Pakastin mersuko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Peraman
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 19.01.2006 10:58

Pakastin mersuko

Viesti Kirjoittaja Peraman »

Moro!

Mikähän osa lakkas toimimasta ku pakkanen oli tänään 25astetta??
kone lämpes ja puhallin toimi ok...mutta sisälle ei tullu yhtään lämmintä
arvakkaas oliko kankee ku oli tunnin istunu autossa :?

Auto on E220D -96 ml 128000
Avatar
Sami.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Su 18.09.2005 23:06
Paikkakunta: Ulvila / Pori

Re: Pakastin mersuko

Viesti Kirjoittaja Sami.M »

Peraman kirjoitti:Moro!

Mikähän osa lakkas toimimasta ku pakkanen oli tänään 25astetta??
kone lämpes ja puhallin toimi ok...mutta sisälle ei tullu yhtään lämmintä
arvakkaas oliko kankee ku oli tunnin istunu autossa :?

Auto on E220D -96 ml 128000
sama juttu mulla tänään... tieto olis tarpeen...
VW Golf Variant TDi -97 ++90hv++
[url=http://kotisivu.dnainternet.fi/bluebeas/Merssu/]MB 190E 2.0 -87 (kuvat)[/url]
[url=http://kotisivu.dnainternet.fi/bluebeas/Merssu/Miitti%2016-10-05%20Pori/]Porin miitti 16.10.05[/url]
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

No närhenmunat siellä jumittaa tahi sitten kiertovesipumppu ei pyöri.
Pakkasnestettähän molemmilla on tarpeeksi? Ja haulla lisää tietoa "närhenmunista"

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Mulla nousi lisäks moottorin lämpö nopeesti, nopeemmin kuin normaalisti ja lopulta 120°C saakka (jonne uskalsin ajaa). Sisälle puhalsi pakkasta ja kiertovesipumpulle menevät ja lähtevät letkut kylmiä, muut kuumia. Itsekin oivalsin, että kiertovesipumppu tai närhen munat vialla. Sulattelin aikani marketin parkkihallissa ja otin virtakaapelilla suoraan akulta virtaa siihen kiertovesipumppuun, joka hyrähtikin hienosti käyntiin -> ehjä. Koputtelin kuukusen munia ja kokeilin käyntiin ja heti tuli kabiiniin lämmintä. Nyt vaan arveluttaa, että huomenna kun emäntä lähtee autolla töihin, on sama juttu.

Eli mikä jumii pakkasella ja miks? Alkaako joku osa olla tiensä päässä ja jumitus merkki siitä, että jotain pitää vaihtaa? Pakkasnesteet vaihdettu vesipumpun ja termostaatin vaihdon yhteydessä syksyllä.

EDIT: Voiko ton kiertovesipumpun ohjauksessa olla joku vika pakkasella? Vai onko kaukaa haettu?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Kiertovesipumpun toiminnan voi tarkistaa helpointen siten että laittaa autoon virrat päälle ja laittaa tuulettimen ykköselle, sen pitäisi myös silloin pyöriä.
Saattaa nimittäin se katkos olla jossain muuallakin. Minulla oli tuossa 124:ssa ne pumpun omat johdot niin haperoita että murenivat käsiin :(

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Kannattaa ensimmäisenä tarkistaa pakkasneste jos toimii lauhemmilla keleillä.
Pitää olla kyllä voimakas neste ,kun ajoviima vetää järjestelmän aika viileeksi syyläriin voi tulla jopa -80c ,kun viima otetaa huomioon.
Maskin voi osittain peittää,muista että kun ilmat lämpenee, ettei unohdu pahvi keulaan ,alkaa keittää ja sitten riemua riittää.
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Ei se järjestelmä kyllä viimasta alle ulkolämpötilan mene. Joka paikka toki jäähtyy sitä tehokkaammin mitä enemmin siitä puhalletaan ilmaa ohi.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Mitenkäs toi moottorin lämpöjen nousu on selitettävissä? Jos kuukusen munat tai kiertovesipumppu on jumissa, eikö silti pitäis ihan normaalisti kiertää neste tuolla koneessa? Eli mikä nosti lämmöt?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Sami H. kirjoitti:Mitenkäs toi moottorin lämpöjen nousu on selitettävissä? Jos kuukusen munat tai kiertovesipumppu on jumissa, eikö silti pitäis ihan normaalisti kiertää neste tuolla koneessa? Eli mikä nosti lämmöt?
Liekkö termari missä kunnossa? Ettei se jumi siellä.
Onhan sulla siellä koneessa hyvät nesteet? (ettei olis ollu jäässä?)
Typeriä ehdotuksia mut mahdollisia. :oops:
Viimeksi muokannut Manu300cea24, To 19.01.2006 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

