slk:n luistoneston kanssa ongelma
slk:n luistoneston kanssa ongelma
Elikkä tuli vaihdettua eilen uudet talvipyörät alle.
Niin nyt kun vedättää kuivalla asfaltilla niin luistoesto vilkuttaa vielä 140kmh vauhdissa nelos vaihteella.
Ennen renkaat koko 205/55/16 edessä ja takana 225/50/16 nyt talvipyörät samoilla vanteilla 205/55/16
Vanteet edessä 7½ ja takana 8½
Elikkä muuttuko jotenkin etu ja takapyörän kehä ja sen takia luulee et lyö tyhjää..
Niin nyt kun vedättää kuivalla asfaltilla niin luistoesto vilkuttaa vielä 140kmh vauhdissa nelos vaihteella.
Ennen renkaat koko 205/55/16 edessä ja takana 225/50/16 nyt talvipyörät samoilla vanteilla 205/55/16
Vanteet edessä 7½ ja takana 8½
Elikkä muuttuko jotenkin etu ja takapyörän kehä ja sen takia luulee et lyö tyhjää..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Orkkisena vanteet edessä 7½ ja takana 8½ ja renkaat 205/55/16 ja 225/50/16Onko siinä alunperin ollu eri kokoset rattaat etu- ja taka-akselilla
Nyt kaikki pyörät 205/55/16
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
]
Täytyy tänään kokeilla tuota paine hommaa ja vaihtaa vanteita edestä taakse.
Jooo ei vilku tasakaasu ajossa, ainoastaan kiihdyttäessä.Luistoesto ei siis häröile eikä häiriölamppuja syty tasaisessa ajossa?
Täytyy tänään kokeilla tuota paine hommaa ja vaihtaa vanteita edestä taakse.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
SLK 200K:ssa oli vakiona renkaat koko 205/55/16, 230:ssä kysyjän mainitsema edessä 205/55/16 ja takana 225/50/16, eli rengaskoosta ei vika varmaankaan ongelmaan löydy.
Itselläni oli SLK:ssa sekä talvi- että kesäkumit tuota edessä 205 takana 225-tyyppiä, mutta myös 205-rengastuksella SLK:ta tuli ajettua eikä ongelmia ollut.
Ongelma voinee juontaa juurensa renkaisiin, mutta rengaskoossa se vikä ei mielestäni voi olla..tai jos on niin sitten todellinen vika on auton elektroniikassa.
Epäilisin muutenkin vian olevan renkaiden sijaan elektroniikassa..koska ainakaan omassa SLK:ssa elektroniikka ei kovin helposti puuttunut peliin,eli suditella sai ihan kohtuullisesti ennenkuin elektroniikka pisti stoppia kuskin "leikkimiseen"..
Näinollen olisi vaikea uskoa että vika löytyisi esim siitä että renkaan lamellien joustaminen harhauttaisi elektroniikan luulemaan että auto sutii.
Ongelmaan kuitenkin saanee selvyyttä aika pienellä vaivalla, eli käynti merkkikorjaamolla ja vikakoodit lukuun niin sieltä selvinnee onko vika elektroniikassa.
Toki vika voi olla renkaissakin..mutta epäilen sitä..ja omassa SLK:ssa (230K) ei vastaavaa vikaa ilmennyt millään rengastuksella.
Itselläni oli SLK:ssa sekä talvi- että kesäkumit tuota edessä 205 takana 225-tyyppiä, mutta myös 205-rengastuksella SLK:ta tuli ajettua eikä ongelmia ollut.
Ongelma voinee juontaa juurensa renkaisiin, mutta rengaskoossa se vikä ei mielestäni voi olla..tai jos on niin sitten todellinen vika on auton elektroniikassa.
Epäilisin muutenkin vian olevan renkaiden sijaan elektroniikassa..koska ainakaan omassa SLK:ssa elektroniikka ei kovin helposti puuttunut peliin,eli suditella sai ihan kohtuullisesti ennenkuin elektroniikka pisti stoppia kuskin "leikkimiseen"..

Näinollen olisi vaikea uskoa että vika löytyisi esim siitä että renkaan lamellien joustaminen harhauttaisi elektroniikan luulemaan että auto sutii.
Ongelmaan kuitenkin saanee selvyyttä aika pienellä vaivalla, eli käynti merkkikorjaamolla ja vikakoodit lukuun niin sieltä selvinnee onko vika elektroniikassa.
Toki vika voi olla renkaissakin..mutta epäilen sitä..ja omassa SLK:ssa (230K) ei vastaavaa vikaa ilmennyt millään rengastuksella.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Laitoin SLK:hon kesäisen "eriparirengastuksen" sijaan keskenään samankokoiset talvirenkaat eteen ja taakse. Ainakaan lyhyen koeajon aikana en huomannut mitään joskami:n raportoiman kaltaista.jva kirjoitti:...Epäilisin muutenkin vian olevan renkaiden sijaan elektroniikassa..koska ainakaan omassa SLK:ssa elektroniikka ei kovin helposti puuttunut peliin,eli suditella sai ihan kohtuullisesti ennenkuin elektroniikka pisti stoppia kuskin "leikkimiseen"...
ESP:n suhteen kokemukseni on aikalailla samanlainen kuin jva:lla. Sillä erotuksella, että SLK on mielestäni kyllä hiukan liian holhoava. (Elektroniset avut poiskytkettynäkin ne tulevat jostain taustalta estämään leikin jos alkaa tehdä donitseja

-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Tuli tossa tänään mieleen et pari viikkoa sitten vilkahteli ajossa muutaman kerran asr:n varoitusvalo elikkä häikkä voi juontaa elektroniikan puolelle.
Huomenna kaverin nosturille tarkistaa abs:n anturit. (niillä se kai mittaa renkaitten pyörimisnopeutta).
edit pystyykö tarkastaa millään tavalla onko abs anturi rikki/ehjä?
Huomenna kaverin nosturille tarkistaa abs:n anturit. (niillä se kai mittaa renkaitten pyörimisnopeutta).
edit pystyykö tarkastaa millään tavalla onko abs anturi rikki/ehjä?
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Joo, se on muuten totta että vaikka napista elektroniikan pois kytkeekin niin jossain vaiheessa se todella alkaa taustalta "kummittelemaan"..CLK:ssa on sama juttu, sen huomasin tässä syksyn ensilumilla.eerola kirjoitti:ESP:n suhteen kokemukseni on aikalailla samanlainen kuin jva:lla. Sillä erotuksella, että SLK on mielestäni kyllä hiukan liian holhoava. (Elektroniset avut poiskytkettynäkin ne tulevat jostain taustalta estämään leikin jos alkaa tehdä donitseja)
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Kyllä voi, skooppi johtoihin kiinni(liitin pitää olla kiinni), virta päälle ja rengasta pyörittäen. Uusissa on yleensä hall-anturit ja kanttiaaltoa pitäisi näkymän. Niitä ei oikein mitenkään muuten voi tutkia, kuin skoopilla.joskami kirjoitti: edit pystyykö tarkastaa millään tavalla onko abs anturi rikki/ehjä?
Vanhoissa taas induktioanturit ja niitä pystyy mittaan ihan vastusmittarilla ja skoopissa näkyy siniaaltoa(suurempi taajuus ja heikompi amplitudi kuin hall:ssa).
Ne erottaa myös siitä että induktioanturin kehä on tiheähampainen hammaspyörä. Taas hall-anturilla on kestomagneetti jossain navan kätköissä.
Juu, jos ESP/ BAS-merkkivalo syttyy ja luistonesto häikkäilee, syy on mitä todennäköisimmin ABS:n antureissa. Testeri varmastikin osoittaisi aika vaivattomasti reistanneen anturin. Ilman testeriä tuntuisi että menee helposti hiukan hakuammunnaksi.joskami kirjoitti:Tuli tossa tänään mieleen et pari viikkoa sitten vilkahteli ajossa muutaman kerran asr:n varoitusvalo elikkä häikkä voi juontaa elektroniikan puolelle.
Huomenna kaverin nosturille tarkistaa abs:n anturit...
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Ai anteeksi, sinulla ei tainnutkaan olla ESP:tä, jolloin varoitusvalo on BAS/ ASR.
(ESP:n kanssa tuli vielä semmoinen taikatemppu mieleeni, että voi myös auttaa, että käynnistät auton, käännät pyörät linkkuun vasemmalle ja sitten koko matkan linkkuun oikealle ja sammutat auton. Tämä kuulemma resetoi ESP-systeemin jotenkin.)
Vielä yksi hyvä kotikonsti, jolla voi SLK:n tapauksessa rajata vian lähdettä: Kokeile katon toimintaa tai vakionopeudensäädintä sen jälkeen kun häiriö on tapahtunut. Jos tietokoneelle rekisteröityy ongelma jarruassistentin kanssa toisiinsa linkittyineistä laitteista (BAS, ASR, ESP, vakionopeudensäädin, ABS:n anturit), katto ja cruise control yleensä kieltäytyvät toimimasta.
