Mukavia Käyttöautoja ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
MickeyFIN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 23.09.2005 16:35

Mukavia Käyttöautoja ?

Viesti Kirjoittaja MickeyFIN »

Nyt on elämänvaiheet muuttunet sen verran että alle on saatava moottoritienopeuksilla mukava ja taloudellinen juhta (tai ainakin noin 120 nopeuksissa vähän kiertävä auto) kun itsellä kilometrejä tulee noin 120 minimissään päivässä.

Mieluiten katselen jotain "haalaria" eli noin 15v vanhaa W201 2.5 DT tai W124 TD(sedan) härpätintä....elikkäs mitäs tuollaiset kiertää noissa 100-120 nopeuksissa kiisselinä ?
Kokemusta tosin Mersuista on jo ennestään C180 farkusta (liisari), W124 230CE -90 (uusi) ja 300E -92 joista tämä 300 oli kyllä mukava ja sokerina pohjalla aikanaan W126 560SEC mutta se ei ainakaan ole taloudellinen vaihtoehto vaikka sellaista katselenkin lähinnä leluksi ajoittain (kokonaan mustana mieluiten).

Myös mammalle jotain millä vetää parin hevosen traileria (2000kg) ehdotuksia?
Audi A6 2.5 TDiQ jää ikävästi vetokyvyllään 100kg vajaaksi...ja neliveto olisi suotava.

Kiitos jo etukäteen aavikkovälitteisistä :wink:
Mickey with an inverted K
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: Mukavia Käyttöautoja ?

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Meinaatko siis kahden eri auton ostamista?

Jos nuo ominaisuudet mukaanlukien n. 15 vuoden ikä olisi samassa autossa, niin toiveet aika ristiriitaisia.

Kyllähän Mersun saa kiertämään vähän 120:nen nopeudessa kun laittaa siihen tarpeeksi pitkät välitykset. Oman autoni välityksiä olenkin pidentänyt. Eri juttu sitten on, että miten löytyy niin vääntävä kone, jossa aavikkovälitykset toimii hyvin.

Kun kirjoitit tuossa Audi A6 2.5 TDiQ:sta, niin ei oikein hahmotu miksi kuitenkin tavoittelet 15 vuoden ikäistä peliä jos on noin uuteen varaa?

Epäilen, että näinkö kovin uusissa autoissa on välityksen pidentämisestä hyötyäkään kun ne on jo valmiiksi aika pitkät ja koneen äänet on eristetty ohjaamoon hyvin?
MickeyFIN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 23.09.2005 16:35

Viesti Kirjoittaja MickeyFIN »

Niin kahta eri autoahan tässä etsimässä eli mammalle ja lapsille se uudempi ja parempi (ja farkkuna) ja itselle se vanhempi. Eikä toisinpäin kuten yleensä on tapana...eli mammalle fiesta vaikka ajaisi enemmän kun herra ajaa sillä ykkösellä yksin.
Noh joillakin on pieni tai jotain...

Eli kahta käyttöautoa etsimässä koska en nyt kuitenkaan talvella tohtisi millään SECillä ajella suolassa.
Vaikka tässä näköjään kahdella naapurilla moiset onkin...toisessa on jo valmiiksi ruostepaikkoja parissa paikassa ja auto lienee myynnissä ja tietenkin 500 jossa 560 lätkä.

Tiedän toki että perämurikan vaihdoilla auton saa kiertämään kuinka ales tahansa ja osaan moiset laskeakkin W126/124/201 löytyy noita 2.47-2.82 väliltä löytyviä mutta se yksin ei autosta hiljaista tee.
Mielessä on TD ja pitkät välitykset jo vakiona molemmissa vaihtoehdoissa eli mitä löytyy.
Pikainen otanta olisi siis itselle
W201, 2.5TD manuaalilla ja automaatin 2.65 perällä olisi mieleen.
W124/W126 2.47 V8automaatti mallien takaa
W126 pre facelift 2.24 (US malli?) 380SE/C 2.24 joka sopisi siis välitykseltään johonkin tai sitten ei.
Konehuoneesta sitä vääntöä lisää loihditaan se ei ole ongelma kunhan omaan tehopenkkiin senkin sidon ja testailen. Ja mynämäkeen on lyhyt matka...
Toisaalta 560nen omaa jo riittävän ja jos ei riitä niin kompressori perään lisäksi.

