Tarvike Eagle kiertokanget

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja Jube »

http://www.ahtoja.com/product/213/6-syl ... anki-sarja" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuollaisia ollaan kaverin kans kaavailtu seuraaviin koneisiin, onko käytännön kokemuksia?
Hinta on mielestäni jopa epäilyttävän edullinen myyntipuheisiin nähden :roll:

"Tiesitkö että monet kovassa maineessa olevat merkkituotteet usein valmistutetaan omalla tuotemerkillä Kiinassa? Esim. Eagle valmistuttaa kankensa Kiinassa. Ohitimme nämä välikädet, että hinnoista jää “merkkilisä” pois ja ostimme laadukkaat H-profiiliset kiertokanget suoraan tehtaalta, joka on valmistanut kankia ja kampiakseleita vuodesta 1967, ja tekee kankia myös alihankintana tunnetuille merkeille. Kankia on myös mittautettu ammatti kisakoneen rakentajalla ja testattu käytännössä ja tätä nykyä niitä on käytetty myös todella korkean viritysasteen kisakoneissa.
Joten takaamme, että laatu on täysin verrattavissa Eagleen ym. merkkikankiin.
Materiaali 4340 takoteräs.

Saatavilla yli 700 eri mallia. Kysy! Myös piirustukset saatavilla.

Kestävät kiertokanget tarvitsevat kaverikseen kestävät pultit. Siksi kankien kanssa tulee käyttää VAIN ARP-pultteja. Kanget voi ostaa yhdessä ARP2000 pulttien+ asennusrasvan kanssa tai ilman. Huom! Varo maailmalla liikkuvia kankia jotka myydään väärennetyillä ARP pulteilla. Vain aidoilla ARP pulteilla takaat kestävyyden."
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Jube kirjoitti:http://www.ahtoja.com/product/213/6-syl ... anki-sarja
Tuollaisia ollaan kaverin kans kaavailtu seuraaviin koneisiin, onko käytännön kokemuksia?
Hinta on mielestäni jopa epäilyttävän edullinen myyntipuheisiin nähden :roll:

"Tiesitkö että monet kovassa maineessa olevat merkkituotteet usein valmistutetaan omalla tuotemerkillä Kiinassa? Esim. Eagle valmistuttaa kankensa Kiinassa. Ohitimme nämä välikädet, että hinnoista jää “merkkilisä” pois ja ostimme laadukkaat H-profiiliset kiertokanget suoraan tehtaalta, joka on valmistanut kankia ja kampiakseleita vuodesta 1967, ja tekee kankia myös alihankintana tunnetuille merkeille. Kankia on myös mittautettu ammatti kisakoneen rakentajalla ja testattu käytännössä ja tätä nykyä niitä on käytetty myös todella korkean viritysasteen kisakoneissa.
Joten takaamme, että laatu on täysin verrattavissa Eagleen ym. merkkikankiin.
Materiaali 4340 takoteräs.

Saatavilla yli 700 eri mallia. Kysy! Myös piirustukset saatavilla.

Kestävät kiertokanget tarvitsevat kaverikseen kestävät pultit. Siksi kankien kanssa tulee käyttää VAIN ARP-pultteja. Kanget voi ostaa yhdessä ARP2000 pulttien+ asennusrasvan kanssa tai ilman. Huom! Varo maailmalla liikkuvia kankia jotka myydään väärennetyillä ARP pulteilla. Vain aidoilla ARP pulteilla takaat kestävyyden."
Kannattaisi vähintäänkin suhtautua varauksella mainittuun myynti-ilmoitukseen. Täytyisi saada paljon kattavammat tiedot materiaaleista ja lujuusopillista testeistä.
+358 18B8FE99
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:16. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Eetyzk kirjoitti:Kulmalan analyysit on aina yhtä timanttia. :clap: :mrgreen:
Joo...ja kone-elimiä valmistajat antaisivat kattavat tiedot materiaalien / tuotteiden menetelmätutkimuksista, koostuen lujuusopilliset- ja murtumismekaniikan tiedot.
+358 18B8FE99
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja pera8x »

juu, rumilukselta tulee taas sitä tuttua höpötystä. :lol:

ei läheskään kukaan valmistaja anna kaikkia tietoja omista tuotteistaan. muutenhan teollisuusvakoilut yms. olis turhaa. toki tossa olis voinu mainita, että kanki kestää esim. vetoa, puristusta, vääntöä yms. niin ja niin paljon.

jos olisin valmistaja ja itse keksisin hyvän kangen, mikä a: olis halvempi valmistaa ja b: kestää huomattavasti enemmän kaikennäköstä moottorin rasitusta, kun kilpailijoiden valmistamat, niin en ensimmäisenä olis huutelemassa kuinka sellasia valmistetaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Ei sellainen valmistaja kauaa heilu markkinoilla, joka ei tiedä ja tunne materiaalitekniikasta. Kangen kuin kangen pystyy valmistamaan kuka hyvänsä materiaalitekniikasta ymmärtävän ja tietävän, joka myös kestää polttomoottorin aiheuttamat kuormat ja rasitukset.
Kaiken tuon lisäksi on syytä tehdä kattava menetelmäkoe.
+358 18B8FE99
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Valitettavasti tää rumiluksen pöpi näyttää entistäkin tyhmemmältä kun ripuloi näitä muka viisaita teorioitaan joka toiseen topikkiin. Harmi ettei täällä ole facepalm hymiötä :oops:

Mitä noihin kankiin tulee, niin eiköhän noista sana kiiri melko nopeesti jos ovat paskaa.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja Jube »

Pansu kirjoitti:Harmi ettei täällä ole facepalm hymiötä :oops:
Harmi ettei täällä ole valvojaa joka nakkaisi pihalle!
V*tuttaa lukea tuota väsynyttä paskaa jokatoisesta topicista, olen tehnyt ilmoituksenkin ylläpidolle että mitä tuolle voitaisiin tehdä mutta eivätpä vaivautuneet edes vastaamaan mitään :thumbdown:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

kunhan ei joku naapurifoorumilla laittanut nuita koneeseen. saatan kyllä muistaa väärinkin :wave:
w201 om605
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Kiinassa myös kopioidaan kaikki mikä on vähänkään rahanarvosta ja yleensä paskalla tuloksella. Vai onko joku kehunu esim kiinaturboja?se on eriasia tehdäänkö ne eaglen valvonnan alla.kaverilla on vaasas tuonti firma ja jonku verran saanu selvitystä näihin kiina juttuihin.
värit väreihin ja loput maihin.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Antaa puolestani olla kommentoimatta mitään Juben kirjoituksiin.
Siperia opettaa kantapään kautta.
+358 18B8FE99
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja veskola »

Selvennetään vielä jos jäi epäselväksi. Tuolla tuotteella ei ole mitään tekemistä Eaglen kanssa, tekstissä todetaan että Eaglekin tekee jotakin kankia johonkin käyttöön jossakin Kiinalaisessa tehtaassa. Tekstissä harhaanjohtavasti annetaan ymmärtää kiertoilmaisun avulla, että nämä kanget tulisivat samasta tehtaasta, jossa Eagle teettää omansa. Mitään takeita tuolle ei ole ja vaikka olisikin se ei takaa yhtään mitään tuotteen laadusta. Tehdas tekee sitä mitä tilataan. Ainoa fakta tuossa tekstissä on tämä "Materiaali 4340 takoteräs." Mielestäni muu teksti on semmosta diipadaapaa.


