W124 200D täristää oudosti!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

W124 200D täristää oudosti!

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Mistähän vois alkaa paikantaa kun on alkanut täristään tuo kakosnelonen vm.87 . Tuntuu varsinkin kiihdyttäessä 60-80km/k ja kun nopeus nousee yli 100km. Koko kori resonoi. Kartaanin kannatin ja etu kumikiekko uusittu viime keväänä. Voisko olla kumityynyt? Tärinä tuntuu häviävän kun löysää kaasun.
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Kyllä kardaanin kumit kannattaa kaikesta huolimatta tarkistaa (varsinkin jos olivat tarvikeosia) ja lisäksi vaihteiston takimmainen kumityyny.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kardaanin keskellä on keskitysholkit, jotka menee väljäksi. Aiheuttaa juuri tuommosta tärinää.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Voiko moottorin kumityynyt aiheuttaa vastavaa?
Viimeksi muokannut Arto S, To 10.02.2005 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Aki P kirjoitti:Kardaanin keskellä on keskitysholkit, jotka menee väljäksi. Aiheuttaa juuri tuommosta tärinää.
Täytyypä huomenissa vähän tutkia tuota kartaania. Miten tuo keskitysholkki testataan tuntuuko selvästi väljyys?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

moottorin vasemman pualeinen kumityyny. katoppa onko vuatanu neesut pihalle. ittelleni just vaihoin, ku täristi vedättäessä. tasakaasulla ei hirveesti. pakilla ja moottorijarrutuksessa tärinä häviää? varmaanki kumityyny.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

pera8x kirjoitti:moottorin vasemman pualeinen kumityyny. katoppa onko vuatanu neesut pihalle. ittelleni just vaihoin, ku täristi vedättäessä. tasakaasulla ei hirveesti. pakilla ja moottorijarrutuksessa tärinä häviää? varmaanki kumityyny.
Jaa tuota en tullut ajatelleeksi. täytyypä tarkistaa kun ei tuosta kartaanistakaan löytynyt silmään pistävää vikaa. Voiko tuota kumityynyä muuten tarkistaa kun onko vuotoja. Ei ainakaan kolahda sammuttaessa.
hartsa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 30.12.2003 21:46
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja hartsa »

yhellä kaverilla ehittiin saman tapasta vikaa, niin lopuksi vaihtovat vetarit niin loppu taristäminen.
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Arto kirjoitti:
pera8x kirjoitti:moottorin vasemman pualeinen kumityyny. katoppa onko vuatanu neesut pihalle. ittelleni just vaihoin, ku täristi vedättäessä. tasakaasulla ei hirveesti. pakilla ja moottorijarrutuksessa tärinä häviää? varmaanki kumityyny.
Jaa tuota en tullut ajatelleeksi. täytyypä tarkistaa kun ei tuosta kartaanistakaan löytynyt silmään pistävää vikaa. Voiko tuota kumityynyä muuten tarkistaa kun onko vuotoja. Ei ainakaan kolahda sammuttaessa.
Jos kumityyny on "läjässä" tyhjä niin se on entinen. ei siinä sen kummempia diagnooseja tarvi.
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

[quote="pera8x"]moottorin vasemman pualeinen kumityyny. katoppa onko vuatanu neesut pihalle. quote]

No, katso nyt oikanpuoleinenkin kumityyny, nesteet sieltäkin jossakin vaiheessa häipyy.
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

Joku kumi/pulsla "läjähtänyt" tai joku irti ,
Rengas löysällä/irti ? Tarkista .
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

hartsa kirjoitti:yhellä kaverilla ehittiin saman tapasta vikaa, niin lopuksi vaihtovat vetarit niin loppu taristäminen.
Tuota mietin itsekkin, että johtuisko vetonivelestä. Moottori kumityynyt eivät kyllä olleet lytyssä eikä vuotaneet.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos kiihdyttää eteenpain, niin se on vasemmanpualeinen ja jos kiihdyttää taaksepäin niin se on oikeenpualeinen moottorin kumityyny, jos se yleensäkkään on kumityyny. en tiiä, vois kyllä olla vetariki. paha sanoo.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

Viittaapi vaihteiston kumityynyyn.

Itse ehdin vaihtaa ensin moottorin tyynyt kunnes vasta huomattiin vulkanoinnista irti revennyt takatyyny.
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Joo on tämä merkillistä. :evil: :evil: Olin viikon työmatkalla Unkarissa ja auto seisoi käyttämättä. Ei minkään laista tärinää ollut kun otin auton käytöön. ( ei korvienvälissä vika työkaverikin huomasi ) :D Pakkaset olivat kyllä kovat. Tänään kun ilma taas lauhtui -5 astetta TÄRINÄ TAAS ALKOI !!! Vaihteistonkumityyny näytää ehjältä. Tuntuu tosiaan, että olisko tuo vika vetonivelessä. Voisko olla, että kun on kylmä niin vetonivelen rasvat ovat jäykät ja tärinää ei tunnu.Ja kun lämpenee niin täristää. Auto ei myöskään tärise kun on yön seisonut pakkasessa, mutta kun ajaa lämpimäksi niin taas alkaa tärinä. Miten nuo vetonivelet voi tarkistaa vai pitääkö vaihtaa vain molemmat kun ei niissä tunnu eikä näy mainittavaa.
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Kato nyt kumminkin vielä se kannatin laakeri. Jos sattuu että kartaanin suojapelti puuttuu niin sinne pääsee hiekkaa ja pölyä. ---> Laakeri hajoaa paljon nopeammin. Ota kartaanin takaosa oikeen käteen asti ja pyöritä sitä kannatinta.

Kerran oli yksi vastaava vika W203 200CDI, siinä kannatin laakeri äänti hiljaisessa vauhdissa vain pakkasella, mutta kovaa ajettaessa myös nollakelillä. Toisin sanoen vikaa ei löytynyt vaikka kartaani oli kädessä ja sitä pyöriteltiin. Mutta päätettiin kumminkin vaihtaa se laakeri. Siihen lakkasi sen auton jurinat.....
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

E300TD kirjoitti:Kato nyt kumminkin vielä se kannatin laakeri. Jos sattuu että kartaanin suojapelti puuttuu niin sinne pääsee hiekkaa ja pölyä. ---> Laakeri hajoaa paljon nopeammin. Ota kartaanin takaosa oikeen käteen asti ja pyöritä sitä kannatinta.

Kerran oli yksi vastaava vika W203 200CDI, siinä kannatin laakeri äänti hiljaisessa vauhdissa vain pakkasella, mutta kovaa ajettaessa myös nollakelillä. Toisin sanoen vikaa ei löytynyt vaikka kartaani oli kädessä ja sitä pyöriteltiin. Mutta päätettiin kumminkin vaihtaa se laakeri. Siihen lakkasi sen auton jurinat.....
Ei tuo äännä mitenkään. Tärisee vain.
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Onko kartaanin merkit kohdallaan? Entä renkaiden kudokset kunnossa? Entä rengaspaineet?
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

E300TD kirjoitti:Onko kartaanin merkit kohdallaan? Entä renkaiden kudokset kunnossa? Entä rengaspaineet?
Kartaanista en löydä merkkejä olen yrittänyt katsoa, renkaat melko uudet Bridgestonet ja paineet kohdallaan.
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

On siinä kartaanissa merkit. Toinen on ristikkonivelessä kannattimen takapuolella (kaksi pientä viivaa) ja toinen on poorin lukitusmutterin etupuolella (yksi pieni viiva).

Tuli vain mieleen että kannattais tarkistaa vielä perän kannatin puslat....
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

E300TD kirjoitti:On siinä kartaanissa merkit. Toinen on ristikkonivelessä kannattimen takapuolella (kaksi pientä viivaa) ja toinen on poorin lukitusmutterin etupuolella (yksi pieni viiva).

Tuli vain mieleen että kannattais tarkistaa vielä perän kannatin puslat....
Kiitoksia vinkeistä! Täytyypä tarkistella kun pääsee nosturille.
Vastaa Viestiin