ABS jarrujen sähkökytkentäkaavio??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
unelmatalo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 30.03.2004 14:36
Paikkakunta: Muurame

ABS jarrujen sähkökytkentäkaavio??

Viesti Kirjoittaja unelmatalo »

Onko mistä löydettävissä vm. 2000 sprintterin abs jarrujen sähkökytkentäkaaviota?

Lähinnä abs-keskusyksikön pinnit pitäisi saada selville, niin voisi mitata (oskilloskoopilla) joka nurkan anturisignaalit. Samalla tulisi varmuus johdinten kunnosta.

Vaivana ajoittainen abs ja renkaan pyörintävikavalon syttyminen. Pakkasella harvemmin. Ilmeisesti jostain nurkasta signaali liian vaimea (esim. anturin rako kehästä liian suuri???). Silmämääräisesti kurkkimalla anturit on kyllä todella lähellä kehiä.

Voihan vika olla jarrupoljinkytkimessäkin, tosin renkaanpyörimisvalo ei tätä tue... samasta kaaviosta selvittäisi tuonkin.
300 TDT -92, 313CDI -00
__________
In my boat W124 / 200D (changed 2008, was W123 / 200D)

ex cars: 300 TDT -87, C250 Turbodiesel -97,250D -88 Aut., 250D -85, 240D -84 and many other brands.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: ABS jarrujen sähkökytkentäkaavio??

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

unelmatalo kirjoitti:Onko mistä löydettävissä vm. 2000 sprintterin abs jarrujen sähkökytkentäkaaviota?

Lähinnä abs-keskusyksikön pinnit pitäisi saada selville, niin voisi mitata (oskilloskoopilla) joka nurkan anturisignaalit. Samalla tulisi varmuus johdinten kunnosta.

Vaivana ajoittainen abs ja renkaan pyörintävikavalon syttyminen. Pakkasella harvemmin. Ilmeisesti jostain nurkasta signaali liian vaimea (esim. anturin rako kehästä liian suuri???). Silmämääräisesti kurkkimalla anturit on kyllä todella lähellä kehiä.

Voihan vika olla jarrupoljinkytkimessäkin, tosin renkaanpyörimisvalo ei tätä tue... samasta kaaviosta selvittäisi tuonkin.
Paljon parempikonsti on laitta auto *:rin piuhan päähän
siinä samalla löytyy juuri oikea kytkentä kaaviokin
jos sille sitten vielä on tarvetta yleensä ei
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
unelmatalo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 30.03.2004 14:36
Paikkakunta: Muurame

Re: ABS jarrujen sähkökytkentäkaavio??

Viesti Kirjoittaja unelmatalo »

Jyväskylän läheltä *irin palvelusta, mistä löytyy???

(Muurame tai lähiseudut???)
300 TDT -92, 313CDI -00
__________
In my boat W124 / 200D (changed 2008, was W123 / 200D)

ex cars: 300 TDT -87, C250 Turbodiesel -97,250D -88 Aut., 250D -85, 240D -84 and many other brands.
unelmatalo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 30.03.2004 14:36
Paikkakunta: Muurame

Re: ABS jarrujen sähkökytkentäkaavio??

Viesti Kirjoittaja unelmatalo »

Heikkoa on vastausten taso foorumilla, ilmeisesti ei haluta osata tekniikkaa syvällisesti. Lopulta puukotin jarrjen ABS-anturien piuhat auton alta, josta anturien resistanssit näytti ok. ja pyöriä pyöritellen myös elämää löytyi ( muutama voltti vaihtosähköä AC) , josta ei voi päätellä, onko pyörän kehä kokonaan OK? Omalla kohdalla lopulta (katsastuksen aikapaineen takia) auto lopulta Starin perään, josta vikakoodi: "return pump", josta päätelmä, että ehkä(?) hiilet lopussa? No, hiilet ei ollut tarkoitettu vaihdettaviksi, mm. abs-moottorin virtajohdot abs.lohkon alumiinin läpi pistehitsaamalla kiinni (ei kannata purkaa). Joka tapauksessa hiilet voi vaihtaa muoviosia raottamalla ja uudet viilaamalla. Uusien mitat n. 5x5x12 mm...tässä tapauksessa (vm. 2000 Sprinter 313) (eli siis vaihdoin nuo)

Lopputulos on toimiva kulkine, viilatut hiilet lienee kestänee korin iän?? Starin hehkuttajat ei vaihtaisi hiiliä?????? Etelä euroopassa kulkine pärjännee ko.alkuperäisillä pienillä hiilillä, kun asfaltilla abs-toimintoa ei juuri käytetä. toisin kuin täällä skandinavian luikkailla jäillä??!!!

Missä on perinteinen mersujen korjaamsen taso? Tarjotaan vaan staria? Tämäkin keissi olisi ratkennut osaajan tiedoilla helposti?! Perustekniikkaa...antakaa tietoa, jos sitä omaatte....!!!
300 TDT -92, 313CDI -00
__________
In my boat W124 / 200D (changed 2008, was W123 / 200D)

ex cars: 300 TDT -87, C250 Turbodiesel -97,250D -88 Aut., 250D -85, 240D -84 and many other brands.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: ABS jarrujen sähkökytkentäkaavio??

Viesti Kirjoittaja noroljan »

unelmatalo kirjoitti:Missä on perinteinen mersujen korjaamsen taso? Tarjotaan vaan staria? Tämäkin keissi olisi ratkennut osaajan tiedoilla helposti?! Perustekniikkaa...antakaa tietoa, jos sitä omaatte....!!!
Starilla katsotaan missä vika, sitten testataan sillä osat, katsotaan kaaviot ja lopulta korjataan perinteisesti :roll:

Esim ihan turhanpäivästä mittailla joskus noita ABS-antureita, kun ne saattaa pätkiä vain ajossa silloin tällöin. Paikallaan mittaaminen ei siis tuota oikeaa tulosta välttämättä.
unelmatalo kirjoitti:Starin hehkuttajat ei vaihtaisi hiiliä??????
No miksei vaihtaisi, tässä ketjussa staria tarjonnut henkilö vaihtaa paljon sellaisia osia joita juuri kukaan ei osaa vaihtaa suomessa...
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: ABS jarrujen sähkökytkentäkaavio??

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Miksi ihmeessä menit viemään autosi starin nokkaan jos kerran siitä ei saa mitään hyötyä? Veikkaan että olisit saanut hetken taikka kaks etsiä tuota vikaa ilman testeriä. Yls rintteri meni leimalta läpi kun starilla pakko-ohjasi pumppua päälle ja koputteli samalla, valot pysyi piilossa leiman ajan
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Vastaa Viestiin