220D Lucas syöttöpumpun vaihto mekaaniseen Boschiin
220D Lucas syöttöpumpun vaihto mekaaniseen Boschiin
Eli otsikon mukainen remontti piti autoon tehdä kun EDC -valo alkoi palamaan ja huippunopeus oli n. 110 km/h.
Boshin pumppuun päädyin, kun tiedustelin noita luukaksen korjauskustannuksia ja tulin sitten soittaneeksi kaverille, joka joskus vuosia sitten oli puhunut, että pitäisi tehdä tuohon mersun 220 dieseliin sovitussarja mekaaniselle pumpulle, niin ei olisi sitten töistä pulaa, -ja srjahan oli tehtynä.
Boschin pumpun hinnaksi tuli avaimet käteen asennuksena satasen verran vähemmän, kuin lucaksen vaihtopumppu olisi maksanut.
Laitetaanpa tähän kuvat ennen ja jälkeen remontin, niin näkyy, että hyvin se boschin pumppu sinne sopii.
Eli tässä kuva ennen pajalle menoa:
Ja tässä uudella pumpulla varustettuna:
Näkyvin ero on pumpulle menevä kaasuvaijeri ja hiukan lisääntynyt alipaineputkien määrä (sammuttimen putket).
Ajossa uudella pumpulla ero vanhaan on huomattava. Tehoa moottorissa on nyt 110-115 hv ja vääntökin on lisääntynyt huomattavasti varsinkin alakierroksilla. Ohituskiihtyvyydeltään auto on nyt 200CDi:n veroinen ja täyskaasukiihdytyksessä varmaan parempi (nämä vertaukset siis ihan perstuntumalta).
Polttoaineen kulutus näyttäisi pienenevän matka-ajossa, eikä sekalaisen ajon kulutuskaan näyttäisi nousevan entisestä.
Miinuspuolena mainittakoon pari seikkaa:
- Takanatulijoiden iloksi putken päästä tulee täyskaasukiihdytyksellä aika lailla mustaa sauhua, mutta ihme kyllä se ei haise millekään.
- Autolla pitää opetella uudelleen ajamaan, sillä se on kuin eri auto , ja mekaaninen pumppu tuo mukanaan W124:sta tutun nykimisen
Boshin pumppuun päädyin, kun tiedustelin noita luukaksen korjauskustannuksia ja tulin sitten soittaneeksi kaverille, joka joskus vuosia sitten oli puhunut, että pitäisi tehdä tuohon mersun 220 dieseliin sovitussarja mekaaniselle pumpulle, niin ei olisi sitten töistä pulaa, -ja srjahan oli tehtynä.
Boschin pumpun hinnaksi tuli avaimet käteen asennuksena satasen verran vähemmän, kuin lucaksen vaihtopumppu olisi maksanut.
Laitetaanpa tähän kuvat ennen ja jälkeen remontin, niin näkyy, että hyvin se boschin pumppu sinne sopii.
Eli tässä kuva ennen pajalle menoa:
Ja tässä uudella pumpulla varustettuna:
Näkyvin ero on pumpulle menevä kaasuvaijeri ja hiukan lisääntynyt alipaineputkien määrä (sammuttimen putket).
Ajossa uudella pumpulla ero vanhaan on huomattava. Tehoa moottorissa on nyt 110-115 hv ja vääntökin on lisääntynyt huomattavasti varsinkin alakierroksilla. Ohituskiihtyvyydeltään auto on nyt 200CDi:n veroinen ja täyskaasukiihdytyksessä varmaan parempi (nämä vertaukset siis ihan perstuntumalta).
Polttoaineen kulutus näyttäisi pienenevän matka-ajossa, eikä sekalaisen ajon kulutuskaan näyttäisi nousevan entisestä.
Miinuspuolena mainittakoon pari seikkaa:
- Takanatulijoiden iloksi putken päästä tulee täyskaasukiihdytyksellä aika lailla mustaa sauhua, mutta ihme kyllä se ei haise millekään.
- Autolla pitää opetella uudelleen ajamaan, sillä se on kuin eri auto , ja mekaaninen pumppu tuo mukanaan W124:sta tutun nykimisen
Automaattilaatikolla varustettuun autoon sopii juuri tuon nykimishomman takia vielä paremmin. Pumppuasentajalla on itsellä -96 C automaatti johon hän oli tehnyt prototyyppiasennuksen.
Laatikon pitää olla mekaanisesti ohjattu, jotta homma onnistuu. Liekö -97 jossa laatikon malli muuttuu mekaanisesta sähköiseksi. Sillä ei ole merkitystä onko kyseessä C vai E -malli, ainoastaan tuo sähköohjattu automaatti on este.
Laatikon pitää olla mekaanisesti ohjattu, jotta homma onnistuu. Liekö -97 jossa laatikon malli muuttuu mekaanisesta sähköiseksi. Sillä ei ole merkitystä onko kyseessä C vai E -malli, ainoastaan tuo sähköohjattu automaatti on este.
- matti virta
- Vakiokalustoa
- Viestit: 205
- Liittynyt: To 17.04.2003 14:50
pumppu
PP D teki ko. muutoksen autooni viime joulukuussa. Erittäin tyytyväinen olen ollut. Kulutus normaali ajossa tippui ja kulku parani Huomattavasti.
Pumppuun tehtiin myös muutoksia.
Niin auto on -97 E220D.
Pumppuun tehtiin myös muutoksia.
Niin auto on -97 E220D.
- Pikku Poika
- Vakiokalustoa
- Viestit: 52
- Liittynyt: Ti 26.04.2005 19:28
- Paikkakunta: Kälviä
- Pikku Poika
- Vakiokalustoa
- Viestit: 52
- Liittynyt: Ti 26.04.2005 19:28
- Paikkakunta: Kälviä
Olisko se ronklotus ihan vaan se bosch, joka siellä ronklattaa? Rivipumppu on näet hiukan äänekkäämpi kuin jakajapumppu. Mullakin tyhjäkäynti ensin välillä meinasi soutaa, mutta nyt on tasoittunut. Asentajan kanssa oli puhetta että kestää kotvasen ennen kuin uusilla osilla tehty pumppu alkaa viimesen päälle pelaamaan. Jos ei asetu, niin kannattaa tutkia asiaa tarkemmin.
- Pikku Poika
- Vakiokalustoa
- Viestit: 52
- Liittynyt: Ti 26.04.2005 19:28
- Paikkakunta: Kälviä
- Pikku Poika
- Vakiokalustoa
- Viestit: 52
- Liittynyt: Ti 26.04.2005 19:28
- Paikkakunta: Kälviä
Oma rassi menee pajalle parin viikon sisään. Alkaa pikkuhiljaa tympimään tuo nyhtäminen ja tehottomuus. 55kw vakiona ei paljo hyökkää. EPC-valon kans saa poltettua päreitä toisinaan oikein urakalla.
Saa nähä minkälainen vehje tuosta kuoriutuu, kunhan saa boschin pumppua pellin alle.
Saa nähä minkälainen vehje tuosta kuoriutuu, kunhan saa boschin pumppua pellin alle.
W210 220D -97 powered by bosch
Ja mielenkiinnolla odotellaan kommentteja kulkupuolesta, kustannuksista, kulutuksesta jne.Derby_r kirjoitti:Oma rassi menee pajalle parin viikon sisään. Alkaa pikkuhiljaa tympimään tuo nyhtäminen ja tehottomuus. 55kw vakiona ei paljo hyökkää. EPC-valon kans saa poltettua päreitä toisinaan oikein urakalla.
Saa nähä minkälainen vehje tuosta kuoriutuu, kunhan saa boschin pumppua pellin alle.
Mikäs paja ko. toimenpiteen suorittaa?
Noniin.
Nyt on lucas poistettu pellin alta ja tilalla on boschilaista. Ensituntuma uuteen pumppuun on ok. Väykyn nykiminen tuntuu aluksi oudolle, kun ei ole kokemusta tuosta 124:n nykimisestä. Kuitenkin olen tyytyväinen projektin tulokseen, eli että nyt auto toimii.
Kulutus: Tankilla en ole vielä käynyt, eli ei mene paljon enemmän soppaa kuin ennenkään.
Kiihtyvyys/teho: Vääntöä on alakierroksilla aavistus enemmän kuin luukkaan aikana. Tehoja ehkä saman verran, ellei enemmän. Tehot ei ole mulle se pääasia, mutta pumpun päällä on ruuvi josta saa lisää löylyä... säätövaraa on vielä reilusti.
Täyskaasulla voi huomata pientä tuprutusta.
Kustannukset: Puolitoistatuhatta nykyrahaa, niin saa pumpun suhteen huolettomia kilometrejä.
Muuta huomioitavaa:
- öljynsuodatin on sitten mallia W124
- mekaaninen pumppu on äänekkäämpi
- mekaaninen pumppu ääntelee kuten mersun pitää
Nyt on lucas poistettu pellin alta ja tilalla on boschilaista. Ensituntuma uuteen pumppuun on ok. Väykyn nykiminen tuntuu aluksi oudolle, kun ei ole kokemusta tuosta 124:n nykimisestä. Kuitenkin olen tyytyväinen projektin tulokseen, eli että nyt auto toimii.
Kulutus: Tankilla en ole vielä käynyt, eli ei mene paljon enemmän soppaa kuin ennenkään.
Kiihtyvyys/teho: Vääntöä on alakierroksilla aavistus enemmän kuin luukkaan aikana. Tehoja ehkä saman verran, ellei enemmän. Tehot ei ole mulle se pääasia, mutta pumpun päällä on ruuvi josta saa lisää löylyä... säätövaraa on vielä reilusti.
Täyskaasulla voi huomata pientä tuprutusta.
Kustannukset: Puolitoistatuhatta nykyrahaa, niin saa pumpun suhteen huolettomia kilometrejä.
Muuta huomioitavaa:
- öljynsuodatin on sitten mallia W124
- mekaaninen pumppu on äänekkäämpi
- mekaaninen pumppu ääntelee kuten mersun pitää
W210 220D -97 powered by bosch
Tuo nykiminen on sitten mielenkiintoinen homma.
Tänään vaihdoin talvirenkaat alle ja nykiminen loppui lähes kokonaan. Kesärenkailla 205/55/16 oli lähes mahdotonta ajaa tasakaasulla 50 km/h nelossella, mutta talvikumeilla 195/65/15 asiaa ei tarvii edes ajatella.
Ensi viikolla tulee käytyä semmonen 1000 km lenkki matka-ajoa, niin nähdään miten menee kulutus pienimmillään.
Tänään vaihdoin talvirenkaat alle ja nykiminen loppui lähes kokonaan. Kesärenkailla 205/55/16 oli lähes mahdotonta ajaa tasakaasulla 50 km/h nelossella, mutta talvikumeilla 195/65/15 asiaa ei tarvii edes ajatella.
Ensi viikolla tulee käytyä semmonen 1000 km lenkki matka-ajoa, niin nähdään miten menee kulutus pienimmillään.
joo no mullapa taitaa olla sama kumma ilimiö ko vaihtoin uuden perän ja kitkat alle niin ei nyökyttäny ja sitte vaihdoin katsastuksen jälkeen 225/45-16 kesärattaat niin nyökyttää pirusti taas vaikka on kaikki puslat, holokit perässä ja kardaaninkumit uusia. voiko tuo pumppu vaikuttaa tuohon...(mynän pumppu mulla)??
Meneekö rivipumppu ihan heittämällä lucasin tilalle?
Tietenkin uudet putket ja sammutin pitää rakentaa.
hyllyllä olis yks pumppu, jos sen laittais ite vai antaako suosiolla diesel pajan hommaksi.
Tietenkin uudet putket ja sammutin pitää rakentaa.
hyllyllä olis yks pumppu, jos sen laittais ite vai antaako suosiolla diesel pajan hommaksi.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
- Pikku Poika
- Vakiokalustoa
- Viestit: 52
- Liittynyt: Ti 26.04.2005 19:28
- Paikkakunta: Kälviä
Pitää sinne jonkinlainen soviteholkki laittaa ja ennakonsäädin pitää myös olla. Lisäksi nämä HP ja PP dieselin laittamat pumput on hiukan suuremmalla elementillä, kuin 200d pumppu.teerola kirjoitti:Meneekö rivipumppu ihan heittämällä lucasin tilalle?
Tietenkin uudet putket ja sammutin pitää rakentaa.
hyllyllä olis yks pumppu, jos sen laittais ite vai antaako suosiolla diesel pajan hommaksi.
Mahtaa olla vaikutusta. http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=TimoH kirjoitti: voiko tuo pumppu vaikuttaa tuohon...(mynän pumppu mulla)??
Kulutus ei mennyt ennätys vähällä, mutta ei silti pahakaan. Vähän yli 900 km ajoa, josta 250 km motarilla mittarissa 135 km/h (mennessä kaatosade palatessa räntää) kaupunkiajoa n. 70 km kulutus 6,2 l/100km.
1450km meni 80 litralla = 5,5 litraa/100km, jossa 90% matka-ajoa 80-120km/h. Tuli kokeiltua kiihtyvyyttä 80->120 ja kyllä, nyt kiihtyy muukin kuin kuski
Kylmänä/lämpimänä käynnistyy loistavasti.
Ainoana uutena juttuna ilmeni, että kiekkamittari menee joskus nollille yli 120km/h vauhdista ja samalla syttyy ETS-valo. Mikähän vikana tuossa ETS:ssä? Mittari palaa leikkiin mukaan uudelleenkäynnistyksessä.
Kylmänä/lämpimänä käynnistyy loistavasti.
Ainoana uutena juttuna ilmeni, että kiekkamittari menee joskus nollille yli 120km/h vauhdista ja samalla syttyy ETS-valo. Mikähän vikana tuossa ETS:ssä? Mittari palaa leikkiin mukaan uudelleenkäynnistyksessä.
W210 220D -97 powered by bosch
C220D pumppu huolet
Tervehdys!
Onko kellään tietoa kuinka pitkä projekti se rivipumpun vaihto on? Mulla on jo toinen "saarnamiehen" (lucas) pumppu menossa ja nyt loppuu pinna. Ylivieskan kaveri lupaili että pumpun vaihdolla ongelmista pääsee.. ja kuulostaa siltä että se on ihan totta.
T: Jarmo V
Onko kellään tietoa kuinka pitkä projekti se rivipumpun vaihto on? Mulla on jo toinen "saarnamiehen" (lucas) pumppu menossa ja nyt loppuu pinna. Ylivieskan kaveri lupaili että pumpun vaihdolla ongelmista pääsee.. ja kuulostaa siltä että se on ihan totta.
T: Jarmo V