Pakastin mersuko
Pakastin mersuko
Moro!
Mikähän osa lakkas toimimasta ku pakkanen oli tänään 25astetta??
kone lämpes ja puhallin toimi ok...mutta sisälle ei tullu yhtään lämmintä
arvakkaas oliko kankee ku oli tunnin istunu autossa
Auto on E220D -96 ml 128000
Mikähän osa lakkas toimimasta ku pakkanen oli tänään 25astetta??
kone lämpes ja puhallin toimi ok...mutta sisälle ei tullu yhtään lämmintä
arvakkaas oliko kankee ku oli tunnin istunu autossa
Auto on E220D -96 ml 128000
Re: Pakastin mersuko
sama juttu mulla tänään... tieto olis tarpeen...Peraman kirjoitti:Moro!
Mikähän osa lakkas toimimasta ku pakkanen oli tänään 25astetta??
kone lämpes ja puhallin toimi ok...mutta sisälle ei tullu yhtään lämmintä
arvakkaas oliko kankee ku oli tunnin istunu autossa
Auto on E220D -96 ml 128000
VW Golf Variant TDi -97 ++90hv++
[url=http://kotisivu.dnainternet.fi/bluebeas/Merssu/]MB 190E 2.0 -87 (kuvat)[/url]
[url=http://kotisivu.dnainternet.fi/bluebeas/Merssu/Miitti%2016-10-05%20Pori/]Porin miitti 16.10.05[/url]
[url=http://kotisivu.dnainternet.fi/bluebeas/Merssu/]MB 190E 2.0 -87 (kuvat)[/url]
[url=http://kotisivu.dnainternet.fi/bluebeas/Merssu/Miitti%2016-10-05%20Pori/]Porin miitti 16.10.05[/url]
Mulla nousi lisäks moottorin lämpö nopeesti, nopeemmin kuin normaalisti ja lopulta 120°C saakka (jonne uskalsin ajaa). Sisälle puhalsi pakkasta ja kiertovesipumpulle menevät ja lähtevät letkut kylmiä, muut kuumia. Itsekin oivalsin, että kiertovesipumppu tai närhen munat vialla. Sulattelin aikani marketin parkkihallissa ja otin virtakaapelilla suoraan akulta virtaa siihen kiertovesipumppuun, joka hyrähtikin hienosti käyntiin -> ehjä. Koputtelin kuukusen munia ja kokeilin käyntiin ja heti tuli kabiiniin lämmintä. Nyt vaan arveluttaa, että huomenna kun emäntä lähtee autolla töihin, on sama juttu.
Eli mikä jumii pakkasella ja miks? Alkaako joku osa olla tiensä päässä ja jumitus merkki siitä, että jotain pitää vaihtaa? Pakkasnesteet vaihdettu vesipumpun ja termostaatin vaihdon yhteydessä syksyllä.
EDIT: Voiko ton kiertovesipumpun ohjauksessa olla joku vika pakkasella? Vai onko kaukaa haettu?
Eli mikä jumii pakkasella ja miks? Alkaako joku osa olla tiensä päässä ja jumitus merkki siitä, että jotain pitää vaihtaa? Pakkasnesteet vaihdettu vesipumpun ja termostaatin vaihdon yhteydessä syksyllä.
EDIT: Voiko ton kiertovesipumpun ohjauksessa olla joku vika pakkasella? Vai onko kaukaa haettu?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Kiertovesipumpun toiminnan voi tarkistaa helpointen siten että laittaa autoon virrat päälle ja laittaa tuulettimen ykköselle, sen pitäisi myös silloin pyöriä.
Saattaa nimittäin se katkos olla jossain muuallakin. Minulla oli tuossa 124:ssa ne pumpun omat johdot niin haperoita että murenivat käsiin
-risto
Saattaa nimittäin se katkos olla jossain muuallakin. Minulla oli tuossa 124:ssa ne pumpun omat johdot niin haperoita että murenivat käsiin
-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Kannattaa ensimmäisenä tarkistaa pakkasneste jos toimii lauhemmilla keleillä.
