W123:n takajarrusatula rikki, voiko korjata?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

W123:n takajarrusatula rikki, voiko korjata?

Viesti Kirjoittaja Timestone »

Irroitin tänään takajarrusatulat ja huomasin, että toisesta satulasta yksi palojen kiinnitystappien "korvakkeista" on rikki. Eli satulasta on haljennut pala että yksi tappi on vain toiselta puolelta kiinni. Toisen tapin korvakot on kunnossa. Voiko tätä mitenkään korjata vai pitääkö pistää muuten hyväkuntoinen satula kierrätykseen? Satulat ovat Girlingin valmistamat.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Hitsaamallahan tuo onnistuu jos ovat sellaista materiaalia jota pystyy. Eivät muuten hyvitä Motoneteissä tms. varaosamyymälöissä tuosta penniäkään jos nuo korvakot eivät ole ehjät. Siinä menettää 20-50€ selvää rahaa.
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timestone »

Näin vähän veikkasinkin, ettei Motonet hyvitä tuosta mitään. Hitsaamista ajattelin itsekin, mutta jotenkin tuntui siltä ettei tuota pystyisi MIGillä hitsaamaan? On kyllä pelkkää mutua, onko kenelläkään kokemusta voiko tuota hitsata?

Tosiaan muuten ovat ihan hyvät satulat, mielellään tuon vaikka hitsaisi kuntoon kuin etsisi toisen satulan. Mutta jos joltain löytyy edullisesti ehjä kuskinpuolen Girlingin takajarrusatula niin tarjouksia otetaan vastaan! :wink:
Avatar
mikajamersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 17.10.2005 18:18
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja mikajamersu »

Voi olla vähän niin ja näin migillä kun on vissiin valua.
Mut puikkokoneeseen saa ostaa valupuikkoja et sillä
luulis saavan.
Et tällästä tuli mun mieleen.
onko pakko jos ei halua...

Exiä:
w124 200/250d
190 2.0 vm.88
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ja sitten pitää vielä tietää miten valurautaa hitsataan... Naapuri sitä joskus selitti mutta enpä muista enää. Ei ole kuitenkaan ihan pellin hitsaamista vastaava operaatio.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Valuraudan hitsauksesta. Älä pety jos ei onnistu. Kokemuksia niin valupuikolla kuin tavallisella mustallakin. valuseoksia on monia ja kokeilemalla sen löytää. Lämmität ensiksi kuumaksi ja pieniä pätkiä kerrallaan. Jos voit, naputtele jäähtyvää hitsiä vasaralla jottei kutistuessaan repeä perusaineesta irti. Onnea yritykselle. Tuli vielä mieleen miten kemiallisella metallilla vois suoriutua hommasta...
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Sivonen kirjoitti:Ja sitten pitää vielä tietää miten valurautaa hitsataan... Ei ole kuitenkaan ihan pellin hitsaamista vastaava operaatio.
Joo. Viime talvena hitsautin pakosarjan (kyllä, M102) ja se hitsari porisi, miten sitä pitää tehdä. Möykkyä kuulemma ei pitäisi päästää lämpenemään vaan pikkuisen kerrallaan saumaa kiinni. Kädellä pitäisi pystyä koskemaan aika pian hitsauksen jälkeen. Valurautapuikotkin ovat kuulemma aika hinnakkaita tavallisiin verrattuna (taisivat olla useamman euron kappaleelta).

EDIT:Näyttää olevan kahta koulukuntaa tästäkin aiheesta. :D

t.
Risto
E500 – 211.070
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timestone »

Itse en ajatellut tuota korjata, mutta ilmeisesti ammattitaitoinen hitsari tuon saa parsittua kasaan? En kyllä viitsi ainakaan kemiallisella metallilla tuota korjata.
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Eikai tuota nyt korjaamaan kannata alkaa,w123 koppasen osia kun saa puoli-ilmaiseksi.Eikä muuten ole niin nuukaa onko se satula girling vai ate. :wink:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Vai harsitaan sitä jarruja hitsaamalla kasaan :shock: Turvallista matkaa :evil:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