En silti sano että nuo olisivat huonoja, en myöskään sano että ne olisivat hyviä, mistä sen tietää vaikka olisivat erinomaisia. Joku niitä on sieltä tilannut mersuun kun kerran OM606 mitat on päätyneet listoille. Ei muuta kun kokeilemaan, korkeintaan siinä tuhoutuu koko moottori jos ne ei olleetkaan hyviä, jos ne olivatkin hyviä jopa erinomaisia ja jakaa tiedon faktana foorumilla saa helvetisti rispektiä :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Juuh kaveri toi mulle vag:in suuttimet kun oli tilannu iiisot kärjet suoraan jostain kiinasuuttimen kärkiä välittävältä sivulta, ihan siisti työjälki noin muuten mutta elementti oli joka suuttimes niin jumis et ei pihdeillä ja ruuvipenkillä saatu liikkumaan.yks loppuviimmein irtos no laitettiin huvikseen se runkoon kiinni ja arvatkaas pelasko kunnolla? Kaikki ei oo kultaa mikä kiiltää :lol:
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja Jube »

J.Kulmala kirjoitti:Antaa puolestani olla kommentoimatta mitään Juben kirjoituksiin.
Toivottavasti olet sanojesi mittainen mies! :thumbup:
Ymmärrän kyllä että provosoit tahallaan ja varmaan pilke silmäkulmassa mutta kommenttiesi seurauksena viestiketjun alkuperäinen aihe sivuuntuu ja homma menee väittelyksi :|

Se on tosiaan tiedossa että nykypäivänähän lähes kaikki valmisteteaan Kiinassa ja laatuvaatimukset määrittelee tavaran tilaaja, esim. Eagle!
Topicin ajatus oli kysellä onko joku näitä moottoreihinsa asentanut ja miten on käytännössä kestäneet, tuotteen myyntihinta jopa Suomessa on niin alhainen että valmistus ei voi paljoa maksaa ja se herättää tietynlaisia epäilyksiä laadusta :roll:
Kuten Veskola sanoi niin kokeileminenhan ei maksa kuin korkeintaan yhden moottorin, se ei ole iso menoerä projektin kokonaiskustannuksissa mutta jos joku on jo näiden takia moottorinsa räjäyttänyt niin turha jokaisen on erikseen kokeilla...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
jarppi__
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 19.05.2007 16:59

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja jarppi__ »

http://www.futurez.fi/fi/shop/moottori/ ... x28x516-mm Varmaan sammaan topikkiin mennee. Onko kukkaa kokkeillu nuita spm-veivejä?
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ei se halpa hinta välttämättä kerro laadusta mitään. E60 530d kiertokanget maksoi 5 vuotta sitten 150€ sarja siis 6kpl kankia. Ne ei pitäis olla huonoja kun oikein orkkis kanget on. Toisaalta monessa kohtaa olen saanut kokea että halvalla harvoin hyvää saa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja etrade »

Voi jumalauta mikä mainosteksti. No, tulihan se jo otsikoskin selville että "tarvike Eagle".
Ihan oikein kun Kulmala viisastelee tuollaisille mainoksille :)))
Avatar
T-D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 24.09.2007 23:09
Paikkakunta: Rauma

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja T-D »

Jube kirjoitti:
J.Kulmala kirjoitti:Antaa puolestani olla kommentoimatta mitään Juben kirjoituksiin.
Toivottavasti olet sanojesi mittainen mies! :thumbup:
Ymmärrän kyllä että provosoit tahallaan ja varmaan pilke silmäkulmassa mutta kommenttiesi seurauksena viestiketjun alkuperäinen aihe sivuuntuu ja homma menee väittelyksi :|

Se on tosiaan tiedossa että nykypäivänähän lähes kaikki valmisteteaan Kiinassa ja laatuvaatimukset määrittelee tavaran tilaaja, esim. Eagle!
Topicin ajatus oli kysellä onko joku näitä moottoreihinsa asentanut ja miten on käytännössä kestäneet, tuotteen myyntihinta jopa Suomessa on niin alhainen että valmistus ei voi paljoa maksaa ja se herättää tietynlaisia epäilyksiä laadusta :roll:
Kuten Veskola sanoi niin kokeileminenhan ei maksa kuin korkeintaan yhden moottorin, se ei ole iso menoerä projektin kokonaiskustannuksissa mutta jos joku on jo näiden takia moottorinsa räjäyttänyt niin turha jokaisen on erikseen kokeilla...
Vastataan nyt kuitenkin jubelle ni ei mee ihan haukkumiseks :mrgreen: Rb moottoreissa käytetty 400-500hv tehoilla noita kiinan eagleja todistetusti ja hyvin on kestäneet. Naku moottoriin jos meinasit niin ei kokemusta.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Jos joku toteaa kestäväksi nuo kanget niin kyllä minäkin sellaset asennan,mutta sitä odotellessa :) kaveri tilaa laidasta laitaan osia tuolta kiinasta,mopoja mönkijöitä,satunnaisia diisselin osia jokuse turbonki ottanu jne.jos sille tulee paskaa tavaraa ja kaveri pukkaa reklamaatiota niistä eristä niin toimittajat paskat välittää eikä tuu vastauksia. Se sanoki et tilas satsin 70cc sylintereitä noin 1/3 oli 45 cc pari koneistamatonta aihiota siellä seassa jne. Eli harkihtisin tarkkaan kun puhutaan kiinatuotteista.eikä tää kaveri tilaa muutakun valvonnan alla olevista tehtaista tai toimijoilta osia.tosin tilasin itte puhelimen kiinasta ja on vielä toiminu hyvin netti ei tuu päälle mut mitäs pienistä :lol:
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
sotahiiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: Ke 18.09.2013 16:20

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja sotahiiri »

Monessa Volvon koneessa nähty noita kankia ja hyvin ne veivaa. Kaverille just laitettiin, ei moitittavaa!
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Millä puristuksilla nää bensavehkeet on tehty? kuinka paljon vahvemmat ne diisselin kanget on verrattuna bensaan? bensoissa yleensä 8-10 puristukset +ahtopaine. diesel esim mese oliko nyt 22 puristus ja yleensä lähempänä 3bar ahdot.eli jos joku ne koeponnistaa dieseliin niin miksei. :)
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja veskola »

Dieselissä se mäntä painaa yleensä tuplaten mitä bensa-autoissa, joten kanki pitää olla vähän järeämpi. Eikä tilannetta varmasti helpota yli puolet suurempi puristus ja ylensä pienmpi kierrosluku. Tuolla prusteella jos kanki kestää bensamoottorissa 1500hp niin kai se sitten kestää tuommosen perusviritetyn 750hp dieselin :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei kai se puristuspaine, eikä ahtopaine mitään merkkaa. siis periaatetasolla. jos moottorissa mäntä puristaa ahdettua ilmaa 22:1 ja toisessa moottorissa ahtamatonta ilmaa 9:1, niin noista syntyvät paineet on aika pieniä verrattuna siihen, kun se polttoaine syttyy. en tiedä minkälaisia paineita siellä sitten on, kun se soppa palaa, mutta monin kertasesti verrattuna noihin puristuspaineisiin. ymmärtääkseni diiselissä mäntä on aika järeä senkin takia, että se joutuu kestään jatkuvaa "nakutusta". samastas syystä veivikin on jytkympi. jos ajatellaan, että männän päällä on vaikka 200bar paine ja mäntä+kiertokanki vaihtaa suuntaa 6000 kertaa minuutissa, niin siinä on aika moiset voimat jo repimässä veiviä jo sivusuunnassakin plus se paine, kun mäntä puristaa alaspäin.

noista veivejen hyvyydestä tai huonoudesta en osaa sanoa mitään. kiinan tuotteista on kokemusta. joskus olin muutaman vuoden töissä kiinalaisia leluja myyvässä/huoltavassa liikkeessä. siis kaikkia mopoja, prätkiä, mönkijöitä jne. kyllä se laatu on aika kuraa verrattuna laatupeliin. oikeestaan koskaan ei mikään laite kestäny ilman jonkinlaista takuukorjausta. ja materiaaleista ei kiinanpoika ainakaan sillon vielä tiennyt tarpeeks. oli paljon kaikennäköstä hammasratasvikaa, millon vaihteistoissa ja millon perämurikoissa. valualumiinit oli onnetonta kuraa, kytkinkelloja halkeili, jotain lohkojakin tais tulla halkinaisena remonttiin jne. osat kului ennen aikojaan käyttökelvottomaksi.

että jos mututuntumalla pitäis ostaa kiinalaisia veivejä virimoottoriin, niin jättäisin ostamatta.
W201 250DT 20V
w201 190E
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Tää nyt menee hiukka offtopiccii...enkä oo moottoriinssi :)

Karkeasti yleistäen
Puristuspaine= p1*(V1/V2)^gamma (eli lähtöpaine x puristusuhde potenssiin gamma)
Gamma vaihtelee sitten seoksen mukaan yms mutta on kai josain 1.2...1.4 välillä...

Jos ahto vaikka 1 bar = 2 bar (abs)

9:1 -> 2bar x 9 ^1.3 = 35 bar
22:1 -> 2bar x 22^1.3 =111 bar

Ja tietysti täytössuhde vaikuttaa alkupaineeseen ja venttiiliajoitus dynaamiseen puristussuhteeseen.... jne :wtf:
Palamisen huippupaine onkin sitte hankalanpi laskea.
ketuttaa joka kerta lukea mainostekstejä "1000hp tehonkestoa"....ööö 4,6,8,12 pyttysestä??? :clap:
jarppi__
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 19.05.2007 16:59

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja jarppi__ »

Tuskimpa vain tuo puristustahin aikana veiviä ässälle heittää jossei oo nestettä männänpäälys täynnä. Spm veiveisä näyttäs olevan specseisä että kestää "250hv/kanki", eihä se teho niitä riko vaa vääntö. Eli montako baaria sielä työtahin aikana on männänpäällä sillon painetta ko motori puhaltaa sen 150nm/veivi kampiakselin päähän? veikkaisin että vähä enämpi ko tuon 111bar :) Ja mahtaa tuo kampikulumaki vaikuttaa siihen mite se veivi alakaa mutkaa tekemään?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jarppi__ kirjoitti:Tuskimpa vain tuo puristustahin aikana veiviä ässälle heittää jossei oo nestettä männänpäälys täynnä. Spm veiveisä näyttäs olevan specseisä että kestää "250hv/kanki", eihä se teho niitä riko vaa vääntö. Eli montako baaria sielä työtahin aikana on männänpäällä sillon painetta ko motori puhaltaa sen 150nm/veivi kampiakselin päähän? veikkaisin että vähä enämpi ko tuon 111bar :) Ja mahtaa tuo kampikulumaki vaikuttaa siihen mite se veivi alakaa mutkaa tekemään?

karkaa jo tämäkin aika kauas offtopikin puolelle, mutta menkööt.

kyllä siinä vaikutta molemmat. teho ja vääntö. jos ajatellaan kuvitteellisesti moottoriä, missä olis vaikka tuo luvattu 250 heppaa ja 30nm vääntöä, niin veikkaisin, ettei kestäis, koska sillon siellä on sen verran kovat kierrokset moottorissa. kaikki massavoimat vaikuttaa myöskin ja jokasuuntaan, ei pelkästään se männän päällä tapahtuva paine. paine, joka työntää alaspäin+veivin oma massa on se, mikä sen katkasee. paikallaan, vaikka prässissä perusveivikin kestäis "laskennallista" tehoa vaikka kuinka ja paljon enemmän, kun mitä se kestää moottorissa sitten oikeessa käytössä.

