dpf-ongelma w 211

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
savondiesel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 13.07.2009 21:30

dpf-ongelma w 211

Viesti Kirjoittaja savondiesel »

Tarvitsisin vinkkejä viisaammilta. Mersu w211 220 cdi vm 06 ajettu 201 tkm ilmoittelee jälleen kerran testerillä dpf:n liian suuresta nokimäärästä. (moottotin merkkivalo palaa) Paineanturi kertaallen vaihdettu, pönttö pesty jollon arvo 117 % tippui 65%:iin. Merkkiliikkeen testerin mukaan pönttö olisi täynnä, mutta kun ensimmäinenkään pesu ei auttanut niin mitä tehdä. Muita vikakoodeja ei merkkiliike ole saanut kuin tuon liian suuren dpf:n nokimäärän. Dpf maksaisi 2400 euroa, joten ei kiitos. voisiko vika olla kuitenkin jossain muualla kuin dpf:n tukkeentumisessa. Olisiko se pikemminkin seuraus kuin syy.
Apua tarvitseva
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6287
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: dpf-ongelma w 211

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Nollattinko arvot pesun jälkeen? Millä luettiin, jotkut testerit mittailevat vähän mitäsattuuarvoja.... onko kokeiltu pakkopolttoa? Anturin reiät putkeen tarkistetty ja putsattu auki?
Nokihan se muuttuu pönttöä poltettaessa poltettaessa tuhkaksi, eli siksi nämä arvot voivat olla helposti sekaisin. Jos nokimäärä jatkaanpoeasti kasvuaan, on siellä ahtopuolella joku vika mikä täyttää pöntön, ja joku vika että poltto ei sitä hoida.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
savondiesel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 13.07.2009 21:30

Re: dpf-ongelma w 211

Viesti Kirjoittaja savondiesel »

Mersun uusimmalla testerillä luettiin ja on pakkopoltettu kaksi kertaa. Pesun jälkeen tehtiin viimeisin pakkopoltto. Yhden kerran testerinä mersun uusin ja kahdesti boschin testeri. Kerran antanut anturivian,(uusittu) ja loput kerrat hiukkasloukon noen liiallinen määrä. Viimeisimmän pakkopolton jälkeen nokimäärä 65 % ja sen jälkeen ajoa noin 500 km ja uudelleen moottorin merkkivalo syttyi. Joten maallikkona epäilen nyt olevan nokitilanteen olevan ennemminkin seuraus kuin syy. Ihmettelen kun ei merkkiliikkeen testerikäynti antanut mitään muuta vikakoodia, eikö osattu tulkita vai kuinka lienee.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17270
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: dpf-ongelma w 211

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minulla oli yksi mersu DPF:llä, edellinen omistaja oli poistanut pöntöistä sisukset ja laitattanut tehokkaamman ohjelman. Ei vaivannut yhtään mikään murheet sitä autoa moottorin puolella eikä tietääkseni ole uudella omistajallakaan oikkuillut, vaikka tosi paljon ajaa.
Joo, laitontahan se sellainen on.
wiimax.fi
savondiesel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 13.07.2009 21:30

Re: dpf-ongelma w 211

Viesti Kirjoittaja savondiesel »

Mites tuo katsastus osasto dpf:n poiston jälkeen, meneekö läpi
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: dpf-ongelma w 211

Viesti Kirjoittaja kilander »

Joo se pitäisi perusasettaa pesun jälkeen, arvot kun ollut tosi korkealla niin ei pakkopoltoilla tipu tarpeeksi alas.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 580
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: dpf-ongelma w 211

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

savondiesel kirjoitti: La 18.02.2023 20:42 Mites tuo katsastus osasto dpf:n poiston jälkeen, meneekö läpi
Meneehän se, jos ei pönttöä kauhean räikeästi teurasta, tosin muovien suojassahan se on. Täällähän on kyllä paljon kirjoiteltu, että dpf:n tukkeutuminen on mieluummin oire jostain muusta viasta. Onhan termari kunnossa, ettei käy kylmänä? Egr kannattais poistaa ohjelmasta
savondiesel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 13.07.2009 21:30

Re: dpf-ongelma w 211

Viesti Kirjoittaja savondiesel »

Pitää tuo perusasetus kuvio vielä kysellä kun vien auton taas pajalle maanantaina. Sovittiin edellisen kerran jälkeen,että pestään vielä pöntto uusiksi jos ja kun moottorivalo syttyy ja nyt se sitten syttyi. Tällä pajalla ei ole kuin boschin testeri, joten toivottovasti onnistuu perusasetusten laitto.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17270
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: dpf-ongelma w 211

Viesti Kirjoittaja dealer »

Katsastuksessa ei ole ongelmaa DPF poistosta kunhan pönttöjen / pöntön tyhjennys on tehty niin, ettei mahdolliset hitsaussaumat näy.
Itse en hirveästi jaksaisi taistella DPF-ongelmien kanssa kun vaihtoehtona on maksaa ohjelmoijalle muutama satanen ja saada ne murheet lopullisesti pois + mukavasti voimaa lisää.
Pitää vaan mielessä sen, että on olemassa teoreettinen mahdollisuus että DPF toimintaa aletaan jotenkin seuraamaan katsastuksissa. Nämä ihan vaan omia henkilökohtaisia mielipiteitä. Toimivaa ja ongelmatonta DPF:ää en poistaisi, mutta jos aletaan puhumaan tonnin parin korjauskuluista niin suunta olisi selvä...

Korjausten teettäminen pajalla jossa ei ole mersun merkkitesteriä on vähän sellaista veren kaivamista nenästään - siis rahan kaivamista lompakostaan - koska jokaisella korjaamolla joka oikeasti on merkkiin perehtynyt löytyy testerikin.
wiimax.fi
w211E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Ti 27.12.2022 22:27

Re: dpf-ongelma w 211

Viesti Kirjoittaja w211E »

poisto
Viimeksi muokannut w211E, Ti 18.04.2023 02:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3990
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: dpf-ongelma w 211

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Dpf on aina oire ei se itse vika, yleensä liian vähän ilmaa ja liikaa polttoainetta suhteessa. Joko egr vuotaa tai ahtopaine, letku halki, ahdin loppu, imusarja halki, cooleri halki...loput on anturivikoja, lämpötila, maf, ahtopaine, pakopaine.

Katti ei vaikuta hiukkaspäästöihin mitä dieseleistä ainoastaan mitataan, näkyvää savua ei mitään muuta.
Dpf ja katti on turha tyhjätä silloin kun kaikki toimii, ei juuri vaikuta tehoon jos ei mitään överiä haluta.
savondiesel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 13.07.2009 21:30

Re: dpf-ongelma w 211

Viesti Kirjoittaja savondiesel »

Kysymys teille asiasta tietäville:eikö mersun testerillä pitäisi saada selville esim.juuri edellä mainitut dpf:n täyttymiseen johtuvat viat, anturit, turbo-ongelmat ym.ym.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6287
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: dpf-ongelma w 211

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ei se testeri tiedä onko siellä ahtoputki halki, se päättelee (melko rajallisesta) anturitiedosta ja omista ohjauksistaan mikä komponentti on mahdollisesti viallinen. Pöntön parametreista osa on taas ihan laskennallisia, kuten tuhkamäärä. Mutta on siellä testerin vikakoodikohtaisissa tarkastuskohteissa nämä silmämääräiset ja muita mittalaitteita vaativat toimenpitett kerrottu ja ohjeistettu.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
savondiesel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 13.07.2009 21:30

Re: dpf-ongelma w 211

Viesti Kirjoittaja savondiesel »

Kiitos
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: dpf-ongelma w 211

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MJPfin kirjoitti: Su 19.02.2023 10:16 Dpf on aina oire ei se itse vika, yleensä liian vähän ilmaa ja liikaa polttoainetta suhteessa. Joko egr vuotaa tai ahtopaine, letku halki, ahdin loppu, imusarja halki, cooleri halki...loput on anturivikoja, lämpötila, maf, ahtopaine, pakopaine.

Katti ei vaikuta hiukkaspäästöihin mitä dieseleistä ainoastaan mitataan, näkyvää savua ei mitään muuta.
Dpf ja katti on turha tyhjätä silloin kun kaikki toimii, ei juuri vaikuta tehoon jos ei mitään överiä haluta.
Juuri näin
pönikän poisto on kuin katkeneen jalan hoito pelkällä buranalla,
kipu vaimeen ja varsinainen vaivapahenee,
yksi yleinen syy lisää listaan on egrästä ym tulevan möhnän tukkima imusarja
sinne kuuluu vain puhdasta ilmaa
Mökkillä
'
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: dpf-ongelma w 211

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Taas sellainen perutietoisku hiukkasasiasta.

Suodatin ei ole täynnä, kun sen täyttöasta on 100%, vasta tämän tason jälkeen moottorinohjain alkaa puhdistuspolttoa suunnittelemaan.
100-200% on se väli jossa polton kuuluisi tapahtua.
200%,n jälkeen tulee vikailmoitus, pakkopoltto onnistuu 300%,n asti, jonka jälkeenkin se vielä onnistuu, mutta vain temppuilemalla.

Poltto tulee "kahta reittiä".
Ohjelmassa olevien laskureiden, tai hiukkassuodattimen eropaineanturin kautta, laskurit on tässä määräävässä asemassa.

Polttotapahtuma käynnistyy normaalisti siis, kun joku laskuri täyttyy ja laskennallinen täyttöaste on yli sen 100%
Sillä ei ole mitään merkitystä tässä, onko poltto oikeasti nyt tarpeellinen, vai ei.

Ongelmatilanteita varten on paineanturi, joka mittaa hiukkassuodattimen päiden välistä paine-eroa. Kun ero on riittävän suuri, käynnistää anturi polttotapahtuman.

Katsottaessa hiukkassuodattimen polttohistoriaa, kerrotaan siellä että kumpi tekijä on sen polttotapahtuman käynnistänyt.
Kaikki hiukkaspöntön arvot saa nollattua, kun kertoo (valehtelee)autolle, että pönttö on uusitu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin