jarrut! help!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

jarrut! help!

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eli kyseessä jälleen w201 D. ajattelin tossa vaihtaa jarrumehut, ku näytti niin tummilta ja ei ollu mitään tiatoo, koska ne oli viimeks vaihdettu. no otettiin kaikista jarruista ilmaus roput auki ja alettiin pumppaan. jarruneste säiliö tuli melkein tyhjäks eikä ropuistakaan tullu enää mitään. eli jarrupiiri tuli kokonaan tyhjäks. no kysymys kuuluu: kuinka täyttää jarrupiiri, mikä sisältää ABS systeemin? vaikka säiliön laittaa ihan piripintaan se ei ala vetään neesua eteenpäin. kaikkia roppuja availtu ja ilmailtu vuaronperään ja yhtäaikaa ja vaikka mitä. siis mikä neuvoksi? kokeiltiin vähän härnätä absejakin, mut aika vaikeeta, ku ei jarruta niinku yhtään. :oops:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Nuo nesteet pitäisi kai vaihtaa niin, ettei järjestelmä pääse tyhjäksi, itse vaidoin omasta pyörä kerrallaan, puhdas kun ei sekoitu juurikaan vanhaan nesteeseen.
Nyt kaikki proput kiinni ja paineita keräämään pumppaamalla, välillä ilmaten ja lisäten jarrunestettä säiliöön. Nyt järjestelmässä on ilmaa ja se pitää ilmata.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tekemällä oppii :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

kokeiles...

Viesti Kirjoittaja peteracing »

kaikki proput auki ja anna valuu lattialle... sit paineilmaa varovasti kannen läpi ja sit normaali ilmaus. pitäs onnistuu..
power is nothing without control...
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin mää itekkin ajattelin, mutta kaveri oli tossa jeesailemassa ja se sano, et ei siinä mitään tarvi lisätä! vanhat vaan ulos ja uudet sisään! no meni päin persettä, mut minkäs teet! ainoo onkelma onkin, et jarruneesu ei vähene säiliöstä, vaikka kuinka pumppaa! kummallista? eilen taistelin ainaki 6 tuntia sen kaa ja tänään saman verran. nyt ois hyvät neuvot tarpeen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

jarrut

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...piiri kerrallaan ...ilmaus auki ja kokoajan uutta kaataen säiliöön ...huomaat kun alkaa tulla uutta puhdasta nestettä ...säiliö ei saa missään vaiheessa mennä ihan tyhjäksi että pääsis vetään ilmaa ... :D

.... :cry: ..ai niin olitte jo ..... :cry: :cry: :cry: :cry:
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Pääsylinterissä saattaa mäntä jäädä palaamatta alkuasentoon kun takana ei ole enää kuin jousenvoima. Tällöin systeemi ei ota täytöstä säiliöltä. Voit koittaa saada männän kokonaan takaisin painamalla polkimen pohjaan ja siirtämällä jalan pois polkimelta niin että se hyppää nopeasti rämähtäen ylös. Toista tämä joitakin kertoja ja katso rupeaako neste kelpaamaan. Jos ei työnnä paineilmaa etusylinterin ruuvista sisään niin että neste tulee säiliöstä yli. Anna tämänjälkeen nesteiden valua roput auki niin että joka sylinteristä tulee läpi. Lopuksi normaali ilmaus.
Jari H
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 25.04.2005 20:50

Re: jarrut! help!

Viesti Kirjoittaja Jari H »

pera8x kirjoitti:eli kyseessä jälleen w201 D. ajattelin tossa vaihtaa jarrumehut, ku näytti niin tummilta ja ei ollu mitään tiatoo, koska ne oli viimeks vaihdettu. no otettiin kaikista jarruista ilmaus roput auki ja alettiin pumppaan. jarruneste säiliö tuli melkein tyhjäks eikä ropuistakaan tullu enää mitään. eli jarrupiiri tuli kokonaan tyhjäks. no kysymys kuuluu: kuinka täyttää jarrupiiri, mikä sisältää ABS systeemin? vaikka säiliön laittaa ihan piripintaan se ei ala vetään neesua eteenpäin. kaikkia roppuja availtu ja ilmailtu vuaronperään ja yhtäaikaa ja vaikka mitä. siis mikä neuvoksi? kokeiltiin vähän härnätä absejakin, mut aika vaikeeta, ku ei jarruta niinku yhtään. :oops:



Tee NÄIN niin rupee pelaamaan : Nestesäiliö täyteen ja aloita ilmaaminen
vasemmasta takapyörästä, huom. tarvitset kaverin tai sopivan letkun ilmausruuviin, pumppaa painetta muutaman kerran ja paina poljinta samalla
kun päästät ilmaa pois putkesta , ruuvi kiinni ja samanlailla kunnes tulee
pelkkää nestettä. seuraavana oikea takapyörä ja sitten etupää . Huom !
vasen takapyörä ensin muuten ei onnistu. Nimimerkillä kokemusta on !
MB Fani
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Niin ja huomaa että nestesäiliö on kaksiosainen :wink:

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: jarrut

Viesti Kirjoittaja Soininen »

cuuno kirjoitti::D ...piiri kerrallaan ...ilmaus auki ja kokoajan uutta kaataen säiliöön ...huomaat kun alkaa tulla uutta puhdasta nestettä ...säiliö ei saa missään vaiheessa mennä ihan tyhjäksi että pääsis vetään ilmaa .
Noin minäkin teen? Ensin lapolla jarrunestesäiliö tyhjäksi. Seuraavaksi uutta nestettä säiliöön. Ilmataan PIIRI / pyörä kerrallaan (onnistuu yksinkin pullon ja letkun kanssa). Onnistuu toki imurilla pyörä kerrallaan. Pineilma huonoin vaihtoehto. HUOM. Nestettä ei koskaan saa päästää loppumaan säiliöstä.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo alko ne lopulta toimiin... he he olin kasannu pääsylinterin ekan männän väärin päin. :lol: ei iokeen keränny, eikä poistanu paineita, lopulta ku keräs ni jäi jarrut lukkoon. no nyt kuiteski toimii. mut oiskohan jompi kumpi niistä pääsylinterin männistä kulunu hieman, ku pitkään on jarrulla, esim jossain valoissa niin poljin tuntuu painuvan pohjaan kokoajan ja jarruteho heikkenee? sit, ku päästää jarrun ja painaa uudelleen niin se taas alkaa alusta jarruttaan tehokkaasti ja painuu hiljalleen pohjaan? eli tuntuu, niinkuin jostain vuatais nestettä pois, mut kun ei vuada.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

pera8x kirjoitti:joo alko ne lopulta toimiin... he he olin kasannu pääsylinterin ekan männän väärin päin. :lol: ei iokeen keränny, eikä poistanu paineita, lopulta ku keräs ni jäi jarrut lukkoon. no nyt kuiteski toimii. mut oiskohan jompi kumpi niistä pääsylinterin männistä kulunu hieman, ku pitkään on jarrulla, esim jossain valoissa niin poljin tuntuu painuvan pohjaan kokoajan ja jarruteho heikkenee? sit, ku päästää jarrun ja painaa uudelleen niin se taas alkaa alusta jarruttaan tehokkaasti ja painuu hiljalleen pohjaan? eli tuntuu, niinkuin jostain vuatais nestettä pois, mut kun ei vuada.
Ilmaa, tai männän / sylinterin läpivuoto.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

pääsylinteri on syöpyny ja päästää "läpi"... :wink: ittellä sama onkelma eikä tahtonu saada jarruja taakse millään :? ilausruuvi takaa auki letku siehen ja toinen pää jarruneste pulloon tiviin korkin läpi ja pieni reikä korkkiin ja paineilmaa pulloon... tuli edes jonki moiset jarrut... etupäässä ei ollu mitää onkelmaa mutta takapyöriiin piti tehdä noin :roll: sit lopuks kolme iltaa leikittyäni vein osaavammalle sepälle mutta ei kertonu että kuinka se ilmas sen :? ja koko juttu alkas ku vaihdoin jarruputken taakse (sen pitkän) sylinteriinki laitoin uudet tiivisteet eikä auttanu
Vastaa Viestiin