Tälläinen kone tuli vastaan joka on 124 kopassa, kone seisonut ja sillä vasta ajettu 270tkm. Tyhjäkäynnillä käy ihan hyvin ja käynnistyy helposti.
Sitten kun koneella ottaa yli 1500rpm niin alkaa sininen savutus ja savu pahenee kierrosten noustessa.
Ei sotke öljyä jäähdytysnesteeseen mutta pakokaasuissa selvä öljyinen haju. Veikkauksia mistä voisi johtua? Olisiko kansipahvi vai venttiiliohjurikumit?
Öljyn kulutus on reipas jos laskin oikein niin 100km matkalla noin 0,5l.
OM 601 sinistä savua kuormittaessa
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: OM 601 sinistä savua kuormittaessa
kansipahvia melkeinpä ensimmäisenä arvelisin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: OM 601 sinistä savua kuormittaessa
Kauankin seissy? Lämpimässä vai ulkosalla? Öljyrenkaat jumissa? Venttiilivarren kumit? En osaa sanoa kuin herkästi venttiilivarret ruostuu mutta jos on ruosteessa ni nuo kumit voi ottaa itteensä.
Toki pahvikin voi olla. Käyntiääni normaali? Monesti käy rumasti jos öljyä pääsee pahvinvälistä ykköspytylle.
Heti öljynvaihto ja suodin jos sitä ei ole tehty. Toinen vaihto perään lyhyellä ajolla esim. 500km. Itte ajaisin jonkun tuhannen ja kattoisn rauhoittuuko.
Tuo että kuormitettaessa ni paremmin viittaisi suutinkärkiin mutta kun kerta haisee öljylle ja sitä myös katoaa ni ei tue kärkien huonoutta.
Toki pahvikin voi olla. Käyntiääni normaali? Monesti käy rumasti jos öljyä pääsee pahvinvälistä ykköspytylle.
Heti öljynvaihto ja suodin jos sitä ei ole tehty. Toinen vaihto perään lyhyellä ajolla esim. 500km. Itte ajaisin jonkun tuhannen ja kattoisn rauhoittuuko.
Tuo että kuormitettaessa ni paremmin viittaisi suutinkärkiin mutta kun kerta haisee öljylle ja sitä myös katoaa ni ei tue kärkien huonoutta.
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: OM 601 sinistä savua kuormittaessa
Seissyt tallissa ja venakopan sisällä oli ihan siistiä. Asensin öljynpainemittarin joka näyttää tarkemmin. Tyhjäkäynnillä paine värisee ja paine 2bar keskimäärin, kylmällä koneella pitäisi olla paremmat paineet? Savutus alkaa kun paineet nousee yli 4barin, eli varmaan tuosta masiinasta pahvi mennyt. Käyntiäänessä myös epäsymmetrinen naputtava ääni joka tulee koneen etupäästä, ei loksottava ääni vaan voimakkaampi "vasaran " ääni.
Re: OM 601 sinistä savua kuormittaessa
Joskus tiukkasin ykkösen ympäriltä kannenpultteja vajaat puoli kierrosta kun teki just tolleen et kävi rumasti (siinä kohtaa ei ollu aikaa tehdä kansiremppaa). Ääni parani mutta ö-viisarista edelleen näki mitä täytyy tehdä. Vajaat kk. päivät ajelin ja nostin kannen ylös ja aivan selvä hommeli eli öljyä pääsi ykkösen pytylle pahvi oli sennäköinen.
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: OM 601 sinistä savua kuormittaessa
Kansipahvihan tästä oli mennyt ja se pukkasi öljyä männän päälle.
Tein vähän ohjeitakin pahvin vaihtamisesta, tässä ohjeeseen linkki
Tein vähän ohjeitakin pahvin vaihtamisesta, tässä ohjeeseen linkki