Terve,
Kysyisin, onko tietä mikä hajosi. Käynnistin auton tänään noin -13C pakkasesta ilman lämmitystä. Pyöritty tosi huonosti käyntiin ja alkoi savuttamaan mustaa savua raakasti. Huomasin, että vähän lisäämällä kaasua ei enää kovin savuta. Töihin oli päästävä niin ajoin sillä onnistuneesti kumpaankin suuntaan.
Ajon aikana kun kierrokset ovat esim yli 2000 niin toimii oikeastaan aivan normaalisti, ei tärisytä, ei savuta ja kaikki tehotkin tuntuis olevan. Heti kun risteykseen tulee ja antaa tyhjäkäynnillä olla, niin kierrokset seilaa, mustaa savua tulee huomattavan paljon, meinaa sammua.
Ilmeisesti vitossa on ilmamassamittarin sijasta absoluuttipainesensori MAP, jonka avulla määritetään ilmamassavirtaus vai olenko ymmärtänyt oikein? Ainakaan en mitään ilmamassamittarin tapaista löytänyt ilmansuodattimen ja turbon väliltä. Vain sensorin, joka näyttää painesensorilta.
Vielä sellainen ominaisuus tuli, että käynnistyy huonosti vaikka ajon jälkeenkin eli saa pyörittää kunnolla startilla vauhtiin.
Näin jälkikäteen ajateltuna ennen tämän aamun starttiakin on ollut vähän huonohko lähtemään käyntiin, mutta vain pienen "normaalin" pöläyksen päästänyt. Ajonaikana kuullostaa normaalille, tyhjäkäynnillä ei, koska seilaa niin kovasti, mutta on nostaa kierroksia niin ei kuulu mitään outoa.
W639 115cdi savuttaa raakasti tyhjäkäynnillä
Re: W639 115cdi savuttaa raakasti tyhjäkäynnillä
Haiskahtaisi kovasti EGR:ään liittyvältä vialta. Jos jumittaa auki, niin ei lähde käymäänkään kunnolla ja varmasti työntää mustaa, kun saa hurjat määrät pakokaasua kitusiinsa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W639 115cdi savuttaa raakasti tyhjäkäynnillä
Tarkista suutimet, railipaine anturi, railipaineen säädin, määränsäädinTo_ne kirjoitti:Terve,
Kysyisin, onko tietä mikä hajosi. Käynnistin auton tänään noin -13C pakkasesta ilman lämmitystä. Pyöritty tosi huonosti käyntiin ja alkoi savuttamaan mustaa savua raakasti. Huomasin, että vähän lisäämällä kaasua ei enää kovin savuta. Töihin oli päästävä niin ajoin sillä onnistuneesti kumpaankin suuntaan.
Ajon aikana kun kierrokset ovat esim yli 2000 niin toimii oikeastaan aivan normaalisti, ei tärisytä, ei savuta ja kaikki tehotkin tuntuis olevan. Heti kun risteykseen tulee ja antaa tyhjäkäynnillä olla, niin kierrokset seilaa, mustaa savua tulee huomattavan paljon, meinaa sammua.
Ilmeisesti vitossa on ilmamassamittarin sijasta absoluuttipainesensori MAP, jonka avulla määritetään ilmamassavirtaus vai olenko ymmärtänyt oikein? Ainakaan en mitään ilmamassamittarin tapaista löytänyt ilmansuodattimen ja turbon väliltä. Vain sensorin, joka näyttää painesensorilta.
Vielä sellainen ominaisuus tuli, että käynnistyy huonosti vaikka ajon jälkeenkin eli saa pyörittää kunnolla startilla vauhtiin.
Näin jälkikäteen ajateltuna ennen tämän aamun starttiakin on ollut vähän huonohko lähtemään käyntiin, mutta vain pienen "normaalin" pöläyksen päästänyt. Ajonaikana kuullostaa normaalille, tyhjäkäynnillä ei, koska seilaa niin kovasti, mutta on nostaa kierroksia niin ei kuulu mitään outoa.
ja se anturi siitä ilman putsarin ja turbon välilltä
MAP anturilla määritellään imusarjan ali/ylipainetta
Mökkillä
'
'
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W639 115cdi savuttaa raakasti tyhjäkäynnillä
egr ei tässä tule kyseesengubbe89 kirjoitti:Haiskahtaisi kovasti EGR:ään liittyvältä vialta. Jos jumittaa auki,
niin ei lähde käymäänkään kunnolla ja varmasti työntää mustaa,
kun saa hurjat määrät pakokaasua kitusiinsa.
Mökkillä
'
'
Re: W639 115cdi savuttaa raakasti tyhjäkäynnillä
Jäänyt kiireiden takia selvittämättä vika. Tosiaan MAP anturi pois suljettu. Vikakoodit katoin Autocomilla, mutta ei anna mistään tuohon liittyvästä vikaa.
Onko muuta tapaa tutkailla railipaineen säädintä ja anturia kuin vaihtaa kyseiset osat?
Onko muuta tapaa tutkailla railipaineen säädintä ja anturia kuin vaihtaa kyseiset osat?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W639 115cdi savuttaa raakasti tyhjäkäynnillä
Testerillä niitä voi tutkiaTo_ne kirjoitti:Jäänyt kiireiden takia selvittämättä vika. Tosiaan MAP anturi pois suljettu. Vikakoodit katoin Autocomilla, mutta ei anna mistään tuohon liittyvästä vikaa.
Onko muuta tapaa tutkailla railipaineen säädintä ja anturia kuin vaihtaa kyseiset osat?
Mökkillä
'
'
Re: W639 115cdi savuttaa raakasti tyhjäkäynnillä
Moi,
Tämä tosiaan selvisi, kun aukaisi enemmän konetta. Oli kannentiiviste mennyt. Nyt kone pelaa.
Tämä tosiaan selvisi, kun aukaisi enemmän konetta. Oli kannentiiviste mennyt. Nyt kone pelaa.