2.3-8V vm. 89 2.3-16V:ksi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Temson
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 01.10.2003 10:43
Paikkakunta: Rovaniemi

2.3-8V vm. 89 2.3-16V:ksi

Viesti Kirjoittaja Temson »

Moro,

Elikkäs, onko kellään tietoa siitä, ovatko 2.3 litrasen 8-venttiiliset(.985) ja 16-venttiiliset(.983) kannet mitenkään vaihtokelpoiset?

Ja onkohan kuinka iso muutoshomma vaihtaa 8-venttiilinen kansi 16-venttiiliseen? Jos on mahdollista vaihtaa ja joku on sen tehnyt, niin täytyykö huomioida mitä eritystä: ketju/pyörät(2-riv. -> 1-riv.?), imusarjat/ruiskut ja sytkät? :? Demecillä ei ollu tähän tarkkaa tietoa.

Vaihtoehtoisesti, oisko kellään yhteystietoja hemmoon, joka ois pelaillu Mersun koneiden kanssa?

Jos tuo onnistuu jollakin tapaa kohtuuttomalla vaivalla, vois harkita tehojen nostamiseksi. :wink:
"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta"
Avatar
hape
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 04.04.2003 10:22
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja hape »

Kyllä ne periaatteessa ovat vaihtokelpoiset, edellyttäen että
iso joukko muita osia vaihdetaan samalla.

Sylinterilohko on molemmissa moottoreissa sama.

Jos muutoksessa pyritään samaan tehoon ja toiminnallisuuteen
on huomioitava vielä eräitä seikkoja:

Kampiakselin kaulat on 16v moottorissa erikoiskäsitellyt
ja kiertokanget vahvistetut.
Öljynkierto järjestelmä on erilainen sis. mm. öljynlauhduttimen
ja erikoisrakenteisen öljypohjan, öljypumpun ja öljyruiskutuksen mäntien
alapinnoille.
Männät ovat myös erilaiset 16v. moottorissa.
Jakopään kaikki komponentit on vaihdettava jotta ko. kansi saataisiin
asennettua. Myös vesipumppu on erilainen.

sylinterinkannen lisäksi jokseenkin kaikki polttoaineen syöttöjärjestelmän
komponentit on vaihdettava (Ruiskusuuttimet käyvät .985:stä.)

Pakopuolelta pitäisi vaihtaa pakosarja ja putki sekä näiden kiinnikkeet.

Sähköpuolella joutuu muuttamaan jonkinverran johdotuksia komponenttien
sijoittelun mukaisiksi. Lisäksi ruiskutuksen ohjaus ECU yksikkö ja
sytytyksen ohjausyksikkö pitäisi vaihtaa.

Kaikenkaikkiaan itse en lähtisi tuohon muutostyöhön.
Helpommin ja halvemmalla tehonlisää on saatavissa lisäämällä
turboahdin tuohon nykyiseen kanteen.
Temson
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 01.10.2003 10:43
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Temson »

Taitaapi tulla turhan tyyriiksi lähteä tekemään vaadittuja muutoksia. Turbottamaankaan en haluaisi alkaa.

Helpoin tapa tehonlisäykseen olisi kai vaihtaa koko moottori erilaiseen. Mutta meneekö kyseisen 2.3 koneen tilalle esim. 2.5-16:sen kone ja vaatiiko mitä muutoksia rakenteessa katsastusta varten?
Avatar
hape
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 04.04.2003 10:22
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja hape »

Kyllä 2.5-16 koneen pitäisi käydä. Moottorikiinnikkeistä
toinen pitänee vaihtaa. 16v. malleissa molemmat moottorinkiinnike
kumityynyt ovat samanlaisia hydraulisia.
Ilmeisesti leveämmän kannen ja imusarjan takia moottorin kallistuskulma
on hieman vakiomallista poikkeava ?

Siitä, mitä muutoksia katsastusviranomaiset ko. tapauksessa
vaatisivat ei minulla ole tietoa.
Kernis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 14.08.2006 22:55
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja Kernis »

hape kirjoitti:Kyllä 2.5-16 koneen pitäisi käydä. Moottorikiinnikkeistä
toinen pitänee vaihtaa. 16v. malleissa molemmat moottorinkiinnike
kumityynyt ovat samanlaisia hydraulisia.
Ilmeisesti leveämmän kannen ja imusarjan takia moottorin kallistuskulma
on hieman vakiomallista poikkeava ?

Siitä, mitä muutoksia katsastusviranomaiset ko. tapauksessa
vaatisivat ei minulla ole tietoa.
Oisko mitään käryä mistä kannattaisi ruveta kyselemään noit Cossu Mese koneita? Ja että onkos näitä yksityisiä Mersun värkkääjiä jotka osais homman hoitaa? Mites muuten eroaa Cossu mesen alusta normaalista entäpä jarrut?
Sitten vielä tämmönen , että jos auto ei ole vähäpäästöinen niin mainitaanko siitä rekisteriotteessa? missähä hinnois noi motit liikkuis? varmaan vaihteistokin menis vaihtoon? -90 w201 190E 2.3 8v
MB 190E 2.3 8v -90
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

No muistaakseni myyntipalstalla oli Jormalla myynnis kaksikin 2.3 16-tappista konetta. Jos ei ole jo menny :?:
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Vastaa Viestiin