MB 203 farkun vanteet

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

MB 203 farkun vanteet

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Ehkä vähä tyhmää :oops: mutta onko kukaan nähnyt tai kuullut sopiiko 9*20 vanne 235/30 kumin kanssa C 203 farkun alle, kävin tänään katsomassa mutta parin viikon päästä tulee vasta kumit niin saa testattua.
Olisin vaan kiinnostunut tietään etukäteen.
Nut alla 9*18_225/40 kumeilla eikä ole ottanut mihkään.
Omasta mielestä ehkä liian leveät.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Jollain sankarilla BenzWorldissa oli 20" vanteet C-Mersussa. Taakse menee hyvin, mutta edestä on niin tarkkaa hommaa, että itse (laiska kun olen) pitäisin maksimin 19" tuumassa.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Heti edellisen kommenttini jälkeen pääsinkin huomaamaan seuraavan jutun:

Kun ajoin 203-farmarilla reippaasti oikein kunnon töyssyyn, perästä kuului raapaiseva ääni. Sedanissa en saanut tällaista koskaan kuulumaan samoilla 18" vanteilla ja 235-leveillä renkailla.

Katselin lokasuojien sisään enkä nähnyt missään jälkeä, johon olisi raapaissut.

Nyt seuraakin "tyhmä kysymys": Kun puhutaan, että kookkailla renkailla joutuu leikkaamaan 203:n lokasuojaa, mitä tällöin tarkkaanottaen tehdään? Eli mistä joudun leikkaamaan, mitä ja paljonko jos tuo raapiminen toistuu? Vai laitanko vain näiden erittäin pehmoisien ameriikaniskarien tilalle kovemmat versiot ja vältän pohjailun sillä tavalla?
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

eerola kirjoitti: Nyt seuraakin "tyhmä kysymys": Kun puhutaan, että kookkailla renkailla joutuu leikkaamaan 203:n lokasuojaa, mitä tällöin tarkkaanottaen tehdään? Eli mistä joudun leikkaamaan, mitä ja paljonko jos tuo raapiminen toistuu? Vai laitanko vain näiden erittäin pehmoisien ameriikaniskarien tilalle kovemmat versiot ja vältän pohjailun sillä tavalla?
Älä suotta leikkele, vaan vie mankeloitavaksi. Lämmittävät kaarta ja sitten rullaavat kantit lyttyyn ja tarvittaessa vielä levittävät hiukan.

Tsekkaappa takapuskuri onko kulahtanut renkaan kohdalta. Jollakin sivustolla näin että isoilla vanteilla W203:sta voi joutua leikkaamaan puskurin sisäreunasta palan pois. Aakkosessa mulla kans välillä höyläs takapuskuria.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jani on melkolailla oikeassa.

Takapuskurin yläosan kiinnitys siellä lokarin sisällä (ulkoreunalla) on on aika rostoi mallinen.
Renkaan ulkoreuna raapaisee sitä ohi kulkiessaan, kun jousto painuu melkein pohjaan. Sentin verran voi rälläkällä huoletta kaventaa, esim. "santapaperilaikalla".
Mankelointi ei taida auttaa, ellei samalla saa myös muovia venymään.

Jos kaariin haluaa koskea, niin suunnilleen 1/3 kaaren pituudelta, sieltä korkeimmalta kohdalta, pokkaus pois ja rupeaa jo jonkinlainen ratas mahtumaan. Pokkaus on tosi leveä.

Vanteen ulkohalkaisia ei muuten ole rajoittava tekijä, jos rengaskoko on oikea.
Renkaan ulkohalkaisian kasvattaminen voi sikäli vaikuttaa, että edestä voi ottaa joustintukeen ja takana pohjaan painuessaan sisälokariin. Ja ottaakin, varsinkin takana on aika vähän tilaa.
.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Jani Anttila kirjoitti:...Tsekkaappa takapuskuri onko kulahtanut renkaan kohdalta. Jollakin sivustolla näin että isoilla vanteilla W203:sta voi joutua leikkaamaan puskurin sisäreunasta palan pois. Aakkosessa mulla kans välillä höyläs takapuskuria.
Takapyörän "holvia" verhoavassa "matossa" on takapuskurin yläreunan kohdalla pieni kulma. Näyttäisi siltä, että kun pyörä menee pohjaan saakka, se pyyhkäisee hiukan tähän kulmaan. Katselin paikkoja ja siinä näyttäisi olevan pieni hieraisun jälki.

Otin Dremelin esiin ja pyyhkäisin kulmaa matalammaksi. Pitää töistä kotiin ajettaessa muistaa laskea riittävän kovaa "testitöyssyyni" ja katsoa vieläkö raapii. Jos homma tuli kuntoon, pitää varmaankin hommata jotain massaa, jolla voin kititä puuttuvan kulman umpeen.

Tulee taas aika jännää kun pitää yrittää löytää paikallisesta rautaotrasta sikaa lausumatta tuota suomenkielessä yleisnimen saavuttanutta tuotenimeä... :lol:
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Vastaa Viestiin