R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Santtupoika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 18.06.2022 19:33
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja Santtupoika »

Moikka! :)

Tuore Mercedes harrastaja kaipaan apuja ilmastointihuollon kanssa.
Ostin hiljattain vm.1990 190E Mercedeksen, jonka ilmastointi ei toimi viallisen kompressorin vuoksi.

Auton mukana tuli uusi kompressori ja nyt on huollon tekijä hakusessa.
Koska auto on vuosimallia 1990, niin siinä on vanhanaikainen R12 järjestelmä.
Autossa on vielä viime kesänä käytetty Isceon 49 (IC49) kylmäainetta ja tämä huolto on tehty pääkaupunkiseudulla.
Huollon yhteydessä on tullut ilmi tämä kompressori vika.

Löytyykö tällaiselle ilmastointijärjestelmälle tekijää Varsinais-Suomesta, tai Hämeestä ??
Eli ilmastoinnin kompressori, kuivain ja kylmätäyttö tulisi jossain saada teetettyä.
Onko apuja tähän? Auton kotipaikka on Loimaa.
190E 2.6 '91
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
Japi129
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 14.05.2022 17:11
Paikkakunta: Joensuu

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja Japi129 »

Ainakin täyttöä kannattanee kysellä kylmälaitehuolloista. Just käytin R129:n kaverilla joka on kylmäkoneasentaja. Heillä oli sitä R12 korvaavaa R437A:ta. Autojen ilmastointihuollot joissa kävin myivät eioota.
Avatar
Santtupoika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 18.06.2022 19:33
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja Santtupoika »

Japi129 kirjoitti: La 23.07.2022 16:46 Ainakin täyttöä kannattanee kysellä kylmälaitehuolloista. Just käytin R129:n kaverilla joka on kylmäkoneasentaja. Heillä oli sitä R12 korvaavaa R437A:ta. Autojen ilmastointihuollot joissa kävin myivät eioota.
Tämä oli hyvä vinkki. Kiitos tästä!
Odottelen parasta aikaa yhteydenottoa yhdestä ilmastointihuoltoliikkeestä.
Katsotaan miten asia etenee. :thumbup:
190E 2.6 '91
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Mikäli nuo mainitut osat vaihdetaan, en näe mitään syytä täyttää sitä enää millään R12 korvausaineella, vaan retrofittaa sen suoraan R134:lle.
Viimeksi muokannut Jürgen, Su 24.07.2022 19:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Japi129
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 14.05.2022 17:11
Paikkakunta: Joensuu

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja Japi129 »

Vai R134 A:lle? Juu. Ajattelin vaan mainita jos joku on pelkkää täyttöä vailla ja lukee tulevaisuudessa tätä ketjua. Ja ei kai tuolle R134A:lle muuttamiseenkaan tarvitse kuin muutamia tiivisteitä vaihtaa jos sen haluaa tehdä. Vaikka ei noin laajaa osienvaihtoa olisi tekemässä.
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

No just sille, oon puusilmä kun en huomannut ees esikatselussakaan tota virhettä.

Editoin sen...
Avatar
Santtupoika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 18.06.2022 19:33
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja Santtupoika »

Jürgen kirjoitti: Su 24.07.2022 16:03 Mikäli nuo mainitut osat vaihdetaan, en näe mitään syytä täyttää sitä enää millään R12 korvausaineella, vaan retrofittaa sen suoraan R134:lle.
Sain eilen sovittua R134a muutostyön tuohon autooni. Raskaskone ja ilmastointijärjestelmäalalla huoltoja tekevä sukulainen, lupasi ottaa tästä myöhemmin kesällä urakan. Mainitsemani IC49 kylmäaineen saatavuus on nolla ja tämä muutostyö on nyt ainoa ja samalla järkevin vaihtoehto. Toivottavasti tuleva projekti saadaan onnistuneesti maaliin ilman isompia vastoinkäymisiä. :thumbup:
190E 2.6 '91
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17276
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minulle tuli uutena tietona se, että vanhemmasta R134a:han vaihdettaessa on syytä vaihtaa myös letkut. Aiheesta kerroin tässä. Tietoa ei ole syytä epäillä, tuosta kertonut henkilö on ilmastointialalla niin pitkän linjan ammattilainen kuin vaan olla voi.
wiimax.fi
Avatar
Santtupoika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 18.06.2022 19:33
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja Santtupoika »

