W124 250 D katalysaattorista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kangas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 11.07.2003 20:53
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

W124 250 D katalysaattorista

Viesti Kirjoittaja Kangas »

Auto on saksantuonti W124 -90 250 D, jossa katalysaattori. OM602-koneelle ilmoitetaan 90 heppaa katilla ja 94 ilman. Onko noissa malleissa muuta eroa kuin pelkkä kattipönttö hengitystä ahdistamassa? Saako tuon pöntön nykäistä mäkeen ihan muitta mutkitta?

Omasta mielestäni katti ei dieselissä vähennä päästöjä läheskään niin merkittävästi kuin bensakoneessa ja on siksi aika joutavanpäiväinen kapistus.

-- Tommi
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Käsittääkseni sen saa poistaa jos päästöt pysyvät raja arvoissa katalysaattorin poiston jälkeenkin. Näin nopeasti sanottuna.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Kangas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 11.07.2003 20:53
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kangas »

Muffler kirjoitti:Käsittääkseni sen saa poistaa jos päästöt pysyvät raja arvoissa katalysaattorin poiston jälkeenkin. Näin nopeasti sanottuna.
Dieselistähän ei katsastuksessa mitata muuta kuin savuarvot. Niihinhän tuo pönttö ei vaikuta tuon taivaallista.

-- Tommi
Kangas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 11.07.2003 20:53
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kangas »

Onko kukaan foorumilaisista poistanut W124-mallistaan katalysaattoria ja onko siten pelkästään mahdollista saada lisätehoa? Onko katsastuksessa tullut ongelmia? Katti pois ja pumpun penkitys toisikin sitten jo reilusti voimaa lisää...

-- Tommi
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

dieselin katti

Viesti Kirjoittaja juha »

Kattia ei saa poistaa jos rekisteriotteessa on merkintä vähäpäästöinen. Kuitenkaan dieselmoottorin katalysaattori ei vaikuta suomessa mitattaviin päästöarvoihin joten katalysaattorin sisukset voi poistaa ilman narahdusta päästöissä..
Kangas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 11.07.2003 20:53
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: dieselin katti

Viesti Kirjoittaja Kangas »

juha kirjoitti:Kattia ei saa poistaa jos rekisteriotteessa on merkintä vähäpäästöinen. Kuitenkaan dieselmoottorin katalysaattori ei vaikuta suomessa mitattaviin päästöarvoihin joten katalysaattorin sisukset voi poistaa ilman narahdusta päästöissä..
Otteessa ei ole mitään mainintaa vähäpäästöisyydestä. Auto on käyttöönotettu 3/90. Onkohan vastaavissa suomiautoissa kattia?

-- Tommi
roggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Ti 28.08.2007 17:46
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja roggi »

Eli voiko DIESEL AUTON katin poistaa ilman että ilmantuu jotakin murheita elektroniikan tai moottorin kanssa.
Mihin tuo lambda anturin johto menee ja mitä se säätää?

T.
Roger
Mercedes Benz 300 D -92
Mercedes Benz E300TD -95
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

Tuossahan se jo sanottiin. Vähäpäästöisesta voi poistaa katin sisukset ja ei narahda katsastuksessa, mutta laitotonta kuitenkin. Sama tilanne jos merkintä katalysaattorista otteessa. Ei-vähäpäästöisessä voi korvata katin, vaikka suoralla putkella ja ketään ei kiinnosta. Kannattaa tarkististaa TraFista tai katsastusasemalta millaiseksi oma auton rekisteröity. 92 vuodesta eteenpäin kaikki on automaattisesti vähäpäästöisiä joitain muuttoautopoikkeuksia lukuunottamatta.
http://www.autowiki.fi/index.php/Lambda-anturi
c203 180K -05
roggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Ti 28.08.2007 17:46
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja roggi »

