OM601 Turbo
OM601 Turbo
Elikkäs 200D olis vähän tarkotu piristää. Turbona on vakio 300TD:n turbo (kkk). Sellainen ongelma, että mistä ottaa turbolle öljy? Joskus oon jostain lukenu että öljynpaine anturille sais jonkun haara blokin ja siitä sais öljyn turbolle? Ja mitenhän tuo vakio imusarjan muovikotelo kestää? En meinaa laittaa painekoteloa ostaa tuohon ollenkaan. Pitää todennäköisesti sekin opetella kantapäänkautta eli ensin rikkoa tuo muovihärpäke ja sitten etsiä se paine kotelo, mutta jos joku viisaampi osaisi sanoa kestääkö se yhtään?
Auto tulee siis talviautoksi ja max 120hv haetaan.
Auto tulee siis talviautoksi ja max 120hv haetaan.
Re: OM601 Turbo
No ei se mitenkään hyvin kyllä sitä painetta kestä sellanen muovikotelo. Siihen öljynpaineanturin tilalle sopivanlainen T haara. Öljynpaluu pitää myös tehdä ja mielellään öljynpinnan yläpuolelle.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM601 Turbo
Kannen takapäästä banjo liittimellä paine. 10x1mm kierre. Lyhempi matka vetää letkukin.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Re: OM601 Turbo
Eilen kävin kattelemas sielä kannen takapuolella mutta en yhtäkkiä ainakaan nähnyt mitään mistä saisi öljyn? Ei kuvaa sattuisi olemaan? Ja öljynpaluun ajattelin laittaa menemään öljypohjaan, mihin muut ovat laittaneet?
Re: OM601 Turbo
On siellä ruuvi. 5mm kuusiokolo kannalla. Imusarjan puoleisessa päässä kannen takana. Kuvaa ei oikein saa, on senverran ahdas paikka.
Mulla on ö-pohjaan hitsattu nippa laturin rungon alla 5000km toiminut hyvin. N. 3mm tiivistepinnasta alaspäin.
Mulla on ö-pohjaan hitsattu nippa laturin rungon alla 5000km toiminut hyvin. N. 3mm tiivistepinnasta alaspäin.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Re: OM601 Turbo
Noniin päivitelläämpäs tännekkin vielä. Hilut olisi muuten kaikki mutta pakosarja tulee parin vkn päästä. Tulipa mieleen että mites tuo 200Dn pumppu? Onko yhtä helppo nostaa syöttöjä kuin 300Dssä?
Re: OM601 Turbo
Samalla lailla pitäs tapahtua. 200:sessa vaan on öljynsuodatinkotelo parin sentin päässä pumpusta eli se pitää ottaa pois. Kai jotkut on saanu sen kannen pois öljynsuodatin paikallaankin mutta ahdasta on, ja hankala ruuvata. Saako sitä max kierrosten ruuviakaan, joka on lukittu 32mm mutterilla ruuvattua mitenkään, vai tarviiko sitä edes ruuvata.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM601 Turbo
Hmm.. Entiedä.. Osaisiko joku täälä kertoa miten tarkelleen tuota syöttöä lisätään? Jos myös kuvia saisi Ensi maanantaina tai tiistaina tulee pakosarja (kiitokset Villelle) ja sitten saisikin ruveta väsäämään. Laittelen kuvia tänne sitä mukaa kun projekti edistyy. Omia mielipiteitä ja neuvoja saa laittaa tulemaan!
Re: OM601 Turbo
Lue nyt vaikka nuo 880 viestiä tuolta lävitse, siellä pitäisi olla paljon hyvää asiaa.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=38436" onclick="window.open(this.href);return false;
Mielipiteenä sanoisin että hommaa valmiiksi säädetty, savutuksen estokellolla ja ulkoisella syötönsäädöllä varustettu 6 tai 7mm pumppu.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=38436" onclick="window.open(this.href);return false;
Mielipiteenä sanoisin että hommaa valmiiksi säädetty, savutuksen estokellolla ja ulkoisella syötönsäädöllä varustettu 6 tai 7mm pumppu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM601 Turbo
Vähän ot mutta onko 108D vitossa syöttöpumppu 5 vai 5,5 mm elementeillä?
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Re: OM601 Turbo
ei kai vitosia ole missään. eikös ne ole aina 5,5mm ja joissain vitoissa ja moniventtiileissa 6mm. näin olen asian itse ainakin käsittänyt.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: OM601 Turbo
110d viton eli 6mm pumppu on paras mahdollinen tähän projektiin, ei ne maksa ihmeitä ja helppo säätää niin paljon tehoa, että OM601 perusvaparin saa tarvittaessa sulatettua metallikeräyskuntoon. Kuitenkin tuo 120hp tulee niin nopealla ruiskutuksella, että kone kestä mukavasti. Syöttöruuvia vaikkapa joku 1 - 1,5 kierrosta auki ja tyhjäkäyntiä saman verran.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM601 Turbo
Mietin lähinnä että onko 108 deessä "parempi" pumppu kuin vaikka w124 200deessä. Kun tuon oman tenavan sulatusta suunnittelen.
Olis joutilaana semmonen pumppu niin maksaako vaivaa vaiko suoraan 110D tai seiska pumppu.
Olis joutilaana semmonen pumppu niin maksaako vaivaa vaiko suoraan 110D tai seiska pumppu.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Re: OM601 Turbo
Ei mitään seiskan pumppuja vakio 601:een, ei se 108 pumppu ole kummonenkaan kun ei ole turbokone.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM601 Turbo
Itsellä sama homma menossa tällä hetkellä.. Tarkoitus olisi tässä parin viikon sisään saada pakosarja ja painekotelo tehtyyn valmiiksi.. Heti kun kamat valmiina niin sitten rueta värkkäilee paikoilleen niitä ja laittaa öljynkierto turbolle kuntoon.Turbona on mulla holsetin hx35w.
Saa nähä mitä tulee
Saa nähä mitä tulee
Re: OM601 Turbo
Mites saako om601 kuinka helposti vahvisteltua? Om603 tai 606 veivit passaako? Saako siihe öljyruiskuja?
W211 320cdi, w211 270cdi, W903 316, 2x 300tdt s124, w110 67vm + paljon muita
Re: OM601 Turbo
Monivettiili vaparin veivit taitaa olla halvin ratkasu. Turbokoneiden veivit kyllä sopii myös.
Saa ne öljyruutat sinne, pitää vaan kohtuu huolella pestä lohko asennuksen jälkeen, ettei jää mitään höttöä kanaviin tms.
Moniventtiilin pelti tiiviste kestää paremmin, mutta ei se ole 601:sen ongelmakohta.
Saa ne öljyruutat sinne, pitää vaan kohtuu huolella pestä lohko asennuksen jälkeen, ettei jää mitään höttöä kanaviin tms.
Moniventtiilin pelti tiiviste kestää paremmin, mutta ei se ole 601:sen ongelmakohta.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Re: OM601 Turbo
Onkos männissä eroon vaparin ja turbon välillä?
W211 320cdi, w211 270cdi, W903 316, 2x 300tdt s124, w110 67vm + paljon muita
Re: OM601 Turbo
On.
Männäntappi on turbokoneessa paksumpi (28mm vs. 26mm. Kankien yläsilmä on tietysti myös suurempi) ja männässä kulkee öljykanava sisällä joka jäähdyttää mäntää.
Öljyruisku siis ruiskuttaa öljyä juuri tähän kanavaan.
Männäntappi on turbokoneessa paksumpi (28mm vs. 26mm. Kankien yläsilmä on tietysti myös suurempi) ja männässä kulkee öljykanava sisällä joka jäähdyttää mäntää.
Öljyruisku siis ruiskuttaa öljyä juuri tähän kanavaan.
Re: OM601 Turbo
Passaako sit esim 603 turbon veivit ja männät 601? Kuinka paljon tehoo kestäs tämmösillä palikoilla.
W211 320cdi, w211 270cdi, W903 316, 2x 300tdt s124, w110 67vm + paljon muita
Re: OM601 Turbo
passaa. mutta sen männäntapin voitelun kanssa oli jotain häikkää johtuen tosta vaparin veivin öljykanavan puutteesta. olisko se ollu niin, että tarttee kaverikseen ne öljyruiskut, että on toimiva paketti.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: OM601 Turbo
Öljyruiskut on oltava turbon veivien kanssa. Muuten ei tule kovin pitkäikäinen, kun männäntappi ei saa voitelua.
Re: OM601 Turbo
siis tuossa om603 turbon veivissä on yläsiltä 28mm kun om601 männän tappi on 26mm. eli kiertokangen yläpään joutuu holkittaan pienemmäksi. ei kummonen tehtävä asiansa osaavalle koneistamolle/koneistajalle.
Re: OM601 Turbo
Mitäs tommonen öljyruiskuilla, turbon männillä ja veiveillä kestäs?