Olisiko lämmöt nousseet heikon pakkasnesteen takia? Tai toinen vahtoehto on termostaatti jumi.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
rekke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ke 22.06.2005 18:36

Viesti Kirjoittaja rekke »

Nesteet jäässä?????????
Kestä ei pakkasta tarpeeksi.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Sami H. kirjoitti:Mulla nousi lisäks moottorin lämpö nopeesti, nopeemmin kuin normaalisti ja lopulta 120°C saakka (jonne uskalsin ajaa).
Jäähdytin jäässä eli jäähdytysnesteen pakkasenkesto olematon.

Ainoa konsti saada auto lämpimään tai käytellä hyvin pienissä pätkissä moottoria ja antaa kuumenneen veden tehdä tehtäväänsä rauhassa.
Ja sitten ajelemaan semmoiseen paikkaan, josta saa pakkasnestettä.

Sataankahteenkymppiin ei kannata päästää, 40-50 ºC mittarin mukaan riittää.
Muualla on jo huomattavasti kuumempaa, kuin just siinä anturin kohdalla.
Edit: Varsinkin kun vesi ei kerran kierrä ollenkaan.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
tomaatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 26.02.2004 11:41
Paikkakunta: yläne

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Jääsä se on lämppärinkennoa myöten.
Nim. Eilen sulattelin jäähdyttimen vedellä ja lämppärinkennon kuumailmapuhaltimella, letkut pysyvät sulana helpommin.
124 250REE -86
GSX-R1000 -04
Polaris sportman 800 -05
Peraman
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 19.01.2006 10:58

Munatko syynä?

Viesti Kirjoittaja Peraman »

Missä noi närhisen munat sijaitsee ko kattelin vanhoja topiikkeja mutta en äkkiä löytäny tarkempaa selostusta?

Katkaseeko ne munat totaalisesti sisälle menevän lämpösen?
Mulla ei moottori kuumentunu joten en usko neste/termari ongelmiin mulla??
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Pakastin se on mullakin. Aamulla kävin laittamassa 20 min ennen töihinlähtöä käymään ja kun lähdin niin oli jo mukavan esilämmin, autossa sisällä ehkä +0. Työmatka 40km niin loppusuoralla alkaa olla sisälläkin sellainen kohtuullinen 30 astetta lämpöä mutta ne ensimmäiset 20km mennään prse jäässä. Taidan vaihtaa takasin vanhempaan, niissä oli sentään t-paitakelit kun oli käymään laittanu.

Niin ja Peraman, ne närhisenmunat :lol: eli ts. magneettiventtiilit on siellä konehuoneessa kun katselet repsikanpuolelta sieltä akun tienoilta niin siellä seisoo vierekkäin kaksi peltikuppia pystyssä :wink: Mutta kirjota hakuun vaikka magneettiventtiili niin voi löytyä helpommin....tarinaa niistä ainakin on.

Tai siis et maininnu mikä auto kyseessä, teinissähän närhenmunat ei takkua kun niitä ei ole.
MB W210 200cdi -01
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Pakastin mersuko

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Peraman kirjoitti:Moro!

Mikähän osa lakkas toimimasta ku pakkanen oli tänään 25astetta??
kone lämpes ja puhallin toimi ok...mutta sisälle ei tullu yhtään lämmintä
arvakkaas oliko kankee ku oli tunnin istunu autossa :?

Auto on E220D -96 ml 128000
Lämmityslaitteen kenno jäässä.

Närhenmunat ei mene kiinni tällasilla pakkasilla joten tuskin ne kiinni ovat jumineet.

