W124 heijaa tien epätasaisuuksista
W124 heijaa tien epätasaisuuksista
Kyseessä on siis W124 -95 200D.
Kyseiseen kaaraan tahtoo tien epätasaisuudet tuntua ratissa poikkeuksellisen hyvin. Tätä on hieman vaikea selittää, mutta aina tien loivissakin "kuopissa" tahtoo rattia myöten lähteä auto oikealle. Jos ratista ei pidä kiinni, niin huomaa oikein miten jousituksen mennessä kasaanpäin ratti kääntyy huomattavan määrän oikealle ja ylös tullessa kääntyy ruori takaisin keskelle. Kyseessä on jännästi "jojomainen" efekti, jonka voimakkuus riippuu ihan "kuopan" syvyydestä. Eikä tarvitse kummoinenkaan kuoppa olla kyseessä, ihan suoran tien hieman alenpana oleva kohta riittää. Tätä heijausta lukuunottamatta tuo kulkee kyllä ihan suoraan.
Iskarit on kuukausi takaperin vaihdettu, ja se auttoikin vähän kyseiseen ongelmaan. Ohjauksessa ei ole välystä, toisen puolen raidetangonpää ja ohjausiskari on vastikään myös vaihdettu. Tänään kävi kyseinen biili myös nelipyöräsuuntauksessa, ei auttanut. Kevyellä heiluttelulla en ole mitään väljää löytänyt, mikään ei myöskään kolise paikallaan saati ajossa. Mutta kyllähän sitä väljää on pakko jossain olla. Ajattelin näin kysäistä, jos joku osaisi osoittaa vähän mistäpäin kannattaa alkaa osaa vaihtamaan, ettei ihan arpapeliksi mene.
Kyseiseen kaaraan tahtoo tien epätasaisuudet tuntua ratissa poikkeuksellisen hyvin. Tätä on hieman vaikea selittää, mutta aina tien loivissakin "kuopissa" tahtoo rattia myöten lähteä auto oikealle. Jos ratista ei pidä kiinni, niin huomaa oikein miten jousituksen mennessä kasaanpäin ratti kääntyy huomattavan määrän oikealle ja ylös tullessa kääntyy ruori takaisin keskelle. Kyseessä on jännästi "jojomainen" efekti, jonka voimakkuus riippuu ihan "kuopan" syvyydestä. Eikä tarvitse kummoinenkaan kuoppa olla kyseessä, ihan suoran tien hieman alenpana oleva kohta riittää. Tätä heijausta lukuunottamatta tuo kulkee kyllä ihan suoraan.
Iskarit on kuukausi takaperin vaihdettu, ja se auttoikin vähän kyseiseen ongelmaan. Ohjauksessa ei ole välystä, toisen puolen raidetangonpää ja ohjausiskari on vastikään myös vaihdettu. Tänään kävi kyseinen biili myös nelipyöräsuuntauksessa, ei auttanut. Kevyellä heiluttelulla en ole mitään väljää löytänyt, mikään ei myöskään kolise paikallaan saati ajossa. Mutta kyllähän sitä väljää on pakko jossain olla. Ajattelin näin kysäistä, jos joku osaisi osoittaa vähän mistäpäin kannattaa alkaa osaa vaihtamaan, ettei ihan arpapeliksi mene.
Re: W124 heijaa tien epätasaisuuksista
Kokeilepa apusimpukkaa ,löytyykö siitä välystä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 heijaa tien epätasaisuuksista
Koitin sitäki jokasuuntaan heilutella ohjausvälyksiä etsiessäni. En löytänyt välystä, mutta saattaa olla etten käyttänyt tarpeeksi voimaa. Eipähän tuo korjaussarja kallis ole, ja tuohan tosiaan selittäisi miksi biili tahtoo juuri oikealle. Pitääkin heilutella sitä lisää.
Re: W124 heijaa tien epätasaisuuksista
Migzu kirjoitti:Tänään kävi kyseinen biili myös nelipyöräsuuntauksessa, ei auttanut.
Yleensä ennen suuntausta katsotaan kaikki nivelet. Mutta toki kaikki ei tee samoin kuten esim Lappeenrannan OhjauskulmaAtlas kirjoitti:Kokeilepa apusimpukkaa ,löytyykö siitä välystä?
Eikös lankku ole erityisen herkkä taka-akseliston puslien ja limppujen välyksille, niitä ei nyt varmaan tarkasteta nelipyöräsuuntauksen yhteydessä ellei pyydetä .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W124 heijaa tien epätasaisuuksista
Niin ja vaika pyydetäänkin niin välykset ei helpolla silti löydy. Itte en oikein tiedä miten ne väljät sieltä löytää varmasti? Jousen kun ottaa pois ni auttaa kummasti olen ittekseni sen todennu. Narinanväljyyden löytää vaikka jousta ei pois otakkaan kun sopivasti koittaa mutta muut?karra kirjoitti:Migzu kirjoitti:Tänään kävi kyseinen biili myös nelipyöräsuuntauksessa, ei auttanut.Yleensä ennen suuntausta katsotaan kaikki nivelet. Mutta toki kaikki ei tee samoin kuten esim Lappeenrannan OhjauskulmaAtlas kirjoitti:Kokeilepa apusimpukkaa ,löytyykö siitä välystä?
Eikös lankku ole erityisen herkkä taka-akseliston puslien ja limppujen välyksille, niitä ei nyt varmaan tarkasteta nelipyöräsuuntauksen yhteydessä ellei pyydetä .
www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: W124 heijaa tien epätasaisuuksista
katsopa takakelkan etukumit ja sen kiinnitys koriin eli korvakko ettei ole irti repeytynyt.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 heijaa tien epätasaisuuksista
Etsinpäs tuossa välyksiä sitten oiken tosissani. Ei löytynyt takapäästä vikaa eikä välystä, kaikki kiinnitykset ovat ehjät ja jopa melkoisen hyvän näköiset.
Alapalloista edesä sitä välystä sitten löytyikin. Vasemmalla puolella on pystyvälystä valehtelematta lähemmäs kymmentä milliä, oikealla puolella on "vain" pari. Taitaa tuo apusimpukkakin vähän väljä olla, mutta suurin ongelma lienee tuo vasemman puolen alapallo.
Huomenna menee alapallo vaihtoon ennen kuin hyppää vauhdista paikaltaan. Saas nähä mitä tuosta rempasta tulee... Apusimpukan korjaussarja on prioriteettilistalla sitten hieman alempana, mutta eiköhän tuo noilla ala suoraan menemään. Kiitoksia avuista!
Alapalloista edesä sitä välystä sitten löytyikin. Vasemmalla puolella on pystyvälystä valehtelematta lähemmäs kymmentä milliä, oikealla puolella on "vain" pari. Taitaa tuo apusimpukkakin vähän väljä olla, mutta suurin ongelma lienee tuo vasemman puolen alapallo.
Huomenna menee alapallo vaihtoon ennen kuin hyppää vauhdista paikaltaan. Saas nähä mitä tuosta rempasta tulee... Apusimpukan korjaussarja on prioriteettilistalla sitten hieman alempana, mutta eiköhän tuo noilla ala suoraan menemään. Kiitoksia avuista!
Re: W124 heijaa tien epätasaisuuksista
Tahtoo kulua nuo alapallot melko nopeasti. Ainakin omiin autoihini on vaihdettu niitä useampaan kertaan viime vuosina. Kannattaa panostaa laatuun noissa nivelissä, jos ei halua vaihtaa koko ajan. Eli alkuperäinen tai vastaava osa voi kestääkin jonkin aikaa?
Sitten nämä W124:n heijaamiset, vetelyt, puoltamiset, niin niihin kannattaa tottua. Tuntuu olevan vaikeata saada ajettavuutta kuntoon, jos se ei ole jo ennestään kunnossa.
Sitten nämä W124:n heijaamiset, vetelyt, puoltamiset, niin niihin kannattaa tottua. Tuntuu olevan vaikeata saada ajettavuutta kuntoon, jos se ei ole jo ennestään kunnossa.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Re: W124 heijaa tien epätasaisuuksista
Uusi alapallo edessä kannattaa "rokottaa" ennen asennusta. Injektioneulalla vähän öljyä kumin alle.
Kestää paljon kauemmin jatkossa.
Kestää paljon kauemmin jatkossa.