5 1/4 tuumaiset w124:een

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

5 1/4 tuumaiset w124:een

Viesti Kirjoittaja eeropp »

Haluaisin laittaa vakiopaikoille eteen 5 1/4 kajarit.
Onko kokemuksia joistakin malleista ja millä vaivalla ne on sinne saatu.
Mielessä päälimmäisinä hertz ja dls
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Itse laitoin DLS:t tuossa koossa ja joku meni sanomaan että sopii helposti ja vielä alkuperäinen ritilä sopii päälle. No ei ne nyt ihan heittämällä mennyt ja se alkuperäinen ritilä ei kirveelläkään. Mielestäni kannattais laittaa 4-tuumaset ja 6.5 oviin tai penkin eteen. Siis eli rakentais 3-tie systeemin, ei taida kovinkaan kalliimmaksi tulla ja tulee kerralla kunnon setti. Esim. Powersetillä on (kuulemma) hyviä kolmetiesarjoja.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja eeropp »

[quote="Meesu"]Itse laitoin DLS:t tuossa koossa

Oisko sulla kuvia asennuksesta.
Mitkä dls:t ne on? Eikö tosiaan mennyt enää ritilä päälle?
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Re: 5 1/4 tuumaiset w124:een

Viesti Kirjoittaja _Antti »

eeropp kirjoitti:Haluaisin laittaa vakiopaikoille eteen 5 1/4 kajarit.
Onko kokemuksia joistakin malleista ja millä vaivalla ne on sinne saatu.
Mielessä päälimmäisinä hertz ja dls
Onnistuu jos löytyy Dremel tai vaihtoehtosesti korisaha :D

Reikää pitää suurentaa roimasti ja joittenkin kaiuttimien kohdalla pitää kuskinpuolelta hieman naputella pokkauksia että saa elementin uppoamaan tarpeeksi, vaikka elementti menisi upotussyvyytensä puolesta voi upoksiin jäävä runko-osa olla niin muhkea että jää kanittamaan, yksi tällänen on DLS:n Up5 jonka laitto kojelaudalle oli hermoja raastavaa puuhaa.
Mutta sinne se meni ja kivasti soi (ja resonoi kovasti)

Alla vertailun vuoksi Up5 ja R5A
http://i2.photobucket.com/albums/y3/_An ... C01817.jpg

Ja jos haluaa ritilän paikoilleen niin ettei irvistä pitää siitäkin leikellä kaikki ylimääränen pois (tosin tuokin on elementti kohtasta), itselläni jyrsitty lähes kaikki pois, mutta kuitenkin jätetty sen verran että pysyy paikoillaan.
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja eeropp »

Ajattelin DLS B5 tai Hertz ESK130.
Voisko saada tungettua diskantinkin sinne ritilän alle jos siitä veivaa kuoret pois.
Onko kikkoja miten saisi resonoinnit pois tai minimiin?
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

eeropp kirjoitti:
Meesu kirjoitti:Itse laitoin DLS:t tuossa koossa

Oisko sulla kuvia asennuksesta.
Mitkä dls:t ne on? Eikö tosiaan mennyt enää ritilä päälle?
MS5:set mulla on ja en todellakaan laita kuvaa asennuksesta :lol: :lol: :lol: :oops: :oops: :oops:
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja eeropp »

Onko liian tyylikkäät asennukset? :lol:
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

eeropp kirjoitti:Onko liian tyylikkäät asennukset? :lol:
On. 8) 8) :lol:
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Avatar
Juho R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 15.10.2003 20:42
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Juho R »

Joo DLS:n MS5 ei meinaa oikein saada siististi kulmiin upotettua, tai ainakaan ritilää joutuu muokkaamaan kevyesti. Itse lähdin lähestymään pulmaa näin. Kevääksi olis tarkotus saada valmiiksi.
Viimeksi muokannut Juho R, Pe 30.12.2005 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Auto oli M-B 200D W124. vm93
Ja M-B 200D W123. vm79
Ex: M-B 190B 2.0 W201. vm86.
--Niillä tehään mitä on--
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Juho R kirjoitti:Joo DLS:n MS5 ei meinaa oikein saada siististi kulmiin upotettua, tai ainakaan ritilä ei mahdu päälle..
Kyllä saa, voin ottaa huomenna muutamat kuvat, josta käy ilmi mistä sitä tavaraa kannattaa poistaa.. :roll:
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja eeropp »

Kyllä saa, voin ottaa huomenna muutamat kuvat, josta käy ilmi mistä sitä tavaraa kannattaa poistaa.. :roll:[/quote]

Kiitos!

Luuletteko että ei tarvi tuskailla kovin paljoa esim lämmityslaitteen putkia painamaan lyyttyyn tai sitä kori palkkia viilaamaan.

Nyt pitäis kaikki mahdollinen informaatio saada ennen ku mitään asentaa.

Onko nuo 5 1/4 vaivan arvoset sitte äänessä ja tuleeko ongelmia resonoinnin kanssa
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

eeropp kirjoitti:
Kiitos!

Luuletteko että ei tarvi tuskailla kovin paljoa esim lämmityslaitteen putkia painamaan lyyttyyn tai sitä kori palkkia viilaamaan.

Nyt pitäis kaikki mahdollinen informaatio saada ennen ku mitään asentaa.

Onko nuo 5 1/4 vaivan arvoset sitte äänessä ja tuleeko ongelmia resonoinnin kanssa

Kyl ne on sen arvoset.
Ei se lämppärin putki hirveesti tiellä ole, riippuu tietysti elementin upotussyvyydestä.
Ja mitään koripalkkia ei tarvi viilata, kaiuttimen asennusreikä on ainut mitä pitää viilailla/sahailla :) + sitten yhden tai kaksi korvaa pitää elementistä poistaa, kannattaa sovittaa ennen kun rupee noita irrotteleen, ritilää saa veistellä oman mielen mukaan, etu ja takareuna on pahimman, vaativat pientä kavennusta ja pyöristelyä

Resonointi.. Mittaristo, tuulettimen suulakkeet.. Pahimmat särinät tulee tavallista kovempaa soitattaessa ylemmällä midialueella ja siitä hieman yli (noin 300hz-800hz), riippuu tietenkin kuunneltavasta musiikista, elementin kiinnityksestä, tiivistyksestä, vanun määrästä ja sitten henkimaailman asioista joista ei sen enempää.. :wink:
Vaikka saattaa näyttää tässä pahalta, todellisuudessa ei välttämättä särise yhtään. :)
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Mielestäni tollanen Dremel multi varustettuna hyvillä lisälaitteilla on aika kova juttu noiden midien asennuksessa.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja eeropp »

Hyvää uuttavuotta

Millä sais reiät tehtyä ruuveille, ku kojelauta on jotai alumiinia tai jotain eikä sinne oikee poralla pääse.
Kannataako ottaa kojelauta irti värkkäämisen ajaks.
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

eeropp kirjoitti:Hyvää uuttavuotta

Millä sais reiät tehtyä ruuveille, ku kojelauta on jotai alumiinia tai jotain eikä sinne oikee poralla pääse.
Kannataako ottaa kojelauta irti värkkäämisen ajaks.
Dremeliin taitaa saada sellaisiakin laitteita jotta ne saa porattua.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Ei tartte ottaa kojelautaa pois
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
0090463
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 15.11.2003 19:10
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja 0090463 »

Itse asensin omaan W124:een 5" Sonyn erillissarjan, ja täytyy sanoa, että sen
asennus oli melko helppo. Kaiutinreiän vain isonsi 116 mm ja leikkasi kaiuttimen vastakkaiset kiinnitykset pois, niin mahtui suoraan paikalle.
Jopa alkuperäinen ritilä istui paikalle, eikä kaiutin ottanut mihinkään kiinni.
Eikä äänentoistokaan ole huonoimmasta päästä.
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja eeropp »

Dls b5 asennus reikä pitäis olla 117mm mersun reikä on jotai 111mm tai 112mm eli ei kovin suuri urakka hoituuko peltisaksilla?
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Ei taida peltisakset mahtua jokapaikkaan, mut kannattaa kokeilla.. :roll:
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja eeropp »

Paljonko Dremel maksaa?
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Kopioita saa parillakympillä, aito varmaan lähempänä 100€
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Ehkä tärkeämpää kuin se koneen merkki(Dremel tehnyt näitä 50 luvulta lähtien 8) ) on löytää sopiva jyrsinterä koneeseen .Dremelin omista teristä(lisähintaan) ei taida löytyä kuin yksi hyvän mallinen "käpyraspi" terä.Työkalufirmoista löytynee näitä n.3mm varrella olevia teriä.Terän kuviointi siis muistuttaa hieman" viilaa" :roll: Metalli purua tahtoo vaan lennellä hankaliin paikkoihni..
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

eeropp kirjoitti:Dls b5 asennus reikä pitäis olla 117mm mersun reikä on jotai 111mm tai 112mm eli ei kovin suuri urakka hoituuko peltisaksilla?
Mulla on tuollaiset, onnistuu. Magneetin ympärillä olevat kumisuojat joutuu poistamaan, että mahtuu. Ritilät jää hieman pullottamaan.
c203 180K -05
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja eeropp »

Mulla on tuollaiset, onnistuu. Magneetin ympärillä olevat kumisuojat joutuu poistamaan, että mahtuu. Ritilät jää hieman pullottamaan.[/quote]

Toimivatko hyvin nuo sun B5?

Onko kannattavaa laittaa?

Miten teit reiän suurennoksen?
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

Onhan nuo selvästi alkuperäisiä paremmat, ei kyllä bassoa mitenkään liikaa lähde. Jotain pientä subbaria kaipaisivat kaverikseen(miksei isompaakin).
Viilalla hieman suurensin reikiä niin hyvin upposivat.
c203 180K -05
Vastaa Viestiin