Juota messinkillä se tarttuu valuun hyvin ja on sitkeätä pitäisi kestää
moottori pyörän rungotkin on tehty juottamalla putki valu kappaleeseen ainakin ARIEL ja TRIUMPH
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timestone »

Otetaan nyt huomioon että kyseessä on ainoastaan tapin korvake, en muuten lähtisi jarruja millään patenteilla korjaamaan. Edelleen kelpaisi Girlingin ehjä jarrusatula (vaikka ilman mäntiä), niin saisin ehjän pistää sinne paikalleen. Edelleen muutoin nuo satulat olisivat hyväkuntoiset, eli kyllä minua ainakin säälittää pistää korvaketta lukuunottamatta täysin ehjä ja hyvä satula romukoppaan, varsinkin kun vastaava vaihtolaite maksaa motonetissäkin n.70eur.

Ihan periaatteessa en myöskään vaihda vain toiselle puolelle ATEa tai Bendixiä, on siinä joskus kaukana tulevaisuudessa seuraavalla omistajalla tiedossa mukavaa jarruremppaa kun joka nurkasta löytyy erilainen jarrusatula. :lol:
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

GoldenMB kirjoitti:Otetaan nyt huomioon että kyseessä on ainoastaan tapin korvake, en muuten lähtisi jarruja millään patenteilla korjaamaan. Edelleen kelpaisi Girlingin ehjä jarrusatula (vaikka ilman mäntiä), niin saisin ehjän pistää sinne paikalleen. Edelleen muutoin nuo satulat olisivat hyväkuntoiset, eli kyllä minua ainakin säälittää pistää korvaketta lukuunottamatta täysin ehjä ja hyvä satula romukoppaan, varsinkin kun vastaava vaihtolaite maksaa motonetissäkin n.70eur.

Ihan periaatteessa en myöskään vaihda vain toiselle puolelle ATEa tai Bendixiä, on siinä joskus kaukana tulevaisuudessa seuraavalla omistajalla tiedossa mukavaa jarruremppaa kun joka nurkasta löytyy erilainen jarrusatula. :lol:
Eipä noissa juuri eroa ole,jarrupalat käy keskenään ja valurautainen osa on senverran hankala korjata että itse vaihtaisin suosiolla koko satulan.Tallin nurkassa on ollut noita satuloita laatikollinen,tarkistan jospa löytyis hyväkuntoinen girling mutta epäilempä että on menny roskiin muiden osien mukana. :wink:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

300D:ssä oli vuosia rikki toisen tapin toinen korvake. Oli joku jossain huollossa tärvellyt. Tappi kuitenkin pysyi paikallaan, nyt viimein toinen sylinteri hirtti kiinni ja vaihdoin kummallekkin puolelle uuden satulat sylintereineen. Motonetin setä vaan ei hyvittänyt vanhoista mitään.

Kyllä sillä pystyy jarruttelemaan jos vain yhdessä korvakkeesta on vikaa, ei siellä sellaisia voimia ole että palat lentäisivät pois.
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timestone »

Kyllä varmasti pystyykin, tuollahan tuo olikin kiltisti paikallaan. :D Mutta itse en sitä riskiä ota että se toinenkin korvakko joskus sattuu pettämään. Ilmeisesti viisaimmin saa kun etsii jostain toimivan Girlingin satulan niin ei tarvitse miettiä että siellä on nyt hitsattu jarrusatula paikallaan.

Vaikka nuo Ate ja Bendix siihen tietysti kävisivätkin, on siinä hommaa sitten joskus tulevaisuudessa. Itsehän sen varmaan muistaa, mutta muistaako sitä mainita seuraavaa omistajaa asiasta? Joko nyt vaihtaa vaikka Aten satulat taakse kokonaan tai sitten etsii toimivan Girlingin. Palat käy kyllä, mutta entäs sitten satulan tiivistesarja tai männät... :wink:
Vastaa Viestiin