R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
- Santtupoika
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: La 18.06.2022 19:33
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
Moikka!
Tuore Mercedes harrastaja kaipaan apuja ilmastointihuollon kanssa.
Ostin hiljattain vm.1990 190E Mercedeksen, jonka ilmastointi ei toimi viallisen kompressorin vuoksi.
Auton mukana tuli uusi kompressori ja nyt on huollon tekijä hakusessa.
Koska auto on vuosimallia 1990, niin siinä on vanhanaikainen R12 järjestelmä.
Autossa on vielä viime kesänä käytetty Isceon 49 (IC49) kylmäainetta ja tämä huolto on tehty pääkaupunkiseudulla.
Huollon yhteydessä on tullut ilmi tämä kompressori vika.
Löytyykö tällaiselle ilmastointijärjestelmälle tekijää Varsinais-Suomesta, tai Hämeestä ??
Eli ilmastoinnin kompressori, kuivain ja kylmätäyttö tulisi jossain saada teetettyä.
Onko apuja tähän? Auton kotipaikka on Loimaa.
Tuore Mercedes harrastaja kaipaan apuja ilmastointihuollon kanssa.
Ostin hiljattain vm.1990 190E Mercedeksen, jonka ilmastointi ei toimi viallisen kompressorin vuoksi.
Auton mukana tuli uusi kompressori ja nyt on huollon tekijä hakusessa.
Koska auto on vuosimallia 1990, niin siinä on vanhanaikainen R12 järjestelmä.
Autossa on vielä viime kesänä käytetty Isceon 49 (IC49) kylmäainetta ja tämä huolto on tehty pääkaupunkiseudulla.
Huollon yhteydessä on tullut ilmi tämä kompressori vika.
Löytyykö tällaiselle ilmastointijärjestelmälle tekijää Varsinais-Suomesta, tai Hämeestä ??
Eli ilmastoinnin kompressori, kuivain ja kylmätäyttö tulisi jossain saada teetettyä.
Onko apuja tähän? Auton kotipaikka on Loimaa.
190E 2.6 '91
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
Ainakin täyttöä kannattanee kysellä kylmälaitehuolloista. Just käytin R129:n kaverilla joka on kylmäkoneasentaja. Heillä oli sitä R12 korvaavaa R437A:ta. Autojen ilmastointihuollot joissa kävin myivät eioota.
- Santtupoika
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: La 18.06.2022 19:33
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
Tämä oli hyvä vinkki. Kiitos tästä!
Odottelen parasta aikaa yhteydenottoa yhdestä ilmastointihuoltoliikkeestä.
Katsotaan miten asia etenee.
190E 2.6 '91
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
Mikäli nuo mainitut osat vaihdetaan, en näe mitään syytä täyttää sitä enää millään R12 korvausaineella, vaan retrofittaa sen suoraan R134:lle.
Viimeksi muokannut Jürgen, Su 24.07.2022 19:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
Vai R134 A:lle? Juu. Ajattelin vaan mainita jos joku on pelkkää täyttöä vailla ja lukee tulevaisuudessa tätä ketjua. Ja ei kai tuolle R134A:lle muuttamiseenkaan tarvitse kuin muutamia tiivisteitä vaihtaa jos sen haluaa tehdä. Vaikka ei noin laajaa osienvaihtoa olisi tekemässä.
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
No just sille, oon puusilmä kun en huomannut ees esikatselussakaan tota virhettä.
Editoin sen...
Editoin sen...
- Santtupoika
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: La 18.06.2022 19:33
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
Sain eilen sovittua R134a muutostyön tuohon autooni. Raskaskone ja ilmastointijärjestelmäalalla huoltoja tekevä sukulainen, lupasi ottaa tästä myöhemmin kesällä urakan. Mainitsemani IC49 kylmäaineen saatavuus on nolla ja tämä muutostyö on nyt ainoa ja samalla järkevin vaihtoehto. Toivottavasti tuleva projekti saadaan onnistuneesti maaliin ilman isompia vastoinkäymisiä.
190E 2.6 '91
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
Minulle tuli uutena tietona se, että vanhemmasta R134a:han vaihdettaessa on syytä vaihtaa myös letkut. Aiheesta kerroin tässä. Tietoa ei ole syytä epäillä, tuosta kertonut henkilö on ilmastointialalla niin pitkän linjan ammattilainen kuin vaan olla voi.
wiimax.fi
- Santtupoika
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: La 18.06.2022 19:33
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
Kiitos vinkistä! Tämä oli arvokas tieto. En lähde tätä ollenkaan epäilemään.
Minkälainen on saatavuus näillä R134a soveltuvilla ilmastointiletkuilla? Saako niitä Suomesta, vai täytyykö nämä metsästää jostain ulkomailta?
190E 2.6 '91
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
Omalta osaltani joudun vastaamaan, etten ole perehtynyt asiaan yhtään tämän enempää, kun 300D ilmastoinnista tulee taas kylmää mutta onkos niin, että kumiletkuja on vain kompurasta lähtevät, ja vielä niin että liitokset niistä eteenpäin samanlaiset vanhemmassa ja uudemmassa ?
Silloinhan ei tarvitsisi muuta kuin ostaa ne vaikkapa purkuautosta - ja samalla tietysti tulee liitosten varma sopivuus r134a kompuraan, jos siinä jotain eroa on vanhempaan malliin.
Ongelmahan ei välttämättä ilmene muutamaan vuoteen, varsinkin jos auton käyttö on vähäistä, mutta kun tuo harrastepeli on tarkoitus pitää itsellä niin pitkään kun yleensä harrasteautot kiinnostaa (ja dieseliä saa)
Silloinhan ei tarvitsisi muuta kuin ostaa ne vaikkapa purkuautosta - ja samalla tietysti tulee liitosten varma sopivuus r134a kompuraan, jos siinä jotain eroa on vanhempaan malliin.
Ongelmahan ei välttämättä ilmene muutamaan vuoteen, varsinkin jos auton käyttö on vähäistä, mutta kun tuo harrastepeli on tarkoitus pitää itsellä niin pitkään kun yleensä harrasteautot kiinnostaa (ja dieseliä saa)
wiimax.fi
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
Jos Parts Infoon numeroista vosi jotain päätellä, niin vanhalle aineelle soveltuvia letkuja ei enää saisi vaan uudet ovat R134 sopivia aina? Omaan w124 -86 230E:hen suunnittelin aineen vaihtoa R12->R134A ja letkunumerot ovat päivittyneet uusilla numeroilla, joita varaosaluettelo tarjoaa ainoana sopivana myös w124 -95 E250DT:iin. Siinä R134 ollut uudesta asti. Ja samat letkunumerot tarjoaa myös w124 320CE:hen, jossa myös R134 uudesta asti.
Näissä kolmessa tapauksessa letkunumerot:
-kompressori - paisuntaventtiili - A1248304815
-kuivain - paisuntaventtiili - A1248304715
-lauhdutin - kuivain - A1248304915
En tiedä uusien letkujen hintoja tai saatavuutta. Varmasti edullisin etsiä purkuautosta koko setti, kuten dealer ehdotti.
Tuossa 230E tapauksessa en vaihtanut kylmäainetta vaan järjestelmä täytettiin Nastolassa Thermo-Tekillä korvaavalla RS24 kylmäaineella.
Näissä kolmessa tapauksessa letkunumerot:
-kompressori - paisuntaventtiili - A1248304815
-kuivain - paisuntaventtiili - A1248304715
-lauhdutin - kuivain - A1248304915
En tiedä uusien letkujen hintoja tai saatavuutta. Varmasti edullisin etsiä purkuautosta koko setti, kuten dealer ehdotti.
Tuossa 230E tapauksessa en vaihtanut kylmäainetta vaan järjestelmä täytettiin Nastolassa Thermo-Tekillä korvaavalla RS24 kylmäaineella.
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
Jenkkifoorumeilta lukenut, että viilennysteho heikkenee paljon R12 -> R134 konversion myötä. Jospa meillä ei ilmat mene niin kuumaksi täällä, että olisi merkitystä, onkohan kellään kokemusta asiasta täällä.
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
Moi.
Ja tervetuloa foorumille.
Onko järjestelmä tyhjä tällä hetkellä ja millainen vika kompressoriin on tullut?
Omaan sigun 280ce:n ilmastoinnin sain täytettyä kaksi viikkoa aikaa, R12: lla. Ja ihan täällä Loimaalla.
Mulla järjestelmä ei ollut kokonaan tyhjä mutta sen verran kuitenkin ettei paineanturi antanut kompuralle lupaa käynnistyä.
Tosin, kuivaimessa oleva lämpöanturi on tulon päällä koska ei nyt käynnistä sähköflektiä vaikka anturilla 52c raja ylittyykin.
Letkuja ei ehkä tarvitsisi sinunkaan siis vaihtaa, paitsi pitkällä tähtäimellä ajatellen.
P.S. meinaatko Santtupoika mennä ensi Lauantaina kuutamo meetingiin?
Ja tervetuloa foorumille.
Onko järjestelmä tyhjä tällä hetkellä ja millainen vika kompressoriin on tullut?
Omaan sigun 280ce:n ilmastoinnin sain täytettyä kaksi viikkoa aikaa, R12: lla. Ja ihan täällä Loimaalla.
Mulla järjestelmä ei ollut kokonaan tyhjä mutta sen verran kuitenkin ettei paineanturi antanut kompuralle lupaa käynnistyä.
Tosin, kuivaimessa oleva lämpöanturi on tulon päällä koska ei nyt käynnistä sähköflektiä vaikka anturilla 52c raja ylittyykin.
Letkuja ei ehkä tarvitsisi sinunkaan siis vaihtaa, paitsi pitkällä tähtäimellä ajatellen.
P.S. meinaatko Santtupoika mennä ensi Lauantaina kuutamo meetingiin?
W123 280CE
W201 190D 2,5
E21 316
Ritmo 105tc
W201 190D 2,5
E21 316
Ritmo 105tc
- Santtupoika
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: La 18.06.2022 19:33
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
Moikka!timelord kirjoitti: ↑Ti 26.07.2022 20:57 Moi.
Ja tervetuloa foorumille.
Onko järjestelmä tyhjä tällä hetkellä ja millainen vika kompressoriin on tullut?
Omaan sigun 280ce:n ilmastoinnin sain täytettyä kaksi viikkoa aikaa, R12: lla. Ja ihan täällä Loimaalla.
Mulla järjestelmä ei ollut kokonaan tyhjä mutta sen verran kuitenkin ettei paineanturi antanut kompuralle lupaa käynnistyä.
Tosin, kuivaimessa oleva lämpöanturi on tulon päällä koska ei nyt käynnistä sähköflektiä vaikka anturilla 52c raja ylittyykin.
Letkuja ei ehkä tarvitsisi sinunkaan siis vaihtaa, paitsi pitkällä tähtäimellä ajatellen.
P.S. meinaatko Santtupoika mennä ensi Lauantaina kuutamo meetingiin?
Ainoa tieto järjestelmän tilasta on se, että auto on ollut viime kesänä ilmastointihuollossa ja siinä on käytetty viimeksi IC49 kylmäainetta.
Huollon yhteydessä on havaittu vika kompressorissa ja sen vuoksi on hankittu uusi kompressori.
Järjestelmää ei ole saatettu vikadiagnoosin jälkeen kuntoon ja auto tuli minulle uusi kompura takalaatikossa.
Entinen omistaja oli iäkkäämpi herrasmies, eikä hän osannut järjestelmän tilasta sen ihmeellisempiä diagnooseja antaa.
Itse en ole vielä teettänyt sille minkäänlaisia tarkastuksia. Tohditko kertoa mistä sait R12 kylmäaineen.
Tuliko se kylmälaitehuollosta, eli ei ollenkaan ns. autohuoltopuolelta? Tällainen tieto voi muuttaa suunnitelmat ihan tyystin.
En pääse sinne Kuutamo miittinkiin. Ihan ehdottomasti olisin menossa, mutta olen reissussa juuri silloin.
Sitä olen tässä jo kovasti harmitellutkin.
Sinun 280 on huiman hieno. Olen sitä muutaman kerran ihastellut Loimaan liikenteessä.
...ja Pertti laittoi sinulle omastani videota.
190E 2.6 '91
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
- Santtupoika
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: La 18.06.2022 19:33
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
Näin minäkin olen antanut itseni ymmärtää.
Ei se niin merkittävästi haittaa. Pääasia olisi, että järjestelmä toimisi ja tuottaisi edes mainittavasti viilennystä.
190E 2.6 '91
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
- Santtupoika
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: La 18.06.2022 19:33
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
OK!JanneW124 kirjoitti: ↑Ti 26.07.2022 20:05 Jos Parts Infoon numeroista vosi jotain päätellä, niin vanhalle aineelle soveltuvia letkuja ei enää saisi vaan uudet ovat R134 sopivia aina? Omaan w124 -86 230E:hen suunnittelin aineen vaihtoa R12->R134A ja letkunumerot ovat päivittyneet uusilla numeroilla, joita varaosaluettelo tarjoaa ainoana sopivana myös w124 -95 E250DT:iin. Siinä R134 ollut uudesta asti. Ja samat letkunumerot tarjoaa myös w124 320CE:hen, jossa myös R134 uudesta asti.
Näissä kolmessa tapauksessa letkunumerot:
-kompressori - paisuntaventtiili - A1248304815
-kuivain - paisuntaventtiili - A1248304715
-lauhdutin - kuivain - A1248304915
En tiedä uusien letkujen hintoja tai saatavuutta. Varmasti edullisin etsiä purkuautosta koko setti, kuten dealer ehdotti.
Tuossa 230E tapauksessa en vaihtanut kylmäainetta vaan järjestelmä täytettiin Nastolassa Thermo-Tekillä korvaavalla RS24 kylmäaineella.
Katsotaan miten tämän operaation kanssa edetään.
190E 2.6 '91
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
[quote=Santtupoika post_id=1357848 time=1658859568
Moikka!
Ainoa tieto järjestelmän tilasta on se, että auto on ollut viime kesänä ilmastointihuollossa ja siinä on käytetty viimeksi IC49 kylmäainetta.
Huollon yhteydessä on havaittu vika kompressorissa ja sen vuoksi on hankittu uusi kompressori.
Itse en ole vielä teettänyt sille minkäänlaisia tarkastuksia. Tohditko kertoa mistä sait R12 kylmäaineen.
Tuliko se kylmälaitehuollosta, eli ei ollenkaan ns. autohuoltopuolelta? Tällainen tieto voi muuttaa suunnitelmat ihan tyystin.
En pääse sinne Kuutamo miittinkiin. Ihan ehdottomasti olisin menossa, mutta olen reissussa juuri silloin.
Sitä olen tässä jo kovasti harmitellutkin.
Sinun 280 on huiman hieno. Olen sitä muutaman kerran ihastellut Loimaan liikenteessä.
...ja Pertti laittoi sinulle omastani videota.
[/quote]
Oletko kokeillut venttiileistä suhahtaako, ts onko järjestelmässä painetta?
Kylmälaitehuollon puolelta tuli. Sanooko Kääkä mitään?
Kiitos kehuista, vaikka omaan silmään tehtävää piisaakin vielä.
Kyllä tuo sinunkin tenava veti Pertin lähettämissä kuvissa ja videossa hiljaiseksi uskomattoman upealla kunnollaan myös.
Harmi ettet pääse, olisi ollut mukava nähdä tenava livenä.
Pidetään peukkuja että Lauantaina paistaa aurinko.
Moikka!
Ainoa tieto järjestelmän tilasta on se, että auto on ollut viime kesänä ilmastointihuollossa ja siinä on käytetty viimeksi IC49 kylmäainetta.
Huollon yhteydessä on havaittu vika kompressorissa ja sen vuoksi on hankittu uusi kompressori.
Itse en ole vielä teettänyt sille minkäänlaisia tarkastuksia. Tohditko kertoa mistä sait R12 kylmäaineen.
Tuliko se kylmälaitehuollosta, eli ei ollenkaan ns. autohuoltopuolelta? Tällainen tieto voi muuttaa suunnitelmat ihan tyystin.
En pääse sinne Kuutamo miittinkiin. Ihan ehdottomasti olisin menossa, mutta olen reissussa juuri silloin.
Sitä olen tässä jo kovasti harmitellutkin.
Sinun 280 on huiman hieno. Olen sitä muutaman kerran ihastellut Loimaan liikenteessä.
...ja Pertti laittoi sinulle omastani videota.
[/quote]
Oletko kokeillut venttiileistä suhahtaako, ts onko järjestelmässä painetta?
Kylmälaitehuollon puolelta tuli. Sanooko Kääkä mitään?
Kiitos kehuista, vaikka omaan silmään tehtävää piisaakin vielä.
Kyllä tuo sinunkin tenava veti Pertin lähettämissä kuvissa ja videossa hiljaiseksi uskomattoman upealla kunnollaan myös.
Harmi ettet pääse, olisi ollut mukava nähdä tenava livenä.
Pidetään peukkuja että Lauantaina paistaa aurinko.
W123 280CE
W201 190D 2,5
E21 316
Ritmo 105tc
W201 190D 2,5
E21 316
Ritmo 105tc
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
Ja minä tonttu aloin selittämään lankun letkuista, vaikka tässä oli w201 kyseessä Eli nuo varaosanumerot ei nyt varsinaisesti hyödytä sinun autoasi millään lailla...Santtupoika kirjoitti: ↑Ti 26.07.2022 21:28OK!JanneW124 kirjoitti: ↑Ti 26.07.2022 20:05 Jos Parts Infoon numeroista vosi jotain päätellä, niin vanhalle aineelle soveltuvia letkuja ei enää saisi vaan uudet ovat R134 sopivia aina? Omaan w124 -86 230E:hen suunnittelin aineen vaihtoa R12->R134A ja letkunumerot ovat päivittyneet uusilla numeroilla, joita varaosaluettelo tarjoaa ainoana sopivana myös w124 -95 E250DT:iin. Siinä R134 ollut uudesta asti. Ja samat letkunumerot tarjoaa myös w124 320CE:hen, jossa myös R134 uudesta asti.
Näissä kolmessa tapauksessa letkunumerot:
-kompressori - paisuntaventtiili - A1248304815
-kuivain - paisuntaventtiili - A1248304715
-lauhdutin - kuivain - A1248304915
En tiedä uusien letkujen hintoja tai saatavuutta. Varmasti edullisin etsiä purkuautosta koko setti, kuten dealer ehdotti.
Tuossa 230E tapauksessa en vaihtanut kylmäainetta vaan järjestelmä täytettiin Nastolassa Thermo-Tekillä korvaavalla RS24 kylmäaineella.
Katsotaan miten tämän operaation kanssa edetään.
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
Sinulla on jo uusi kompressori - hyvä (=on varmaan jo R134A-yhteensopiva). Periaatteessa ei tarvitsisi vaihtaa enää kuin uudet o-renkaat kaikkiin liitoksiin, x-venttiili ja tietysti uusi kuivain. Mutta kyllä ehkä kannattaisi vaihtaa samalla ne letkutkin jos alkaa purkamaan, pääsee samalla työllä (tulevaisuutta ajatellen). Täyttöventtiileihin pitää vaihtaa uudet adapterit+suojahatut, ja kannattaa vaihtaa myös ne schrader-venttiilit (eli ne täyttöventtiilit 2x jotka on kuin polkupyörän renkaassa). Noita saa kaikkia vaikka MB-osan tai KL kautta, ei maksa ihan maltaita. Paitsi kuivainpönttö kannattaa tilata tarvikkeena vaikka Hella/Behr. O-renkaiden voiteluun PAO-68 öljyä joka käy kaikkien aineiden kanssa, saa esim. Fixus-liikkeistä pikku pullon. Olen koittanut tässä pikkuhiljaa koota tietämystä hommaan W126:n osalta, korjatkaa joku spesialisti jos olen tietoineni väärässä.
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
Mä en tiiä tästä asiasta mitään, mutta eikös tuo ole vähän vaarallista. Muistan katsoneeni Car Wizardin youtube-videoita, jossa hän (kansasilainen erikoisautojen korjaamon omistaja) sanoo että jos entisessä AC-kompurassa on ollut mystinen vika, niin uutta ei saa laittaa paikalleen ilman että käytännössä kaikki komponentit uusitaan ja linjat huuhdellaan. Syynä se, että jos entinen kompura hajosi katastrofaalisesti (leikkasi kiinni) ja sylkäisi sinne systeemiin metallihilua, niin uusi kompressori menee saman tien samalla tavalla paskaksi kun se metallihilu kulkeutuu sinne uuteen kompressoriin.Santtupoika kirjoitti: ↑Ti 26.07.2022 21:19 Ainoa tieto järjestelmän tilasta on se, että auto on ollut viime kesänä ilmastointihuollossa ja siinä on käytetty viimeksi IC49 kylmäainetta.
Huollon yhteydessä on havaittu vika kompressorissa ja sen vuoksi on hankittu uusi kompressori.
Järjestelmää ei ole saatettu vikadiagnoosin jälkeen kuntoon ja auto tuli minulle uusi kompura takalaatikossa.
Entinen omistaja oli iäkkäämpi herrasmies, eikä hän osannut järjestelmän tilasta sen ihmeellisempiä diagnooseja antaa.
Kompressorivalmistajat siis hänen mukaansa sanovat että jos ei löydy kuitteja joista mainituista muidenkin osien vaihdoista, niin uudelle kompuralle ei saa edes takuuta, sen verran yleinen skenaario tuo.
Sinulla kai on vähän helpompi tilanne kun vanha kompressori ilmeisesti on vielä autossa kiinni, eli sen voi helposti todeta, onko se kompura leikannut kiinni vai onko siinä joku muu vika.
https://youtu.be/tpYCF7kb2zo?t=684
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
Ex:
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
Ex:
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?
Kovin mielellään ammattilaiset pitävät salassa sen tiedon, että tämä r413a/ISCEON 49 on noin 90% tetrafluorietaania, eli juurikin r134a:ta. Toisin sanoen tuo letkujen murenemisen syy löytyy kyllä niistä 134:n kanssa käytettävistä synteettisistä öljyistä, ei itse kaasusta. Samoin jutut siitä, että 134:n molekyylirakenne on sellainen, että se tulee letkuista läpi, pätee yhtä lailla siihen r413:een, eli ISCEONIIN.
r413 sisältää n. 10% butaania, propaania ja pentaania, eli hiilivetyjä, joiden ansiosta järjestelmään ei tarvitse vaihtaa pois niitä vanhoja mineraaliöljyjä. Ne hiilivedyt siis auttavat sekoittamaan ja kuljettamaan ne vanhat r12:n kanssa käytetyt öljyt siellä kierrossa. Kun näin voidaan välttää öljyjen vaihto synteettisiin, niin nähtävästi ongelmiltakin vältytään. Mitään muuta magiaa tähän ei liity.
Itselläni on tällä hetkellä kaksi vanhaa ässää, joihin en ole viitsinyt alkaa r134-muutosta tekemään, kun laitteistot ovat ehjät ja toimivat. Olen käyttänyt "kotitekoista ISCEONIA", täyttämällä n. 150 grammaa butaani-propaani seosta (kyllä, ihan tavallista retkikaasua), ja loput puhdasta r134:ää. Öljyn lisäykseen käy PAO 68. Hyvin ovat toimineet. Siinä vaiheessa jos ja kun järjestelmien remontti on syystä taikka toisesta tarpeen, niin ehkä siirryn puhtaaseen 134:ään. Mitään syytä tähän ei teknisestä tai toiminnallisesta näkökulmasta oikeastaan ole. Ainoastaan se, että täytöt ovat sitten tulevaisuudessa ja mahdollisille seuraaville omistajille helpompia.
Ja Juha_M117 on oikeassa. Kompressorin vikaantumisen laatu ja syy tulisi aina tutkia, ennen kuin suinpäin lähtee sitä vaihtamaan. Muuten uusi pumppu kokee pian saman kohtalon kuin se edellinen. Kallista lystiä.
r413 sisältää n. 10% butaania, propaania ja pentaania, eli hiilivetyjä, joiden ansiosta järjestelmään ei tarvitse vaihtaa pois niitä vanhoja mineraaliöljyjä. Ne hiilivedyt siis auttavat sekoittamaan ja kuljettamaan ne vanhat r12:n kanssa käytetyt öljyt siellä kierrossa. Kun näin voidaan välttää öljyjen vaihto synteettisiin, niin nähtävästi ongelmiltakin vältytään. Mitään muuta magiaa tähän ei liity.
Itselläni on tällä hetkellä kaksi vanhaa ässää, joihin en ole viitsinyt alkaa r134-muutosta tekemään, kun laitteistot ovat ehjät ja toimivat. Olen käyttänyt "kotitekoista ISCEONIA", täyttämällä n. 150 grammaa butaani-propaani seosta (kyllä, ihan tavallista retkikaasua), ja loput puhdasta r134:ää. Öljyn lisäykseen käy PAO 68. Hyvin ovat toimineet. Siinä vaiheessa jos ja kun järjestelmien remontti on syystä taikka toisesta tarpeen, niin ehkä siirryn puhtaaseen 134:ään. Mitään syytä tähän ei teknisestä tai toiminnallisesta näkökulmasta oikeastaan ole. Ainoastaan se, että täytöt ovat sitten tulevaisuudessa ja mahdollisille seuraaville omistajille helpompia.
Ja Juha_M117 on oikeassa. Kompressorin vikaantumisen laatu ja syy tulisi aina tutkia, ennen kuin suinpäin lähtee sitä vaihtamaan. Muuten uusi pumppu kokee pian saman kohtalon kuin se edellinen. Kallista lystiä.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85