Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
Eli oma 190D om601 kaipaisi pikkuhiljaa uutta kannen tiivistettä ja olen tässä alkanut pohtimaan tehdäkö se itse vai viedäkö korjaamolle.
Autoni on saksantuonti ja ajettu 334tkm joten uskoisin että on eka pahvi vasta meneillään, kansirempasta ei ainakaan huoltovihoissa/kuiteissa ole mainittu.
Öljyt ja vedet ovat vielä omissa lokeroissan, pientä likaa havaittavissa paisarissa, voi olla jotain vanhaa töhnääkin.
Kansiremontin uskon olevan lähellä siksi koska pakosarjan puolelta 1. ja 2. sylinterin kohdalta on kone alas asti mustassa öljymonjässä, jäähdytysnestettä menee tietyin välein ja kone nakuttaa/säksättää aika ikävästi.
Jotenka itse en varsinaisesti ole konetta koskaan purkanut, tiedän kyllä miten imusarjan ja paon saa irtoomaan mutta kantta en ole eläessäni ottanut irti joten kysynkin teiltä rakkaat foorumilaiset että kannattaako minun alkaa tuohon hommaan? Paljonko säästäisin? Onko jotakin sellaista joka pienen virheen seurauksena olisi moottoririkko, eli onko ns. pikkutarkkaa puuhaa? Ja kauanko siihen itse tekemällä menisi aikaa?
Eli kertokaapas minulle mitä kansiremonttinne ovat maksaneet korjaamolla ja mitä ite tehtyinä ja kun kansi pitänee varmaan oikaista jotta kansiremontista saisi kaiken hyödyn irti. Onko se ihan normi koneistamon hommia vai onko se jotain spesiaali puuhaa? Ja jos Raumalaisia tänne eksyy niin mikä paikka tässä lähettyvillä tekisi sellaisia hommia?
Autoni on saksantuonti ja ajettu 334tkm joten uskoisin että on eka pahvi vasta meneillään, kansirempasta ei ainakaan huoltovihoissa/kuiteissa ole mainittu.
Öljyt ja vedet ovat vielä omissa lokeroissan, pientä likaa havaittavissa paisarissa, voi olla jotain vanhaa töhnääkin.
Kansiremontin uskon olevan lähellä siksi koska pakosarjan puolelta 1. ja 2. sylinterin kohdalta on kone alas asti mustassa öljymonjässä, jäähdytysnestettä menee tietyin välein ja kone nakuttaa/säksättää aika ikävästi.
Jotenka itse en varsinaisesti ole konetta koskaan purkanut, tiedän kyllä miten imusarjan ja paon saa irtoomaan mutta kantta en ole eläessäni ottanut irti joten kysynkin teiltä rakkaat foorumilaiset että kannattaako minun alkaa tuohon hommaan? Paljonko säästäisin? Onko jotakin sellaista joka pienen virheen seurauksena olisi moottoririkko, eli onko ns. pikkutarkkaa puuhaa? Ja kauanko siihen itse tekemällä menisi aikaa?
Eli kertokaapas minulle mitä kansiremonttinne ovat maksaneet korjaamolla ja mitä ite tehtyinä ja kun kansi pitänee varmaan oikaista jotta kansiremontista saisi kaiken hyödyn irti. Onko se ihan normi koneistamon hommia vai onko se jotain spesiaali puuhaa? Ja jos Raumalaisia tänne eksyy niin mikä paikka tässä lähettyvillä tekisi sellaisia hommia?
