Lämmityslaitteen puhallin, kitinän poisto? ONGELMA RATKAISTU

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Lämmityslaitteen puhallin, kitinän poisto? ONGELMA RATKAISTU

Viesti Kirjoittaja felmit »

Reilu vuosi sitten alkoi puhallin kitisemään, aerosolipullot esiin!
Annoin kunnon kylpyjä molempiin päihin puhallinta ja vuosi selvittiin eteenpäin!

Samalla käydään jälleen kerran läpi
1) raitisilmasuotimien vaihto
2) pyyhkijän (moottorin) irroitus
3) puhaltimen irroitus

Auto on W124 E malli ja varustettu automaatti-ilmastoinnilla.

Kuva

1) Raitisilmasuotimien irroitus on ensimmäinen vaihe
-Aluksi kannattaa nykäistä kaikki 3 kumitiivistettä irti.
Jos olet vaihtamassa vain suotimia, riittää kumin nykäisy vain kuljettajan puolelta.
-Seuraavana irroittaisin muovilistan, joka on ritilöiden edessä pystyssä, siis moottoritilan ja ritilöiden välissä. (tulipellissä)
Kiinnitetty taipuvilla muovikielillä molemmista päistä (4 muovikieltä). (Periaatteessa tässäkin riittää kuskin puolelta irroitus)
-Sulakekotelon takana, lasin alareunassa olevasta muovikourusta irroitetaan kuvassa kourun vasemmassa alareunassa oleva valkoinen muoviklipsi (vedä vaakasuorassa kohti auton keulaa). Kourun yläreunassa kumitiivisteen alta 2 ristipää (philips 2) peltiruuvia irti.
Kourua ei tarvitse vältämättä iroittaa, mutta sitä pitää nostaa jatkossa, että saat seuraavan kourun osan irti sen alta.
-Seuraava kouru on kiinni neljällä ruuvilla, kaksi peltiruuvia jälleen lasin alareunassa olevan kumitiivisteen alla ja kaksi ristipäistäkoneruuvia kuskin puoleisen ritilän vasemmassa reunassa.
(-Irroita keskimmäinen pieni ritilä nostamalla se ylös) Nuo em. koneruuvit on tämän ritilän reunassa. Jos otat tämän ritilän irti, kannattaa se tehdä vasta nyt, niin pysyy koneruuvit tallessa
-Ja nyt voit nostaa kuskin puoleisen muovisuojan ylöspäin ja suotimet on vaihdettavissa. Kuten kuvasta näkyy.
Nappaa alimmaisen suodin ensin nostamalla sitä kuskin puolelta ylöspäin.

Eli välikommentina toteaisin: ei kovin vaikea tehtävä vaihtaa suotimia. Ajattelen, että ilmeisesti alunperin W124 koriin ei oltu suunniteltu asennettavaksi raitisilmasuotimia.

linkki varaosakirjaan

Kuva

2) Pyyhkijän (moottorin) irroitus projekti jatkuu tästä irroittamalla apukuskin puoleiset kourut.
-Akkun takaa suojamuovin irroitus
-Reunimmainen muovikouru lähtee samalla tavalla, kuin kuksin puolelta eli valkoinen muoviklipsi ja 2 peltiruuvia ristipääkannalla.
-Saadaksesi irti keskemällä olevan ritilä osan, joudut ensin irroitaamaan äänieristeestä "ruuvit". Kun saat raotettua äänieristettä, näet ylhäältä alaspäin ruuvattuja peltiruuveja pari kappaletta, irroita ne.
-Lisäksi 2 ristipäistä peltiruuvia pitää irroittaa lasin alareunassa olevan tiivisteen alta.
-Koneruuvia, joka on ritilän oikeassa reunassa, ei tarvitse irroittaa, sillä on ainoastaan pelkkä ritilä kiinni.
Näkymän pitäisi näyttää silloin tältä:

Kuva

-10 mm hylsy esiin. Ikkunan alareunan tiivisteen alta löydät molemmin puolin 2 mutteria, irroita ne. Moottorin päästä löydät kaksi samanlaista mutteria lisää. Riittää, kun vain löysäät ne.
-Keskeltä alareunasta irroita metalliklipsi
-Pujottele koko moottori/pyhin mekanismi irti
-Irroita sähköjohto

3) Puhaltimen irroitus
-Muovisuoja on 8 klipsillä kiinni.
-Irroita moottorin sähköjohdot
-Moottori on kiinni yhdellä metallli klipsillä

Kuva

Moottorista sain muovipotkurit irti laittamalla siipien välistä 9 mm kiintolenkki avaimia tarvittavan määrän väliin ja vääntämällä avaimien välistä uraruuvimeisselillä.

Moottorin päät on kiinnitetty meistaamalla "älpäkeet" eteen.
Purin toisen pään. Näin sain akselin ulos. Akselissa on lisäksi parit lukkolevyt soviterenkaineen.
Laakeri "munat" purin poraamalla niitit pois.
Keitin laakerit peräöljyssä, kastoin samaan tavaraan sienirenkaat ja kasasin laakeri "munat" takaisin vetoniiteillä.
Hiiliä vasten oleva kupari pinta sai kiiltävämmän muodon (hiilet olin vaihtanut vuosi aikaisemmin), joten ei muuta kuin kaikki kasaan käänteisessä järjestyksessä.
Varmistin "älpäkkeet" pienillä hitsaushepeillä.

Kauanko menee kitinän uudelleen alkamiseen? Eli uuden moottorin ostoon! :oops:

edit: lisäty linkkejä ja tehty tarkennuksia päivien varrella
Viimeksi muokannut felmit, To 09.11.2006 07:53. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
autodidakti
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Kuinka sait asettumaan tuon tuulilasin alareunan tiivisteen takaisin? Me taisteltiin aika kauan tuon kanssa. Siinä kun on monta uraa, jotka on saatava kohdalleen. Jouduttiin hiukan venyttämään sitä, jotta se "lupsahti" uriinsa kunnolla.

Tuulilasi liikkeessä kyselivät, että onko tuota tiivistettä vaihdettu kun kyselin tuulilasin vaihtoa. Kuulemma ruostuu aika kivasti tuolta tiivisteen alta, jos sinne pääsee vesi.

Kunhan kevät koittaa ja oma autoni menee lasin vaihtoon, vaihdatan varmaan tuon tiivisteenkin samalla.
Mersu myyty...
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Minusta ei tiivisteen takaisin saamisessa ollut mitään ongelmaa!
Tuulilasin alareunassa on E-mallissa pieni kouru, (lasi eroa siinä vanhempaan malliin). Kouru puhtaaksi ja painelin vain tiivisteen sinne! Tiivisteessä on tosiaan ikäänkuin tuplahuuli, mutta vain ylemmän niistä paineli uraan!
Lisäksi lasin reunantiivisteen alareunassa on vielä "huuli", joka painellaan muovikouruissa oleviin uriin.

En tiedä mitä tarkoitat ruostumisella? Tuulilasin alareunassa oleva kouru on muovia ja tiiviste on kumia. Vai tarkoitatko peltiä, jossa lasi on sitten kiinni. Itselläni tuulilasi on vaihdettu vuosi sitten, eikä ruosteesta tietoakaan! Niin autohan on tuotu Belgian suolaamattomilta teiltä. :lol:
autodidakti
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Juuri tuo tarkoittamasi pelti on vissiin se, mistä lasiliikkeessä kommentoivat. Itselläni on vielä ensimmäinen tuulilasi menossa, joten tuo pelti oli moitteettomassa kunnossa.
Mersu myyty...
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Hyvät ohjeet purusta, mutta ei sovi Malliin---8.89, 260E
.
On rakenteeltaan erinlainen ja moottoria ei saa pois konehuoneen puolelta koska musta muovisuoja on kokonainen ja kiinni lämppärin kehikossa.

Lämppäri on otettava kokonaan irti. Itse porasin kaksi reikää mustaan muovisuojaan suunnilleen laakereiden kohdalle ( katsoin peilillä) ja suihkuttelin rasvat reikien kautta peiliä apuna käyttäen. Tukin sit reiät kumitulpilla ja hyvin onnistu, tosin joutuu varmasti tekemään kerran vuodessa, mutta on helppoa. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Puhallinmoottorin irroituksiin vanhemmista W124 korisisista soveltuu ilmeisesti koelaudan purkausohjeet.

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=9739

Ymmärrän hyvin, miksi päädyit reikien poraamiseen :lol:
Jos puhallin pitää saada käteen niin, eipä käy kateeksi niitä projekteja. :(
Viimeksi muokannut felmit, To 30.12.2004 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jos joudun ottamaan puhaltimen pois, niin aion leikata muovikotelon yläosan pois ja liimailla tai poppareilla kiinnittää siihen huulet, jonka jälkeen se on helppo työntää paikalleen ja kiinnittää vaikka kahdella ruuvilla. Huulet pitää rakentaa veden valumissuunnan mukaisesti sekä irroitettuun osaan, että myös kehikkoon. Todennäköisesti teen sen parin kuukauden sisällä ja otan työstä myös valokuvia. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18041
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"vanhemmista W124 korisisista "

Miten vanha se 124 pitää olla että kojelautaa aletaan irrotella kun puhallinmoottoria vaihdetaan ?
Ainakin -87 on ihan samanlainen kuin uudemmatkin.
wiimax.fi
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mun auto on ---8.89 mallia, eli kapeilla kylkilistoilla. Varustettu ilmastoinnilla ( ei automaattinen ) 260E. Lämppäri suojattu yhtenäisellä mustalla muovikotelolla ( ei enää kauan), josta moottorin saa pois vain sisäpuolelta. :roll:. Jollei joku keksi jotain parempaa tapaa. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18041
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Se on tiedossa että ilmastointilaitteella varustetussa homma on tyystin erilainen, mutta noissa parissa viestissä viitattiin vain auton ikään, ei ilmastointilaitteeseen.
Iän kun ei pitäisi vaikuttaa mitenkään lämppärin moottorin vaihtohommaan.
wiimax.fi
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Onneksi käytinkin sanaa ilmeisesti eli osoittaa jälleen mutu juttujen paikansapitävyyden.
Kiitos dealerille oikaisusta!
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Ensimmäinen pidempi matka (yli 500 km) on ajettu kitinän poistoyrityksen jälkeen.
Oliko herkistynyt "kitinäkorva" jo kuulevinaan orastavaa kitinää? Eihän se voi olla mahdollista, eihän?
Paluumatkalla ei ainakaan kuulunut! :)

MUTTA:
Olisiko pitänyt miettiä minkä tuoksuista öljyä käyttää?
Keitetty Shell spirax 140 ei tuoksu hyvältä! :x
Onneksi tuoksu lemahtaa vain puhaltimen käynnistyessä, eikä sitä ajossa huomaa.
Katsotaanpa, kuinka kestotuoksuista ja voiteluista Shellin kama on?
autodidakti
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Toinen, hajultaan varsin kuvottava öljy on wd40. Jouduin tuossa korjaamaan maastopyörääni ja tein sen sitten pesuhuoneessa, kun ulkona oli aika viileetä.

Pari päivää tuo wd40 toivotti tervetulleeksi maallisille tarpeille.
Mersu myyty...
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Häh,tuo wd40:hän TUOKSUU hyvälle,Vessassakin olisi kotoinen tallin tuoksu ainaisten kukkahajujen sijasta.Hallitus voisi tosin olla meillä erimieltä asiasta. :lol:

Niin ja kyllähän se lämppärinmoottori ainakin minun -89 mallissa löytyy konehuoneenpuolelta.ruuveilla kiinni siinä mustassa muovihäkkyrässä.Ja jos kojetaulun joutuu purkamaan niin kannattaa ihan suosiolla ostaa uusi moottori minkä vaihtaa,ei maailman mukavimpia hommia.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lämmityslaitteen puhaltimen kitinän poisto "yritysk

Viesti Kirjoittaja felmit »

Itse vastaan omiin kysymyksiini: :D
felmit kirjoitti: Kauanko menee kitinän uudelleen alkamiseen? Eli uuden moottorin ostoon! :oops:
Tähän asti, eli pari kuukautta! Tuoksut ovat kyllä hävinneet.
MUTTA vaikka kitinä on ajoittaista, ei sitä mies kestä, varsinkaan, jos tietää millä saa sen pois!
Uusi moottori on asennettu paikoilleen.
Vanhan moottorin kaivamiseen meni 10 min. siitä, kun auto ajettiin talliin!

Pari asiaa haluan ottaa esille:
Foorumilla neuvottiin ottamaan siivet irti näin.
Yritettettiin, mutta pelätiin siipien hajoamista. Reilu vasarakin oli käytössä :)
Joten turvauduin vanhaan konstiin, mistä kerroin ylempänä. Kaverikin sai lähteä omiin hommiinsa.

Toiseksi. Olisko pitänyt öljy keitokset tehdä ohuemmalla öljyllä. Aseöljy tyyppisellä. Paksu öljy ei ryömi laakeri "munissa". Koska kylmästä kitinä tuntuu saavan intonsa?
Päätellen myös siitä, että edellinen voitelu kesti vuoden, silloin suihkuteltiin vain päältä aerosolilla hienomekaaniikka öljyä!

Kaveri sanoi, että hän kyllä vaihtaisi laakeri "munat" neulalaakereihin! Mutta minulla loppui into.

Motonet ei tunnistanut 2 akselista ilmastoitun vehkeen puhallinta, joten...
Uusi Bosch oli numeroltaan 0 130 111 011. (134 €)
vanha oli 0 130 111 034. (myynissä edullisesti, tee se itse miehelle :) )
Erona oli sähköliitos. Vanhat johdot kävi, mutta niihin piti saada lisäpituutta vetämällä ne eri reittiä.
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Nyt on huuli pyöreenä!!! :x :x :x
Kun nopeus nousee yli 80 km/h kitinä alkaa!!!
Ei kai uusi moottori VOI KITISTÄ!? Haloo?


Ps.Taitaa nousta vanhan moottorin hinta.
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Tänään oli sisko takapenkillä, joka kysyi, kun tulimme moottoritielle:
"Mikä täällä katonrajassa kitisee?" Voi kunpa tietäisin?, vastasin.
Puhallin se ei ilmeisesti ole, nimittäin ääni ei poistu vaikka;
1) puhaltimen vääntäisi 0-asentoon eli taisin ostaa uuden moottorin turhaan
2) ei poistu vaikka painaisi kytkimen pohjaan.

Luonnehtisin silti ääntä samanlaiseksi kitinäksi, mikä oli vuosi sitten, kun puhallin alkoi kitisemään, eikä miksikään suhinaksi!

Onko ehdotuksia?
Alan kohta kuulostaamaan Havukka-ahon ajattelijalta :)
autodidakti
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Onkos autoon vaihdettu hiljakkoin tuulilasia? Paina/ vedä sitä yläpaneelia kun kitinä alkaa. Voi hiljentyä myös lasia painamalla. Jos auttaa pistä jotakin kiilaksilasin ja paneelin väliin. :roll:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18041
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ota kattotelineet pois ? :D
wiimax.fi
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

vesa: Onkos autoon vaihdettu hiljakkoin tuulilasia?

Tuulilasi on vaihdettu pari vuotta sitten, ei oikein jaksa uskoa siihen!
Mutta kokeilen painella seuraavalla reissulla.
dealer: Ota kattotelineet pois ?
vähän vitsiin:
Kattokaiteita ei ole, eikä telineitä.
Motonetin kattopiiska kyllä, mutta sekin on ollut jo pari vuotta!

Ja tämä viimeinen kitinä on alkanut hiljattain.
Ensimmäinen kitinä oli tosiaan vuosi sitten ja puhaltimen rasvaus poisti sen?!

Kitinä toisi mieleen hankaavan äänen! Hankaako tuuli?
autodidakti
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

felmit kirjoitti:
vesa: Onkos autoon vaihdettu hiljakkoin tuulilasia?

Tuulilasi on vaihdettu pari vuotta sitten, ei oikein jaksa uskoa siihen!
Mutta kokeilen painella seuraavalla reissulla.
dealer: Ota kattotelineet pois ?
vähän vitsiin:
Kattokaiteita ei ole, eikä telineitä.
Motonetin kattopiiska kyllä, mutta sekin on ollut jo pari vuotta!

Ja tämä viimeinen kitinä on alkanut hiljattain.
Ensimmäinen kitinä oli tosiaan vuosi sitten ja puhaltimen rasvaus poisti sen?!
Voin kokemuksesta kertoa että se kitinä näissä hiljaisemmissa vehkeissä on monestikin korvien välissä. Ajappa taunuksella 5 km hiekkatietä, ja et kiinnitä huomiota mihinkään kitinöihin. Ja en nyt tarkoita etteikö ongelmasi olisi todellinen. Yksi vaihtoehto joka on sattunut itselle eteen on taustapeili.

Itseänikin kismittää W126 ässien vakiosairaus, eli kitinä ovissa penkinsäätö/ ovenavaus paneelin muoveissa. Ongelma tosin häviää kun kelit lämpiävät.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18041
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos ääni katonrajasta kuuluu ja nopeus vaikuttaa niin jotenkin siinä tuuli vinkuu - mutta mistä tuollainen "ominaisuus" on autoosi yhtäkkiä tullut ?

(Itse olen kerran omassa autossani aivan tosissani ihmetellyt "vinkunaa" joka alkoi kuulua noin 100 nopeudessa ja loppui hiljentäessä.
Kattotelinehän se vinkui, toki samalla reissulla "vian" huomasin, mutta kolmisenkymmentä kilometriä huolestuneena kuuntelin mihinpäin tuo ääni alkaa muuttua - voimistuuko vai särkyykö peräti joku paikka...)
wiimax.fi
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Äänen kuvailu:
PYÖRIVÄN laitteen kitinä!
Katolla ei ole edes kattotuuleetinta :D

Ääni ei muistuta
- muovisien osien nitinää, natinaa mitä voi painelemalla saada muuttumaan
- ei suhinaa, vihellystä, jonka saa tulemaan raoista, johon tuuli pääsee

Äänien lähteen paikallistaminen autossa voi olla konstikasta. Kun itse olin aluksi takuu varma, että kitinä on puhaltajasta!

Vaimokin sanoi: Miksi kerroit minulle tuollaisesta äänestä, nyt hänkin on alkanut kuulemaan kitinän!
Tuli mieleen tuo:
vesa kirjoitti:Voin kokemuksesta kertoa että se kitinä näissä hiljaisemmissa vehkeissä on monestikin korvien välissä. Ajappa taunuksella 5 km hiekkatietä, ja et kiinnitä huomiota mihinkään kitinöihin.
Eli stereot suuremmalle ja kesän odotukseen? 8)
autodidakti
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1509
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

felmit kirjoitti:Äänen kuvailu:
PYÖRIVÄN laitteen kitinä!
Katolla ei ole edes kattotuuleetinta :D

Ääni ei muistuta
- muovisien osien nitinää, natinaa mitä voi painelemalla saada muuttumaan
- ei suhinaa, vihellystä, jonka saa tulemaan raoista, johon tuuli pääsee

Äänien lähteen paikallistaminen autossa voi olla konstikasta. Kun itse olin aluksi takuu varma, että kitinä on puhaltajasta!

Vaimokin sanoi: Miksi kerroit minulle tuollaisesta äänestä, nyt hänkin on alkanut kuulemaan kitinän!
Tuli mieleen tuo:
vesa kirjoitti:Voin kokemuksesta kertoa että se kitinä näissä hiljaisemmissa vehkeissä on monestikin korvien välissä. Ajappa taunuksella 5 km hiekkatietä, ja et kiinnitä huomiota mihinkään kitinöihin.
Eli stereot suuremmalle ja kesän odotukseen? 8)
Kuuluukohan ääni siitä lämpötilan tunnistinanturin moottorista? Sehän tosin on hanskalokeron takana, mutta sieltähän tulee letku kattovalopaneeliin...
1991 420 SE
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Wikke kirjoitti:Kuuluukohan ääni siitä lämpötilan tunnistinanturin moottorista? Sehän tosin on hanskalokeron takana, mutta sieltähän tulee letku kattovalopaneeliin...
Olen miettinyt sitä...
Kerran jo purkanutkin laitteen ja laitoin tipan aseöljyä akseleiden päähän.
Mutta eikös sekin pysähdy, jos ilmastoinnin laittaa 0-asentoon?
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

kattoantenni

Viesti Kirjoittaja felmit »

Uusia takapenkkiläisiä kyydissä. Väittivät kitinän tulevan myös katolta!!! :o

Marsin Veholle ja ostin vanhaan Hirschmann sähköanteniin uuden ruodon. 40 €
Otin katolta pois Motonetin myymän antennin.

JA KITINÄ LOPPUI!!!! :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Nyt lähtee vanha puhallin myytävänä osiolle. Hyvä koekäytetty YKSILÖ! :D
autodidakti
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Manuaali-ilastoidun lämppärin moottorin vaihto konehuoneen puolelta. Ensin leikataan umpikotelo kuvan mukaan. Kuvasta on kone jo poistettu.
Kuva
Seuraavaksi pitää irroittaa ilmanohjaukotelon kannet ( kaariosa ), yläruuvit irti ja repäistään kuvan ohjeiden mukaan poikki.
Kuva
Sitten kun moottori on korjattu tai vaihdettu niin korjataan kaarikotelot esim. alumiini pellillä kuvan mukaisesti. Liimamassaa saumaan.
Kuva
Kun koko paketti on kasassa niin moottoripaketti työnnetään takaisin ja kiinnitetään vain näkyvillä olevilla ruuvipaikoilla ( 6 kpl ). Alle voi laittaa uuden tiivisteen esim. vulkaanikumista. Viimeksi teipataan leikattu kotelon osa takaisin. Itse käytin putkimiesten käyttämää 3M teippiä, jossa on alumiini pinta. Sama teippi kestää kovaa painetta ja sitä voi käyttää vaikka haljenneen vesiletkun tilapäiseen korjaukseen.
Pahoittelen kuvien huonoa laatua, otettu kamerapuhelimella.
Kuva
Viimeksi muokannut mjo33400, Pe 20.01.2006 17:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

UP. Kuvat lisätty edelliseen. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: kattoantenni

Viesti Kirjoittaja felmit »

felmit kirjoitti:Nyt lähtee vanha puhallin myytävänä osiolle. Hyvä koekäytetty YKSILÖ! :D
Siellähän se vanha puhallin on saanut uuden elämän...
Kitinätöntä matkustamista toivottaen :!:
autodidakti
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jos rupeaa kitisemään niin 5:ssä minuutissa moottori on pöydällä ja rasva lentää. :lol: Normaalistihan se rupeaa kitisemään kovilla pakkasilla ensimmäiseksi, mutta tämä on täysin äänetön. :wink: Siis hyvät kaupat tuli tehtyä. :D
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vastaa Viestiin