124 - Ruoste yllätti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tähystäjä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 10.04.2005 21:44
Paikkakunta: Jyväskylä

124 - Ruoste yllätti

Viesti Kirjoittaja Tähystäjä »

Tuulilasi meni vaihtoon ja alta paljastui ruostemiina. Varsinkin kuskin puolen pilari oli tohjona.

Mersun ruostumisesta kyllä keskustellaan, mutta tämä oli silti minulle yllätys.Varoitteluja moisesta en ole nähnyt enkä arvannut tätä paikkaa seurata.

Onkohan kyseessä tyypillinen paikka vai tässä 92:sessani jotain poikkeuksellista?
Tähystäjä
Avatar
Hece45
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 10.10.2005 14:30
Paikkakunta: Kotka

Re: 124 - Ruoste yllätti

Viesti Kirjoittaja Hece45 »

Tähystäjä kirjoitti:Tuulilasi meni vaihtoon ja alta paljastui ruostemiina. Varsinkin kuskin puolen pilari oli tohjona.

Mersun ruostumisesta kyllä keskustellaan, mutta tämä oli silti minulle yllätys.Varoitteluja moisesta en ole nähnyt enkä arvannut tätä paikkaa seurata.

Onkohan kyseessä tyypillinen paikka vai tässä 92:sessani jotain poikkeuksellista?
Taitaa olla tyyppivika ,ainakin mulla oli kuskinpuoli aika ruosteessa ja listan
kiinnikkeet irti (aikasemmalla omistajalla oli lista lähtenyt moottoritiellä
lentoon).
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 889
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Ikkunapilarin ruostuminen johtuu todennäköisesti huolimattomasti tehdystä lasin vaihdosta. Tiiviste on kaavittu irti ja samalla maalipinta on rikkoontunut. Tiivisteen poiston jälkeen reuna pitäisi maalata.
Itsellä oli sama ruostevika ja pilari pitii uusia kokonaan.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
Smake75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Su 21.09.2003 21:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Smake75 »

Miten voi 14 vuotta vanhassa autossa olla ruostetta, ei voi ymmärtää. :lol:
dieselhörhö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja dieselhörhö »

Ainahan ruoste lähtee maaliviasta liikkeelle. Ei hyvin pintakäsitelty rauta ruostu :D Mulle on kyllä sanottu ettei 124 korinen mersu ole arka ruosteelle, tehtaan ruosteenestokäsittely on kuulemma aika hyvä. Mutta aina silloin kun kyseessä on kolariauto kaikki on mahdollista. Tätä ei tietenkään saa yleistää sillä ammattitaitoinen kolarikorjaus tekee autosta joskus paremman kuin uuden.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa

-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kttopar kirjoitti:Ikkunapilarin ruostuminen johtuu todennäköisesti huolimattomasti tehdystä lasin vaihdosta. Tiiviste on kaavittu irti ja samalla maalipinta on rikkoontunut. Tiivisteen poiston jälkeen reuna pitäisi maalata.
Tämä on harvinaisen tosi.
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Mersun ruostuminen

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Kyllä tästä tulemme siihen johtopäätökseen että kyllä kaikki pitäisi " Tehdä itse" Kommentti JS Lehti
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

niin alumiini ja rauta ei oikein sovi yhteen :(
ne listan pidikkeet on kiinnitetty alumiini niiteillä ja muutahan ei sitten tarvitakkaan :cry:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13610
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mersun ruostuminen

Viesti Kirjoittaja karra »

j.s.lehti. kirjoitti:Kyllä tästä tulemme siihen johtopäätökseen että kyllä kaikki pitäisi " Tehdä itse" Kommentti JS Lehti
Näinhän se on, näköjään. Lasin vaihdon jälkeen pyyhkijät oli väärässä asennossa ässässä.

Sitten se vastikään keskusteltu A-pilarin lista irvistää oikealta puolelta :| . Tätähän tää nyky maailma on. Arvatkaa ostanko ikinä mitään uudemman mallisia autoja...kun ei enää näitäkään saa vierailla ehjättyä :evil: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

xr5t kirjoitti:niin alumiini ja rauta ei oikein sovi yhteen :(
ne listan pidikkeet on kiinnitetty alumiini niiteillä ja muutahan ei sitten tarvitakkaan :cry:

Ei näissä lasin aluset ole koskaan ruosteessa ellei lasia ole vaihdettu :?
W124 300D aut -89
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu ei ne ruostu jos ei ole lasia koskaan vaihdettu :D

Metallit yleensä ajansaatossa syö heikompaansa.. Esim ruostumaton syö mustaa rautaa. Siis jos ovat kosketuksissa toisiisnsa. Eli ei se alumiini niitti syö peltiä ympäriltäänsä.
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Piru - miulla on edellinen omistaja vaihdattanut lasin joku n. 100tkm sitten... Milläs tuon pääsisi tarkistamaan - siis sen, jotta onko alkanut ruostumaan- ei tiettävästi oikein mitenkään... Ja jos on - ei sille oikein lasi kiinni voi tehdä mitään :?
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

Useimmista mersuista saa katto ja ylälistat irti särkemättä lasia jolloin sinne pääsee kurkkaamaan ja jos pientä ruostetta on ulkolaidoilla ne pystyy lasin kinniollessa korjaamaankin, yleensä ruoste lähtee juuri ulkolaidoilta asennuksessa syntyneistä naarmuista etenemään lasin alle, ja jos ruoste on jo lasin alla eipä siinä muu auta kuin lasin irroitus.
W124 300D aut -89
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Alkoi tämä ruostekeskustelu sen verran huolestuttamaan, että otatin tuulilasin omasta kakkosnelosesta pois vaikka ruostetta ei listojen alla näkynytkään.

Hyvä että otatin. Vielä ei tarvinnut hitsata, mutta pintaruostetta oli useassa kohtaa muuten ruosteettomassa autossa!

Nyt on ruosteet hiottu ja hiekkapuhallettu, karmit maalattu ja uusi lasi paikallaan. Voi taas nukkua yönsä rauhassa :)

Kuva

Kuva

Kuva
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

Kylläpä on hienosti laitettu "karmit kuntoon" kyllä tuommoselle pinnalle kelpaa uusi lasi laittaa :!: oliko muuten alanurkissa ruostetta? siellä jostain syystä tuppaa olemaan vaikkei lasia olis vaihdettukkaan :roll:
W124 300D aut -89
Avatar
simo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:19
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja simo »

Pitäisikö tässä huolestua, kun vaihdatin tuulilasin viikko sitten. Liikkeen pitäisi olla asiantunteva, mutta vaikea sanoa onko pintoja raavittu. Eikä ihan vähällä viitsisi irroitella listoja. Ruosteesta ei ollut mitään puhetta asentajan kanssa, mutta ilmeisesti sitä ei ollut, koska edellinen lasi oli alkuperäinen.
W124 250D automat -90
Sprinter 313CDI -05, 211CDI -00, 508 -84
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

124:n vakiopaikkoja

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Mainitaanpa tässä yhteydessä, että ainakin tunkinkorvakkeen ympäristöt ovat noita 124:n vakio pehmytpaikkoja kuin myös etuvilkkujen alapuolet vilkusta pyörän aukkoon päin.

Sama koskee ainakin 201:stä ja 126:sta.
Terveisin
Tero
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

simo kirjoitti:Pitäisikö tässä huolestua, kun vaihdatin tuulilasin viikko sitten. Liikkeen pitäisi olla asiantunteva, mutta vaikea sanoa onko pintoja raavittu. Eikä ihan vähällä viitsisi irroitella listoja. Ruosteesta ei ollut mitään puhetta asentajan kanssa, mutta ilmeisesti sitä ei ollut, koska edellinen lasi oli alkuperäinen.

Kyllä asiantunteva liike suojaa aina syntyneet naarmut ainahan niitä joku tahtoo syntyä,eli ei syytä huoleen :wink:
Niin noista alkulmista vielä,osassa autoissa olen havainnut olevan pientä pintaruosteen alkua ei koskaan mitään suurempaa ja nekin kyllä huolellinen asentaja puhdistaa ja ruostesuojaa.
W124 300D aut -89
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Sittehä on näitä ihania jobbareita jotka laittaa runsaasti kylppärisilikoonia tiivisteisiin, sisältää etikkaa ja se vasta ruostuttaaki :shock:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

yttewi kirjoitti: oliko muuten alanurkissa ruostetta? siellä jostain syystä tuppaa olemaan vaikkei lasia olis vaihdettukkaan :roll:
Alakulmissa oli pintaruostetta hitsisaumassa korikitin alla. Eli kaikki peltiä myöten pois, hiekkapuhallus, sikaa saumaan ja maalaus...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

Muffler kirjoitti:Sittehä on näitä ihania jobbareita jotka laittaa runsaasti kylppärisilikoonia tiivisteisiin, sisältää etikkaa ja se vasta ruostuttaaki :shock:
Jep tuota silikoonia kyllä tungetaan jokapaikkaan osittain ehkä tietämättömyytäänkin ja jopa tarvike liikkeiden olen kuullut suositelleen silikoonia ikkunoiden tiivistykseen :twisted:
W124 300D aut -89
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Nostetaanpa vanhaa ylös. Vein aamulla auton tuulilasin vaihtoon, kun entinen on kuin hiekkapuhallettu ja kovalla sateella ajettaessa kuskin ylänurkasta tulee tippa tai pari polvelle. Aiemmin oli irroitellut yläpaneeleja ja huomasin, että tippa tulee kiinnitysliimamassan välistä.

No, äsken tuli soitto että yläreuna pintaruosteessa lähes peiliin saakka (ei näkynyt purkaessani sisältäpäin), samoin alareunassa orastavaa kuppaa. Oikea puoli ok. Lasinvaihtajan kommentti oli että sössitty edellisessä vaihdossa, ainakin alareunassa oleva joku kangastiivisteestä on joku pätkä jäänyt kierrokselleen jolloin vesi päässyt pellin ja massan väliin tunkeutumaan. Eipä muuta kuin huomenna puhallus peltiä myöten ja maalia pintaan. Ei kuulemma onneksi ulotu katon maalipintaan saakka. Kaikkea sitä.

Sijaisautona toimii 300 tkm ajettu Mondeo 1.8 -94... näkyy ikä näkyvän fjuurdeissakin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

No näitä riittää monestihan se vika tosiaan on ne edellisessä lasinvaihdossa syntyneet naarmut karmiin jotka on jätetty suojaamatta :evil: Positiivista tässä tapauksessa on se ettei ruoste yllä listojen ulkopuolelle jolloin korjatessa ei tarvitse puolta autoa maalata vaan selviää vaikka pensselipelissä.
W124 300D aut -89
Vastaa Viestiin