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
joskus monta vuotta sitten olin samassa tilanteessa. ei ainuttakaan kansiremonttia takana ja merusn 200d:stä oli alkanut pahvi oireileen. kysein sitten korjaamoilta hinta-arvioo. hinnat oli niin kovia, ettei yksinkertasesti ollut varaa. päätin sitten tehdä itte. kerta se on ensimmäinenkin. eikä tuossa edes ollut mitään ihmeellistä. senkun teki vaan. hyvin onnistu ja autolla ajettiin vielä vaikka kuinka ja pitkään.
nykyään asiat on muuttunut siltäkin osin, että ei sitäkään vähää kannata alkaa korjauttaan 200D:n kansipahvia. itse jos tekee, niin hyvä juttu, mutta korjaamolle en veis. hinnat kuitenkin tuntityönä ja aikaa siinä menee väkisinkin jonkun verran, euroja palaa. eli itse teet, taikka sitten et tee, etkä teetäkkään. vaihtomoottoreita saa noihin jo niin halvalla, että melkein sellanen sitten mielummin, kun että korjauttaa jossain. uus moottori satasella ja asennusta muutama tunti. taikka sitten se kansi pahvin vaihto remontti. kustannukset jotain pari sataa. uus pahvi ja kansipultit ja kannen oikasu. mitä se sitten tekee? enemmän, kun vaihtomoottori jokatapauksessa. ja työmääräkin on suurempi. mutta, jos itselleen tekee, niin niillehän ei lasketa hintaa samalla tavalla, kun muille..
nykyään asiat on muuttunut siltäkin osin, että ei sitäkään vähää kannata alkaa korjauttaan 200D:n kansipahvia. itse jos tekee, niin hyvä juttu, mutta korjaamolle en veis. hinnat kuitenkin tuntityönä ja aikaa siinä menee väkisinkin jonkun verran, euroja palaa. eli itse teet, taikka sitten et tee, etkä teetäkkään. vaihtomoottoreita saa noihin jo niin halvalla, että melkein sellanen sitten mielummin, kun että korjauttaa jossain. uus moottori satasella ja asennusta muutama tunti. taikka sitten se kansi pahvin vaihto remontti. kustannukset jotain pari sataa. uus pahvi ja kansipultit ja kannen oikasu. mitä se sitten tekee? enemmän, kun vaihtomoottori jokatapauksessa. ja työmääräkin on suurempi. mutta, jos itselleen tekee, niin niillehän ei lasketa hintaa samalla tavalla, kun muille..
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
Jos talliseuraa kaipailet, niin uudet seikkailut maistuu aina! Eihän se paha homma ole. Ajotukset kun laittaa kohilleen kasatessa ja ajan kanssa tekee niin kyllä se siitä Ja jos ei muuta tarvitse tehdä kun plaanaus ja pahvin vaihto niin sitä varten tuskin kannattaa teettää, kuten perakin jo totesi. Millä tavalla nakuttaa, ja millä kierroksilla? Ja niin, Koivukarin pojat tossa vajaan kilometrin päässä hoitaa plaanauksen alle sataseen
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
Jep, kansi Koivukariin vaan! Eipä siinä muuta vaikeeta hommaa oo ku saada ketjunlaahaimen tapit irti, taikka siis se alimmainen tappi...
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
Hyvä että näinkin nopeasti vastauksia on tullut!
Kyllähän se on totta joo että kalliiksi tulee jos vie vaihdettavaksi... Ja taitanee tulla siltikin halvemmaksi vaikka menis yksi kone jostain virheestä rikki Ku eipä nuo kalliita tosiaan ole, samalla vois ottaa vähän ruokaa tuosta pumpusta irti ku itte tekee ku muutenhan voisin tiputtaa sinne vaikka minkä koneen mutta kun on vähäpäästöinen tämä pirulainen
Ja onhan se niinkin että tekemällähän sitä oppii parhaiten, ja pakko se vaihtaa on pikkuhiljaa ennen ku hajoaa jotain muutakin kun pahvi pettää kokonaan
Mut käyn tuossa keskiviikkona hakemassa tuoreen leiman (jos saan) ja sitten pohtisin mitä teen, en omista tallia että pihahommiksi tuo aikalailla menisi, kärsiikö avoin kone muuten mitenpaljon siitä että ilma on kostea? Ettei tule sitten enempää vahinkoa tehtyä
E: aattelin muuten et jos noi nostimet olisi vaihtanut samalla kun kerran kone käytetään auki, kuinkas monta niitä tuollaisessa om601:ssä on?
Kyllähän se on totta joo että kalliiksi tulee jos vie vaihdettavaksi... Ja taitanee tulla siltikin halvemmaksi vaikka menis yksi kone jostain virheestä rikki Ku eipä nuo kalliita tosiaan ole, samalla vois ottaa vähän ruokaa tuosta pumpusta irti ku itte tekee ku muutenhan voisin tiputtaa sinne vaikka minkä koneen mutta kun on vähäpäästöinen tämä pirulainen
Ja onhan se niinkin että tekemällähän sitä oppii parhaiten, ja pakko se vaihtaa on pikkuhiljaa ennen ku hajoaa jotain muutakin kun pahvi pettää kokonaan
Mut käyn tuossa keskiviikkona hakemassa tuoreen leiman (jos saan) ja sitten pohtisin mitä teen, en omista tallia että pihahommiksi tuo aikalailla menisi, kärsiikö avoin kone muuten mitenpaljon siitä että ilma on kostea? Ettei tule sitten enempää vahinkoa tehtyä
E: aattelin muuten et jos noi nostimet olisi vaihtanut samalla kun kerran kone käytetään auki, kuinkas monta niitä tuollaisessa om601:ssä on?
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
kyllähän sen ulkonakin tekee. kunhan ei ilman kantta jätä suoraan vesisateeseen odotteleen, että pytyt täyttyy vedesä. no joo, mutta järjen kanssa, niin ihan hyvin voi pihallakin touhuta, jos vaan tarakenee. ne liukutapit lähtee aika näpsäkästi irti, kun on siihen sopiva työkalu, sellanen ulosvetäjä. nostajia on 8 kpl, mutta veikkaampa, ettei niitä tarvitse vaihdella. aika harvoin on nostajat noista sökönä. usein juurikin tällänen kansipahvi vaiva, öljykanavan vierestä pahvi rikki ja osa yläkerran öljynpaineesta vuotaa sylinteriin. tästä syystä nostajille tulee sen verran pienempi paine, että saattaa naputella. uudella pahvilla korjaantuu, jos tästä syystä naputtelee.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
Hommaat vaikka alfamerin korjausoppaan tueksi niin kyllä se siitä. Ja niin kuin on todettu, tekemällä oppii.
Niissä tapeissahan on muistaakseni M6 kierre ja ulosvetäjä syntyy sopivan mittaisesta ruuvista, pari M6 mutteria ja pari sen kokoista mutteria, joiden läpi se tappi mahtuu tulemaan.
Niissä tapeissahan on muistaakseni M6 kierre ja ulosvetäjä syntyy sopivan mittaisesta ruuvista, pari M6 mutteria ja pari sen kokoista mutteria, joiden läpi se tappi mahtuu tulemaan.
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
300GD
E320
Unimog 411 110
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
Alfamerin oppaat löytyy lankkuun ja tenavaan, aina on ostettu sitä mukaan millaisia autoja on ollu mut joo pitääpi tehä tuo ite kunhan nyt sais kaiken muun ohjelman sovittua niin että vois rauhassa tehä
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
Kahdesta eri mesestä olen irrottanut nuo laahaimen tapit. Ei siihen tosiaan tarvitse muuta kuin 6mm pultti ja sopivia rikkoja/muttereita. Mulla oli käytössä 11 mm hylsy siinä välissä, hyvin toimi sekin. 10 mm hylsy oli jo vähän liian tiukka kun sillä ensin tein.
Laitetaanpa pieni havainnekuva kun itsekin tuota aikoinani mietin että miten ne lähtevät irti. Hässäkkä kiinni tappiin ja tuosta mutterista kiristämällä tappi nousee irti. Hyvä pointti kuitenkin Peralta, mulla ne lähti irti suosiolla. Sen verran vielä lisään että puhdistin HUOLELLA tapin kierteet ennen kuin yritinkään pulttia siihen paikalleen. Eli ensin paineilmaa, kierretapilla putsaus ja vielä CRC:tä tai jotain liukastetta pulttiin ennen irrotusta.
Laitetaanpa pieni havainnekuva kun itsekin tuota aikoinani mietin että miten ne lähtevät irti. Hässäkkä kiinni tappiin ja tuosta mutterista kiristämällä tappi nousee irti. Hyvä pointti kuitenkin Peralta, mulla ne lähti irti suosiolla. Sen verran vielä lisään että puhdistin HUOLELLA tapin kierteet ennen kuin yritinkään pulttia siihen paikalleen. Eli ensin paineilmaa, kierretapilla putsaus ja vielä CRC:tä tai jotain liukastetta pulttiin ennen irrotusta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Starglazer, Ti 18.02.2014 13:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
joskus ne on niin tiukassa, että ennemmin menee jenka, kun lähtee irti. varsinkin jos ulkona tekee ja on jääkylmä lohko. lämpö auttaa tossakin.
itse tein sellasen työkalun, missä on toisessa päässä 6mm jenka, mikä menee siihen tappiin ja toisessa päässä 8mm jenka. niin siitä 8mm jenkaan voi sitten laittaa sopivia holkkeja ja mutterin, millä pyöritellä se tappi pihalle. niin ei rasitu se pieni 6mm jenka. tolla on lähtenyt kaikki tähän asti ilman nikotteluita.
itse tein sellasen työkalun, missä on toisessa päässä 6mm jenka, mikä menee siihen tappiin ja toisessa päässä 8mm jenka. niin siitä 8mm jenkaan voi sitten laittaa sopivia holkkeja ja mutterin, millä pyöritellä se tappi pihalle. niin ei rasitu se pieni 6mm jenka. tolla on lähtenyt kaikki tähän asti ilman nikotteluita.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
M102 koneessa lähti tappi hyvin kun lämmitti ympäriltä jonkin verran. Lämpö auttaa kuulemma paljon siinä.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
aivan, siis tämä kuvan mukainenhan on varmasti toimiva systeemi, ellei nyt ihan sika jumissa ole. oma versio oli muuten sama, mutta tuo jenka vaan alkaa 6mm ja muuttuu senti..puolentoista matkan jälkeen 8mm jenkaan.Starglazer kirjoitti:Kahdesta eri mesestä olen irrottanut nuo laahaimen tapit. Ei siihen tosiaan tarvitse muuta kuin 6mm pultti ja sopivia rikkoja/muttereita. Mulla oli käytössä 11 mm hylsy siinä välissä, hyvin toimi sekin. 10 mm hylsy oli jo vähän liian tiukka kun sillä ensin tein.
Laitetaanpa pieni havainnekuva kun itsekin tuota aikoinani mietin että miten ne lähtevät irti. Hässäkkä kiinni tappiin ja tuosta mutterista kiristämällä tappi nousee irti. Hyvä pointti kuitenkin Peralta, mulla ne lähti irti suosiolla. Sen verran vielä lisään että puhdistin HUOLELLA tapin kierteet ennen kuin yritinkään pulttia siihen paikalleen. Eli ensin paineilmaa, kierretapilla putsaus ja vielä CRC:tä tai jotain liukastetta pulttiin ennen irrotusta.
kun normaalistihan noita on kait monet aukonut niin, että laittaa vaan 6mm pultin ja siihen sitten suoraan prikan ja hylsyn tms. sitten sillä pultilla vääntää sinne tapin sisään samalla ulosvetäen sitä tappia. mutta tämä on mielestäni huono systeemi, koska on vaarana, että tapin jenka menee rikki ja sitten sitä ei saa sieltä millään.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
Niin minäkin luulen että tuolla systeemillä tapit lähtevät jos ovat lähteäkseen. Kunhan vain huolehtii että pultti on tarpeeksi syvällä tapissa. Pultilla suoraan vääntämällä varmasti saa tapin kierteet menemään, se on aika ohutta materiaalia.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
Onko muuten kokemusta että kun kansi tasoitetaan koneistamolla niin täytyykö kansi purkaa vain voiko olla venat ja nokka-akseli paikoillaan?
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
Kyllä ne siellä ottavat irti. Itse vein 200 bensamersun venttiileineen kun ei saanut tavallisella venttiilijousen kaarella venttiileitä irti. Toki tämäkin riippuu koneistamosta mutta voihan sitä kysäistä sieltä minne kantta on viemässä.
Samalla voivat tarkastaa venttiilien tiiveyden. Ilmaistahan se ei toki ole. Mulla maksoi 190€ venttiilityöt ja plaanaus.
Samalla voivat tarkastaa venttiilien tiiveyden. Ilmaistahan se ei toki ole. Mulla maksoi 190€ venttiilityöt ja plaanaus.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
kun kyseessä on 200D, niin joudut jokatapauksessa ottaan nokan pois, että saat kannen ylipäätään irti tuosta konesta. siellä on nokka-akselin alla kansipultteja, mihin ei pääse käsiksi, jos nokka on paikallaan. tämän jälkeen paininkupit lähtee ihan vaan nostamalla. sitten siellä ei enää muuta olekkaan, kun esikammiot ja venttiilit jousineen. esikammiot on toisinaan aika v-mäisiä irrotella. ne antaisin ehkä suosiolla koneistamon tehtäväks, ellei sitten tahdo alkaa harrastaan. ja jos tahtoo alkaa harrastaan, niin hehkut tarvii muistaa ottaa pois ennenkun esikammiota alkaa nykiin irti.
ja sitten, kun alkaa hommaa tekemään ja tulee jotain kysymyksia matkan varrella, niin täältähän niitä voi kysellä. noihin perus om601-603 koneisiin on tääläkin foorumilla olijoista varmaan joka toinen tehnyt joskus kansiremonttia. luulenpa, että saat nopeeta järkeviä vastauksia.
ja sitten, kun alkaa hommaa tekemään ja tulee jotain kysymyksia matkan varrella, niin täältähän niitä voi kysellä. noihin perus om601-603 koneisiin on tääläkin foorumilla olijoista varmaan joka toinen tehnyt joskus kansiremonttia. luulenpa, että saat nopeeta järkeviä vastauksia.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
Mä luulen että ittellä on kans m102 bensakoneeseen kesällä edessä kansiremppa. Öljyä tuntuu menevän sen verran että venttiilinvarrenkumit taidan laittaa vaihtoon ainakin ja kansipahvi tietysti samalla. Täytyy täältä kysellä kanssa sitten apuja kun tuohon hommaan ryhdyn.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
Sitten jännityksellä kokeilemaan miten käy ja mistä mitäkin vuotaa. Kyseessä on kuitenkin samanlainen vanha pas*a kuin entinenkin, ei mikään "vaihtomoottori" tai "uus moottori".pera8x kirjoitti:vaihtomoottoreita saa noihin jo niin halvalla, että melkein sellanen sitten mielummin, kun että korjauttaa jossain. uus moottori satasella ja asennusta muutama tunti
En kyllä millään kansitiivistevuodon vuoksi lähtisi moottoria vaihtamaan, vaikka kuinka halvalla saisi, jos entinen moottori on muuten suunnilleen ok.
wiimax.fi
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
Omaan 190Deehen tein kansirempan syksyllä. Alfamerin mersu oppaassa on kyllä kaikki vaiheet kerrottu ja mainittu hyvin.
Itse vein kannen forssan tehokanteen purettuna ja kansi plaanattiin, paineistettiin sekä venttiilinohjurit vaihdettiin. Hintaa tais olla työlle 200e
Samalla kannattaa vaihtaa kanteen myös venttiilinvarrenkumit sekä nostajat. Kannattaa myös tsekata ennen kannen purkamista onko ketju venynyt pyörittämällä nokkaakselin merkinnät melkein kohdakkain, ja sitten piti ruiskutuspumpun kyljestä avata mutteri ja tehdä noin 14mm tappi missä missä 2mm ura, joka laitetaan pumpun kyljessä olevaan reikään ja samalla pyöritetään konetta kampiakselin päästä että ura kohdistuu pumpun sisällä olevaan olakkeeseen. Kun urat on loksahtanut paikoilleen pyöritetään konetta varovasti hieman että tappi on jämäkästi paikoillaan.
