Kromit ja kumit....

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kako
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 25.08.2004 17:48
Paikkakunta: Ruovesi

Kromit ja kumit....

Viesti Kirjoittaja Kako »

Olen purkamassa tuota pystäriäni maalauskuntoon ja koristelistoja irrotellessa tuli mieleen, että mitähän ainetta ne mahtaa olla. Sivuikkunoiden ympärillä olevissa koristeissa on aika lailla naarmuja( osa syviä) ja ajattelin, että voiskohan niitä hiomatahnalla ja lumppulaikalla poistaa? Eli kysymys kuuluu ovatko osat kromattuja vaiko vain kiillotettua alumiinia, rosteria tms.

Tein pienen soittokierroksen ja tulin siihen tulokseen että ainakaan uusien osto ei tule kysymykseen.


Ja kumeista...

Ovatko ovien ja peräluukun tiivisteet todellakin niin kalliita? Oitraconista, Venetmäeltä ja muutamasta muusta paikasta on kysytty. Onko kukaan keksinyt halvempaa vaihtoehtoa. Löytyykö markkinoilta metritavara samankaltaista tiivistettä josta vois yrittää viritellä.

Kyseessä on siis kupee pystäri ja eritoten oven yläreunan ja auton rungon välinen tiiviste näyttää olevan mallia eksoottinen.

Semmosia tällä kertaa......
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Ne palikat ovat varmaankin osa kromattuja ja osa kiillotettuja. Ne alalaitojen kevyet profiilit saattaisivat olla niitä kiillotettuja. En ole niitä uskaltanut kiillottaa, koska olen saanut hyviä varastoon tilalle. Mutta ne ovat sen verran helposti siistittäviä, että niiden kromauskin lienisi mahdollista. Joku voisi koettaa ensin tuota tahnalla naarmujen poistamista ja kertoa sitten kokemuksensa. :)

Tiivisteet ovat kalliita, ja osa halvoistakin on todella huonolaatuisia (alkavat kesiä parin vuoden jälkeen). Metritavarasta voi yrittää tehdä, mutta esimerkiksi takaluukussa kulmien tekeminen on lähes mahdotonta; tiiviste kiertyy eikä enää tiivistä. Mitä ne muuten noista C114:n ovitiivisteistä ovat pyydelleet?

-Daaz

BTW: Minkäs ikäinen tuo auto olikaan ja missä se sijaitsi?
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ne ikkunan alareunojen listat saattaisivat ollakkin jotain alumiinia jonka voisi kiillottaa, mutta en mene vannomaan. Kylkilistat ovat rosteria ja samoin kapselit eli ne voidaan kiillottaa perinteisesti huopalaikalla ja hiontavahalla.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Kako
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 25.08.2004 17:48
Paikkakunta: Ruovesi

jatkoa..

Viesti Kirjoittaja Kako »

No joo, täytyypä ottaa ja kokeilla kuinka se kiillottaminen sujuu.... meneekö loputkin piloille vai saadaanko tuloksiakin aikaan...

Daazille: Eli peräkontin tiiviste+ovien yläreunat+oven kiertävä gummit kustantaisivat noin 350€ :shock: ..... AIKA kallista.....No, elämä on.

Ja autohan on 280c- vuosimalli 73. Sijaitsee Pirkanmaalla. Ei ole ollut paljoa ajossa viimeiseen kymmeneen vuoteen, mitä nyt viime kesänä vähän karstoja poltin.Ens kesänä olis taas tarkoitus ajella ja mahdollisesti jopa museorekisteröidä(ehkä). Maaliskuussa olis tarkoitus viedä maalarille. Tekniikka on kutakuinkin OK, mitä nyt kylmäkäynnistys oikkuilee ja tyhjäkäynti aaltoilee.

Semmosia.....
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: Kromit ja kumit....

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

Sivuikkunoiden ympärillä olevissa koristeissa on aika lailla naarmuja( osa syviä) ja ajattelin, että voiskohan niitä hiomatahnalla ja lumppulaikalla poistaa? Eli kysymys kuuluu ovatko osat kromattuja vaiko vain kiillotettua alumiinia, rosteria tms.

Kyseiset listat ovat kiiltoeloksoitua alumiinia. Niiden killoittaminen ei valitettavasti onnistu. Eloksointia ei voi kiilloittaa. Eloksoinnin voi poistaa lipeällä (tarkkana saa olla että lista ei katoa) ja sen jälkeen suorittaa kiilloitus. Tällöin listaa joutuu hinkkaamaan aika ajoin, eikä se kuitenkaan vastaa alkuperäistä kiilloltaan. Kiiltoeloksointia ei käsittääkseni Suomessa tehdä (ainakaan 90-luvulla, kun asiaa tiedustelin). Jokin pinnoittamo saattaa kromata myös alumiinia.