Täällä oli eilen illalla parhaillaan -31c pakkasta. Hyvin tarkeni vanhassa lähes miljoonan ajetussa farkussa. :D Sisälämpötila oli varmaan lähellä +30 astetta :D
kaksviiskymppid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 28.01.2005 22:22

Re: Pakastin mersuko

Viesti Kirjoittaja kaksviiskymppid »

Sama täällä (124 250d -91) Lämppäristä tulee vain haaleaa ilmaa. Käytin kuukuset auki. Ei juurikaan mitään sanottavaa niistä. Pitäis mekaanisten osien pelata. Kokeilin vielä repäistä kuukusilta virtajohdon kokonaan irti (pitäisi siis tulla täysillä lämmintä kennolle) vaan ei muuttunut miksikään. Vika ei siis kuukusissa. Voiko siis vika olla tuossa kiertovesipumpussa? Koneen lämmöt hivenen yli 80c. Vika ollut koko syksyn mutta tuonne paleltuu kuin torakka (aamulla oli -32c)
ugly finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 02.11.2005 14:45
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

Kyllä ne kulkuset voi jumitella vaikka olisi naru irti. Meinaan että jos on kalvo kulunut ja nestettä pääsee sen yläpuolelle, sinne kerääntyy kaikkee skeidaa ja sitten istukkaa ohjaava kara jumii.
Pika-apuna riittää liikkuvien puhdistus ja kalvon elvytys rypsiöljyllä mutta tää on vain tekohengitystä.

Ja kiertovesipumpun siivet voi olla hapertuneet, pyörii kyllä komeesti mutta ei paljoa lientä liikuta.

Pete
kaksviiskymppid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 28.01.2005 22:22

Viesti Kirjoittaja kaksviiskymppid »

ugly finn kirjoitti:Kyllä ne kulkuset voi jumitella vaikka olisi naru irti. Meinaan että jos on kalvo kulunut ja nestettä pääsee sen yläpuolelle, sinne kerääntyy kaikkee skeidaa ja sitten istukkaa ohjaava kara jumii.
** Yläpuoli kuiva. Karat liikkui moitteettomasti. Venttiilit napsahtelee virran kans kun säätöhanikat kylmällä...

Pika-apuna riittää liikkuvien puhdistus ja kalvon elvytys rypsiöljyllä mutta tää on vain tekohengitystä.

Ja kiertovesipumpun siivet voi olla hapertuneet, pyörii kyllä komeesti mutta ei paljoa lientä liikuta.
** Vaikuttaako tuo kiertovesipumppu vain paikallaan pyöriessä vai voiko olla syypää myös ajaessa?

Pete
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kyllä kuumaa pitää tulla kierroksilla ihan yhtälailla oli kiertovesipumppu toiminnassa tai ei. :!: Sähköpumppu auttaa vain tyhjäkäynnillä lämpenemiseen.
kaksviiskymppid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 28.01.2005 22:22

Viesti Kirjoittaja kaksviiskymppid »

Mika.T kirjoitti:kyllä kuumaa pitää tulla kierroksilla ihan yhtälailla oli kiertovesipumppu toiminnassa tai ei. :!: Sähköpumppu auttaa vain tyhjäkäynnillä lämpenemiseen.
Näin minäkin olin ajatellut. Taitaa pitää tehdä vielä manuaalinen testi eli tehdä ohitus tuolle "muna-sarjalle" suoralla putken pätkällä... niin pitäis kopin lämmetä....
ugly finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 02.11.2005 14:45
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

Mika T tuossa jo ehtikin vastaamaan. Eli sähköpumppu tehostaa sisälämppärin kiertoa, eniten joutokäynnillä.
Jos sähköpumppu ei futaa mutta kulkuset toimii niin sen huomaan selvästi siitä että kun antaa koneelle namia niin kabiiniin tulee enempi lämpöä.

Pete
kaksviiskymppid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 28.01.2005 22:22

Viesti Kirjoittaja kaksviiskymppid »

ugly finn kirjoitti:Mika T tuossa jo ehtikin vastaamaan. Eli sähköpumppu tehostaa sisälämppärin kiertoa, eniten joutokäynnillä.
Jos sähköpumppu ei futaa mutta kulkuset toimii niin sen huomaan selvästi siitä että kun antaa koneelle namia niin kabiiniin tulee enempi lämpöä.

Pete
Aivan...meikäläiselle ei tule kuin haaleaa ilmaa vaikka työmatkaa kertyy suuntaansa 50km eli saa "namia"....turkishaalarit aamulla päälle. Luvannut -35c aamuks!!!
Avatar
ipezu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 27.06.2004 08:12

Viesti Kirjoittaja ipezu »

.
Mullakin työnsi noin -28 C ilmaa lämmityslaitteesta ohjaamoon. Rupes muuten olemaan 50 kilometrin ajon jälkeen holotna. Kun ei enää huulet liikkunu eikä se ollut mutenkaan kivaa vähissä vehkeissä olla liikenteessä semmoisella pakastearkulla :evil: ajattelin, että pitää tehdä se mitä täällä forumilla on neuvottu:

Pysäytin siis levikkeelle, otin vasaran sinistyneisiin käsiini, nakutin vasaralla hiukkasen närhenmunia - ja kas, alkoi työntämään tosi kuumaa lämppäristä. Kohta siinä huulet ja närhenmunien lisäksi omatkin :oops: olis toiminu - tuli siinä naisseurassa kun olin liikenteessä, ihan 8) kuuma...
- - - - - - - - - -
MB W211 CDi
Avatar
ipezu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 27.06.2004 08:12

Viesti Kirjoittaja ipezu »

.
Sorry edellinen viesti, tänään työnsi lämmityslaite -32C asteista taas, ja vasarakonsti närhen muniin ei nyt auttanut. Taisin olla siis väärässä, vika taitaa olla muualla.

Onneksi ei ollut naisia kyydissä tällä kertaa - olisi jäänyt huono kuva...
- - - - - - - - - -
MB W211 CDi
Avatar
Juho R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 15.10.2003 20:42
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Juho R »

samat pulmat täälä. aamulla kun lähti ajelee niin koneen lämmöt nousi 100 asteeseen, no pidin vähän aikaa bussi pysäkillä tyhjäkäynnillä niin lämmöt lähti laskemaan. Mutta sisälle ei lämmintä yhtään, meinas tassut jäätyä ku ei ollut hanskoja mukana.
Yrittelin tossa jo kuumalla vesipussilla sulatella kulkusmunia, eipä auttanut. Oisko lämppärin kenno jäässä, sinällään jännä juttu että lämppärin paluuputki on lämmin mut meno ei.
Auto oli M-B 200D W124. vm93
Ja M-B 200D W123. vm79
Ex: M-B 190B 2.0 W201. vm86.
--Niillä tehään mitä on--
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuomosissa lämppärin kennon jäätymisissä kannattaa lämppärin puhallin sammuttaa niin koneesta tuleva kuuma neste SAATTAA sulattaa kennon auki.
Jos puhallin on päällä niin kenno ei pääse lämpenemään kun läpi menevä ilma jäähdyttää sitä kokoajan.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Lämppärin ja syylärin kennon nestekanavat on aika pieniä ja kun kylmä ilma vielä laitetaan virtaamaan niitten läpi niin ,jos on huonolaatuiset nesteet niin ne rupeaa menemään hyyhmäksi ja kierto estyy ja tekee ,juuri edellä kuvailtuja ongelmia.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Kennot jäätyy paskoilla nesteillä tukkoon ja/tai jos joku kuupa uuno on laittanut jotain syyläri sementtiä tai "Holts haljenneeseen moottoriin" systemiä niin johan paleltuu :lol: :lol: :lol: ....pari viisarin verran alle 80 on lämmöt eikä paleellu vaikka -32 näytti aamusella mittari...ja vieläpä eberikin toimi.... :lol: :lol: :lol: Heikoin lenkki toi Exsiden akku... :lol:
Itse tein ja säästin
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Juho R kirjoitti:
Oisko lämppärin kenno jäässä, sinällään jännä juttu että lämppärin paluuputki on lämmin mut meno ei.

Mistä päättelit kiertosuunnan? Eli kumpi puoli on se puoli jossa kiertovesipumppu on. :roll:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vastaa Viestiin