dealer kirjoitti: Ti 26.07.2022 16:17 Minulle tuli uutena tietona se, että vanhemmasta R134a:han vaihdettaessa on syytä vaihtaa myös letkut. Aiheesta kerroin tässä. Tietoa ei ole syytä epäillä, tuosta kertonut henkilö on ilmastointialalla niin pitkän linjan ammattilainen kuin vaan olla voi.
Kiitos vinkistä! Tämä oli arvokas tieto. En lähde tätä ollenkaan epäilemään.
Minkälainen on saatavuus näillä R134a soveltuvilla ilmastointiletkuilla? Saako niitä Suomesta, vai täytyykö nämä metsästää jostain ulkomailta?
190E 2.6 '91
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17276
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Omalta osaltani joudun vastaamaan, etten ole perehtynyt asiaan yhtään tämän enempää, kun 300D ilmastoinnista tulee taas kylmää :oops: mutta onkos niin, että kumiletkuja on vain kompurasta lähtevät, ja vielä niin että liitokset niistä eteenpäin samanlaiset vanhemmassa ja uudemmassa ?
Silloinhan ei tarvitsisi muuta kuin ostaa ne vaikkapa purkuautosta - ja samalla tietysti tulee liitosten varma sopivuus r134a kompuraan, jos siinä jotain eroa on vanhempaan malliin.
Ongelmahan ei välttämättä ilmene muutamaan vuoteen, varsinkin jos auton käyttö on vähäistä, mutta kun tuo harrastepeli on tarkoitus pitää itsellä niin pitkään kun yleensä harrasteautot kiinnostaa (ja dieseliä saa)
wiimax.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1276
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jos Parts Infoon numeroista vosi jotain päätellä, niin vanhalle aineelle soveltuvia letkuja ei enää saisi vaan uudet ovat R134 sopivia aina? Omaan w124 -86 230E:hen suunnittelin aineen vaihtoa R12->R134A ja letkunumerot ovat päivittyneet uusilla numeroilla, joita varaosaluettelo tarjoaa ainoana sopivana myös w124 -95 E250DT:iin. Siinä R134 ollut uudesta asti. Ja samat letkunumerot tarjoaa myös w124 320CE:hen, jossa myös R134 uudesta asti.
Näissä kolmessa tapauksessa letkunumerot:
-kompressori - paisuntaventtiili - A1248304815
-kuivain - paisuntaventtiili - A1248304715
-lauhdutin - kuivain - A1248304915


En tiedä uusien letkujen hintoja tai saatavuutta. Varmasti edullisin etsiä purkuautosta koko setti, kuten dealer ehdotti.
Tuossa 230E tapauksessa en vaihtanut kylmäainetta vaan järjestelmä täytettiin Nastolassa Thermo-Tekillä korvaavalla RS24 kylmäaineella.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
alvar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja alvar »

Jenkkifoorumeilta lukenut, että viilennysteho heikkenee paljon R12 -> R134 konversion myötä. Jospa meillä ei ilmat mene niin kuumaksi täällä, että olisi merkitystä, onkohan kellään kokemusta asiasta täällä.
Avatar
timelord
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 04.11.2021 16:44

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja timelord »

Moi.

Ja tervetuloa foorumille.

Onko järjestelmä tyhjä tällä hetkellä ja millainen vika kompressoriin on tullut?

Omaan sigun 280ce:n ilmastoinnin sain täytettyä kaksi viikkoa aikaa, R12: lla. Ja ihan täällä Loimaalla. ;)

Mulla järjestelmä ei ollut kokonaan tyhjä mutta sen verran kuitenkin ettei paineanturi antanut kompuralle lupaa käynnistyä.

Tosin, kuivaimessa oleva lämpöanturi on tulon päällä koska ei nyt käynnistä sähköflektiä vaikka anturilla 52c raja ylittyykin.

Letkuja ei ehkä tarvitsisi sinunkaan siis vaihtaa, paitsi pitkällä tähtäimellä ajatellen.

P.S. meinaatko Santtupoika mennä ensi Lauantaina kuutamo meetingiin?
W123 280CE
W201 190D 2,5
E21 316
Ritmo 105tc
Avatar
Santtupoika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 18.06.2022 19:33
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja Santtupoika »

timelord kirjoitti: Ti 26.07.2022 20:57 Moi.

