6 vaihteinen manuaali ja kärryn veto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 703
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

6 vaihteinen manuaali ja kärryn veto

Viesti Kirjoittaja zukka »

Terve.

Kun ei ole aiemmin ollut cdi tekniikalla olevaa manuaalia eikä käyttöohjekirjaa ole lähettyvillä,niin kysyisin että onko kärryn vedossa ohjeen mukaan 5 vaihde isoin jolla olisi suotavaa vetää kärryä? 5v automaatin ohjeissa taisi olla että 4 vaihde olisi se jolla vedetään kärryä/traileria yms. Tässä manuaalissa vitosella on 80km/h vauhdissa noin 2100rpm ja kutosella olisi noin 1800rpm.

Ja onko muutenkin isoimman (6 vaihteen) käytössä suositusta ettei saa käyttää vaikka alle 80 tai 90 vauhdissa? Muistaakseni lähemmäs 10v sitten kun oli uudehko fiat ducato niin isointa (5 vaihde) ei saanut käyttää alle 85 km/h jos oikein muistan.

Auto tässä tapauksessa on -06 w639 115cdi

Koitin googletella vastausta mutta google täynnä kertomuksia 6v kohdalla kuinka vaihteet ei kytkeydy :D
Se ei ole vielä ajankohtaista koska ei ole pakkasta.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 6 vaihteinen manuaali ja kärryn veto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Turha sitä on kuormittaa suurimmalla vaihteella ja polttoaineen kulutus vaan nousee mutta vaikka 5-vaihteella kone käy vääntö alueellaan rasittuu vähemmän ja vetääkin jouheasti jos joutuu vaikka mäkeen tykittämään.
Takavetoisten esim. toyotien askit pit ajaa 4-vaihteella 80km kun viitosen käyttö kun on ylivaihde ei roiskevoitelu voidellut rattaita kunnolla mutta 100km jo lasissa voitelu oli hyvä...siksi monet moittivat askia huonoksi ja kertoivat että kestäisi vaan 100tkm...no mun pomo selitti jutun ja oli niillä ihmettelemistä kun meidän..tässä tapauksessa hi-lux oli jo 450tkm orkkis askilla ja ei mitään ääntä.
Töissä nelikko portteri niin samalla tavalla ajn vaikka etuveto laatikko on jo erilainen ja voitelukin voi pelata paremmin mutta toin kuormituksen suhteen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2371
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 6 vaihteinen manuaali ja kärryn veto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

zukka kirjoitti:Terve.

Kun ei ole aiemmin ollut cdi tekniikalla olevaa manuaalia eikä käyttöohjekirjaa ole lähettyvillä,niin kysyisin että onko kärryn vedossa ohjeen mukaan 5 vaihde isoin jolla olisi suotavaa vetää kärryä? 5v automaatin ohjeissa taisi olla että 4 vaihde olisi se jolla vedetään kärryä/traileria yms. Tässä manuaalissa vitosella on 80km/h vauhdissa noin 2100rpm ja kutosella olisi noin 1800rpm.

Ja onko muutenkin isoimman (6 vaihteen) käytössä suositusta ettei saa käyttää vaikka alle 80 tai 90 vauhdissa? Muistaakseni lähemmäs 10v sitten kun oli uudehko fiat ducato niin isointa (5 vaihde) ei saanut käyttää alle 85 km/h jos oikein muistan.

Auto tässä tapauksessa on -06 w639 115cdi

Koitin googletella vastausta mutta google täynnä kertomuksia 6v kohdalla kuinka vaihteet ei kytkeydy :D
Se ei ole vielä ajankohtaista koska ei ole pakkasta.

Ilman kärryä 6 -vaihteinen bensakone haluaa kulkea vaivattomasti kutosvaihteella vasta 100km/h -> ja kuluttaa vähemmän polttoainetta viitosvaihteella reilu 80km/h ajettaessa kuin kuutosella. Samoin huippunopeus ilmoitetaan viitosvaihteella.


En näe mitään syytä käyttää nelosvaihdetta suurempaa kärrynvedossa ja jos kyseessä painava traileri, niin jopa vaan kolmosvaihdetta.
Miksi se laatikko/auto pitäisi särkeä alhaisilla kierroksilla ja värinöillä...?
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 703
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: 6 vaihteinen manuaali ja kärryn veto

Viesti Kirjoittaja zukka »

E200kompressor kirjoitti:
zukka kirjoitti:Terve.

Kun ei ole aiemmin ollut cdi tekniikalla olevaa manuaalia eikä käyttöohjekirjaa ole lähettyvillä,niin kysyisin että onko kärryn vedossa ohjeen mukaan 5 vaihde isoin jolla olisi suotavaa vetää kärryä? 5v automaatin ohjeissa taisi olla että 4 vaihde olisi se jolla vedetään kärryä/traileria yms. Tässä manuaalissa vitosella on 80km/h vauhdissa noin 2100rpm ja kutosella olisi noin 1800rpm.