Mammalle taasen joku peli jolla vetokyky olisi 2000+kg koska aina ei viitsi hyötyajoneuvolla karva-ooppeleita vedellä (korvatulpat lisävaruste kiinalaisissa omasta kokemuksesta )

Ja nyt emäntä totesi että mennään kattelemaan uusia Jaggeja ja Rangeja....
Auttakee nyt hyvä sylvi...hänen kotiperheessä kun noita XJ-(S) Jaggeja vikoineen on ollut ihan liikaa mutta silti hän pitää niistä mersun sijaan....
Ei perkele saaressa tehtyä autoa ei....vaikka mukavia ovatkin.
Mickey with an inverted K
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Eli suomennos mammalla on rahaa, isännällä ei. :lol:

Luulisin että mikä tahansa isokoneinen mese kulkee hiljaa maantiellä. Esimerkiksi tässä väyrysessäni rengasmelu on kovempi kuin moottorin ääni 120 vauhdissa.
MickeyFIN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 23.09.2005 16:35

Viesti Kirjoittaja MickeyFIN »

Erittäin hyvin suomennettu!
Mamma ei myöskään halua että olen tonkimassa kaikenlaista solmua pakoputkesta irti joka toinen viikko todeten "tää on liian pieni...vaihtoon" ja muuta eli perheessä tarvitaan parempaa ja turvallisempaa autoa lapsienkin takia ja kun oman puran atomeiksi niin edes yksi perheessä toimii.
Mamman sisko ajaa muuten fiestalla.....aika tiputus uudesta XJ-Sstä...
Se siitä tasa-arvosta :lol:

No joo E320 ihan jees..entäs tuollaisen vetokyky?

Tähän asti ainut "järkevä" vastaan tullut jolla vetokyky olikin BMW 530d suurin sallittu peräjarrupaino oli tasan 2000kg kuten 2hv hevostrailerit on.
(tai autonkuljetus...)

Täytyy sanoa että uusi 4.2 Supercharged Range Rover jota koeajettiin tänään omasi mielestäni hintaan nähden "järjettömän" rengasmelun kun istuin tovin takapenkillä koemielessä.
Ekaa kertaa moisessa takapenkillä muuten.
Kait sitten olen pilattu XJ Jaggen äänieristyksillä mutta on se kumma jos esim. MB ja Jagget tosiaan jo +20v sitten omasi tehdä hiljaisemman auton kuin Rover ja BMW yhdessä...
Toisaalta onhan tuo E34 BMWkin jo aika hiljainen kuten myös W124.
Mutta määrittele isokoneinen?
Mickey with an inverted K
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Käytiin tuossa pari päivää sitten syömässä tuollaisella 530d:llä. En kysynyt vuosimallia. Auto tuntui kuitenkin hyvin asialliselta, esimerkiksi ovi oli kertaluokkaa järeämpää tekoa kuin väyrysessä. Dieseliksi auto oli hyvin hiljainen eikä moottorin ääntä paljoa erottanut muuten kuin kiihdytyksessä.

Autosta puuttui 'se jokin' mikä mersussa on.



Tai sitten 'se ei ollut vain oma' :lol:
MickeyFIN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 23.09.2005 16:35

Viesti Kirjoittaja MickeyFIN »

e320 kirjoitti:Käytiin tuossa pari päivää sitten syömässä tuollaisella 530d:llä. En kysynyt vuosimallia. Auto tuntui kuitenkin hyvin asialliselta, esimerkiksi ovi oli kertaluokkaa järeämpää tekoa kuin väyrysessä. Dieseliksi auto oli hyvin hiljainen eikä moottorin ääntä paljoa erottanut muuten kuin kiihdytyksessä.

Autosta puuttui 'se jokin' mikä mersussa on.



Tai sitten 'se ei ollut vain oma' :lol:
Kyllä täytyy sanoa että on se 530Dkin ihan ajonautinto...varsinkin kun aletaan lykkimään reippaammin, mutta ropausystävällinen (seikka joka itselle tärkeä autoissa) on ?.
Tuossa naapuriukolla oli ensin 01 530d sitten välissä C Farkku AMG-32 ja nyt taas alla 530d...toisaalta hänhän ajoi kilpaakin bemareilla joten kait se jokin merkkiuskollisuus on kyseessä kun tuntuu ajoittain palaavan takaisin noihin.
Tai sitten AMG meni vaihtoon kun kerran Hämeenlinnan suunnalla ei ehtinyt näkemääänkään kun joku "kiinalainen taivaanlinja" katosi horisonttiin...
Mickey with an inverted K
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Mukavia Käyttöautoja ?

Viesti Kirjoittaja eerola »

MickeyFIN kirjoitti:...W201 2.5 DT tai W124 TD(sedan) härpätintä...
201 2.5 Turbodieselinä on varmasti kivan pirteä liikkumaan. Kuitenkin, kun pikku-Mersusta aikanaan kakkosneloseen 300 Turbodieseliin siirryin, en hetkeäkään takaisin haikaillut. 124 on tehty kuitenkin pykälän verran hienostuneemmin. Muistaakseni 300 TD:ni kiersi n. 2300 rpm kun mittarissa oli 120 km/h. Se oli erinomainen työmatkakulkine se, kun tuli sahatuksi 3 kertaa viikossa Tampere-Helsinkiä. Suosittelen ehdottomasti näistä kahdesta kakkosnelosta ja pientä visiittiä pumppulaittamon kautta.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Allekirjoituksen W124:ssä 130 vauhtia ja 3000r/min, loota 5v. manu. Hiljainen on, rengasäänet kuuluu (Pirelli P6000) ei paljon muuta.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
MickeyFIN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 23.09.2005 16:35

Viesti Kirjoittaja MickeyFIN »

Ahti kirjoitti:Allekirjoituksen W124:ssä 130 vauhtia ja 3000r/min, loota 5v. manu. Hiljainen on, rengasäänet kuuluu (Pirelli P6000) ei paljon muuta.
Omakohtainen kokemus on että 200-220+ olisi ollut 5000-5500+ taulussa 300Ellä...

Eihän siinä paljon seurattu mittareita kun Hki-Turku väli huitaistiin "huomaamatta" heinäkuisena aamuyönä 53min Tarvontie risteys (HKi) Kurjenmäen (TKU) risteys....
Silloin huomasin kyllä viimein että Mersulla ja nimenomaan 124lla ajaa 200 lasissa kun noilla japanilaisilla ajaa 100 melun ollessa sama...
Kaverilla oli aikanaan 89 Corvette ja hänellä oli suht reipas työ pysyä Alastarolta tultaessa vauhdissani...18min Turkuun.
Ja kulutuskin pysyi noilla reissuilla aisoissa eli alle 13l/100km per tankillinen sekalaista reipasta kesäajoa.

Tänä kesänä näin tuon ´92 300En Raumalla kun kaverin kanssa todettiin ykskantaan että onpas nätti W124 kunnes näin tutun rekkarin..
Viimeksi muokannut MickeyFIN, Ke 28.09.2005 22:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mickey with an inverted K
MickeyFIN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 23.09.2005 16:35

Re: Mukavia Käyttöautoja ?

Viesti Kirjoittaja MickeyFIN »

eerola kirjoitti:
MickeyFIN kirjoitti:...W201 2.5 DT tai W124 TD(sedan) härpätintä...
201 2.5 Turbodieselinä on varmasti kivan pirteä liikkumaan. Kuitenkin, kun pikku-Mersusta aikanaan kakkosneloseen 300 Turbodieseliin siirryin, en hetkeäkään takaisin haikaillut. 124 on tehty kuitenkin pykälän verran hienostuneemmin. Muistaakseni 300 TD:ni kiersi n. 2300 rpm kun mittarissa oli 120 km/h. Se oli erinomainen työmatkakulkine se, kun tuli sahatuksi 3 kertaa viikossa Tampere-Helsinkiä. Suosittelen ehdottomasti näistä kahdesta kakkosnelosta ja pientä visiittiä pumppulaittamon kautta.
pidetään mielessä ja tosiaan eihän tässä mielessä olekkaan kuin ropattava halpis...voipi olla että kansivikainen W201 2.5DT tulee eteen joten eikös siihen voisikin tunkea sitten 3.0DTn?
Sais meinaan pelin varmaan tonnilla....
Mickey with an inverted K
Vastaa Viestiin