ikkunakalvoista

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

ikkunakalvoista

Viesti Kirjoittaja epk »

eli pitää nyt ostaa joka sivulasiin 50% kalvot, 3m vai sungard?


saiko sungardia sellaisena et on pieni vivahde sinistä, ainakin kun sisältäpäin katsoo ulos?
Viimeksi muokannut epk, Su 21.09.2003 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Re: ikkunakalvoista

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

epk kirjoitti:eli pitää nyt ostaa joka sivulasiin 50€ kalvot, 3m vai sungard?
Olikos toi niiku hinta toive vai erheellisesti kirjoitettu prosenttimerkki? :wink:

Ei omakohtaisia kokemuksia, mutta lähiviikkoina Coupen takalasin kolosiin pitäisi käydä lämmittämäan (=muotoilemaan) SunGardia...Aika huippulaatuahan ne taitaa kuitenkin olla molemmat.

Kalvoasioista kannattaa myös lukea nuita tuunink-foorumeita, kun se taitaa olla vieläkin enemmän tuning-juttu kun Mersu-juttu nuo kalvot.... :D
Meinasin niinkun esim fin-tuning.net, opelclubfinland.net, dynamiitti.com foorumeita....muun merkkisiä autoilijoita väheksymättä...hih. :)
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep 50% oli tarkoitus kirjoittaa.... :lol:


no joo tänään sain sungardin 50% kalvoa, desert mallia, eli normaali tummennus ulkoapäin, mutta sisältä ulospäin näyttää sinirtävää :roll:

huomenna olis tarkoitus tällätä paikalle :wink:
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Meinasitko ottaa sivulasit irti vai koittaa taiteilla paikallaan tiivisteiden väliin? Mielestäni homma on ainakin 80-kertaa helpompi, jos jaksaa irrotella lasit, ja saa ainakin reunoihin asti. 8)
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, tuli kalvot laitettua, lasit oli kaikki irti. helppohan ne sitten oli kalvottaa :wink:
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

epk kirjoitti:jep, tuli kalvot laitettua, lasit oli kaikki irti. helppohan ne sitten oli kalvottaa :wink:
Meitäkin kiinnostaisi kalvot. Meinasin viedä liikeeseen, onko itse halvempi tehdä?
Mitä muuten maksoi kaikkineen kalvot?

Ajateltiin sellasta sinertävää, ei liian tummaa laittaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Day Downhill kirjoitti:
epk kirjoitti:jep, tuli kalvot laitettua, lasit oli kaikki irti. helppohan ne sitten oli kalvottaa :wink:
Meitäkin kiinnostaisi kalvot. Meinasin viedä liikeeseen, onko itse halvempi tehdä?
Mitä muuten maksoi kaikkineen kalvot?

Ajateltiin sellasta sinertävää, ei liian tummaa laittaa.
kalvot kaikkiin sivulaseihin maksoi ~75€ , jollain 60€ pitäis kyllä päästä myös. 3m:mää saa ainakin 15€ metri.

itse jos tekee säästää :wink: esim. noi pelkät sivut lasit liikkeessä laitettuna olis maksanut joku 160€.


linkistä näkyy mun kalvot, ne on 50%, eli 5% kaikista tummin ( et nää ulkoa sisään), sit 20% ja 35% ja haalein toi 50%, näin suurinpiirtein.

noi mun 50% näyttää tummemmilta mitä on koska takaverho on jotain 35% luokkaa, se siis "tummentaa" niitä sivulaseja enemmän
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Helsingissä polliisi on poistattanut parista autosta sinertävät kalvot, kun ne häikäsee. Miten kalvo voi häikästä? Eihän siinä edes ole valoa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

onhan niitä kalvoja kun "peilaa" valoa, esim. sellaisia kromikalvoja, kun tosiaan pelkästään peilaa sitä kromi väriä tai jotain sinnepäin :roll:
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

epk kirjoitti:onhan niitä kalvoja kun "peilaa" valoa, esim. sellaisia kromikalvoja, kun tosiaan pelkästään peilaa sitä kromi väriä tai jotain sinnepäin :roll:
Nii...tuo on laiton, mutta tankkiauton kiiltävä tankinpinta on laillinen....Suomen lait.... :lol:

Onhan ne tosiaan helpompi laittaa kun lasit on irti, takasivulasien purkamisessa on vaa aika homma. Etenkin niiten pienien kolmioiden, mutta omasta ajastahan ei laskuteta. :wink:
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Onkos ikkunantummennus-asiantuntijoilla tietoa, että löytyykö kalvovalmistajien hyllyistä ruskeaa / vihreää ikkunakalvoa? Plussaa olisi tietty se, että saisi ihan täältä kotimaasta ostettua eikä tarvis tilailla merten takaa rupisien webbikuvien perusteella...

nimim. "värimakuni on pielessä"
Avatar
kustomi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe 03.10.2003 06:57
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kustomi »

Foliatecilta löytyy kalvoja useissa väreissä, ovat yhtä laadukkaita ja hintakin lähes sama kuin SunGard:lla ja 3M:llä. Kalvoja ja muuta tuning-tavaraa löytyy osoitteesta http://foliatec.de/1_english.shtml
CLS 350d Bluetec Shooting Brake
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

ssdesign kirjoitti:Foliatecilta löytyy kalvoja useissa väreissä, ovat yhtä laadukkaita ja hintakin lähes sama kuin SunGard:lla ja 3M:llä. Kalvoja ja muuta tuning-tavaraa löytyy osoitteesta http://foliatec.de/1_english.shtml
Näytti hyvältä. Euroracing lienee lähin paikka Helsinkiä, jossa Folia-Teciä myydään?
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 10:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

KentZu kirjoitti:
puikkis kirjoitti:Helsingissä polliisi on poistattanut parista autosta sinertävät kalvot, kun ne häikäsee. Miten kalvo voi häikästä? Eihän siinä edes ole valoa.
Poliisit ei katsos tykkää jos joku on laittanut jotain sinistä tai punaista tuning-hörpäkettä. Ne luulee että ne kaksi väriä kuuluu vain heidän käyttöönsä.
:twisted: :twisted:
Ja sitten ne keksivät kaikenlaisia verukkeita että niitä ei saisi olla.
Paitsi punaista perävaloissa.
Hmm seuraavaksi kielletään sitten turhat kiilotukset.. ettei häikäise takanatulijaa.. ;)

Itse olen tuon häikäisyn jo poistanutkin.. ajamalla kurakelillä :twisted: :twisted:
Avatar
MiQu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 18.11.2003 15:43
Paikkakunta: Tampere / Valtimo

Viesti Kirjoittaja MiQu »

KentZu kirjoitti:
puikkis kirjoitti:Helsingissä polliisi on poistattanut parista autosta sinertävät kalvot, kun ne häikäsee. Miten kalvo voi häikästä? Eihän siinä edes ole valoa.
Poliisit ei katsos tykkää jos joku on laittanut jotain sinistä tai punaista tuning-hörpäkettä. Ne luulee että ne kaksi väriä kuuluu vain heidän käyttöönsä.
:twisted: :twisted:
Ja sitten ne keksivät kaikenlaisia verukkeita että niitä ei saisi olla.
Paitsi punaista perävaloissa.
Niinpä se taitaa olla.
Kaverin tänään poliisit pysäyttivät, kun taisi huomiota herättää keulan punainen valo. Noh poliisithan repivät valon omatoimisesti pois, vaikkei valtuuksia oikeasti siihen taida ollakaan, rajoittunee kai kilpien poistoon. Poliisit olivat sitten sanoneet, että vain tuollaiset valot saa olla, kuin meillä on. Kaveri oli siihen sitten sanonut, että saankos minä laittaa samanlaisen ja oli poliisit menneet hiljaisiksi. :)
Olivat myös sanoneet ottavansa käsittelyyn yhden Golfin, jossa on sininen alustavalosarja, eli kuten KentZu sanoi : "Ne luulee että ne kaksi väriä kuuluu vain heidän käyttöönsä." Tuosta Golfissa onkin kyllä aihetta poistattaa, kun ajelee alustavalot päällä. :lol:

Vähemmän off-topicina:
Kaverin autossa oli myös etusivuikkunoissa vaaleinta kalvoa ja käsky tuli huomiseen mennessä poistaa ne. Sisältäpäin kalvojen olemassaoloa ei oikeastaan edes huomaa. Ulkopäin auto onkin valoja ja vanteita lukuunottamatta musta.
Puhallin on yleisnimi laitteelle, jolla lähtö- ja tulopaineen suhde on pienempi kuin 2
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Sivu lasien kalvotus kannattaa tosiaankin tehdä itse (helppo homma), mutta jos ei enempää kokemusta hommista löydy kannattaa takalasin tummennus jättää ammattilaiselle jos lasi sattuu olemaan kupera!

Lueskelin tuossa uusinta gti magazinea ja hieman alkoi mietityttämään tuo lunttilan supran lasien "tummennus"!!!!

Mitäköhän poliisi sedät meinaavat kun kaikki lasit näyttivät olevan punaiset!?
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Petehri kirjoitti:Lueskelin tuossa uusinta gti magazinea ja hieman alkoi mietityttämään tuo lunttilan supran lasien "tummennus"!!!!

Mitäköhän poliisi sedät meinaavat kun kaikki lasit näyttivät olevan punaiset!?
Onhan Lunttilalla ollut jo keväällä nuo punaiset kalvot, en tiedä onko autolla sitten ajettu miten paljoa kesän aikana, vai onko se vain näyttelykappale. Kilvissä kyllä on....
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

JS kirjoitti:[Hmm seuraavaksi kielletään sitten turhat kiilotukset.. ettei häikäise takanatulijaa.. ;)
Niin..ja SLR:ää ja SL:ää ei saa enää kilpiin Suomessa koska ne keräävät liikaa kateellisten kanssa-autoilijoiden katseita= liikenneturvallisuus vaarantuu.. :? :twisted:

Ja sitten vähän lasintummennusasiaa..

Sehän on kaikkien tiedossa että etusivuikkunoita ei saa tummentaa jne jne..mutta joskus on tehny mieli hiukan testata virkavallan huumorintajua tummentamalla SLK:n sivulasit..ja sitten vaan kirkkain silmin väittää että "kun en oikein tienny onko nää etu- vai takasivulasit..ja koska keula on niin pitkä ja ohjaamo aika takana mä ajattelin että varmaan nää sitten takalasit täytyy olla.." :lol: :lol: :lol:

No..onhan siinä ne pienenpienet "takasivulasitkin" jotka painuu alas kun kattokin on alhaalla..mutta kuitenkin.. :?
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

jva kirjoitti:...etusivuikkunoita ei saa tummentaa..
Nyt pitää meikäläisen ottaa farmarista etulasien tummennukset pois, että saan sen suomalaiseen rekisteriin. Näin sanoo katsastusmies Tampereella. On se mielenkiintoista, miten autosta voi tulla "vaarallinen" sillä hetkellä kun omistaja muuttaa suomeen ja yrittää saada autonsa amerikkalaisista rekisterikilvistä suomalaisiin.

Vaarallisen etusivulasien tummennuksen aste on nähtävissä esim tässä kuvassa.

Mitenköhän on mahdollista, että auto voi vuosien ajan liikkua huomattavasti pirkanmaalaista pöljemmässä liikenteessä ilman (tummennuksista johtuvia) vaaratilanteita. Mutta nyt täysin asialliset (eli ei mikään "limo-tint") jälkiasennustummennukset ovat katsastuksessa hylkäämisen arvoinen asia, joka pitää riisua pois.

Lisäksi ei mahdu päähäni, miksi auton varustelistalta rastitetut ekstratummat sivulasit voivat olla lailliset, mutta hyvin tehty aftermarket-tummennus laiton. Tämän myös opin tuolla katsastastuskäynnilläni, että jos tummennus olisi tehty Mersun tehtaalla asentamalla mustat lasit, leima olisi tullut. Mutta jos tummennus on tehty amerikkalaisen Mersu-diilerin toimesta, leimaa ei tule.

Hieno maa.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Siis sulla on kalvolla tehty tuo tummennus, vai onko jälkeenpäin asennetut alkuperäiset erikoistummat?
Jos tossa sun kuvassa ei ole jälkiasenteiset alkuperäiset niin osaatkos sanoa miten tummat ne erikoistummat on?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
juku_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Pe 30.09.2005 17:45
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja juku_h »

Oisi mielenkiintoinen tietää millälailla nuo tummennukset on toteutettu Arton CLK:ssa, aika siistit näin minun silmään nuo lasit, kun ylhäällä on sitten tuo vaaleempi osa. Livenä paljon paremmin huomaa tuon sävytyksen.
http://www.bb-tuning.net/galleria/displ ... 2&pos=-205
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
pinion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 30.07.2005 13:49

Viesti Kirjoittaja pinion »

Se on sellaista kalvoa missä on sävytetty se yläosa. värivaihtoehtoja löytyy useita. Uusimmassa gti:ssä oli jossain riisikupissa punaiset yläosat, istui ihan nätisti punaiseen autoon.
MB 190E 2.3 -92
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

vaihda Eerola konttoria :wink:
Avatar
juku_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Pe 30.09.2005 17:45
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja juku_h »

pinion kirjoitti:Se on sellaista kalvoa missä on sävytetty se yläosa. värivaihtoehtoja löytyy useita. Uusimmassa gti:ssä oli jossain riisikupissa punaiset yläosat, istui ihan nätisti punaiseen autoon.
Minkähän hintasta liene?? vissiin aika arvokasta.. :shock:
Ajattelin jos ois omasta tummentanu kyseisellä kalvolla, ja vaalealla yläosalla.. voisi passata valkeaan autoon ihan hyvin..
Leimasta ei varmaan kannata haaveilla jos etusivulasit tuolla tummentaa. :o
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

tummennuksen yhteydessä kalvon ja lasin väliin voi asennuttaa myös kuvioita kuten tribaaleita tms. väkkäröitä. On ihan siistin näköisiä kun valitsee sävyt ja kuviot huolella..!

Kuva

edit: tuo skodan takaluukun sininen on muuten teippiä 8)
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Itsekkin laitatin viimekeväänä silloiseen focukseen sungardin kalvot. Etusivuihin 50% ja siitä taaksepäin 35%. Eikä häirinnyt vaan päin vastoin paransi näkyvyyttäkin sivulasit eivät enää heijastaneet. Sisälämpötilakin laski huomattavasti.
http://koti.mbnet.fi/koslat/focusom/punakm.jpg

Ainoastaan pimeillä ja sateisilla syys ilmoilla ne häiritsevät näkyväisyyttä, mutta silloin nyt muutenkaan mitään näe. :lol:

Eihän musta mersukaan ole mitään ilman lieviä kalvoja. :wink:
C250TD 97

[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Jani Anttila kirjoitti:Siis sulla on kalvolla tehty tuo tummennus, vai onko jälkeenpäin asennetut alkuperäiset erikoistummat...
Kalvot on.
Jani Anttila kirjoitti:...Jos tossa sun kuvassa ei ole jälkiasenteiset alkuperäiset niin osaatkos sanoa miten tummat ne erikoistummat on?
Osapuilleen samaa sävyä.
epk kirjoitti:vaihda Eerola konttoria
Katsastus pitää kuulemma saattaa päätökseen samalla konttorilla, jolla on sen alkanutkin. Siksitoisekseen tällä konttorilla löytyy hyllystä vielä lyhyitä ei-EU-kilpiä.

Mutta ensi kerralla ei ole pienintäkään epäselvyyttä, menenkö tälle asemalle vai en. Virkailija marisi myös autoni mataluudesta, väljästä takapyörän laakerista ja löysästä iskarista. Autoni mataluus on tavallinen H&R Sport Springs-mataluus - eli ei mitään ihmeellistä. Takapyörän laakeri oli ihan terve eikä mitään välyksiä, kun autoa tutkittiin huollossa. Ja iskareissakaan ei tuntuisi olevan mitään ihmeellistä. Vaikka itse toki jäykemmät haluan muutenkin.

No, näitä muita kitinää aiheuttaneita juttuja ei sentään tarvitse käydä konttorilla näyttämässä, koska virkailija ilmeisesti tiesi itsekin että niissä ei ole mitään vikaa.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

Niin se vaan on että laki sanoo ettei etu sivulaseja/tuulilasia saa tummentaa kalvolla :shock: Samoin tuulilasin yläreunassa ei saa olla teipattuja tarroja vaikka siellä samalla alueella saisi olla lasin yläreunan tummennus.Nämä sanat siis ARKn edustajan suusta koulutus tilaisuudessa.
Onhan näitä epäilemättä leimattu tässä maassa paljonkin mutta laki sanoo että näitten em lasien min valonläpäisy on oltava muistaakseni 75% ja sen verran on normaalissa värilasissa.Ei kai näitten kanssa normaaliajossa ongelmia tule,mut muistan tapauksen jo aikojen takaa eräs nuoriherra hommas darttiinsa helkkarin mustat lasit ja ajoi sitten hämärissä mummon yli (henki pois) no tutkimuksissa nämä lasit tietenkin tuli ilmi ja kaveri sai sitten "kovimman mukaan"tuomion

Eli ei ne siellä konttorilla ihan vaan vittuillakseen näistä narise :?
mielestäni asian pitäisi olla melko yksinkertainen tuuli/etusivulasien kohdalta kaikille jos kysyy konttorilta ennenkuin kelmuttaa,Eipä silti hyvältähän nuo tummat etulasit näyttää ainakin näyttelypelissä :D


Yleensä ainakin suomessa myytävissä autoissa nuo erikoistummat lasit tarkoittaa nimen omaan etuovesta taaksepäin olevia laseja?Noissa uudemmissa jenkeissä on ollut kyllä muuten suuria ongelmia lasien suhteen
kun laseista puuttuu joku leima (muistaakseni E1) ei autoa saa suomen kilpiin ellei vaihda etusivu ja tuulilasia muuttoautoille kuuluu jossainvaiheessa saaneen saaneen anomalla luvat?? ja monesti näihin jenkkeihin ei sitten jälkimarkkinoita löydy muita laseja kuin jenkeistä tuotuja oliskohan ollu jollain Dot leimalla varustettuja laseja :?:

Korjatkaa jos olen väärässä :roll:
W124 300D aut -89
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

yttewi kirjoitti:...Ei kai näitten kanssa normaaliajossa ongelmia tule,mut muistan tapauksen jo aikojen takaa eräs nuoriherra hommas darttiinsa helkkarin mustat lasit ja ajoi sitten hämärissä mummon yli...
Sehän tässä niin sapettaakin, että ohjeistot tehdään tyhmimmän mahdollisen nimittäjän mukaan ja niin ettei niissä ole varaa terveen maalaisjärjen käytölle. Olen ihan samaa mieltä että autosta pitää nähdä ulos. Mutta se, jos viranomaisen pitää alkaa ottaa lasia alas ja raaputella sen reunoja ennenkuin tummennus paljastuu aftermarket-tuotteeksi tarkoittaa mielestäni sitä, että tummennus on järkevä.
yttewi kirjoitti:...kun laseista puuttuu joku leima (muistaakseni E1) ei autoa saa suomen kilpiin ellei vaihda etusivu ja tuulilasia muuttoautoille kuuluu jossainvaiheessa saaneen saaneen anomalla luvat...
Tapauksessani oli kyseessä muuttoauto. Ja silloinhan nyrkkisääntö on, että jos se on ollut lähtökohtamaan tieliikenteeseen ok, on se myös Suomen tieliikenteeseen ok.

Mikä näistä lasien tummennusjutuista tekee vielä omituisemman on, että EU:n myötähän alueen lainsäädäntöjen pitäisi harmonisoitua. Monessa EU-maassa etusivulasien aftermarket-tummentamisesta ei tule mitään sanomista, mutta Suomessa todistettavasti jopa hälytetään poliisin partio pysäyttämään hiukan tummennetuilla etusivulaseilla liikkuva auto.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Vastaa Viestiin