Akkujen kestoikä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Dieselmies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 07.08.2004 19:38

Akkujen kestoikä

Viesti Kirjoittaja Dieselmies »

No tere, aloin tässä kyseleen akkujen kestoiästä että montako vuotta on akut yleensä kestäneet kun itselläni auto 300 d -90 akut on kestäneet keskimäärin 3-4 vuotta .
Nyt ostin uuden vähän tehokkaamman varta 100 A/h 800 A hinta 100€ näitten paukkupakkasten aikana kun ei aamulla enää jaksanu pyörittää akun ikä oli 3 v ja 1 kk varta 88 A/h 630 A .
Itsestä tuntuu ainakin että näitä menee vähän liian tiheään, laturi on kunnossa lataa semmoista 14.4 v.Normaali talvikeleillä entisellä akulla tuli toimeen aivan normaalisti lähti käyntiin mutta ei enää kun piti pakkasta päälle -25 C kolmen päivän ajan.
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

skodan alkuperäinen huoltovapaa akku 2 ½ vuotta, meni nyt pakkasilla vaihtoon.
Toinen pääty oli pullahtanut mukavasti ulospäin, nesteet oli kyllä pysynyt sisällä.
autodidakti
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Tavallinen lyijyakku max 2 vuotta omassa käytössä (eberi) Optima-akku yli 10 vuotta.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
jaines
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 03.10.2005 20:12

Viesti Kirjoittaja jaines »

Ex 220D -98:ssa alkuperäinen akku oli 6 vuotta vanha ku auto minulta lähti. Muistaakseni alkuperäinen oli Varta mersun logoilla.
Lisälämmittimet varmaan puolittaa kestoiän :?
200 E cdi w211 -09
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Akkujen kestoikä

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Dieselmies kirjoitti:montako vuotta on akut yleensä kestäneet kun itselläni auto 300 d -90 akut on kestäneet keskimäärin 3-4 vuotta .
.
Sanoivat tuolla akkuliikkeessä, että akun keski ikä on 3v. Pitänee paikkansa, ainakin omienkokemusten perusteella.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Onkohan akkujen kestokehitys taantunut hyberbolisen käyrän mukaan, mutta omassa akussa näyttäisi olevan vuosiluku -96... No, ehkä suurempi syy on se, että auto on niiiiiiiin vanha, ettei siinä ole akkusyöppöjä olemassakaan :roll:.
cwickstr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: Pe 04.02.2005 07:36

Viesti Kirjoittaja cwickstr »

Alkuperäinen 100 Ah Varta MB-logolla kesti omassa bensamersussa (ei webastoa) 6 v. Korvausakku (100 Ah bauer tai jotain?) kesti tasan vuoden. Takuulla sain sen tilalle Varta Blue 100 Ah joka on nyt toiminut hyvin. Autossa on nyt lisäksi Defan akkulaturi joka pitää jännitteen 13.8 V:ssa kun auto on piuhassa kiinni (=melkein aina), joten toivottavasti tämäkin akku kestää vähintään 6 v.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Tuollainen ylläpitolaturi säästää akkua oudon paljon mut on aika kallis....tarkoitus olis värkkäillä ctekin laturi tuohon tarkoitukseen....ja akkujen keski-ikä liikkuu 2-3v seutuvilla toista se oli ennen vanhassa escossa oli 10v vanha pakkasakku ja hyvin pelas....seuraavaksi taidan siirtyä keltaiseen optimaan....
Itse tein ja säästin
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

oman akun vein eilen takasin biltemaan. pitäis tulla tänään uus akku ilmaseks. ku ei kestänyt kun 1.5vuotta (takuu 2v) tosin se oli jäätynyt tyhjänä :lol:
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

ei se aina auta

Viesti Kirjoittaja Ekku »

petska kirjoitti:Tuollainen ylläpitolaturi säästää akkua oudon paljon mut on aika kallis.....
Minulla on taksissa tuommoinen ylläpitolaturi kytkettynä siten, että aina kun on lohkolämmittimen pieuha kiinni niin lataa akkua.

Ei se vaan tunnu auttavan. Näyttää akun kesto näissä hommissa olevan semmoinen vuodesta puoleentoista. Taitaa vaan olla niitä virtaa vieviä lisälaitteita sen verran paljon ja kilometrejä ja käynnistyksiä tulee myös.

Sehän hyöty siitä laturista on, että ei kerkeä akku mennä niin huonoon kuntoon että jäisi käynnistymättä kotipihasta.

Nyt pitäisi mennä mittauttamaan Väykyn akku. Ei näemmä tarvia seisoa auton kuin 2 päivää, niin ei enää jaksa startata vaikka auto olisikin lohkolämmittimellä hieman esilämmitetty.

Samaan autoon vaihdettiin startti pari kuukautta sitten, kun pyöritti niin pirun hitaasti joskin lähti kyllä aina käyntiin. Taisi olla turha startin vaihto.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
Jox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:21

Viesti Kirjoittaja Jox »

Täällä meni kans akku uusiin Vartan 100ah Mersun logolla, nelisen vuotta tuo siis kesti.
W205 220d autom. AMG -15

Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
SL-pappa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: To 29.09.2005 22:08
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SL-pappa »

.
Viimeksi muokannut SL-pappa, La 07.08.2021 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB R129 300 SL-24
MB W136 170 Va -52 museorek.
MB W205 C 200 A Premium Business 2015
David Brown 880 -65
Datsun VPL 510 1600 -70 museorek.
Smart City coupe 450 2002
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Laatu akun kestoikä 2-5 vuotta riippuen käytöstä,jos lyhyitä ajoja ajetaan niin ei kestä montaa vuotta.Mulla kesti mersussa salama akku 7 vuotta vaikka kerran kiehahti,nyt on menossa varta. :roll:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Jopa Hondan alkuperäinen Yuasa kesti liki 9 vuotta normaaliajossa, josta viimeiset pari vuotta lyhyttä kaupunkiajoa. Mersun Exide taas kesti 7-8 vuotta sekalaista ajoa. Bilteman akut ja muut halpisakut eivät ole montaa vuotta kestäneet, kuten ei noi halvemmat Exidetkään. Ihmettelen kyllä kauhiasti, jos laatuakku (Bosch, Varta tms.) ei kestä sekalaisessa, päivittäisessä ajossa vähintään viittä vuotta. Toki uudet "sähköautot" ja Eberit/Webastot kuluttaa akkua ihan eri lailla.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
penttiko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 10.11.2004 19:09
Paikkakunta: Paltamo

Akun kesto

Viesti Kirjoittaja penttiko »

Dieselissä akku joutuu kovemmalle startissa, joten on myös kestoltaan lyhyempi kuin bensa autossa. Ennen vanhaan oli nyrkkisääntö, että bensa koneessa uusi akku 5 vuoden välein ja dieselissä 3 vuoden. Nykyisin, kun on noita sähköhärveleitä kaikki kolot pullollaan, niin ei tahdo kestää noinkaan pitkään.
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

No johan teillä on huonot akut tai huonosti käynnistyvät autot. Omaan mersuun vaihdoin tänä syksynä uuden akun. Vanha oli alkuperäinen vuodelta 96 ja oli jo melko laiska.
Pappa joskus sanoi että taunuksessa kesti alkuperäinen akku 9vuotta ja salama akku suunnilleen yhtä kauan.
Kyllä minun mielestä akun käyttöikä pitäis normaali käytössä olla +8vuotta.
C250TD 97

[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1629
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Isälläni oli W123:ssa dieselissä korealainen akku 8,5 vuotta ja akku oli vielä kunnossa kun auto otettiin pois käytöstä. Minulla tulee nyt W123:ssani täyteen 5 vuotta ja hyvin on toiminut näissä lähipäivien pakkasissa ja webastoa olen käyttänyt usein. Akun merkki on Oldham. Laitoin päivämäärän tussilla kylkeen kun sen ostin.
Jos laatumerkit kestävät vain pari vuotta niin ei kai niitä kannata sitten ostaa, kun "merkittömät kestävät vähintään saman"
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Liian tehokas laturi suhteessa akun kokoon ja virrankuluttajia paljon?
Vanhemmissa autoissa ja koneissa akut kestää piiiiitkään mikäli nestettä eikä päästä missään vaiheessa tyhjäksi,viime keväänäkin vaihdoin 14v vanhan akun kun loppu veto yhtäkkiä. Nopeimmillaan menny kuukaudessa.

Tässäkin pätee että hyvä ja halpa on kaks ostosta :)
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

W124:ssa kiisselissä kesti 8 vuotta original Bannier ? Mb akku. Motorcraft ollut nyt 5 vuotta ja hyvin jaksaa edelleen.
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

115 240d 3.0 vartan 100a hopea akku on ollu syksystä 2002 ja toimii edelleen hyvin laturina 85a vakio 35a lisävaruste 55a on 500w vahvistin isot lisäpitkät eberi 5kv
ferguson 35 vm 1957 jossa vakio tasavirtalaturi 120a salama vuodesta 96 ja lähti käyntyyn hyvin vielä pari viikkoa sitten.

bilteman prätkä akut ei kestä paria kuukautta brittipyörässä jos ajaa kovaa mutta varta kestää.
akkupalvelu häkkinen myy vartaa sörkässä
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

sooppa kirjoitti:Laatu akun kestoikä 2-5 vuotta riippuen käytöstä,jos lyhyitä ajoja ajetaan niin ei kestä montaa vuotta.Mulla kesti mersussa salama akku 7 vuotta vaikka kerran kiehahti,nyt on menossa varta. :roll:
Salama akuthan vielä kestikin. Salama on valitettavasti eletty jo kauan sitten.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: To 02.06.2005 14:49
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Timope »

Mulla on ollut Boschin 100 Ah:n akkuja pari ja kyllä ne sen 4-5 vuotta kestää. Niillä taitaa olla 2 vuoden takuu. Onkos se niin , että jos akku hajoaa takuuaikana, niin uuden akun takuu kestää vaan sen alkuperäisen takuun verran. Tekniikan Maailmassahan lienee ollut jokin aika sitten akkutesti. En tosin muista voittajaa, mutta jos sen artikkelin löytäis.
Saksan tuonti mersussa (diesel) oli 70 Ah:n akku, kun hommasin auton. Oli vähän vetelä. Se menikin vaihtoon, kun laturi laukes samalla kertaa.
Avatar
virgil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 11.12.2003 12:10

2,5 v.

Viesti Kirjoittaja virgil »

Vartan 100 Ah akku on nyt 2,5 v. vanha, ja viime sunnuntaina 24 asteen pakkasella ei jaksanut käynnistää. Kuului vaan raksutusta ja latausvalo välkkyi, kun koitin.

Vein sen yöksi sisään, ja aamulla se sitten lämmenneenä jaksoi niillä virroilla käynnistää koneen. (Ei ollut akkulaturia käytössä.)

Kuukausi sitten teki saman tempun, joten ostin nyt tarjouksesta 88 Ah Euroglobe-akun ja vaihdan ko ehin. Ostin myös kunnon käynnistyskaapelit autoon varalle - automaatti nääs.

Hesarin välissä tulee usein Nissanin viikonlopputempaus-mainoksia, niissä myydään aina Vartan 100 Ah akkuja noin 90 eurolla.
300TD-92
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

onko sun akku aina varmasti ladattu täyteen kun parkkeeraat auton yöksi akku on vasta silloin ihan täys latingissa kun ampeeri mittari näyttää nollaa ei + silloin menee virtaa akkuun -taas että kulutus ylyttää laturin tuoton tarkoitan tällä mittarilla sellaista kun esim. fergussa ja britti mp. niitä vain ei saa niin isoja että riittäsi 85a laturille 65 maksimi virralle saa.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Millä ihmeellä saatte akut paskaks muutamassa vuodessa?
Mulla on traktorissa (Zetor) 10v vanha akku ja pelaa erittäin hyvin ja
ruohonleikkurissa, Stiga Park, 15v vanha akku ja silläkin pärjäsi vielä
viime kesänä !!!!
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
vhkala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: To 11.08.2005 12:47
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja vhkala »

juhape kirjoitti:Millä ihmeellä saatte akut paskaks muutamassa vuodessa?
Mulla on traktorissa (Zetor) 10v vanha akku ja pelaa erittäin hyvin ja
ruohonleikkurissa, Stiga Park, 15v vanha akku ja silläkin pärjäsi vielä
viime kesänä !!!!
Eiköhän siihen jotenkin vaikuta tuo virrankulutus, otaksun :D
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Ittellä oli mersussa Vartan 100Ah patteri kun tuli meidän talouteen v. -96 ja se pelas moitteetta dieseltekniikallakin v.2003 asti, kunnes kesällä varoittamatta mykistyi, mittasin jännitteen , oli jotain 6V, kai meni kenno poikki. Tilalle Boschin silveri ja meno on jatkunut...
Sprintterin alkuperäinen akku ei enää taannoisilla paukkupakkasilla jaksanut normin 25min ebrin käytön jälkeen inahtaakaan, ja uutta tilalle, kesti siis Varta 5 vuotta.
Traktoreissa on ollut Genolitejä, ja ne ei ole kestänyt vuoden korkeintaan. Joskus on tullut hyvä yksilö vastaan. Harrasteautoissa on ollut Oldhameja ja sun muita Hankookkeja, mutta ne onkin harrastuskäytöön riittäviä :P
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Dengarg
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 30.01.2006 01:35

Viesti Kirjoittaja Dengarg »

Jujuhan on siinä että pääasiassa ennen akun tappoi sulfatoituminen, joka pääsi tapahtumaan silloin kun akkua ei käytetty.

Nykyteknologia on mahdollistanut sen että akku voi seisoa pitkiäkin aikoja käyttämättömänä ilman sulfatoitumista. Sillä teknologialla vaan oli se pieni sivuvaikutus, että akun käyttöikä lyheni puolella! Että oli taas pirusti hyötyä siitäkin keksinnöstä. Faijalla on traktorissa 10v vanha akku eikä mitään heikkoa, mulla menee autossa akku / vuosi.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Itsellä on 180:sessa alkuperäinen akku. Auto on rekisteröity 27.5.1996, eli akulla on ikää miltei 10 vuotta. 8)
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en tiä kuinka vanha akku mulla oli, mutta nyt kun oli noita kovia pakkasia, niin olihan se sitten kyrvähtäny! mikähän kannattas laittaa tilalle? joku biilteman halpa akku?
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin