w211 öljynlauhduttimen irroitus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

w211 öljynlauhduttimen irroitus

Viesti Kirjoittaja toni20 »

Kyseessä siis w211 220cdi -06 joka puskee öljyä pihalle aina kun kone käy. Tutkittu että tulee öljynlauhduttimen jalan saumasta. Uusi tiivistekin on olemassa mutta miten sen lauhduttimen irroitus tapahtuu helpoiten? Imusarja purkaa pois, mitä muuta?
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta (17 vuotta ja 48 Mersua):
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (574tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (619tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (516tkm) diesel manuaali pakettiauto
VW Crafter -12 (308tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 katsastettu 2 vuoden leimaan
Kupla -65 katsastettu 2 vuoden leimaan
Päivitetty 30.05.2024
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w211 öljynlauhduttimen irroitus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ensinnäkin öljy suodin kansi irti ja suodin pois....sisällä on iso mutteri...koko pitäisi hakea täältä mutta jotain 41mm...varmistan vielä...jos kaikissa mersun koneissa on sama niin se olisi toi 41.
Öljyn lauduttajan vesi letkut irti ja nostat jalan pois...jalan alla on isompi neliskanttinen tiiviste ja lauhduttajan ja suodin rungon väliin tulee muoto tiiviste...molemmat hankittava veholta tai kl- varaosat.
Toki pelkän lauduttajankin saa pois kun ottaa 4 torx pulttia irti....sen saa paikallaan irti mutta jos otat koko paketin irti on helpompi ja kuitenkin se jossakin vaiheessa alkaa vuotaman toi neliö tiivistekin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: w211 öljynlauhduttimen irroitus

Viesti Kirjoittaja toni20 »

Nyt on tutkittu tarkemmin ja täytyy sanoa, että tarvitaan paljon tarkempia ohjeita. Ensinnäkin, siellä suodattimen alla ei ole minkään kokoista mutteria. Tuostahan pitää irrottaa moniurahihnakin kun yksi rulla suodattimen jalassa kiinni. Soitin mersukorjaamoihin niin kuulemma parin tunnin juttu osaavalta henkilöltä. Mikä tuo pitkän mallinen osa edes on tuossa polttoainesuodattimen oikealla puolella kuvassa?


Kuva

Kuva

Kuva
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta (17 vuotta ja 48 Mersua):
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (574tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (619tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (516tkm) diesel manuaali pakettiauto
VW Crafter -12 (308tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 katsastettu 2 vuoden leimaan
Kupla -65 katsastettu 2 vuoden leimaan
Päivitetty 30.05.2024
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w211 öljynlauhduttimen irroitus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Olen muistaakseni nähnyt sellaisia öljysuodin jalkoja jotka on ei irroitettavia eli jossakin ..oisiko ihan valettu jakopää koteloon tai isoon osaan.
No jos pohjalla ei näy sellaista 41mm mutteri kantaa keskellä niin se on kiinteä ja oisiko se lauhdutin kupeessa siltikin irroitettava niin ota se irti ..ahdasta varmasti on.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w211 öljynlauhduttimen irroitus

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Imusarja pois niin helppo vaihtaa. Samalla saa sen putsattua.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: w211 öljynlauhduttimen irroitus

Viesti Kirjoittaja toni20 »

Ei ole suodattimen pohjalla mitään mutteria.
Mikko K kirjoitti:Imusarja pois niin helppo vaihtaa. Samalla saa sen putsattua.
Sitä ennen vaan pitää purkaa puoli konehuonetta :D Itse ymmärrän tietokoneiden päälle, en niinkään tämän tasoisien moottoriremonttien. Tutkimisen jälkeen ruuvattiin koneen suojamuovit takaisin paikoilleen ja pamautettiin konepelti kiinni :crazy: Täytyy miettiä asiaa, nyt autolla sentään pystyy ajamaan normaalisti. Laitettiin pohjapanssarin päälle uus imeytysmatto kun mese merkannu reviiriään ettei muut meset hyökkää omalle tontille :lol:
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta (17 vuotta ja 48 Mersua):
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (574tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (619tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (516tkm) diesel manuaali pakettiauto
VW Crafter -12 (308tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 katsastettu 2 vuoden leimaan
Kupla -65 katsastettu 2 vuoden leimaan
Päivitetty 30.05.2024
Vastaa Viestiin