Pitää olla kyllä voimakas neste ,kun ajoviima vetää järjestelmän aika viileeksi syyläriin voi tulla jopa -80c ,kun viima otetaa huomioon.
Maskin voi osittain peittää,muista että kun ilmat lämpenee, ettei unohdu pahvi keulaan ,alkaa keittää ja sitten riemua riittää.
Pitää olla kyllä voimakas neste ,kun ajoviima vetää järjestelmän aika viileeksi syyläriin voi tulla jopa -80c ,kun viima otetaa huomioon.
Maskin voi osittain peittää,muista että kun ilmat lämpenee, ettei unohdu pahvi keulaan ,alkaa keittää ja sitten riemua riittää.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Liekkö termari missä kunnossa? Ettei se jumi siellä.Sami H. kirjoitti:Mitenkäs toi moottorin lämpöjen nousu on selitettävissä? Jos kuukusen munat tai kiertovesipumppu on jumissa, eikö silti pitäis ihan normaalisti kiertää neste tuolla koneessa? Eli mikä nosti lämmöt?
Onhan sulla siellä koneessa hyvät nesteet? (ettei olis ollu jäässä?)
Typeriä ehdotuksia mut mahdollisia.
Viimeksi muokannut Manu300cea24, To 19.01.2006 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Jäähdytin jäässä eli jäähdytysnesteen pakkasenkesto olematon.Sami H. kirjoitti:Mulla nousi lisäks moottorin lämpö nopeesti, nopeemmin kuin normaalisti ja lopulta 120°C saakka (jonne uskalsin ajaa).
Ainoa konsti saada auto lämpimään tai käytellä hyvin pienissä pätkissä moottoria ja antaa kuumenneen veden tehdä tehtäväänsä rauhassa.
Ja sitten ajelemaan semmoiseen paikkaan, josta saa pakkasnestettä.
Sataankahteenkymppiin ei kannata päästää, 40-50 ºC mittarin mukaan riittää.
Muualla on jo huomattavasti kuumempaa, kuin just siinä anturin kohdalla.
Edit: Varsinkin kun vesi ei kerran kierrä ollenkaan.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Munatko syynä?
Missä noi närhisen munat sijaitsee ko kattelin vanhoja topiikkeja mutta en äkkiä löytäny tarkempaa selostusta?
Katkaseeko ne munat totaalisesti sisälle menevän lämpösen?
Mulla ei moottori kuumentunu joten en usko neste/termari ongelmiin mulla??
Katkaseeko ne munat totaalisesti sisälle menevän lämpösen?
Mulla ei moottori kuumentunu joten en usko neste/termari ongelmiin mulla??
Pakastin se on mullakin. Aamulla kävin laittamassa 20 min ennen töihinlähtöä käymään ja kun lähdin niin oli jo mukavan esilämmin, autossa sisällä ehkä +0. Työmatka 40km niin loppusuoralla alkaa olla sisälläkin sellainen kohtuullinen 30 astetta lämpöä mutta ne ensimmäiset 20km mennään prse jäässä. Taidan vaihtaa takasin vanhempaan, niissä oli sentään t-paitakelit kun oli käymään laittanu.
Niin ja Peraman, ne närhisenmunat eli ts. magneettiventtiilit on siellä konehuoneessa kun katselet repsikanpuolelta sieltä akun tienoilta niin siellä seisoo vierekkäin kaksi peltikuppia pystyssä Mutta kirjota hakuun vaikka magneettiventtiili niin voi löytyä helpommin....tarinaa niistä ainakin on.
Tai siis et maininnu mikä auto kyseessä, teinissähän närhenmunat ei takkua kun niitä ei ole.
Niin ja Peraman, ne närhisenmunat eli ts. magneettiventtiilit on siellä konehuoneessa kun katselet repsikanpuolelta sieltä akun tienoilta niin siellä seisoo vierekkäin kaksi peltikuppia pystyssä Mutta kirjota hakuun vaikka magneettiventtiili niin voi löytyä helpommin....tarinaa niistä ainakin on.
Tai siis et maininnu mikä auto kyseessä, teinissähän närhenmunat ei takkua kun niitä ei ole.