W211 320cdi, w211 270cdi, W903 316, 2x 300tdt s124, w110 67vm + paljon muita
Re: OM601 Turbo
Kokeile! 10km tai miljoonan. Vaihtoehtona tietty myös putkitettu 604
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Re: OM601 Turbo
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=41 ... &start=180" onclick="window.open(this.href);return false;
Tossa on tarinaa.
Aika yksilöllistä tuntuu olevan tuo kestävyys.
Tossa on tarinaa.
Aika yksilöllistä tuntuu olevan tuo kestävyys.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Re: OM601 Turbo
onkos noiden lohkoissa mitään eroa, siis lähinnä pidempien koneiden. niin turbollisen ja vaparin välillä?
yksi puolituttu viritteli 602:sta vaparia ja jotain 350 hepalla sai lohkon halki.
kyllä tuon luulisi maltillisilla tehoilla ja noilla turbollisen sisuskaluilla kestävän hyvinkin sen pari sataa heppaa, jos muuten on kaikki kunnossa. ei se pelkkä teho mitään riko. kaikki vaikuttaa kaikkeen.
yksi puolituttu viritteli 602:sta vaparia ja jotain 350 hepalla sai lohkon halki.
kyllä tuon luulisi maltillisilla tehoilla ja noilla turbollisen sisuskaluilla kestävän hyvinkin sen pari sataa heppaa, jos muuten on kaikki kunnossa. ei se pelkkä teho mitään riko. kaikki vaikuttaa kaikkeen.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: OM601 Turbo
Juups. Pari 603 turbo mesee pihassa joten ei tästä tarvis niin hirvee tehokas tulla. Kohtuu pirteä pienikulutuksinen käyttis olis tarkotus rakennella.
W211 320cdi, w211 270cdi, W903 316, 2x 300tdt s124, w110 67vm + paljon muita
Re: OM601 Turbo
Tuolla on juttua öljyruiskujen asennuksesta. Tuo moottori noin viiden vuoden takaa on edelleen ehjä, edelliskesänä ajeltiin sillä Tanskaan ja takaisin. Oikeastaan ainoa probleema sitä edeltävänä kesänä oli vuotavan jäähdyttimen ja motarikilpaurheilun aiheuttama kannentiivisteen vuoto ja siitä seurannut kannen plaanaustarve. Kansi pääsi kuivaksi -> alumiini suli. Vaihdoin samanaisen massatiivisteen
copper gasketilla paikaeen ja sen jälkeen on toiminut.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 64#p500464" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyt pitäisi taas katsastaa ja ottaa kesäksi käyttöön, suuttimien avautumispaine on nyt nostettu.
eli tuossa on:
- 200d -87 lohko, volkkarin öljyruiskut
- 300 turbodieselin männät, venttiilin kolot jyrsittynä
- turbon kiertokangenlaakerit
- 110d turboviton kampiakseli ja kiertokanget -> 2,2 litraa
- 200d damperi
- 200d kansi portattuna, muokatulla nokka-akselilla ja isoilla venttiileillä
- 7mm mynäpumppu
- öljynjäähdytys moottorilla ja automaattilaatikolla
- joku jenkkifordin tarvikemallinen alumiinijäähdytin
- sähkökäyttöinen alipainepumppu
- viton vesipumppu pienien lohkoon liityvien modausten kera
copper gasketilla paikaeen ja sen jälkeen on toiminut.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 64#p500464" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyt pitäisi taas katsastaa ja ottaa kesäksi käyttöön, suuttimien avautumispaine on nyt nostettu.
eli tuossa on:
- 200d -87 lohko, volkkarin öljyruiskut
- 300 turbodieselin männät, venttiilin kolot jyrsittynä
- turbon kiertokangenlaakerit
- 110d turboviton kampiakseli ja kiertokanget -> 2,2 litraa
- 200d damperi
- 200d kansi portattuna, muokatulla nokka-akselilla ja isoilla venttiileillä
- 7mm mynäpumppu
- öljynjäähdytys moottorilla ja automaattilaatikolla
- joku jenkkifordin tarvikemallinen alumiinijäähdytin
- sähkökäyttöinen alipainepumppu
- viton vesipumppu pienien lohkoon liityvien modausten kera
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM601 Turbo
En tiä pitäiskö lyödä 603 turbo kiinni kun joutuu pahvin vaihtaan omaan 200deehen. Onko tos lohkos mitää paikkaa valmiina öljynpaluulle/mihin se o helpoin tehä?
W211 320cdi, w211 270cdi, W903 316, 2x 300tdt s124, w110 67vm + paljon muita