Kyllä kyllä, mutta kukaan ei ole vastannut alla olevaan kysymykseen:

ilman että ilmantuu jotakin murheita elektroniikan tai moottorin kanssa. ???
Mercedes Benz 300 D -92
Mercedes Benz E300TD -95
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Riippuu mikä DIESEL AUTO on kyseessä, jos allekirjoituksesi vanha 300D niin eipä siellä putkessa sähköjä ole - voi poistaa.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Joel S. kirjoitti: 92 vuodesta eteenpäin kaikki on automaattisesti vähäpäästöisiä joitain muuttoautopoikkeuksia lukuunottamatta.
bensa-autot
autodidakti
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Dieselit on vähäpäästöisiä -92 alkaen mutta -92 käyttöönotetuista löytyy aiemmin valmistettuja jotka eivät ole vähäpäästöisiä.
Selviää VAIN kysymällä, katsastuskonttorilta...
osilpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ti 05.04.2005 17:51
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Trafin ohjeistuksen mukaisesti "katalysaattoria ei koskaan saa poistaa, jos autoon on sellainen asennettu". Riippumatta siitä, onko vähäpäästöinen tai ei.
Mutta pitää mahdolliset poistetut päästövarusteet omana tietonaan eikä kysele tyhmiä katsastuksessa, niin tuskin siitä narahtaa. Katsastuksessa mitattaviin arvoihin dieselin katalysaattori ei tosiaan vaikuta, kuten jo mainittu.
Tai jos kovin nokinen on, niin saattaa hetkellisesti heikentää arvoja, kun noki lähtee liikkeelle.

Itseäni kiinnostaa, saako moniventtiilisen E250D:n katalysaattorin tilalle suoraan käypää pakoputkenpätkää, vai täytyykö itse tehdä? Käykö esim 10v version alkupään pätkä?
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Tährellinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

Poistin omasta katalysaattorin jo vuosia sitten. Mitään ongelmaa ei ole ollut autossa eikä katsastuksessa.
Veto parantui ja kiihdytyksessä rähisevä ääni jäi pois, joka hyvä.
W 124 E 300 D -93
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

dealer kirjoitti:Dieselit on vähäpäästöisiä -92 alkaen mutta -92 käyttöönotetuista löytyy aiemmin valmistettuja jotka eivät ole vähäpäästöisiä.
Aina oppii uutta. Näin tuo asia on. KIITOS :!:
Itseltä kysyttiin aikanaan konttorilla maahantuontikatsastuksessa: Haluanko vähäpäästöisenä vai en :?: Vastasin: että haluan vähäpäästöisenä. Luulin tulevan veroetua tulevaisuudessa. Katin kontit, Veroetu koskee vain uusia :roll:

Kattia ei tarvita, jos päästörajat alittuvat ilman sitä 8)
autodidakti
roggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Ti 28.08.2007 17:46
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja roggi »

Eli auto on E300TD 1995 jossa katti ja lambda anturi.
Mihin se lambda anturi tässä autossa vaikuttaa?
Eli kysyn samaa edelleen mitä se Lambda ohjailee siellä konehuoneessa, ei johto huvin päiten sinne ole laitettu mersun tehtaalla

T.
Roger
Mercedes Benz 300 D -92
Mercedes Benz E300TD -95
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Pe 08.10.2010 11:24
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja iso E »

täytyy asiaa tutkia mut ei dieselis noin vanhassa voi ainakaan mitään vaikuttaa korkeintaan johonkin egr toimintaan.

syöttöpumpuun se ei kyllä voi vaikuttaa.

ajattelin kyllä tyhjätä sen :twisted:

tarvitsee omaa tutkia kun saa sen talliin onko siinä muka joku johto katille itel E300DT 95-
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eli auto on E300TD 1995 jossa katti ja lambda anturi.
Mihin se lambda anturi tässä autossa vaikuttaa?
Eli kysyn samaa edelleen mitä se Lambda ohjailee siellä konehuoneessa, ei johto huvin päiten sinne ole laitettu mersun tehtaalla
Jaa-a, olisiko laitettu bensavehkeen pakoputki ? Tai dieselöity bensa-auto ?
roggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Ti 28.08.2007 17:46
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja roggi »

Win koodin mukaan ihan alkuperäinen DIESEL vehje... saksasta tuotu.
Mercedes Benz 300 D -92
Mercedes Benz E300TD -95
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laita yyveellä minulle valmistenumero niin katsellaan mikä anturi voisi olla kyseessä.
roggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Ti 28.08.2007 17:46
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja roggi »

laitettu yv
Mercedes Benz 300 D -92
Mercedes Benz E300TD -95
roggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Ti 28.08.2007 17:46
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja roggi »

Täytyy perua sanoja sen verran että lambdaanturia ei ole :oops:
Mercedes Benz 300 D -92
Mercedes Benz E300TD -95
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Pe 08.10.2010 11:24
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja iso E »

mitäs sitä on tullu ihmeteltyä :roll:
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Vastaa Viestiin