MB W210 200cdi -01
Re: Pakastin mersuko
Lämmityslaitteen kenno jäässä.Peraman kirjoitti:Moro!
Mikähän osa lakkas toimimasta ku pakkanen oli tänään 25astetta??
kone lämpes ja puhallin toimi ok...mutta sisälle ei tullu yhtään lämmintä
arvakkaas oliko kankee ku oli tunnin istunu autossa
Auto on E220D -96 ml 128000
Närhenmunat ei mene kiinni tällasilla pakkasilla joten tuskin ne kiinni ovat jumineet.
Täällä oli eilen illalla parhaillaan -31c pakkasta. Hyvin tarkeni vanhassa lähes miljoonan ajetussa farkussa. Sisälämpötila oli varmaan lähellä +30 astetta
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe 28.01.2005 22:22
Re: Pakastin mersuko
Sama täällä (124 250d -91) Lämppäristä tulee vain haaleaa ilmaa. Käytin kuukuset auki. Ei juurikaan mitään sanottavaa niistä. Pitäis mekaanisten osien pelata. Kokeilin vielä repäistä kuukusilta virtajohdon kokonaan irti (pitäisi siis tulla täysillä lämmintä kennolle) vaan ei muuttunut miksikään. Vika ei siis kuukusissa. Voiko siis vika olla tuossa kiertovesipumpussa? Koneen lämmöt hivenen yli 80c. Vika ollut koko syksyn mutta tuonne paleltuu kuin torakka (aamulla oli -32c)
Kyllä ne kulkuset voi jumitella vaikka olisi naru irti. Meinaan että jos on kalvo kulunut ja nestettä pääsee sen yläpuolelle, sinne kerääntyy kaikkee skeidaa ja sitten istukkaa ohjaava kara jumii.
Pika-apuna riittää liikkuvien puhdistus ja kalvon elvytys rypsiöljyllä mutta tää on vain tekohengitystä.
Ja kiertovesipumpun siivet voi olla hapertuneet, pyörii kyllä komeesti mutta ei paljoa lientä liikuta.
Pete
Pika-apuna riittää liikkuvien puhdistus ja kalvon elvytys rypsiöljyllä mutta tää on vain tekohengitystä.
Ja kiertovesipumpun siivet voi olla hapertuneet, pyörii kyllä komeesti mutta ei paljoa lientä liikuta.
Pete
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe 28.01.2005 22:22
ugly finn kirjoitti:Kyllä ne kulkuset voi jumitella vaikka olisi naru irti. Meinaan että jos on kalvo kulunut ja nestettä pääsee sen yläpuolelle, sinne kerääntyy kaikkee skeidaa ja sitten istukkaa ohjaava kara jumii.
** Yläpuoli kuiva. Karat liikkui moitteettomasti. Venttiilit napsahtelee virran kans kun säätöhanikat kylmällä...
Pika-apuna riittää liikkuvien puhdistus ja kalvon elvytys rypsiöljyllä mutta tää on vain tekohengitystä.
Ja kiertovesipumpun siivet voi olla hapertuneet, pyörii kyllä komeesti mutta ei paljoa lientä liikuta.
** Vaikuttaako tuo kiertovesipumppu vain paikallaan pyöriessä vai voiko olla syypää myös ajaessa?
Pete
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe 28.01.2005 22:22
Näin minäkin olin ajatellut. Taitaa pitää tehdä vielä manuaalinen testi eli tehdä ohitus tuolle "muna-sarjalle" suoralla putken pätkällä... niin pitäis kopin lämmetä....Mika.T kirjoitti:kyllä kuumaa pitää tulla kierroksilla ihan yhtälailla oli kiertovesipumppu toiminnassa tai ei. Sähköpumppu auttaa vain tyhjäkäynnillä lämpenemiseen.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe 28.01.2005 22:22
Aivan...meikäläiselle ei tule kuin haaleaa ilmaa vaikka työmatkaa kertyy suuntaansa 50km eli saa "namia"....turkishaalarit aamulla päälle. Luvannut -35c aamuks!!!ugly finn kirjoitti:Mika T tuossa jo ehtikin vastaamaan. Eli sähköpumppu tehostaa sisälämppärin kiertoa, eniten joutokäynnillä.
Jos sähköpumppu ei futaa mutta kulkuset toimii niin sen huomaan selvästi siitä että kun antaa koneelle namia niin kabiiniin tulee enempi lämpöä.
Pete
.
Mullakin työnsi noin -28 C ilmaa lämmityslaitteesta ohjaamoon. Rupes muuten olemaan 50 kilometrin ajon jälkeen holotna. Kun ei enää huulet liikkunu eikä se ollut mutenkaan kivaa vähissä vehkeissä olla liikenteessä semmoisella pakastearkulla ajattelin, että pitää tehdä se mitä täällä forumilla on neuvottu:
Pysäytin siis levikkeelle, otin vasaran sinistyneisiin käsiini, nakutin vasaralla hiukkasen närhenmunia - ja kas, alkoi työntämään tosi kuumaa lämppäristä. Kohta siinä huulet ja närhenmunien lisäksi omatkin olis toiminu - tuli siinä naisseurassa kun olin liikenteessä, ihan kuuma...
Mullakin työnsi noin -28 C ilmaa lämmityslaitteesta ohjaamoon. Rupes muuten olemaan 50 kilometrin ajon jälkeen holotna. Kun ei enää huulet liikkunu eikä se ollut mutenkaan kivaa vähissä vehkeissä olla liikenteessä semmoisella pakastearkulla ajattelin, että pitää tehdä se mitä täällä forumilla on neuvottu:
Pysäytin siis levikkeelle, otin vasaran sinistyneisiin käsiini, nakutin vasaralla hiukkasen närhenmunia - ja kas, alkoi työntämään tosi kuumaa lämppäristä. Kohta siinä huulet ja närhenmunien lisäksi omatkin olis toiminu - tuli siinä naisseurassa kun olin liikenteessä, ihan kuuma...
- - - - - - - - - -
MB W211 CDi
MB W211 CDi
samat pulmat täälä. aamulla kun lähti ajelee niin koneen lämmöt nousi 100 asteeseen, no pidin vähän aikaa bussi pysäkillä tyhjäkäynnillä niin lämmöt lähti laskemaan. Mutta sisälle ei lämmintä yhtään, meinas tassut jäätyä ku ei ollut hanskoja mukana.
Yrittelin tossa jo kuumalla vesipussilla sulatella kulkusmunia, eipä auttanut. Oisko lämppärin kenno jäässä, sinällään jännä juttu että lämppärin paluuputki on lämmin mut meno ei.
Yrittelin tossa jo kuumalla vesipussilla sulatella kulkusmunia, eipä auttanut. Oisko lämppärin kenno jäässä, sinällään jännä juttu että lämppärin paluuputki on lämmin mut meno ei.
Auto oli M-B 200D W124. vm93
Ja M-B 200D W123. vm79
Ex: M-B 190B 2.0 W201. vm86.
--Niillä tehään mitä on--
Ja M-B 200D W123. vm79
Ex: M-B 190B 2.0 W201. vm86.
--Niillä tehään mitä on--
Kennot jäätyy paskoilla nesteillä tukkoon ja/tai jos joku kuupa uuno on laittanut jotain syyläri sementtiä tai "Holts haljenneeseen moottoriin" systemiä niin johan paleltuu ....pari viisarin verran alle 80 on lämmöt eikä paleellu vaikka -32 näytti aamusella mittari...ja vieläpä eberikin toimi.... Heikoin lenkki toi Exsiden akku...
Itse tein ja säästin
Juho R kirjoitti:
Oisko lämppärin kenno jäässä, sinällään jännä juttu että lämppärin paluuputki on lämmin mut meno ei.
Mistä päättelit kiertosuunnan? Eli kumpi puoli on se puoli jossa kiertovesipumppu on.
Oisko lämppärin kenno jäässä, sinällään jännä juttu että lämppärin paluuputki on lämmin mut meno ei.
Mistä päättelit kiertosuunnan? Eli kumpi puoli on se puoli jossa kiertovesipumppu on.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen