W124 Alustaremontti
W124 Alustaremontti
Alustassa väljää auto kulkee kuin ajokoira.
Ajattelin tehdä täydellisen alustaremontin, uusisin kaikki nivelet ja puslat etu ja taka-päähän,eipähän tarvis sen jälkeen huolehtia välyksistä alustassa.
Kaikki vinkit ja niksit homman edistämiseksi otetaan kiitollisuudella vastaan.
Auto on siis W124 250TD vm-90 ajettu 410000km.
Löytyisiköhän keneltäkään kuvia tai hyviä piirustuksia puslien ja nivelten ulosvetimistä mitä hommassa tarvii, niin värkkäisin itelleni ensin sellaiset niin ei tarvis tapella niiden irroittamisen suhteen.
Huh.tulipa tekstiä mutta kaipa siitä saa jotain tolkkua!
Ajattelin tehdä täydellisen alustaremontin, uusisin kaikki nivelet ja puslat etu ja taka-päähän,eipähän tarvis sen jälkeen huolehtia välyksistä alustassa.
Kaikki vinkit ja niksit homman edistämiseksi otetaan kiitollisuudella vastaan.
Auto on siis W124 250TD vm-90 ajettu 410000km.
Löytyisiköhän keneltäkään kuvia tai hyviä piirustuksia puslien ja nivelten ulosvetimistä mitä hommassa tarvii, niin värkkäisin itelleni ensin sellaiset niin ei tarvis tapella niiden irroittamisen suhteen.
Huh.tulipa tekstiä mutta kaipa siitä saa jotain tolkkua!
Eipä noissa mitään kummempia ulosvetimiä tarttee, sopivan tukevaa ruuvimeisseliä vaan millä saa vängättyä vanhat veks. Ite vaihoin viime talvena 124:n takapäähän kaikki tukitangot ja sen verran voin varoittaa että pirun ahasta niitten pultteja on kääntää. Itellä oli apuna pulttipyssyn lisäksi paineilmaräikkä. Haulla löytyy aika paljon vanhoja juttuja tosta 124:n takapään ropaamisesta.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
No niin
Nyt on sitten homma tehty
suunnitelma piti aikalailla kutinsa elikkäs torstaina
etupään laitto onnistui hyvin.
Ei suurempia murheita kaikki pultit aukesivat kohtuudella
ja nivelet ja puslat irtosivat hyvin.
Takapään laitto perjantaina pitkä päivä ja lauantaina pari tuntii
Meni vähän harjoitellessa aikaa ku ensin aattelin vahitaa puslat yms.
muut taka akselisto paikaallaan.
Tulin kuitenkin jossain vaiheessa siihen tulokseen että perä alas niin homma rupes toimiin. Vähän joutu antaan lämpöä takimmaisille kumityynyille että akselisto tipahti alas.
Ei takäpäässäkään kiinniruostuneita pultteja kaikki aukesi suosiolla.
Olin etukäteen sorvannut joitain holkkeja ulosvetimiksi ja takaisinlaiton helpottamiseksi niistä oli suuri apu vaikka kaikki ei käynytkään suunnitelmien mukaan.
Kaiken kaikkiann homma meni suht kivasti,mutta toivottavasti ei heti tuu samanlaista remonttia oli siinä kuitenki sen verta paljon työtä
Nyt on sitten homma tehty
suunnitelma piti aikalailla kutinsa elikkäs torstaina
etupään laitto onnistui hyvin.
Ei suurempia murheita kaikki pultit aukesivat kohtuudella
ja nivelet ja puslat irtosivat hyvin.
Takapään laitto perjantaina pitkä päivä ja lauantaina pari tuntii
Meni vähän harjoitellessa aikaa ku ensin aattelin vahitaa puslat yms.
muut taka akselisto paikaallaan.
Tulin kuitenkin jossain vaiheessa siihen tulokseen että perä alas niin homma rupes toimiin. Vähän joutu antaan lämpöä takimmaisille kumityynyille että akselisto tipahti alas.
Ei takäpäässäkään kiinniruostuneita pultteja kaikki aukesi suosiolla.
Olin etukäteen sorvannut joitain holkkeja ulosvetimiksi ja takaisinlaiton helpottamiseksi niistä oli suuri apu vaikka kaikki ei käynytkään suunnitelmien mukaan.
Kaiken kaikkiann homma meni suht kivasti,mutta toivottavasti ei heti tuu samanlaista remonttia oli siinä kuitenki sen verta paljon työtä
Voi päästä helpommalla jos ottaa koko tukivarren irti.
Jousi pois ja alapallon kiinnityspultti pois ja tietysti puslan pultti
niin on paljon helpompi vaihtaa,voi nimittäin olla suht tiukassa.
Saa sen paikallankin vaihdettua mutta jousi kannattaa silti ottaa pois
turvallisuus-syistä,eikä ole enää kovassa ottaa kokonaan pois.
Ite sorvasin kaksi holkkia toinen menee tukivarren reikään ja toisen sisään menee pusla ni ei muuta kun kierretanko sisään ja vähän veivausta ni on pusla irti. Sen jälkeen kys.toimenpide toistepäin ni on pusla paikallaan
Jousi pois ja alapallon kiinnityspultti pois ja tietysti puslan pultti
niin on paljon helpompi vaihtaa,voi nimittäin olla suht tiukassa.
Saa sen paikallankin vaihdettua mutta jousi kannattaa silti ottaa pois
turvallisuus-syistä,eikä ole enää kovassa ottaa kokonaan pois.
Ite sorvasin kaksi holkkia toinen menee tukivarren reikään ja toisen sisään menee pusla ni ei muuta kun kierretanko sisään ja vähän veivausta ni on pusla irti. Sen jälkeen kys.toimenpide toistepäin ni on pusla paikallaan
MOKA KORJAUS EDELISEEN VIESTIIN
Tohkeissaan kirjoittelin ja ajattelin takatukivartta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Etutukivarsi kannattaa ottaa pois holkit on aika tiukassa ja niiden läpi
menee alumiiniholkki joka on hapettunut sinne kiinni.
Ei muuta kuin taltalla holkki pois ja perään taltalla/tuurnalla kumit pois.
Tohkeissaan kirjoittelin ja ajattelin takatukivartta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Etutukivarsi kannattaa ottaa pois holkit on aika tiukassa ja niiden läpi
menee alumiiniholkki joka on hapettunut sinne kiinni.
Ei muuta kuin taltalla holkki pois ja perään taltalla/tuurnalla kumit pois.