Ja onko muutenkin isoimman (6 vaihteen) käytössä suositusta ettei saa käyttää vaikka alle 80 tai 90 vauhdissa? Muistaakseni lähemmäs 10v sitten kun oli uudehko fiat ducato niin isointa (5 vaihde) ei saanut käyttää alle 85 km/h jos oikein muistan.

Auto tässä tapauksessa on -06 w639 115cdi

Koitin googletella vastausta mutta google täynnä kertomuksia 6v kohdalla kuinka vaihteet ei kytkeydy :D
Se ei ole vielä ajankohtaista koska ei ole pakkasta.

Ilman kärryä 6 -vaihteinen bensakone haluaa kulkea vaivattomasti kutosvaihteella vasta 100km/h -> ja kuluttaa vähemmän polttoainetta viitosvaihteella reilu 80km/h ajettaessa kuin kuutosella. Samoin huippunopeus ilmoitetaan viitosvaihteella.


En näe mitään syytä käyttää nelosvaihdetta suurempaa kärrynvedossa ja jos kyseessä painava traileri, niin jopa vaan kolmosvaihdetta.
Miksi se laatikko/auto pitäisi särkeä alhaisilla kierroksilla ja värinöillä...?

Bensassa varmaankin noin,mutta ei taida vito kolmosella kulkeakkaan ainakaan paljoa 80km/h kovempaa ja nelosellakin oltaisiin varmaankin jossain 3500rpm paikkeilla jos en kauhean väärässä ole. Eli vitosella kärry perässä paras tässä tapauksessa.

Oliko tuosta kutos vaihteen minimi nopeudesta tietoa jossa se olisi suotavaa kytkeä? Jossakin 90 km/h paikkeilla se luultavasti on,kun kierrokset alkaisi olemaan 2000 paikkeilla. Tätä kyselen siksi,että auto on menossa lainaan parin päivän päästä niin osaan lainaajalle sanoa ettei aiemmin laita isointa vaihdetta vaikka tuntuukin jaksavan mennä nyt pienemmilläkin kierroksilla kun ahdin on juuri vaihdettu.

Lainaaja ei siis vedä kärryä vaan kuskaa vaan kontissa vähän tavaraa,sitä kärryn vetoa kyselin muuten vaan kun muistelen että 722.6 automaatin ohjekirjassa tai foorumilla olisi ollut että kärryn vedossa 4 vaihde olisi isoin jota olisi suotavaa käyttää.
Viimeksi muokannut zukka, Ke 24.07.2019 23:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: 6 vaihteinen manuaali ja kärryn veto

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Norjan reissu tehtiin tuossa 6v cdi sprintterillä noin 900 kg:n vaunu perässä. Kertaankaan mittaristossa oleva "vaihteen suositus" ei ehdottanut 4-vaihdetta suurempaa. Lisäksi siinä nelonen on suora niin rasittuu senkin takia laatikko vähemmän. Kierrokset oli siellä 2700- 2800 korvilla. En kyllä muutenkaan aja 4, 5 ja 6-vaihteella alle 2000 kierroksen, ei vedä alle sen "kauniisti".
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 703
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: 6 vaihteinen manuaali ja kärryn veto

Viesti Kirjoittaja zukka »

juhaoh kirjoitti:Norjan reissu tehtiin tuossa 6v cdi sprintterillä noin 900 kg:n vaunu perässä. Kertaankaan mittaristossa oleva "vaihteen suositus" ei ehdottanut 4-vaihdetta suurempaa. Lisäksi siinä nelonen on suora niin rasittuu senkin takia laatikko vähemmän. Kierrokset oli siellä 2700- 2800 korvilla. En kyllä muutenkaan aja 4, 5 ja 6-vaihteella alle 2000 kierroksen, ei vedä alle sen "kauniisti".
Onko minkä ikänen ja millä koneella sprinter?
Eli sitä samaa 2000rpm minimissään matka-ajossa mitä muutkin merkit suosittelee,toki enemmänkin jos on kontti täynnä ja painoa kärryssä. Täytyy koittaa muistaa joku päivä kokeilla paljonko nelosella on kierroksia 80km/h vauhdissa.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: 6 vaihteinen manuaali ja kärryn veto

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

zukka kirjoitti: Onko minkä ikänen ja millä koneella sprinter?
.
vm.12 OM651 120kw
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2371
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 6 vaihteinen manuaali ja kärryn veto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

zukka kirjoitti:
juhaoh kirjoitti:Norjan reissu tehtiin tuossa 6v cdi sprintterillä noin 900 kg:n vaunu perässä. Kertaankaan mittaristossa oleva "vaihteen suositus" ei ehdottanut 4-vaihdetta suurempaa. Lisäksi siinä nelonen on suora niin rasittuu senkin takia laatikko vähemmän. Kierrokset oli siellä 2700- 2800 korvilla. En kyllä muutenkaan aja 4, 5 ja 6-vaihteella alle 2000 kierroksen, ei vedä alle sen "kauniisti".
Onko minkä ikänen ja millä koneella sprinter?
Eli sitä samaa 2000rpm minimissään matka-ajossa mitä muutkin merkit suosittelee,toki enemmänkin jos on kontti täynnä ja painoa kärryssä. Täytyy koittaa muistaa joku päivä kokeilla paljonko nelosella on kierroksia 80km/h vauhdissa.
Toisenmerkkisellä diesel-automaatilla vedin 200km autotraileria jossa oli 1450kg auto päällä. Käytin automaatin manuaalipuolta koska siellä on turbiinin lukitus käsittäkseni kaikilla vaihteilla joten öljy ei kuumene läheskään yhtä paljon kuin D:llä.

Kierroksia pidin yllä reilusti niin vaihtokohdissa kuin ajossakin ja reilu 80km/h nopeudella nelosvaihteella (5v laatikko) kierroksia oli 2500 jolloin nousutkaan eivät rasittaneet laatikkoa/konetta niin että olisi tarvittua maksimivääntöä. Turbiini oli siis lukossa koko ajan matkavauhdissa.

Manuaalin kaksoismassavauhtipyörää rasittaa vedättäminen pienillä kierroksilla erityisen paljon vaikkei sitä juurikaan huomaa kun jousitus tasaa värinöitä.


Tuota samaa periaatetta olen soveltanut trailerin vedossa niin manuaalilla kuin automaatilla, bensalla ja dieselillä. Paitsi bensakoneella kierrokset luonnostaan paljon korkeammat.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 703
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: 6 vaihteinen manuaali ja kärryn veto

Viesti Kirjoittaja zukka »

Nyt testasin ajaa nelosella mittarin mukaan tasan 80km/h niin kierokset olivat 2700-2800 paikkeilla. Vitosella taisi olla noin 2100. Ainakin tuolla rengastuksella mikä nyt sattuu olemaan,niin 5 vaihde taitaa olla se jota käytän kärryn kanssa,silloin harvoin kun kärryä tuolla vedän. Ajan kuitenkin mittarin mukaan reilua 80km/h kun näyttää muutamalla kilometrillä mittari juksaavan ainakin yhden nopeusnäytön mukaan. Eikä kontissa tai kärryssä ole painoa yhteensä enempää kun 400kg (sisältäen kärryn painon).
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: 6 vaihteinen manuaali ja kärryn veto

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

zukka kirjoitti:Nyt testasin ajaa nelosella mittarin mukaan tasan 80km/h niin kierokset olivat 2700-2800 paikkeilla. Vitosella taisi olla noin 2100. Ainakin tuolla rengastuksella mikä nyt sattuu olemaan,niin 5 vaihde taitaa olla se jota käytän kärryn kanssa,silloin harvoin kun kärryä tuolla vedän. Ajan kuitenkin mittarin mukaan reilua 80km/h kun näyttää muutamalla kilometrillä mittari juksaavan ainakin yhden nopeusnäytön mukaan. Eikä kontissa tai kärryssä ole painoa yhteensä enempää kun 400kg (sisältäen kärryn painon).
Se juksaaja voi olla myös nopeusnäyttö. Itsellä Vitossa Hakka C3 205/65r16 mittarinnäytöllä 100km/h ja vakkari päällä ajettaessa tässä lähellä olevaa nopeusnäyttö vilkuttaa ylinopeutta (104).
Testasin nopeutta kahdella kännykällä, ja gepsin mukaan nopeus on tällöin 100 - 101 km/h. Onkohan sen mittauslenkin asentaja tehnyt työnsä noin suurinpiirtein, tai onkohan näytön kalibrointi ihan kohdallan.

Itse asiaan liittyen, käytän automaatissa toiseksi suurinta, tai muuta soveltuvaa vaihdetta veneen vetohommissa. Traikku ja vene painavat yhteensä vähän yli 700kg. Automaatti kun näköjään haluaa ajattaa pienillä kierroksilla konetta, ilman kuormaa kierrokset ovat jotain 1300 - 1800 pienemmillä nopeuksilla (kuorman kanssa hieman enemmän). Satasen vauhdissa n. 1800 kierrosta. Olenkohan opettanut laatikon huonoille tavoille...
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 703
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: 6 vaihteinen manuaali ja kärryn veto

Viesti Kirjoittaja zukka »

No niin,tuli poliisilta kirjallinen todistus siitä että viton mittari näyttää vähän liikaa. Olikin ensimmäinen kerta noin 7-10 vuoden aikana. Mittarissa 65-67 ja kamera välähti,todettu nopeus 60km/h. Eikös tuossa ole tehty se -3km/h varmuusvähennys myös kamera-auton kohdalla?
Ajoin tosiaan vierasta reittiä ja jossain vaiheessa ilmeisesti nopeusrajoitus olikin tippunut 50km/h,luulin sen olevan 60.

Nyt kun ajanut tuolla muutaman tuhat km niin kevyimmin menee noin 2200-2800 kierroksilla,eikä tunnu kuluttavan omaan c:hen verrattuna enempää. Täytyy laskea todellinen kulutus muutamasta tankillisesta lähi viikkoina.
Vastaa Viestiin