en ole mikään fyysikko, enkä edes insinööri. ihan perustietona vaan aina kiinnostanu moottorit..kema fysiikka, niin tulee jotenkin tutkittua tollasia asioita eri silmällä, kun vaikka historiaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
jarppi__
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 19.05.2007 16:59

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja jarppi__ »

pera8x kirjoitti:
jarppi__ kirjoitti:....diibadaabashittiä.....

karkaa jo tämäkin aika kauas offtopikin puolelle, mutta menkööt.

kyllä siinä vaikutta molemmat. teho ja vääntö. jos ajatellaan kuvitteellisesti moottoriä, missä olis vaikka tuo luvattu 250 heppaa ja 30nm vääntöä, niin veikkaisin, ettei kestäis, koska sillon siellä on sen verran kovat kierrokset moottorissa. kaikki massavoimat vaikuttaa myöskin ja jokasuuntaan, ei pelkästään se männän päällä tapahtuva paine. paine, joka työntää alaspäin+veivin oma massa on se, mikä sen katkasee. paikallaan, vaikka prässissä perusveivikin kestäis "laskennallista" tehoa vaikka kuinka ja paljon enemmän, kun mitä se kestää moottorissa sitten oikeessa käytössä.

en ole mikään fyysikko, enkä edes insinööri. ihan perustietona vaan aina kiinnostanu moottorit..kema fysiikka, niin tulee jotenkin tutkittua tollasia asioita eri silmällä, kun vaikka historiaa.
Oot aivan oikiasa, vaikka tuosa tuumin tuota veivin mutkalle menemistä, nii vahingosa tuonne välliin pääsi yks rikkoontua sana. :) Eihän ne kierrokset sitä kyllä mutkille väännä vaa napsahtaa poikki kerrasta ko männällä on liikaa vauhtia. Ja tähän vaikuttaa se isku. Otetaan vaikka esimerkkinä om605 mikä kiertää sen 6000, nii mäntä liikkuu ~26,4m/s, ja kun taas vaikka om648 mäntä huilais samalla kierrosmäärällä 27.7m/s. Summasummaarum sama veivi kestäis kuusnollaviitosesa kierrättää pitemmälle ko suoraruikkarisa. Sitä että mitä nuo kiinaeaglet/spm veivit todellisuuesa kestää, kierrättää/väännättää nii ei kyllä ossaa päätellä metsolan erkkikää, eli joku nyt pioneerina testaamaa mite nuo pellaa vanahankunnonvanahanliiton kammiomotorisa. :thumbup:
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Ihan ekana vois pyytää tomittajalta mitat niistä veiveistä, ja pyytää vaikka bensan veiveistä samalla niin tietäs onko tehty samaan lestiin eli jos ei ole vahvemmat niin en kyllä ite laittas bensan veivejä diisseliin.meillä päin noita tärpätti moottoreja on tehty riisselin vakioveiveillä ja kaverin tojossakin 3tg twinsparkissa on d voortin vakio veivit ja oli tuokin pukannu sen 500hv moottoripenkissä.tais ne tehot olla kuitenkin kuudennella sadalla mutta valehellaan alakanttiin kun ei muista tarkkaan :)
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
Jukki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 27.06.2004 18:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja Jukki »

Mulla on om606:ssa kiinni kyseiset kiinankanget. Ihan asiallista tavaraa on kyllä ja hyvin mitoillaan. Muutamaa yläsilmää joutu vähä hivaseen santapaperilla että tappi pyöri nahimatta helassa. Kestävyydestä ei oo tietoo vielä, kun moottori odottaa pukissa edelleen konehuoneeseen pääsyä, mutta raportoidaan sitte jos tän vuosituhannen puolella saadaan vehkeet tulille. :wink:
Käyttiis: W124 300DT -89
Projekti: S124 om606 4Matic -89
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Tarvike Eagle kiertokanget

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Ootellaan innolla raporttia :)
värit väreihin ja loput maihin.
Vastaa Viestiin