan sisällä - no, jäihän sinne vielä vaikka kuinka paljon haittoja jotta ei mikä tahansa avain siihen käy. Saman olin tehnyt kuskin oveen jo kolmisen vuotta sitten kun venäjällä vandaalit olivat sitä ropanneet.

Talvihuolloksi riitti kun vaihdoin takajalkatiloihin Rensi-kaukalomatot :lol: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin