Vaihteiston säätö W124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Juke.P
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 24.08.2005 22:44
Paikkakunta: Oulu

Vaihteiston säätö W124

Viesti Kirjoittaja Juke.P »

Löytyiskö ohjeita 1987 300TE 5-vaihteiston laakerivälysten säätöön?

Meni pari laakeria vaihtoon vaihteiston vinkumisen vuoksi. En tiedä mistä seuraava vaurio oli alunperin aiheutunut, mutta kuitenkin kytkinakselin ja pääakselin välisen neulalaakerin muoviristikko oli sulanut mikä sitten aiheuttanut neulojen karkaamisen ja välyksen ko. laakeriin. Olisiko siten edellinen aiheuttanut virheellisten hammaskulmien johdosta jotain värinöitä, koska kytkinakselin etummaisen kartiolaakerin metallinen hauliristikko oli halki, onneksi kuitenkin siten ettei rullia ollut karannut.
Vahteisto vinkui samalla tavalla ostohetkestä lähtien noin vuoden (15tkm) kunnes tuli avattu. Öljyt kunnossa. Olisko sitte edellisellä omistajalla käyny kuivana...
1987 300TE...
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Vaihteiston säätö W124

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Juke.P kirjoitti:Löytyiskö ohjeita 1987 300TE 5-vaihteiston laakerivälysten säätöön?

Meni pari laakeria vaihtoon vaihteiston vinkumisen vuoksi. En tiedä mistä seuraava vaurio oli alunperin aiheutunut, mutta kuitenkin kytkinakselin ja pääakselin välisen neulalaakerin muoviristikko oli sulanut mikä sitten aiheuttanut neulojen karkaamisen ja välyksen ko. laakeriin. Olisiko siten edellinen aiheuttanut virheellisten hammaskulmien johdosta jotain värinöitä, koska kytkinakselin etummaisen kartiolaakerin metallinen hauliristikko oli halki, onneksi kuitenkin siten ettei rullia ollut karannut.
Vahteisto vinkui samalla tavalla ostohetkestä lähtien noin vuoden (15tkm) kunnes tuli avattu. Öljyt kunnossa. Olisko sitte edellisellä omistajalla käyny kuivana...
Voisi johtua vaihteensiirtäjien virheellisestä säädöstä vaihdekepin alla, tai sitten pelkkää kulumista.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Omassa autossani kolmonen rasahtaa joka kerta kun vaihtaa, eikä se pysy päällä kun veto loppuu.
Voisiko tuokin johtua säädöistä? vai meneekä laatikko uusiksi?
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

jartuo kirjoitti:Omassa autossani kolmonen rasahtaa joka kerta kun vaihtaa, eikä se pysy päällä kun veto loppuu.
Voisiko tuokin johtua säädöistä? vai meneekä laatikko uusiksi?
Osakseen kyllä. Ääni kylläkin tulee vaihteiston synkronirenkaista. Kuulostaisi senverta paljon ajetulta että voi aukaisuttraa laatikon ennen kuin rasahdus häviää. Vaihdevivuston säätö voisi auttaa vaihteen päälläpysymiseen. Miksikä ei myös rasahdukseen jos siirtäjä olisi niin tarkoilla. Kannattaa ainakin kokeilla
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

jartuo kirjoitti:Omassa autossani kolmonen rasahtaa joka kerta kun vaihtaa, eikä se pysy päällä kun veto loppuu.
Voisiko tuokin johtua säädöistä? vai meneekä laatikko uusiksi?
Tuo rasahtaminen johtuu (aina) kuluneesta synkronointirenkaasta. Vaihda hitaammin, älä kierroksilla ainakaan alaspäin, käytä tuplaa ...
Tai vihda synkronit.

Hampaitten vinous on aina niin päin, että kuomitettuna "vetää" vaihteen tiukemmin päälle. Potkii vaihteen päältä nimenomaan silloin, kun kuorma äkisti löysätään.
Vivuston säädöstä ei juurikaan ole apua, ellei niin pahasti pielessä, että vaihde ei mene "loveen" saakka. Siirtohaarukassa on koloon menevä jousi-kuula-lukko, jonka tuntee selvästi vaihdettaessa "kynnyksenä".
Jousi saattaa kuoleentua tai katketa, jolloin keppi tuntuu hervottomalta.

Yleisimmät syyt on, että hampaat on kuluneet ja siksi aksiaalivoima on tavallista suurempi, tai sivuakselissa päittäisvälystä, joka potkaisee vaihteen pois päältä.
Tuo kuluneisuus yleensä kertoo, että laatikkoa on kiusattu enemmän kuin lääkäri määrää.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Itselläkin menee laatikko remppaan tässä lähiaikoina vihellyksen ja krahinan takia, joku laakeri(t) varmaan otti siipeensä kun lodju pyöri jokseenkin kuivana jonkun aikaa. :roll:

Paljon tuollainen laatikkoremppa suurin piirtein yleensä kustantaa jos siitä selviää muutaman laakerin vaihdolla, tietenkin uusi kytkin ja tarvittaessa synkronirenkaita samaan syssyyn? Riittääköhän 1000€? :roll:

Mitä eroa noissa laatikoissa muuten on, sopiiko esim. 124/201:sen 5-vaihteinen 126:seen, vivustot sun muut on ainakin varmaan eri lailla? Vaan onko sisuskalut kuitenkin samaa kamaa? Tossahan on 717.431 GL 76/27 B-5 jota on käytetty 260SE/300SE/SEL ja R107 300SL-malleissa, tuon lisäksi noita 76/27:ja on meinaan ainakin 15 eri variaatiota.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Juke.P
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 24.08.2005 22:44
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juke.P »

Ainakin tohon w124:sen lootaan pari laakeria mitä hommasin, toinen neula- ja toinen kartiolaakeri yht. 45€ ja tiivistesarja 75€.
1987 300TE...
Vastaa Viestiin