Matti Äyräväinen
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Re: Kromit ja kumit....

Viesti Kirjoittaja an55 »

Matti Äyräväinen kirjoitti:Kyseiset listat ovat kiiltoeloksoitua alumiinia. Niiden killoittaminen ei valitettavasti onnistu. Eloksointia ei voi kiilloittaa. Eloksoinnin voi poistaa lipeällä (tarkkana saa olla että lista ei katoa) ja sen jälkeen suorittaa kiilloitus. Tällöin listaa joutuu hinkkaamaan aika ajoin, eikä se kuitenkaan vastaa alkuperäistä kiilloltaan. Kiiltoeloksointia ei käsittääkseni Suomessa tehdä (ainakaan 90-luvulla, kun asiaa tiedustelin). Jokin pinnoittamo saattaa kromata myös alumiinia.

Matti Äyräväinen
Minkälaisesta eloksoinnista (anodisointi) on kysymys tuossa kiiltoeloksoinnissa, eli miten tuo alumiinin pinta saadaan noin kiiltäväksi? Anodisoinnissahan alumiinin pinnalle tehdään sähkökemiallisesti alumiinioksidipinnoite, joka voidaan ennen sen tiivistystä värjätä. Tiivistyksessä pintahuokoset sulkeutuvat ja väri jää alumiinin sisään, jolloin väri pysyy erittäin hyvin. Puhtaan alumiinin oksidit ovat lähes värittömiä.

Olen ollut siinä luulossa, että nuo ikkunoiden ympäryslistat (pilarit ja kumitiivisteiden listat ovat kromattua alumiinia. Tai siis alumiinia ne joka tapauksessa ovat, siitä johtuen joskus näkee syviäkin naarmuja.

Kyllä alumiiniinkin saa aika hyvän kiillon kun hioo sitä koneellisesti riittävän hienolla tahnalla. Olen siten kiillotettuja moottoripyörän osia lakannut, jolloin kiilto säilyy kohtuullisen hyvin.
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: Kromit ja kumit....

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

Minkälaisesta eloksoinnista (anodisointi) on kysymys tuossa kiiltoeloksoinnissa?

En tiedä miten kyseinen pinnoitus tapahtuu. Kyseessä on kuitenkin eloksointi(anodisointi), eikä kromaus. Ympäristövaikutukset olivat aikoinaan syy/selitys sille, että tätä ei tehdä Suomessa. Sinänsä outoa, koska uusia osia saa edelleen (tuskin kaikki ovat vanhaa varastoa).

Matti Äyräväinen
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kromit ja kumit....

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kako kirjoitti:Ja kumeista...

Ovatko ovien ja peräluukun tiivisteet todellakin niin kalliita? Oitraconista, Venetmäeltä ja muutamasta muusta paikasta on kysytty. Onko kukaan keksinyt halvempaa vaihtoehtoa. Löytyykö markkinoilta metritavara samankaltaista tiivistettä josta vois yrittää viritellä.

Kyseessä on siis kupee pystäri ja eritoten oven yläreunan ja auton rungon välinen tiiviste näyttää olevan mallia eksoottinen.

Semmosia tällä kertaa......
Kyseles semmoisesta firmasta vielä kun RTO-Tuonti.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

kumit

Viesti Kirjoittaja unski »

viimeksi kun tilasin osia entiseen w107:ni oli RTO:n tilausvahvistus suora kopio SLS:n kuitista (molemmista olen ostellut,) joten on ehkä syytä suorittaa hiukan hintavertailuja ensin....

SLS: http://sls.sparebase.de/start/index.phtml
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

kumit

Viesti Kirjoittaja unski »

SLS:llä ei näyttänyt olevan w114 C:n ylä-ikkunatiivistettä,mutta DB-depotilla näytti olevan. Omat tilaukseni ovat tulleet ainakin nätisti perille.
DB-depot: http://www.dbdepot.de/englisch/115/index_1024.html
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Huomasin myös eilen tuon DB-Depotin luettelin vanhoista linkeistäni, ja siellähän oli esimerkiksi ovien ylitiivisteet yht. 140 €. Mitäs kuluja tuon päälle tulee, jos tuollaiselta despootilta jotain tilaa?

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

tilaus

Viesti Kirjoittaja unski »

Osuuspankissa 6€ tilisiirto + postituskulut riippuen paketin koosta 10-30€. Itse tilasin w111 coupen ikkuna- ja ovitiivisteet, jolloin kulut olivat jotain 20€. Laskusta sai huimat 3% alennusta kun maksoi ennakkoon suoraan tilille. :) Tosin laskukin oli jo yli 300€ jolloin alekin oli 9€, mikä oli aika paljon, kun yleensä perisaksalisissa firmoissa ei juuri tingitä. Tavarat oli perillä kotiovella n. 2 vkoa laskun maksun jälkeen.
Vastaa Viestiin