Ja tervetuloa foorumille.
Onko järjestelmä tyhjä tällä hetkellä ja millainen vika kompressoriin on tullut?
Omaan sigun 280ce:n ilmastoinnin sain täytettyä kaksi viikkoa aikaa, R12: lla. Ja ihan täällä Loimaalla. ;)
Mulla järjestelmä ei ollut kokonaan tyhjä mutta sen verran kuitenkin ettei paineanturi antanut kompuralle lupaa käynnistyä.
Tosin, kuivaimessa oleva lämpöanturi on tulon päällä koska ei nyt käynnistä sähköflektiä vaikka anturilla 52c raja ylittyykin.
Letkuja ei ehkä tarvitsisi sinunkaan siis vaihtaa, paitsi pitkällä tähtäimellä ajatellen.
P.S. meinaatko Santtupoika mennä ensi Lauantaina kuutamo meetingiin?
Moikka!

Ainoa tieto järjestelmän tilasta on se, että auto on ollut viime kesänä ilmastointihuollossa ja siinä on käytetty viimeksi IC49 kylmäainetta.
Huollon yhteydessä on havaittu vika kompressorissa ja sen vuoksi on hankittu uusi kompressori.
Järjestelmää ei ole saatettu vikadiagnoosin jälkeen kuntoon ja auto tuli minulle uusi kompura takalaatikossa.
Entinen omistaja oli iäkkäämpi herrasmies, eikä hän osannut järjestelmän tilasta sen ihmeellisempiä diagnooseja antaa.

Itse en ole vielä teettänyt sille minkäänlaisia tarkastuksia. Tohditko kertoa mistä sait R12 kylmäaineen.
Tuliko se kylmälaitehuollosta, eli ei ollenkaan ns. autohuoltopuolelta? Tällainen tieto voi muuttaa suunnitelmat ihan tyystin.

En pääse sinne Kuutamo miittinkiin. Ihan ehdottomasti olisin menossa, mutta olen reissussa juuri silloin.
Sitä olen tässä jo kovasti harmitellutkin.

Sinun 280 on huiman hieno. Olen sitä muutaman kerran ihastellut Loimaan liikenteessä. :thumbup:
...ja Pertti laittoi sinulle omastani videota. :D
190E 2.6 '91
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
Avatar
Santtupoika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 18.06.2022 19:33
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja Santtupoika »

alvar kirjoitti: Ti 26.07.2022 20:37 Jenkkifoorumeilta lukenut, että viilennysteho heikkenee paljon R12 -> R134 konversion myötä. Jospa meillä ei ilmat mene niin kuumaksi täällä, että olisi merkitystä, onkohan kellään kokemusta asiasta täällä.
Näin minäkin olen antanut itseni ymmärtää.
Ei se niin merkittävästi haittaa. Pääasia olisi, että järjestelmä toimisi ja tuottaisi edes mainittavasti viilennystä.
190E 2.6 '91
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
Avatar
Santtupoika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 18.06.2022 19:33
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja Santtupoika »

JanneW124 kirjoitti: Ti 26.07.2022 20:05 Jos Parts Infoon numeroista vosi jotain päätellä, niin vanhalle aineelle soveltuvia letkuja ei enää saisi vaan uudet ovat R134 sopivia aina? Omaan w124 -86 230E:hen suunnittelin aineen vaihtoa R12->R134A ja letkunumerot ovat päivittyneet uusilla numeroilla, joita varaosaluettelo tarjoaa ainoana sopivana myös w124 -95 E250DT:iin. Siinä R134 ollut uudesta asti. Ja samat letkunumerot tarjoaa myös w124 320CE:hen, jossa myös R134 uudesta asti.
Näissä kolmessa tapauksessa letkunumerot:
-kompressori - paisuntaventtiili - A1248304815
-kuivain - paisuntaventtiili - A1248304715
-lauhdutin - kuivain - A1248304915


En tiedä uusien letkujen hintoja tai saatavuutta. Varmasti edullisin etsiä purkuautosta koko setti, kuten dealer ehdotti.
Tuossa 230E tapauksessa en vaihtanut kylmäainetta vaan järjestelmä täytettiin Nastolassa Thermo-Tekillä korvaavalla RS24 kylmäaineella.
OK!
Katsotaan miten tämän operaation kanssa edetään.
190E 2.6 '91
------------------
Kuvausharrastus:
kuvat.fi galleria: https://motorsport.kuvat.fi/
facebook: @motorsport.kuvat.fi
Avatar
timelord
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 04.11.2021 16:44

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja timelord »

[quote=Santtupoika post_id=1357848 time=1658859568

Moikka!

Ainoa tieto järjestelmän tilasta on se, että auto on ollut viime kesänä ilmastointihuollossa ja siinä on käytetty viimeksi IC49 kylmäainetta.
Huollon yhteydessä on havaittu vika kompressorissa ja sen vuoksi on hankittu uusi kompressori.

Itse en ole vielä teettänyt sille minkäänlaisia tarkastuksia. Tohditko kertoa mistä sait R12 kylmäaineen.
Tuliko se kylmälaitehuollosta, eli ei ollenkaan ns. autohuoltopuolelta? Tällainen tieto voi muuttaa suunnitelmat ihan tyystin.

En pääse sinne Kuutamo miittinkiin. Ihan ehdottomasti olisin menossa, mutta olen reissussa juuri silloin.
Sitä olen tässä jo kovasti harmitellutkin.

Sinun 280 on huiman hieno. Olen sitä muutaman kerran ihastellut Loimaan liikenteessä. :thumbup:
...ja Pertti laittoi sinulle omastani videota. :D
[/quote]

Oletko kokeillut venttiileistä suhahtaako, ts onko järjestelmässä painetta?

Kylmälaitehuollon puolelta tuli. Sanooko Kääkä mitään?

Kiitos kehuista, vaikka omaan silmään tehtävää piisaakin vielä. :wink:

Kyllä tuo sinunkin tenava veti Pertin lähettämissä kuvissa ja videossa hiljaiseksi uskomattoman upealla kunnollaan myös. :thumbup:
Harmi ettet pääse, olisi ollut mukava nähdä tenava livenä.
Pidetään peukkuja että Lauantaina paistaa aurinko.
W123 280CE
W201 190D 2,5
E21 316
Ritmo 105tc
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1276
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Santtupoika kirjoitti: Ti 26.07.2022 21:28
JanneW124 kirjoitti: Ti 26.07.2022 20:05 Jos Parts Infoon numeroista vosi jotain päätellä, niin vanhalle aineelle soveltuvia letkuja ei enää saisi vaan uudet ovat R134 sopivia aina? Omaan w124 -86 230E:hen suunnittelin aineen vaihtoa R12->R134A ja letkunumerot ovat päivittyneet uusilla numeroilla, joita varaosaluettelo tarjoaa ainoana sopivana myös w124 -95 E250DT:iin. Siinä R134 ollut uudesta asti. Ja samat letkunumerot tarjoaa myös w124 320CE:hen, jossa myös R134 uudesta asti.
Näissä kolmessa tapauksessa letkunumerot:
-kompressori - paisuntaventtiili - A1248304815
-kuivain - paisuntaventtiili - A1248304715
-lauhdutin - kuivain - A1248304915


En tiedä uusien letkujen hintoja tai saatavuutta. Varmasti edullisin etsiä purkuautosta koko setti, kuten dealer ehdotti.
Tuossa 230E tapauksessa en vaihtanut kylmäainetta vaan järjestelmä täytettiin Nastolassa Thermo-Tekillä korvaavalla RS24 kylmäaineella.
OK!
Katsotaan miten tämän operaation kanssa edetään.
Ja minä tonttu aloin selittämään lankun letkuista, vaikka tässä oli w201 kyseessä :oops: Eli nuo varaosanumerot ei nyt varsinaisesti hyödytä sinun autoasi millään lailla...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1468
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Sinulla on jo uusi kompressori - hyvä (=on varmaan jo R134A-yhteensopiva). Periaatteessa ei tarvitsisi vaihtaa enää kuin uudet o-renkaat kaikkiin liitoksiin, x-venttiili ja tietysti uusi kuivain. Mutta kyllä ehkä kannattaisi vaihtaa samalla ne letkutkin jos alkaa purkamaan, pääsee samalla työllä (tulevaisuutta ajatellen). Täyttöventtiileihin pitää vaihtaa uudet adapterit+suojahatut, ja kannattaa vaihtaa myös ne schrader-venttiilit (eli ne täyttöventtiilit 2x jotka on kuin polkupyörän renkaassa). Noita saa kaikkia vaikka MB-osan tai KL kautta, ei maksa ihan maltaita. Paitsi kuivainpönttö kannattaa tilata tarvikkeena vaikka Hella/Behr. O-renkaiden voiteluun PAO-68 öljyä joka käy kaikkien aineiden kanssa, saa esim. Fixus-liikkeistä pikku pullon. Olen koittanut tässä pikkuhiljaa koota tietämystä hommaan W126:n osalta, korjatkaa joku spesialisti jos olen tietoineni väärässä.
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1006
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Santtupoika kirjoitti: Ti 26.07.2022 21:19 Ainoa tieto järjestelmän tilasta on se, että auto on ollut viime kesänä ilmastointihuollossa ja siinä on käytetty viimeksi IC49 kylmäainetta.
Huollon yhteydessä on havaittu vika kompressorissa ja sen vuoksi on hankittu uusi kompressori.
Järjestelmää ei ole saatettu vikadiagnoosin jälkeen kuntoon ja auto tuli minulle uusi kompura takalaatikossa.
Entinen omistaja oli iäkkäämpi herrasmies, eikä hän osannut järjestelmän tilasta sen ihmeellisempiä diagnooseja antaa.
Mä en tiiä tästä asiasta mitään, mutta eikös tuo ole vähän vaarallista. Muistan katsoneeni Car Wizardin youtube-videoita, jossa hän (kansasilainen erikoisautojen korjaamon omistaja) sanoo että jos entisessä AC-kompurassa on ollut mystinen vika, niin uutta ei saa laittaa paikalleen ilman että käytännössä kaikki komponentit uusitaan ja linjat huuhdellaan. Syynä se, että jos entinen kompura hajosi katastrofaalisesti (leikkasi kiinni) ja sylkäisi sinne systeemiin metallihilua, niin uusi kompressori menee saman tien samalla tavalla paskaksi kun se metallihilu kulkeutuu sinne uuteen kompressoriin.

Kompressorivalmistajat siis hänen mukaansa sanovat että jos ei löydy kuitteja joista mainituista muidenkin osien vaihdoista, niin uudelle kompuralle ei saa edes takuuta, sen verran yleinen skenaario tuo.

Sinulla kai on vähän helpompi tilanne kun vanha kompressori ilmeisesti on vielä autossa kiinni, eli sen voi helposti todeta, onko se kompura leikannut kiinni vai onko siinä joku muu vika.

https://youtu.be/tpYCF7kb2zo?t=684
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
Ex:
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: R12 Ilmastointihuolto - Varsinais-Suomi / Häme ?

Viesti Kirjoittaja Karel »

Kovin mielellään ammattilaiset pitävät salassa sen tiedon, että tämä r413a/ISCEON 49 on noin 90% tetrafluorietaania, eli juurikin r134a:ta. Toisin sanoen tuo letkujen murenemisen syy löytyy kyllä niistä 134:n kanssa käytettävistä synteettisistä öljyistä, ei itse kaasusta. Samoin jutut siitä, että 134:n molekyylirakenne on sellainen, että se tulee letkuista läpi, pätee yhtä lailla siihen r413:een, eli ISCEONIIN.

r413 sisältää n. 10% butaania, propaania ja pentaania, eli hiilivetyjä, joiden ansiosta järjestelmään ei tarvitse vaihtaa pois niitä vanhoja mineraaliöljyjä. Ne hiilivedyt siis auttavat sekoittamaan ja kuljettamaan ne vanhat r12:n kanssa käytetyt öljyt siellä kierrossa. Kun näin voidaan välttää öljyjen vaihto synteettisiin, niin nähtävästi ongelmiltakin vältytään. Mitään muuta magiaa tähän ei liity.

Itselläni on tällä hetkellä kaksi vanhaa ässää, joihin en ole viitsinyt alkaa r134-muutosta tekemään, kun laitteistot ovat ehjät ja toimivat. Olen käyttänyt "kotitekoista ISCEONIA", täyttämällä n. 150 grammaa butaani-propaani seosta (kyllä, ihan tavallista retkikaasua), ja loput puhdasta r134:ää. Öljyn lisäykseen käy PAO 68. Hyvin ovat toimineet. Siinä vaiheessa jos ja kun järjestelmien remontti on syystä taikka toisesta tarpeen, niin ehkä siirryn puhtaaseen 134:ään. Mitään syytä tähän ei teknisestä tai toiminnallisesta näkökulmasta oikeastaan ole. Ainoastaan se, että täytöt ovat sitten tulevaisuudessa ja mahdollisille seuraaville omistajille helpompia.

Ja Juha_M117 on oikeassa. Kompressorin vikaantumisen laatu ja syy tulisi aina tutkia, ennen kuin suinpäin lähtee sitä vaihtamaan. Muuten uusi pumppu kokee pian saman kohtalon kuin se edellinen. Kallista lystiä.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin