220D Lucas syöttöpumpun vaihto mekaaniseen Boschiin

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

220D Lucas syöttöpumpun vaihto mekaaniseen Boschiin

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Eli otsikon mukainen remontti piti autoon tehdä kun EDC -valo alkoi palamaan ja huippunopeus oli n. 110 km/h.

Boshin pumppuun päädyin, kun tiedustelin noita luukaksen korjauskustannuksia ja tulin sitten soittaneeksi kaverille, joka joskus vuosia sitten oli puhunut, että pitäisi tehdä tuohon mersun 220 dieseliin sovitussarja mekaaniselle pumpulle, niin ei olisi sitten töistä pulaa, -ja srjahan oli tehtynä.

Boschin pumpun hinnaksi tuli avaimet käteen asennuksena satasen verran vähemmän, kuin lucaksen vaihtopumppu olisi maksanut.

Laitetaanpa tähän kuvat ennen ja jälkeen remontin, niin näkyy, että hyvin se boschin pumppu sinne sopii.

Eli tässä kuva ennen pajalle menoa:
Kuva


Ja tässä uudella pumpulla varustettuna:
Kuva

Näkyvin ero on pumpulle menevä kaasuvaijeri ja hiukan lisääntynyt alipaineputkien määrä (sammuttimen putket).

Ajossa uudella pumpulla ero vanhaan on huomattava. Tehoa moottorissa on nyt 110-115 hv ja vääntökin on lisääntynyt huomattavasti varsinkin alakierroksilla. Ohituskiihtyvyydeltään auto on nyt 200CDi:n veroinen ja täyskaasukiihdytyksessä varmaan parempi (nämä vertaukset siis ihan perstuntumalta).

Polttoaineen kulutus näyttäisi pienenevän matka-ajossa, eikä sekalaisen ajon kulutuskaan näyttäisi nousevan entisestä.

Miinuspuolena mainittakoon pari seikkaa:

- Takanatulijoiden iloksi putken päästä tulee täyskaasukiihdytyksellä aika lailla mustaa sauhua, mutta ihme kyllä se ei haise millekään.

- Autolla pitää opetella uudelleen ajamaan, sillä se on kuin eri auto :lol: , ja mekaaninen pumppu tuo mukanaan W124:sta tutun nykimisen :cry:
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1629
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Hienosti koottu ja selkeä juttu! Tuohan saattaa sopia siis automaattilaatikolliseen 220 D:hen unelman lailla. Ei tule nykimisiä automaatin kansa ja ainoa miinus siis olisi musta sauhu, joka on vain hakemalla haettu miinus!
Avatar
TuomasWi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Su 12.02.2006 21:16

Viesti Kirjoittaja TuomasWi »

Onko tietoa kuinka käyttäytyy automaatin kanssa ja onnistuisiko moinen pumpun vaihto väyryseen.
[img]http://img207.imageshack.us/img207/5808/avatariuuske7.jpg[/img]
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Automaattilaatikolla varustettuun autoon sopii juuri tuon nykimishomman takia vielä paremmin. Pumppuasentajalla on itsellä -96 C automaatti johon hän oli tehnyt prototyyppiasennuksen.
Laatikon pitää olla mekaanisesti ohjattu, jotta homma onnistuu. Liekö -97 jossa laatikon malli muuttuu mekaanisesta sähköiseksi. Sillä ei ole merkitystä onko kyseessä C vai E -malli, ainoastaan tuo sähköohjattu automaatti on este.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Eilen tuli tuossa tankattua. Vähän toista tuhatta meni tankillisella, kulutus 5,8 l/100km. Ajosta n. 80% matka-ajoa 100-120 km/h.
Avatar
Tapio.P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 31.07.2004 12:34
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.P »

missä päin maailmaa moisia elimen siirtoja tehdään?nuita 220d väykkyjä on niin paljon myynnissä et saa värinki valita... :wink:
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Ylivieskasta löytynee tällä hetkellä ainoa paikka maailmassa, jossa homma onnistuu :wink:
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kysäseppä Kannuksen pp dieselistä, asiallinen kaveri joka on mun mielestä tehnytkin ko. muutoksen johonkin c mersuun.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
matti virta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: To 17.04.2003 14:50

pumppu

Viesti Kirjoittaja matti virta »

PP D teki ko. muutoksen autooni viime joulukuussa. Erittäin tyytyväinen olen ollut. Kulutus normaali ajossa tippui ja kulku parani Huomattavasti.
Pumppuun tehtiin myös muutoksia.
Niin auto on -97 E220D.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

samaa sukua ovat nämä Ylivieskan ja Kannuksen paikat, joten molemmissa onnistuu varmasti yhtä hyvin.
Avatar
Pikku Poika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 26.04.2005 19:28
Paikkakunta: Kälviä

Viesti Kirjoittaja Pikku Poika »

Juu... omani vein kans ylivieskaan ja nyt jännityksellä odotetaan :lol: Kuulemma hyvin on tehdyt rojektit onnistuneet... Ainaski mitä kävi sitä asentajan autoa kokeilemassa niin pisti hymyilyttämään 8) :lol:
Avatar
Pikku Poika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 26.04.2005 19:28
Paikkakunta: Kälviä

Viesti Kirjoittaja Pikku Poika »

Auto pelaa kuin junan vessa.. Kiihtyy ja kulkee niin ja tietysti savuaa :twisted: .. mutta kannesta kuuluu outo ronklotus ja tyhjä käynti vaeltaa.... AUTTAKKEE viisaamat :cry:
Tiisseli on köyhille
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Olisko se ronklotus ihan vaan se bosch, joka siellä ronklattaa? Rivipumppu on näet hiukan äänekkäämpi kuin jakajapumppu. Mullakin tyhjäkäynti ensin välillä meinasi soutaa, mutta nyt on tasoittunut. Asentajan kanssa oli puhetta että kestää kotvasen ennen kuin uusilla osilla tehty pumppu alkaa viimesen päälle pelaamaan. Jos ei asetu, niin kannattaa tutkia asiaa tarkemmin.
Avatar
Pikku Poika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 26.04.2005 19:28
Paikkakunta: Kälviä

Viesti Kirjoittaja Pikku Poika »

No niin... löytyhän se vika kun vähän etsii :wink:
2 suutinputkea löysällä ja ilmaputki huonosti, ja koneen päällä oleva muovi suutin putkiin.... nyt käy kuin kello :lol:
Tiisseli on köyhille
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

Huolimaton seppä
Billett
Avatar
Pikku Poika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 26.04.2005 19:28
Paikkakunta: Kälviä

Viesti Kirjoittaja Pikku Poika »

Minkälaisia kulutus lukemia on ollut pumpun vaihdon jälkeen?
Tiisseli on köyhille
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Pikku Poika kirjoitti:Minkälaisia kulutus lukemia on ollut pumpun vaihdon jälkeen?
5,8 vähimmillään 6,4 enimmillään Pelkkää matka-ajokulutusta en ole vielä päässyt mittaamaan.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mites näissä on ratkaistu sammuttimen toiminta? Käykö virtalukkoon C200d:n sammutinventtiili, vai onko sinne rakennettu joku sähkömagneettiventtiili, joka ohjaa sammuttimen alipainetta?
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

JP74 kirjoitti:Mites näissä on ratkaistu sammuttimen toiminta? Käykö virtalukkoon C200d:n sammutinventtiili, vai onko sinne rakennettu joku sähkömagneettiventtiili, joka ohjaa sammuttimen alipainetta?
Sähköventtiilillä homma hoidettu. Dieselmallin ässä mersussa vastaavanlainen rakenne.
Avatar
Derby_r
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 18.05.2006 23:45

Viesti Kirjoittaja Derby_r »

Oma rassi menee pajalle parin viikon sisään. Alkaa pikkuhiljaa tympimään tuo nyhtäminen ja tehottomuus. 55kw vakiona ei paljo hyökkää. EPC-valon kans saa poltettua päreitä toisinaan oikein urakalla.

Saa nähä minkälainen vehje tuosta kuoriutuu, kunhan saa boschin pumppua pellin alle. :wink:
W210 220D -97 powered by bosch
Avatar
Make K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Su 09.11.2003 00:14
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Make K »

Derby_r kirjoitti:Oma rassi menee pajalle parin viikon sisään. Alkaa pikkuhiljaa tympimään tuo nyhtäminen ja tehottomuus. 55kw vakiona ei paljo hyökkää. EPC-valon kans saa poltettua päreitä toisinaan oikein urakalla.

Saa nähä minkälainen vehje tuosta kuoriutuu, kunhan saa boschin pumppua pellin alle. :wink:
Ja mielenkiinnolla odotellaan kommentteja kulkupuolesta, kustannuksista, kulutuksesta jne. :lol:

Mikäs paja ko. toimenpiteen suorittaa?
Avatar
Derby_r
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 18.05.2006 23:45

Viesti Kirjoittaja Derby_r »

Make K kirjoitti: Ja mielenkiinnolla odotellaan kommentteja kulkupuolesta, kustannuksista, kulutuksesta jne. :lol:

Mikäs paja ko. toimenpiteen suorittaa?
Kerron sitte kaikki.

PP Diisseli tekee homman avaimet-käteen. Paja muuttaa kuulemma Ylivieskaan 16.10. alkaen.
W210 220D -97 powered by bosch
Avatar
Derby_r
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 18.05.2006 23:45

Viesti Kirjoittaja Derby_r »

Noniin.

Nyt on lucas poistettu pellin alta ja tilalla on boschilaista. Ensituntuma uuteen pumppuun on ok. Väykyn nykiminen tuntuu aluksi oudolle, kun ei ole kokemusta tuosta 124:n nykimisestä. Kuitenkin olen tyytyväinen projektin tulokseen, eli että nyt auto toimii. :)

Kulutus: Tankilla en ole vielä käynyt, eli ei mene paljon enemmän soppaa kuin ennenkään.

Kiihtyvyys/teho: Vääntöä on alakierroksilla aavistus enemmän kuin luukkaan aikana. Tehoja ehkä saman verran, ellei enemmän. Tehot ei ole mulle se pääasia, mutta pumpun päällä on ruuvi josta saa lisää löylyä... säätövaraa on vielä reilusti. :D
Täyskaasulla voi huomata pientä tuprutusta.

Kustannukset: Puolitoistatuhatta nykyrahaa, niin saa pumpun suhteen huolettomia kilometrejä.

Muuta huomioitavaa:
- öljynsuodatin on sitten mallia W124
- mekaaninen pumppu on äänekkäämpi
- mekaaninen pumppu ääntelee kuten mersun pitää :wink:
W210 220D -97 powered by bosch
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Tuo nykiminen on sitten mielenkiintoinen homma.
Tänään vaihdoin talvirenkaat alle ja nykiminen loppui lähes kokonaan. Kesärenkailla 205/55/16 oli lähes mahdotonta ajaa tasakaasulla 50 km/h nelossella, mutta talvikumeilla 195/65/15 asiaa ei tarvii edes ajatella.

Ensi viikolla tulee käytyä semmonen 1000 km lenkki matka-ajoa, niin nähdään miten menee kulutus pienimmillään.
Avatar
TH DSL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: La 14.10.2006 17:32
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja TH DSL »

joo no mullapa taitaa olla sama kumma ilimiö ko vaihtoin uuden perän ja kitkat alle niin ei nyökyttäny ja sitte vaihdoin katsastuksen jälkeen 225/45-16 kesärattaat niin nyökyttää pirusti taas vaikka on kaikki puslat, holokit perässä ja kardaaninkumit uusia. :shock: voiko tuo pumppu vaikuttaa tuohon...(mynän pumppu mulla)??
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

Meneekö rivipumppu ihan heittämällä lucasin tilalle?

Tietenkin uudet putket ja sammutin pitää rakentaa.

hyllyllä olis yks pumppu, jos sen laittais ite vai antaako suosiolla diesel pajan hommaksi.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Avatar
Pikku Poika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 26.04.2005 19:28
Paikkakunta: Kälviä

Viesti Kirjoittaja Pikku Poika »

Mitenkäs muilla onnellisilla boschin omistajilla, pitääkö mahotonta meteliä näin kylmemmällä kelillä käynnistäessä
Tiisseli on köyhille
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

teerola kirjoitti:Meneekö rivipumppu ihan heittämällä lucasin tilalle?

Tietenkin uudet putket ja sammutin pitää rakentaa.

hyllyllä olis yks pumppu, jos sen laittais ite vai antaako suosiolla diesel pajan hommaksi.
Pitää sinne jonkinlainen soviteholkki laittaa ja ennakonsäädin pitää myös olla. Lisäksi nämä HP ja PP dieselin laittamat pumput on hiukan suuremmalla elementillä, kuin 200d pumppu.
TimoH kirjoitti: voiko tuo pumppu vaikuttaa tuohon...(mynän pumppu mulla)??
Mahtaa olla vaikutusta. http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=

Kulutus ei mennyt ennätys vähällä, mutta ei silti pahakaan. Vähän yli 900 km ajoa, josta 250 km motarilla mittarissa 135 km/h (mennessä kaatosade palatessa räntää) kaupunkiajoa n. 70 km kulutus 6,2 l/100km.
Avatar
Derby_r
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 18.05.2006 23:45

Viesti Kirjoittaja Derby_r »

1450km meni 80 litralla = 5,5 litraa/100km, jossa 90% matka-ajoa 80-120km/h. Tuli kokeiltua kiihtyvyyttä 80->120 ja kyllä, nyt kiihtyy muukin kuin kuski :lol:

Kylmänä/lämpimänä käynnistyy loistavasti.

Ainoana uutena juttuna ilmeni, että kiekkamittari menee joskus nollille yli 120km/h vauhdista ja samalla syttyy ETS-valo. Mikähän vikana tuossa ETS:ssä? Mittari palaa leikkiin mukaan uudelleenkäynnistyksessä.
W210 220D -97 powered by bosch
sfo959
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 30.09.2004 21:08
Paikkakunta: Kemi

C220D pumppu huolet

Viesti Kirjoittaja sfo959 »

Tervehdys!
Onko kellään tietoa kuinka pitkä projekti se rivipumpun vaihto on? Mulla on jo toinen "saarnamiehen" (lucas) pumppu menossa ja nyt loppuu pinna. Ylivieskan kaveri lupaili että pumpun vaihdolla ongelmista pääsee.. ja kuulostaa siltä että se on ihan totta.

T: Jarmo V
Vastaa Viestiin