Sitten katotaan kampiakselin päässä olevasta aste taulukosta ruiskutus ennakko. Jos oikein muistan niin vakio on 15astetta. Mun mersussa oli mittarissa 303tkm ja ennakko oli 20 astetta. eli 5 astetta myöhäsellä. Pystyy sitä säätämään kyl siitä pumpusta, mutta uusi ketju maksaa 70e niin miksei sitä samalla vaihtaisi?
Kaikki kierteet tosiaan kannattaaa käydä läpi kierretapilla ja putsata ne hyvin, itse käytin samoja kansipultteja, koska ne oli sallittujen mittojen sisällä + kannattaa ottaa paljon kuvia ennen kun alkaa irroittelemaan osia sillä ne auttavat hyvinkin paljon kasauksen yhteydessä.
Itse vein kannen forssan tehokanteen purettuna ja kansi plaanattiin, paineistettiin sekä venttiilinohjurit vaihdettiin. Hintaa tais olla työlle 200e
Samalla kannattaa vaihtaa kanteen myös venttiilinvarrenkumit sekä nostajat. Kannattaa myös tsekata ennen kannen purkamista onko ketju venynyt pyörittämällä nokkaakselin merkinnät melkein kohdakkain, ja sitten piti ruiskutuspumpun kyljestä avata mutteri ja tehdä noin 14mm tappi missä missä 2mm ura, joka laitetaan pumpun kyljessä olevaan reikään ja samalla pyöritetään konetta kampiakselin päästä että ura kohdistuu pumpun sisällä olevaan olakkeeseen. Kun urat on loksahtanut paikoilleen pyöritetään konetta varovasti hieman että tappi on jämäkästi paikoillaan.
Sitten katotaan kampiakselin päässä olevasta aste taulukosta ruiskutus ennakko. Jos oikein muistan niin vakio on 15astetta. Mun mersussa oli mittarissa 303tkm ja ennakko oli 20 astetta. eli 5 astetta myöhäsellä. Pystyy sitä säätämään kyl siitä pumpusta, mutta uusi ketju maksaa 70e niin miksei sitä samalla vaihtaisi?
Kaikki kierteet tosiaan kannattaaa käydä läpi kierretapilla ja putsata ne hyvin, itse käytin samoja kansipultteja, koska ne oli sallittujen mittojen sisällä + kannattaa ottaa paljon kuvia ennen kun alkaa irroittelemaan osia sillä ne auttavat hyvinkin paljon kasauksen yhteydessä.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
tuolla nyt ei ole merkitystä, että jos ketju on venynt ja sen takia ruiskutus myöhässä. sen ruiskuennakon saa kyllä säädettyä. mutta jos ketju on venynyt sopivasti, niin nokka-akseli tulee jäjessä ja sitä ei pysty säätään, kun hampaalla kerrallaan, mikä on jo useamman asteen.Isto95 kirjoitti:Omaan 190Deehen tein kansirempan syksyllä. Alfamerin mersu oppaassa on kyllä kaikki vaiheet kerrottu ja mainittu hyvin.
Itse vein kannen forssan tehokanteen purettuna ja kansi plaanattiin, paineistettiin sekä venttiilinohjurit vaihdettiin. Hintaa tais olla työlle 200e
Samalla kannattaa vaihtaa kanteen myös venttiilinvarrenkumit sekä nostajat. Kannattaa myös tsekata ennen kannen purkamista onko ketju venynyt pyörittämällä nokkaakselin merkinnät melkein kohdakkain, ja sitten piti ruiskutuspumpun kyljestä avata mutteri ja tehdä noin 14mm tappi missä missä 2mm ura, joka laitetaan pumpun kyljessä olevaan reikään ja samalla pyöritetään konetta kampiakselin päästä että ura kohdistuu pumpun sisällä olevaan olakkeeseen. Kun urat on loksahtanut paikoilleen pyöritetään konetta varovasti hieman että tappi on jämäkästi paikoillaan.
Sitten katotaan kampiakselin päässä olevasta aste taulukosta ruiskutus ennakko. Jos oikein muistan niin vakio on 15astetta. Mun mersussa oli mittarissa 303tkm ja ennakko oli 20 astetta. eli 5 astetta myöhäsellä. Pystyy sitä säätämään kyl siitä pumpusta, mutta uusi ketju maksaa 70e niin miksei sitä samalla vaihtaisi?
Kaikki kierteet tosiaan kannattaaa käydä läpi kierretapilla ja putsata ne hyvin, itse käytin samoja kansipultteja, koska ne oli sallittujen mittojen sisällä + kannattaa ottaa paljon kuvia ennen kun alkaa irroittelemaan osia sillä ne auttavat hyvinkin paljon kasauksen yhteydessä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
dealer kirjoitti:Sitten jännityksellä kokeilemaan miten käy ja mistä mitäkin vuotaa. Kyseessä on kuitenkin samanlainen vanha pas*a kuin entinenkin, ei mikään "vaihtomoottori" tai "uus moottori".pera8x kirjoitti:vaihtomoottoreita saa noihin jo niin halvalla, että melkein sellanen sitten mielummin, kun että korjauttaa jossain. uus moottori satasella ja asennusta muutama tunti
En kyllä millään kansitiivistevuodon vuoksi lähtisi moottoria vaihtamaan, vaikka kuinka halvalla saisi, jos entinen moottori on muuten suunnilleen ok.
niin no. en minäkään kansipahvin takia moottoria alkais vaihtaan. ajattelinkin tässä sitä, että jos ei ole kovin osaava, taikka ei luota omiin kykyihinsä ja pitää turvautua toisten palveluihin, niin kansipahvin vaihtaminen liikkeessä maksaa esim. tonnin töineen hiluineen. ja toisena vaihtoehtona on moottorin vaihto pienemmillä kustannuksilla, niin onhan tuokin vaihtoehto.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
Muistelen et tuttu sano 800€ 603 koneen nahkan vaihto hinnaks, eri asia mitä kaikkee joutuu kannelle tekkeen tai antaa tehä. Saattaahan sitä löytää/ostaa koneen joho on pahvi myös jo vaihettu. Itelläkin kusee jo 603 4 pytyn kohalta öljyä ulos ni innolla ootan kunnes korkkaa.
S124 & W124
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
sitten kansiremppa jos auto käy ja tärähtelee tyhjiksellä kuin välillä ei sytytä tai puputtaa putkessa.juu-zo kirjoitti:Mä luulen että ittellä on kans m102 bensakoneeseen kesällä edessä kansiremppa. Öljyä tuntuu menevän sen verran että venttiilinvarrenkumit taidan laittaa vaihtoon ainakin ja kansipahvi tietysti samalla. Täytyy täältä kysellä kanssa sitten apuja kun tuohon hommaan ryhdyn.
Öljyn syönti loppuu heti kun vaihdat venavarsien kumit ja siihen on omanlaisensa..osta vaikka kl-osista ja tarkkana kun pako ja imu venakumit on sitten erilaiset eli venttiilivarrenpaksuus on erilainen.
Toinen juttu jos samalla röhnää öljyä pahvin välistä tai nestettä katoaa mutta muuten kyllä turhaan teet rempan ja maksaa silti käytetyn koneen verran.
Niin tässä on kyseessä siis m102 mersun bensan toi kansi juttu....ei dieselin.
Viimeksi muokannut atlas, Ke 19.02.2014 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
Itsellänihän tuo oma 200d hytkyy aika ajoin kun on lämmin, kylmä kone käy joskus ihan kuin uusi eikä pidä mitään ylimääräisiä ääniä tai mitään, taitaa olla remontti aika lähelläatlas kirjoitti:sitten kansiremppa jos auto käy ja tärähtelee tyhjiksellä kuin välillä ei sytytä tai puputtaa putkessa.juu-zo kirjoitti:Mä luulen että ittellä on kans m102 bensakoneeseen kesällä edessä kansiremppa. Öljyä tuntuu menevän sen verran että venttiilinvarrenkumit taidan laittaa vaihtoon ainakin ja kansipahvi tietysti samalla. Täytyy täältä kysellä kanssa sitten apuja kun tuohon hommaan ryhdyn.
Öljyn syönti loppuu heti kun vaihdat venavarsien kumit ja siihen on omanlaisensa..osta vaikka kl-osista ja tarkkana kun pako ja imu venakumit on sitten erilaiset eli venttiilivarrenpaksuus on erilainen.
Toinen juttu jos samalla röhnää öljyä pahvin välistä tai nestettä katoaa mutta muuten kyllä turhaan teet rempan ja maksaa silti käytetyn koneen verran.
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
Voi olla ihan syöttöpumpustakin kiinni. Ja painevenat ja suuttimet.pake1 kirjoitti:Itsellänihän tuo oma 200d hytkyy aika ajoin kun on lämmin, kylmä kone käy joskus ihan kuin uusi eikä pidä mitään ylimääräisiä ääniä tai mitään, taitaa olla remontti aika lähelläatlas kirjoitti:sitten kansiremppa jos auto käy ja tärähtelee tyhjiksellä kuin välillä ei sytytä tai puputtaa putkessa.juu-zo kirjoitti:Mä luulen että ittellä on kans m102 bensakoneeseen kesällä edessä kansiremppa. Öljyä tuntuu menevän sen verran että venttiilinvarrenkumit taidan laittaa vaihtoon ainakin ja kansipahvi tietysti samalla. Täytyy täältä kysellä kanssa sitten apuja kun tuohon hommaan ryhdyn.
Öljyn syönti loppuu heti kun vaihdat venavarsien kumit ja siihen on omanlaisensa..osta vaikka kl-osista ja tarkkana kun pako ja imu venakumit on sitten erilaiset eli venttiilivarrenpaksuus on erilainen.
Toinen juttu jos samalla röhnää öljyä pahvin välistä tai nestettä katoaa mutta muuten kyllä turhaan teet rempan ja maksaa silti käytetyn koneen verran.
S124 & W124
Re: Kansirempan tekeminen itse, kannattaako?
No niin no, tähän kohtaan täytyy myöntää että o-renkaat vaihdoin enkä kiristänyt momenttiavaimella vaan perstuntumalla eli voi hyvinkin johtua se hytkyminen siitäkin Täytyy joku päivä katsoa jos kiristelis nekin oikeinDixon kirjoitti:Voi olla ihan syöttöpumpustakin kiinni. Ja painevenat ja suuttimet.pake1 kirjoitti:Itsellänihän tuo oma 200d hytkyy aika ajoin kun on lämmin, kylmä kone käy joskus ihan kuin uusi eikä pidä mitään ylimääräisiä ääniä tai mitään, taitaa olla remontti aika lähelläatlas kirjoitti:sitten kansiremppa jos auto käy ja tärähtelee tyhjiksellä kuin välillä ei sytytä tai puputtaa putkessa.juu-zo kirjoitti:Mä luulen että ittellä on kans m102 bensakoneeseen kesällä edessä kansiremppa. Öljyä tuntuu menevän sen verran että venttiilinvarrenkumit taidan laittaa vaihtoon ainakin ja kansipahvi tietysti samalla. Täytyy täältä kysellä kanssa sitten apuja kun tuohon hommaan ryhdyn.
Öljyn syönti loppuu heti kun vaihdat venavarsien kumit ja siihen on omanlaisensa..osta vaikka kl-osista ja tarkkana kun pako ja imu venakumit on sitten erilaiset eli venttiilivarrenpaksuus on erilainen.
Toinen juttu jos samalla röhnää öljyä pahvin välistä tai nestettä katoaa mutta muuten kyllä turhaan teet rempan ja maksaa silti käytetyn koneen verran.
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5