Mutta tosiaankin, uskoisinpa että ongelman lähde on ABS:n anturissa.
(ESP:n kanssa tuli vielä semmoinen taikatemppu mieleeni, että voi myös auttaa, että käynnistät auton, käännät pyörät linkkuun vasemmalle ja sitten koko matkan linkkuun oikealle ja sammutat auton. Tämä kuulemma resetoi ESP-systeemin jotenkin.)
Vielä yksi hyvä kotikonsti, jolla voi SLK:n tapauksessa rajata vian lähdettä: Kokeile katon toimintaa tai vakionopeudensäädintä sen jälkeen kun häiriö on tapahtunut. Jos tietokoneelle rekisteröityy ongelma jarruassistentin kanssa toisiinsa linkittyineistä laitteista (BAS, ASR, ESP, vakionopeudensäädin, ABS:n anturit), katto ja cruise control yleensä kieltäytyvät toimimasta.
Mutta tosiaankin, uskoisinpa että ongelman lähde on ABS:n anturissa.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Täällä on samat vaivat. Kun vaihdan nastalliset Contin Winter Vikingit alle, luiston eston merkkivalo syttyy vähänkin reippaammin kiihdytettäessä, siis kuivallakin asfaltilla. Auton kesäpyörät on eri kokoiset edessä ja takana. Talvipyörät on kaikki samanlaisset 17"x225x45. Saahan sen luistoneston napista pois, mutta kyllä se silti vähän vaivaa... .Toisaalta yhden talven jäljilta takarenkaista ei puutu yhtään nastaa!
Auto on MB C36 AMG -95.
Auto on MB C36 AMG -95.
n.2 kertaa laidasta laitaan kun käännetään rattia, tämä perusasettaa ohjauskulmaanturin uudestaan.eerola kirjoitti:Ai anteeksi, sinulla ei tainnutkaan olla ESP:tä, jolloin varoitusvalo on BAS/ ASR.
(ESP:n kanssa tuli vielä semmoinen taikatemppu mieleeni, että voi myös auttaa, että käynnistät auton, käännät pyörät linkkuun vasemmalle ja sitten koko matkan linkkuun oikealle ja sammutat auton. Tämä kuulemma resetoi ESP-systeemin jotenkin.)
Mutta tosiaankin, uskoisinpa että ongelman lähde on ABS:n anturissa.
huoltotöitä tehdessä esp/abs saattaa joskus säikähtää ja tämä perusasetus pitää tehdä.
useimmiten auton näyttö antaa vika viestin "esp defective, visit workshop" tai jotain vastaavaa, mutta edellä mainitulla toimenpiteellä saadaan "vika" nollattua.
ja kyllähän esp vilkkuu jopa 100+ km tuntinopeuksissa , näin minä ainakin olen huomannut, eikä autoissa vikaa ole ollut.
rengas joustaa varmaankin sen verran että auto luulee sitä luistoksi, ja periaatteessa eräänlaista luistoahan se onkin.
tv: jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Minä en kyllä purematta tuota niele ainakaan SLK:n kohdalla. Sen verran reilummin ainakin oman SLK:n eletroniikka luistoa/sutimista salli että en oikein jaksa uskoa että se renkaiden joustamiseen reagoisi.Jack kirjoitti:
ja kyllähän esp vilkkuu jopa 100+ km tuntinopeuksissa , näin minä ainakin olen huomannut, eikä autoissa vikaa ole ollut.
rengas joustaa varmaankin sen verran että auto luulee sitä luistoksi, ja periaatteessa eräänlaista luistoahan se onkin.
tv: jaska
Omassa 230K SLK:ssa en törmännyt koskaan moiseen ilmiöön vaikka hetken aikaa alla oli jopa "maailman löysin" kitkarengas Blizzak..

Sen kyllä voin uskoa että joku 200K:ta tai 230K:ta tehokkaampi Mersu voisi valoa vilkutella esim löysillä kitkoilla..mutta ei kyllä 200 tai 230K: potku riitä siihen että sillä keltaista kolmiota saisi vilkuteltua kovemmissa nopeuksissa.
Minä taipuisin kuitenkin sille kannalle että vika löytyy sieltä antureista.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Hokke kirjoitti:Mitkä renkaat alla??
Mulla on contin nasta renkaat ja kokoajan valo vilkuu jos antaa kenkää.
Tämä johtuu siitä että renkaiden lamellit antaa periksi ja ARS luulee että rengas sutii, vaikken niin olekkaan.
Tämä alkaa jo kuullostamaan epidemialta näiden Contin renkaiden kanssa. Myös täällä tuli sama "sutimis" ongelma kun alle laitettiin nastattomat Conti Viking talvikumit ja auto c230tk -00. Vähäkään reippaammin kaasua painaessa alkaa valot vilkkuun.EWF kirjoitti:Täällä on samat vaivat. Kun vaihdan nastalliset Contin Winter Vikingit alle, luiston eston merkkivalo syttyy vähänkin reippaammin kiihdytettäessä, siis kuivallakin asfaltilla. Auton kesäpyörät on eri kokoiset edessä ja takana. Talvipyörät on kaikki samanlaisset 17"x225x45. Saahan sen luistoneston napista pois, mutta kyllä se silti vähän vaivaa... .Toisaalta yhden talven jäljilta takarenkaista ei puutu yhtään nastaa!
Auto on MB C36 AMG -95.
Niin, en voi tietää missä vika sijaitsee. Mutta tuohon kysymykseen että " valo ei voi vilkkua tietyssä nopeudessa enää, vian on oltava anturissa" vastaisin edelleen että ei sen vian välttämättä tarvitse olla anturissa.
ESP:hän ei puutu peliin _Vasta_ sitten kun pyörästä katoaa pito kokonaan /pyörimis nopeus on eri kuin muissa pyörissä.
se on luistonesto ennemminkin.
ESP puuttuu peliin jo kun auto lähenee /on lähellä fyysistä rajaa, joka taas tarkoittaa ymmärtääkseni sitä että pidon menetys on oletettavasti lähellä.
Useimmiten tätä ei kerkeä huomaamaan, vaan kuljettaja huomaa luiston samaan aikaan, mutta jos kiihdytetään asfaltilla pidon oletettavasti ollen hyvä, kuljettaja ei huomaa "luistoa" mutta esp järjestelmä kyllä sen huomaa. (luiston viive on pitempi tässä tapauksessa, tai jotain).
ESP ei toimi pelkästään nopeusanturien, ohjauskulma anturien /jarrupaine anturien varassa.
vaan myös kiihtyvyysanturien varassa, "pyörähdys" kiihtyvyysanturi, hidastavuus anturit vaikuttavat myös (kiihtyvyys=hidastuvuus)
jos ja kun ulkoiset voimat /kuljettajan liikkeet aiheuttavat kiihtyvyyttä johonkin suuntaan ja kiihtyvyys/hidastuvuus/pyörähtämis(rotating) anturit havaitsevat tämän liikkeen/ tapahtuman, ja _ylitetään_ samalla ennalta määrätyt rajat, ESP valo ilmoittaa kuljettajalle että _nyt_ olemme lähellä auton "fyysisiä rajoja", joka edelleenkin mielestäni tarkoittaa sitä että mahdollinen pidon menetys on lähellä.
eli ESP ei korjaa pelkästään _jo_ alkanutta luistoa , vaan toimii jo _ennen_sitä.
näinpä voisin ajatella että jos rengas on pehmeä /joustaa, tämä aiheuttaa mahdollisesti sivuttais, ja miksi ei jopa pyörähtämis voimia autoon. Ja hidastuvuus/kiihtyvyys//pyörähtämisAnturit havaitsevat tämän.
eli auto keinuu yksinkertaisesti, havaitsit sitä tai et, ja tietyt rajat on ylitetty siinä vaiheessa.
terveisin
jaska
en siis kiistele siitä että missä se _vika_on. vaan siitä että kyllä on mahdollista että se ESP valo palaa vaikkei varsinaista luistoa ole, ja voi palaa kovassakin vauhdissa.
esp= electronic STABILIZING program ? =)
ESP:hän ei puutu peliin _Vasta_ sitten kun pyörästä katoaa pito kokonaan /pyörimis nopeus on eri kuin muissa pyörissä.
se on luistonesto ennemminkin.
ESP puuttuu peliin jo kun auto lähenee /on lähellä fyysistä rajaa, joka taas tarkoittaa ymmärtääkseni sitä että pidon menetys on oletettavasti lähellä.
Useimmiten tätä ei kerkeä huomaamaan, vaan kuljettaja huomaa luiston samaan aikaan, mutta jos kiihdytetään asfaltilla pidon oletettavasti ollen hyvä, kuljettaja ei huomaa "luistoa" mutta esp järjestelmä kyllä sen huomaa. (luiston viive on pitempi tässä tapauksessa, tai jotain).
ESP ei toimi pelkästään nopeusanturien, ohjauskulma anturien /jarrupaine anturien varassa.
vaan myös kiihtyvyysanturien varassa, "pyörähdys" kiihtyvyysanturi, hidastavuus anturit vaikuttavat myös (kiihtyvyys=hidastuvuus)
jos ja kun ulkoiset voimat /kuljettajan liikkeet aiheuttavat kiihtyvyyttä johonkin suuntaan ja kiihtyvyys/hidastuvuus/pyörähtämis(rotating) anturit havaitsevat tämän liikkeen/ tapahtuman, ja _ylitetään_ samalla ennalta määrätyt rajat, ESP valo ilmoittaa kuljettajalle että _nyt_ olemme lähellä auton "fyysisiä rajoja", joka edelleenkin mielestäni tarkoittaa sitä että mahdollinen pidon menetys on lähellä.
eli ESP ei korjaa pelkästään _jo_ alkanutta luistoa , vaan toimii jo _ennen_sitä.
näinpä voisin ajatella että jos rengas on pehmeä /joustaa, tämä aiheuttaa mahdollisesti sivuttais, ja miksi ei jopa pyörähtämis voimia autoon. Ja hidastuvuus/kiihtyvyys//pyörähtämisAnturit havaitsevat tämän.
eli auto keinuu yksinkertaisesti, havaitsit sitä tai et, ja tietyt rajat on ylitetty siinä vaiheessa.
terveisin
jaska
en siis kiistele siitä että missä se _vika_on. vaan siitä että kyllä on mahdollista että se ESP valo palaa vaikkei varsinaista luistoa ole, ja voi palaa kovassakin vauhdissa.
esp= electronic STABILIZING program ? =)
itse ajelen polkupyörällä :D
En minäkään jaskan kanssa ala kiistelemään siitä missä vika loppujenlopuksi voi olla tai missä se ei voi olla..koska se on tässä jo ehditty ajan mittaan näkemään että vika voi olla ihan missä tahansa..myös siellä missä se "ei voi olla"..
Yksi olennainen asia on jäänyt ainakin minulta huomaamatta..eli onko kysyjän SLK:ssa ESP vaiko pelkästään vetoluistonesto(ASR:kö se nyt oli ?!)..meinaan vaan että taisi olla vm 2000 ja + kun SLK:hon tuotiin vetoluistoneston lisäksi ESP.

Yksi olennainen asia on jäänyt ainakin minulta huomaamatta..eli onko kysyjän SLK:ssa ESP vaiko pelkästään vetoluistonesto(ASR:kö se nyt oli ?!)..meinaan vaan että taisi olla vm 2000 ja + kun SLK:hon tuotiin vetoluistoneston lisäksi ESP.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Siksipä ehdotinkin. että voit yrittää rajata vian lähdettä testaamalla katon tai vakionopeudensäätimen toimintaa sen jälkeen kun häiriö/ ilmiö on tapahtunut. Jos tietokoneelle rekisteröityy ongelma jarruassistentin kanssa toisiinsa linkittyineistä laitteista (BAS, ASR, (uudemmissa ESP,) vakionopeudensäädin, ABS:n anturit), katto ja cruise control yleensä kieltäytyvät toimimasta.joskami kirjoitti:Autossa ainoastaan asr. Auto on vm-98
Mutta kaiken jälkeen uskoisin että ongelman lähde on ABS:n anturissa.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Tuli tänään kokeiltua kattoa, tuntuu toimivan normaalisti.
Tuntuu et on vaan menny herkemmäksi tuo asr:n toiminta, ei kärsi nostaa kierrroksia yli 3500rpm kiihdyttäessä, sen jälkeen rupee asr vilkkuu ja pudottaa tehoja.
Tuntuu et on vaan menny herkemmäksi tuo asr:n toiminta, ei kärsi nostaa kierrroksia yli 3500rpm kiihdyttäessä, sen jälkeen rupee asr vilkkuu ja pudottaa tehoja.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Mitäs jos se yrittää sutia okeasti???!!Ei vaiteskaan.Omaan 290td:en laitoin uudet hakkapeliitta 2:et alle ja tosiaan kiihdytyksissä vilkuttelee kuivallakin tiellä.Naapurin toyota poika oli viime vkl:na juoppo kuljettajana ja 120km/h:n vauhdissa rupes KOLMIO palamaan kun lähti ohittaan.Varmaan kertoilee legendaa huuli pyöreenä esson baarissa et kyl oli kärtynen väyrynen....
täytyy varmaan ottaa puheeksi kun näkee. 


Pirssi w210