Annoin kunnon kylpyjä molempiin päihin puhallinta ja vuosi selvittiin eteenpäin!
Samalla käydään jälleen kerran läpi
1) raitisilmasuotimien vaihto
2) pyyhkijän (moottorin) irroitus
3) puhaltimen irroitus
Auto on W124 E malli ja varustettu automaatti-ilmastoinnilla.
1) Raitisilmasuotimien irroitus on ensimmäinen vaihe
-Aluksi kannattaa nykäistä kaikki 3 kumitiivistettä irti.
Jos olet vaihtamassa vain suotimia, riittää kumin nykäisy vain kuljettajan puolelta.
-Seuraavana irroittaisin muovilistan, joka on ritilöiden edessä pystyssä, siis moottoritilan ja ritilöiden välissä. (tulipellissä)
Kiinnitetty taipuvilla muovikielillä molemmista päistä (4 muovikieltä). (Periaatteessa tässäkin riittää kuskin puolelta irroitus)
-Sulakekotelon takana, lasin alareunassa olevasta muovikourusta irroitetaan kuvassa kourun vasemmassa alareunassa oleva valkoinen muoviklipsi (vedä vaakasuorassa kohti auton keulaa). Kourun yläreunassa kumitiivisteen alta 2 ristipää (philips 2) peltiruuvia irti.
Kourua ei tarvitse vältämättä iroittaa, mutta sitä pitää nostaa jatkossa, että saat seuraavan kourun osan irti sen alta.
-Seuraava kouru on kiinni neljällä ruuvilla, kaksi peltiruuvia jälleen lasin alareunassa olevan kumitiivisteen alla ja kaksi ristipäistäkoneruuvia kuskin puoleisen ritilän vasemmassa reunassa.
(-Irroita keskimmäinen pieni ritilä nostamalla se ylös) Nuo em. koneruuvit on tämän ritilän reunassa. Jos otat tämän ritilän irti, kannattaa se tehdä vasta nyt, niin pysyy koneruuvit tallessa
-Ja nyt voit nostaa kuskin puoleisen muovisuojan ylöspäin ja suotimet on vaihdettavissa. Kuten kuvasta näkyy.
Nappaa alimmaisen suodin ensin nostamalla sitä kuskin puolelta ylöspäin.
Eli välikommentina toteaisin: ei kovin vaikea tehtävä vaihtaa suotimia. Ajattelen, että ilmeisesti alunperin W124 koriin ei oltu suunniteltu asennettavaksi raitisilmasuotimia.
linkki varaosakirjaan
2) Pyyhkijän (moottorin) irroitus projekti jatkuu tästä irroittamalla apukuskin puoleiset kourut.
-Akkun takaa suojamuovin irroitus
-Reunimmainen muovikouru lähtee samalla tavalla, kuin kuksin puolelta eli valkoinen muoviklipsi ja 2 peltiruuvia ristipääkannalla.
-Saadaksesi irti keskemällä olevan ritilä osan, joudut ensin irroitaamaan äänieristeestä "ruuvit". Kun saat raotettua äänieristettä, näet ylhäältä alaspäin ruuvattuja peltiruuveja pari kappaletta, irroita ne.
-Lisäksi 2 ristipäistä peltiruuvia pitää irroittaa lasin alareunassa olevan tiivisteen alta.
-Koneruuvia, joka on ritilän oikeassa reunassa, ei tarvitse irroittaa, sillä on ainoastaan pelkkä ritilä kiinni.
Näkymän pitäisi näyttää silloin tältä:
-10 mm hylsy esiin. Ikkunan alareunan tiivisteen alta löydät molemmin puolin 2 mutteria, irroita ne. Moottorin päästä löydät kaksi samanlaista mutteria lisää. Riittää, kun vain löysäät ne.
-Keskeltä alareunasta irroita metalliklipsi
-Pujottele koko moottori/pyhin mekanismi irti
-Irroita sähköjohto
3) Puhaltimen irroitus
-Muovisuoja on 8 klipsillä kiinni.
-Irroita moottorin sähköjohdot
-Moottori on kiinni yhdellä metallli klipsillä
Moottorista sain muovipotkurit irti laittamalla siipien välistä 9 mm kiintolenkki avaimia tarvittavan määrän väliin ja vääntämällä avaimien välistä uraruuvimeisselillä.
Moottorin päät on kiinnitetty meistaamalla "älpäkeet" eteen.
Purin toisen pään. Näin sain akselin ulos. Akselissa on lisäksi parit lukkolevyt soviterenkaineen.
Laakeri "munat" purin poraamalla niitit pois.
Keitin laakerit peräöljyssä, kastoin samaan tavaraan sienirenkaat ja kasasin laakeri "munat" takaisin vetoniiteillä.
Hiiliä vasten oleva kupari pinta sai kiiltävämmän muodon (hiilet olin vaihtanut vuosi aikaisemmin), joten ei muuta kuin kaikki kasaan käänteisessä järjestyksessä.
Varmistin "älpäkkeet" pienillä hitsaushepeillä.
Kauanko menee kitinän uudelleen alkamiseen? Eli uuden moottorin ostoon!

edit: lisäty linkkejä ja tehty tarkennuksia päivien varrella