Automaatin öljyt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Olisi aikomuksena tehdä normaali huolto tohon tenavaan ja siinä samassa ajattelin vaihtaa laatikkoon ja perään öljyt.

Kysymykseni onkin, mikä tommoisessa sähkölaatikossa on suositeltava öljynvaihtoväli ja mitkä oljyt sinne kannattaisi laittaa. Se vaihteisto on viisi-vaihteinen automaatti, sitä varhaisempaa mallia, eli ei "tiptronic" tyyppinen, vai miksi sitä nyt kutsutaan. Mites turbiinin tyhjennys ja täyttö.

Ja sitten samat sanat perään.

Eli jos joku voisi ystävällisesti avittaa, tulee hän olemaan yllättynyt korvauksien suuruudesta :wink: :wink:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meillä on laitettu Total AT 42, sanovat että sillä vaihtaa pehmeämmin kuin Mobilin öljyillä - pitäneekö paikkansa, en tiedä.

Edit: Jaa, seuraavista viesteistä päätellen olen "väärässä laatikossa" :shock:

Vaihtoväli ?
No vaikka 60000-80000 km.

Turbiini myös tyhjäksi.

Perään Mobil HD-A 85w90, ja vaihtoväliksi vaikka puolet laatikon öljynvaihtovälistä.
Viimeksi muokannut dealer, Pe 14.01.2005 06:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja markku »

Antti V kirjoitti:Kysymykseni onkin, mikä tommoisessa sähkölaatikossa on suositeltava öljynvaihtoväli ja mitkä oljyt sinne kannattaisi laittaa. Se vaihteisto on viisi-vaihteinen automaatti, sitä varhaisempaa mallia, eli ei "tiptronic" tyyppinen, vai miksi sitä nyt kutsutaan.
Jos laatikko on 722.6-mallinen elektroninen laatikko, jossa on S/W-valitsin eikä mittatikkua niin öljynvaihto ei ole aivan suoraviivainen homma.

Tarvitaan aluksi mittatikku ko. laatikkoa varten + uusi sinetti täyttöaukkoon. Öljynä saa käyttää VAIN Mersun erikoisöljyä, saa Veholta, lisäksi tarvitaan suodatin laatikkoon. Laatikon täyttö on tarkka homma , riippuu voimakkaasti öljyn lämpötilasta.

Suosittelisin ammattiauttajan apua.
S320L -97
petteri38
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: La 30.10.2004 16:47

Viesti Kirjoittaja petteri38 »

Joo vie vaan suosista ammattilaiselle, vaihtoväli max.60tkm, ei onnistu ilman mittatikkua ja sekin maksaa muutaman 10 ekee, jos liian vähän öljyä tai paljon laatikko ei toimi kunnolla ja öljy vaahtoontuu.
laatikon pohja otettava irti , turbiin tyhjäksi,uusi suodatin .öljyt sisään käytetään autoa ja hämmennetään vaihdekeppiä (ilmat pois) ja lopuksi täyttö tarkasti oikein ja sinetti päälle. :lol:
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Re: Automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja Antti V »

markku kirjoitti:Tarvitaan aluksi mittatikku ko. laatikkoa varten + uusi sinetti täyttöaukkoon. Öljynä saa käyttää VAIN Mersun erikoisöljyä, saa Veholta, lisäksi tarvitaan suodatin laatikkoon. Laatikon täyttö on tarkka homma , riippuu voimakkaasti öljyn lämpötilasta.

Suosittelisin ammattiauttajan apua.

Niinkuin aina, täältähän se tieto löytyy ja nopeasti.

Juu laatikko on just toi ja lähinnä se vaihtoväli ja turbiinin tyhjäys ja täyttö oli se mikä enempi kiinnosti.

Mulla on joskus 80-90-lukujen vaihteessa ollut noita Ameriikkilaisia kuljetusyksiköitä, joissa laatikot olivat ainakin traileria vedettäessä kovilla (100 tkm ja kolme laatikkoa) ja niissä joutui 30000 km välein vaihtaa öljyt. No siihen ekaan laatikkoräjähdykseen oli syynä öljynlauhduttimen puute, jota myyjä ei nähnyt tarpeelliseksi, mutta se siitä. Niin ja nyt oon sen 30 tkm ajanut öljynvaihdon jälkeen, mutta ei sitten vissiin vielä tarvinne sitä vaihtaa, joten keskitytään perään.

Tuli tosta muuten mieleen, olisi varmaankin jossain vaiheessa ton vetokoukun asentaminen, joten tarviiko tuo laatikko lauhduttimen silloin,
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja markku »

Antti V kirjoitti:Juu laatikko on just toi ja lähinnä se vaihtoväli ja turbiinin tyhjäys ja täyttö oli se mikä enempi kiinnosti.
Tässä on Mercedesshopin Gillyn lainaus MB USAn sisäisestä huolto-ohjeesta ko laatikolle. Koko threadi löytyy tästä linkistä:

Filled for life?

The 722.6 Automatic Transmission uses a special oil and is said to be filled for life. The oil can only be purchased through the Mercedes-Benz dealer using part number 001-989-21-03-10. A 722.6 holds about 9.3 liters and the fluid is sold by the liter. Checking the fluid is accomplished by breaking off the red locking seal located at the dip stick. the lock is replaced after the oil is checked. Use part number 140-991-00-55 for a new lock. There is no dip stick to check the ATF. You need a special tool to check the fluid on all 722.6 transmissions, part number 140-589-15-21-00. The oil level is a critical factor in transmission shifting. See Service Information 27A95105 for details. When you refill, or check thetransmission fluid level make sure that you check the level with the special tool and at the correct temperature. The latest information from Germany is that we should fill the oil to the MAX line. Not overfilled, just maxed out. This is said to improve shift quality. At normal level it is possible for the oil to form air bubbles. The increased level helps to minimize this. You might want to remember to try this on customer complaints involving shift quality before you replace any component. Along with setting the adaptation you would be surprised to see how much of an improvement you will see.

The Automatic Transmission fluid is said to be filled for life. We never specified who's life. (Yes, they actually wrote that in this!-DG) The transmission control module contains a program that keeps a running count of the "calculated" cndition of the ATF oil. (Note from Gilly-I believe this was deleted from the modules right around 2001-2002, not there anymore-DG) The factors that affect the oil are time and temperature. The counter is incremented with engine running time and incremented greater with higher ATF temperatures. The Hand-Held Tester (now SDS-DG) displays a numerical value that represents the value of the calculation. At some given point in time Germany will tell us (still waiting, evidently-DG) which number means its time to change the oil. For now there is no service interval for the ATF oil. If you replace a transmission you should re-set the counter back to zero to account for the new oil. If you are doing internal work and you are replacing the oil you should also re-set the counter. It is acceptable to drain the oil out into a clean container and reuse it, provided it was collected using the MB filter funnel. Remember to flush the converter and kines before installing the new transmission. You should also replace the converter if the transmission was HEAVILY contaminated with metal. Make sure you return the converter with the transmission to warranty. Fine metal particles in the bottom of the pan are allowed. (I think what they mean here is that fine metal particles are considered an "acceptable" condition, do NOT replace transmission, as you will see if you read on:-DG)

The Color of Money:

We have been conditioned to judge the quality of the transmission fluid based solely on it's color and smell. We have no way of judging the frictional quality. The rules have changed. (didn't Iaccoca say that too?-DG) The bright red color that we are all used to seeing may not be what you see when you look at the ATF in a 722.6. The reasons that the oil looks differently are as follows:

1) The oil may appear dark red due to the graphite material that the friction discs contain. This does not change the characteristics of the oil. Do not change the oil or transmission if the oil appears dark red or even if it has a yellowish tint to it. The color will change with time and temperature. As of 10/97, the manufacturer of the oil has agreed to put more red particles in the oil.

2) If a copper color is seen in the oil pan the bushings of the front or rear planetary gear set may be in the process of wearing out. Inspect the bushings and if they are defective replace the complete transmission. If they are not defective, then the transmission is repairable.

3) If a silver color is present in the oil it may be a clutch and steels moving up and down on the hub as they are being applied. This is normal! Use your best judgement here. If the particles are fine they should not cause problems as they will be trapped in the filter. The fluid could be drained, including the torque converter, and the lines flushed and the valve body should be disassembled and cleaned, replace the filter of course. This usually takes care of the problem. If you take the time to inspect and clean each slide valve for ease of movement and base position you will have a better valve body than a new one from spare parts. In more severe cases where the particles are large, then something is in the process of self destruction and the transmission should be either replaced or repaired. Don't forget to check the electrical solenoid valves. Shine a light through the top of it and see if it "leaks". If you drop the transmission oil pan (I think they mean "remove the pan"-DG) and you find yourself feeling like a miner panning for silver, or knee deep in a graphite colored mud, then it's time for a new transmission. You may have noticed that the new pans are painted black on the inside. The metal particles show up better against a black background as opposed to the previous unpainted silver pan. You must get used to seeing some metal in the bottom of the the pan, with this transmission this is normal.

4) Smell the oil. You know by now what burnt oil smells like. If it looks burnt, and it smells burnt, then its burnt.

Example: Try looking at the adaptation values for K3. If the numbers are high, then you have a K3 problem. If the customer is complaining about shift quality going in and out of third gear, repair K3.

5) Make sure you understand the complaint before you disassemble the transmission. Use the HHT (SDS now-DG) adaptation screen values along with the shift application chart to see which shift members are applied during your customer complaint so you will know where to concentrate your efforts when you disassemble. Remember to disassemble the transmission like a surgeon, you need to observe the condition of seals, rings, c-clips and shims as well as being aware of the potential for missing parts.

Repair or Replace:

Use the transmission oil pan as an indicator when deciding to repair or replace the 722.6 transmission.

The following pictures (sorry folks, I'm transcribing the written part only, no pictures-DG) are for reference as to which transmissions should be replaced and which should be repaired.

(picture shows a black pan with some small "dots" here and there-DG) This is a normal oil pan for a 722.6. The fine particles are normal. Do not replace this transmission.

(can't tell what's "wrong" with this picture-DG) The brass colored particles may be a sign of a bushing problem. This transmission may be repaired.

(can't tell by the next picture either what the problem is supposed to be, rotten copies!-DG) The metallic sludge indicates that there is a major mechanical problem. This transmission would probably cost more to repair than to replace.

(This picture you can see obvious copious amounts of metal shavings, a pretty good coating of it-DG) This picture also indicates internal damage has been done. This transmission would be replaced (as well as the TC and flushing lines and cooler, etc-DG).
S320L -97
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Re: Automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja Antti V »

markku kirjoitti:Tarvitaan aluksi mittatikku ko. laatikkoa varten + uusi sinetti täyttöaukkoon. Öljynä saa käyttää VAIN Mersun erikoisöljyä, saa Veholta, lisäksi tarvitaan suodatin laatikkoon. Laatikon täyttö on tarkka homma , riippuu voimakkaasti öljyn lämpötilasta.

Suosittelisin ammattiauttajan apua.
Ammattiauttaja ilmoitti, ettei voi enään mua autta :wink:

No joo, kiitos Markulle vinkeistä, ne toimi. Tuli tossa vaan huomatua, että se öljy mitä Mersu suosittelee, todellakin toimii tossa laatikossa. Ennen laatikko tuntui tosi mukavalta ja pehmeältä, mutta ei kumminkaan missään tilanteessa luistanut, nyt noilla uusilla liukuaineilla vaihtaminen nopeutui ja varsinkin kylmänä siitä tuli huomattavasti sivistyneempi.

Ja siitä sinetistä, tuli sekin homattua ja siellähän se tallin lattiakaivossa jossain tällähetkellä vipeltää :oops:
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Öljyt

Viesti Kirjoittaja Petromax »

itse olen vaihtanut.Ensi kerralla kävin liikkeessä,jossa mittatikku tarkistuttamassa.Toisella kerralla mittasin vanhan öljyn ja laitoin hieman lisää(suodatinkin vähän imee)on aika oikea määrä.
Sinetin saa veholta.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Re: Öljyt

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Petromax kirjoitti:itse olen vaihtanut.Ensi kerralla kävin liikkeessä,jossa mittatikku tarkistuttamassa.Toisella kerralla mittasin vanhan öljyn ja laitoin hieman lisää(suodatinkin vähän imee)on aika oikea määrä.
Sinetin saa veholta.
Juu ei se mikään paha homma ole, tuo turbiinin täyttö vain pikkuisen arvelutti, mutta kyllä se muuten ihan kivana lauantain "viihteenä" menee. Katos kun pienen ikänsä on voorttien kanssa ollut kädet kyynerpäitä myöden rasvassa, ei sitä tyyliä voi vaihtaa, vaikka merkki vaihtuukin.

Sen minkä näissä Märssuissa on huomanut, on se, että niitä voi huoltaa, ei aina tarvii uusia kaikkia kiinnikkeitä ja suojamuoveja, jos jotain irroitat, vanha sopii vielä irroituksenkin jälkeen takaisin.
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Raision Vehon mukaan tuohon 722.6 -mallin aut.koppaan ei tarvitse öljyjä vaihtaa; kuten tuossa englanniksi jo edellä olikin puhe. Saahan ne toki vaihtaa jos haluaa, Kund ist König. :)
Ottaen huomioon homman hankaluuden ja sen että ilmeisesti laatikosta ei saa kuitenkaan kaikkia öljyjä kerralla ulos, niin päätin ainakin omalla kohdalla jättää vaihdon hamaan tulevaisuuteen ...
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja Petromax »

en saanut pyöritettyä turbiinin tyhjennystulppaa näkyviin.Niimpä päätin
vaihtaa sen verran,mitä tuli ulos sekä suotimen.Ajoin noin tuhat kilsaa ja vaihdoin uudestaan öljyt ja suodattimen.Vaikka tarkasti mittasin vanhan öljyn,
jäi hieman vaivaamaan tuo öljyn määrä.Onko sopiva määrä.Tosin hyvin tuntuu
pelaavan,niinkuin vanhallakin öljyllä.
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Liukastetta

Viesti Kirjoittaja markku »

afttmi kirjoitti:Ottaen huomioon homman hankaluuden ja sen että ilmeisesti laatikosta ei saa kuitenkaan kaikkia öljyjä kerralla ulos, niin päätin ainakin omalla kohdalla jättää vaihdon hamaan tulevaisuuteen
Vaihtolaatikko EUR 4750
Öljynvaihto suodattimella EUR 200

Minulla ei ainakaan kestänyt päätöksenteko kauaa. Juttelin Rollen kanssa männäviikolla vahdelaatikkokysymyksestä ja hän sanoi, että taksit vaihtavat öljyt säännöllisesti ja on öljy pahan näköistä 120.000 km vaihdossa.
S320L -97
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Ja voin vielä vahvistaa saman,että vaihda ihmeessä vaan laatikkoon
öljyt,itse teen sen n.80 tuhannen välein,kustannus tuskin 100euroa
enempää.
Ei ole missään nimessä vaikeata jos nyt jotain korjauksia tehnyt
aiemminkin.
Kunhan varoo ettei kiristä oljypohjan kuutta kiinnityspulttia liian kireälle
vaan kiristää ne tasaisesti.
C220 CDI vm.2000
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Re: Liukastetta

Viesti Kirjoittaja Antti V »

markku kirjoitti:
afttmi kirjoitti:Ottaen huomioon homman hankaluuden ja sen että ilmeisesti laatikosta ei saa kuitenkaan kaikkia öljyjä kerralla ulos, niin päätin ainakin omalla kohdalla jättää vaihdon hamaan tulevaisuuteen
Vaihtolaatikko EUR 4750
Öljynvaihto suodattimella EUR 200

Minulla ei ainakaan kestänyt päätöksenteko kauaa. Juttelin Rollen kanssa männäviikolla vahdelaatikkokysymyksestä ja hän sanoi, että taksit vaihtavat öljyt säännöllisesti ja on öljy pahan näköistä 120.000 km vaihdossa.
Niinkuin Markku jo rivien välistä ilmoittikin, ei niitä öljyjä tarvii vaihtaa, saahan noita uusia laatikoita rahalla :wink:

Kyllä sen laatikon saa lähes tyhjäksi, yhtä lailla kuin koneenkin, pitää vaan varata enemmän aikaa ja kaverin mukaan. Turbiinin öljyn tyhjennyksessä tarvii toisen olla auton alla katsomassa, koska tyhjennysproppu on ohdallaan, kun toinen pyörittää varovasti kampiakselin päästä, tai kuten minä tilavassa tenavassa, ohjaustehostimesta. Kyllä joskus olis kiva nähdä C 43:sen konehuone, sillä toi vitonenkin täyttää sen aika hyvin.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Turbiinin öljyn tyhjennyksessä tarvii toisen olla auton alla katsomassa, koska tyhjennysproppu on ohdallaan, kun toinen pyörittää varovasti kampiakselin päästä, tai kuten minä tilavassa tenavassa, ohjaustehostimesta. Kyllä joskus olis kiva nähdä C 43:sen konehuone, sillä toi vitonenkin täyttää sen aika hyvin."

Ei tarvi toista, jämäkällä meisselillä on erittäin helppo pyörittää turbiinin kyljestä kammeten, eikä pyörähtele liian joutuin.
C43AMG konehuone on täynnä. :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuolla on muuten mainio kuva miten proputtomasta momentinmuuntimesta huolimatta vaihdetaan öljyt kunnolla. [Kohta 7]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Veikko D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: La 06.08.2005 11:07
Paikkakunta: Tampere

onhan tuosta jotakin ollu

Viesti Kirjoittaja Veikko D »

S202 C180T A -99
Vastaa Viestiin