W201 turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Kova88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ke 11.01.2006 10:31

W201 turbotus

Viesti Kirjoittaja Kova88 »

Mitä kaikkea tarvitsee, kun laittaa autoon turbon?

Paljonko tämä lysti suunninpiirtein maksaa?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W201 turbotus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kova88 kirjoitti:Mitä kaikkea tarvitsee, kun laittaa autoon turbon?

Paljonko tämä lysti suunninpiirtein maksaa?
Kaikki riippuu tehotavoitteesta, ja vuosimallista. Haku toiminnalla löytyy miltei takuuvarmasti kaikki oleellinen tieto.

Periaatteessa minimissään auton ahtamisessa ei tarvita kuin ahdin, sille pakosarja, öljynkierto (tulo ja lähtö), paineputkisto jotenkin kytkettynä imusarjaan ja pakoputken muutostyö.

Mikäli tejoa otetaan kunnolla ulos kaikki pitää jo tehdä paljon paremmin, moottoria, jarruja sekä voimansiirtoa vahvistaa.

Hintaa ei kukaan pysty sanomaan, sekin riippuu miten, mistä ja kuka tekee (vai teettää) ja millaisista osista. Osat voivat olla spesiaalitilaustavaraa tai romikiselta tehtyvjä löytöjä. Halvimmillaan ahtimen saa sixpackin hinnalla, kalleimmillaan ahdin maksaa yli 2000 € ja vielä modaus työt päälle.

Suositetlen tosiaankin käyttämään hakua ja tarkentamaan kysymystä eri osa-alueille. Tuolla on myös tuo ilmoitus (sticky), jossa on linkkejä eri ahtamisprojekteihin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kova88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ke 11.01.2006 10:31

Hei

Viesti Kirjoittaja Kova88 »

Kiitoksia tiedoista.

Minulla on kotona jo turbo.

Maksaako nämä muut osat mitenkä paljon?

150 hevosta olisi tavoitteena vaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Hei

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kova88 kirjoitti:Kiitoksia tiedoista.

Minulla on kotona jo turbo.

Maksaako nämä muut osat mitenkä paljon?

150 hevosta olisi tavoitteena vaan.
Ei ne paljoa maksa 4-sylinteriseen. Tosin siitä ei taida saada luotettavasti noin paljoa tehoa ulos ilman koneen aukaisua. OM601 jälkiahdetusta on otettu luokkaa 110 HP, jos on otettu enemmän on tehty myös laakeri. yms muutoksia, viimeistään sen jälkeen kun kone on leikannut kiinni. Katso tuo JP74 topic tuolta ilmoituksen linkin takaa. Haulla voi koittaa: "turbon laakerit" "turbon männät" etc.

Vai oliko kyseessä 5 sylinterinen ?

Ilmeisesti pitää teettää jossain turboon sopiva pakosarja, se maksaa "paljon" tai sitten ei miltei mitään jos teet sen itse tai maksaa vähän jos on suhteita. Yksi vaihtoehto on löytää romuttamolta Viton pakosarja ja käyttääs sitä, siis jos tosiaan kyseessä on 4 sylinterinen OM601. Samoin Viton painekotelo kelvannee hyvin. On niitä painekoteloitakin porukat hitsailleet kotona, kuviakin on ollut täällä. Viton pakosarjan huonous on, jotta siihen käy vain kolmiolaipalliset turbot.

heh, että vain 150 HP "vaan"...vakiona oli 75 HP vai ?

Öljyputkiin, klemmareihin, paineputkiin yms. hupsahtaa nopeastikkin pari sataa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kova88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ke 11.01.2006 10:31

Hei

Viesti Kirjoittaja Kova88 »

Auto on 2 litran ruisku. 4 sylinterinen 122 hevosta on

Turbo ois 3 litrasesta turbodiisseli mersusta?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Hei

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kova88 kirjoitti:Auto on 2 litran ruisku. 4 sylinterinen 122 hevosta on

Turbo ois 3 litrasesta turbodiisseli mersusta?
Puhutko bensakoneesta :lol: Unohda sen turbottaminen, se maksaa mansikoita :roll:

No tuolla on tuo yksi bensojen turbottamista koskeva juttu, katteleppas sitä mitä on tehty.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kova88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ke 11.01.2006 10:31

Hei

Viesti Kirjoittaja Kova88 »

No jos ei TURBOA laita.

Niin saisko millä osilla sen 130-135 hevosta tuohon mun autoon?
Ja paljonko nämä osat maksas?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Hei

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kova88 kirjoitti:No jos ei TURBOA laita.

Niin saisko millä osilla sen 130-135 hevosta tuohon mun autoon?
Ja paljonko nämä osat maksas?
No eikö sen 10 -15 hv saa lisää vaikka nokka-akselin vaihtamalla "kireämpään" ja sitten esimerkiksi vapaavirtaus-ilmansuodin. Koneen muut ominaisuudet saattavat tietty nokka-akselilla modatessa muuttua.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kova88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ke 11.01.2006 10:31

Hei

Viesti Kirjoittaja Kova88 »

Onko viritys katilla mitään merkitystä?

Saako sillä hevosia lisää?
Avatar
juku_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Pe 30.09.2005 17:45
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja juku_h »

Viritys katilla saat tehoa saman verran kuin ilman kattia, eli et juuri mitään.
Vapaavirtaus suodattimella et saa juuri mitään..
Tuo kaksi litrainen ei puhku ja puhise niin paljoa että nuo "ns. viritykset" vaikuttaisi johonkin..
Sitten jos laitat virinokkaa ja muuta hilpettä niin sitte kannattaa rueta panostamaan jo tuohon putkistoon ja moottorin hengitykseen.

-Jukka
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Kova88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ke 11.01.2006 10:31

Hei

Viesti Kirjoittaja Kova88 »

Kiitoksia kaikille vastauksista.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Hei

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sillä 300D:n turbolla saa n. 150-200hp. Jos ahdot pysyy vaikkapa 0.4bar niin tehoa irtoaisi n. 150-175hp. Tämmöisellä ahtopaineella moottoriin ei tarvitse muutoksia tehdä ja kestääkin. Katsele mosselmanin turbosarjoja, niissä paineet vakiokoneille n 0.4--0.45bar ja luvataan että kestää. Nuo sarjat kyllä hieman maksaa, mutta halvallakin niitä käytettynä saa, mutta ei joka päivä. Suurin ongelma on leimata auto eli saada muu tekniikka tehoa vastaavaan kuntoon ja leimaan muutoskatsastettua. Itse turbotus matalalla ahtopaineella ei ole se suurin ongelma.

Nokkia on myös hankala mersuihin saada. Joutuu teettämään. Koko nokka pitää tehdä alusta loppuun asti jotta saa hiottua sopivan. Aihioita kun ei saa mistään valmiina. Vakionokasta ei hiomalla oikein saa kun ne keinuvivut ei sitten oikein passaa jos perushalkaisijaa muutellaan. Tai pikkuisen kai noissakin on varaa hioa muttei tarpeeksi kuitenkaan, ainakaan kuluneesta vanhasta nokasta. Peltisarjan voi ottaa tietty 16v malleista ja sovitella. yms yms. sitä en tiedä onko kukaan laittanut vesiruiskutuksia. Megaruutta saattais kanssa tuoda jotain pientä tehonlisäystä...... Mutta helppoa, halpaa ja nopeaa konstia ei ole tehonlisäykseen. Käsittääkseni 2.0=>2.3 tehot voi lisätä tekniikkaa parantelematta, mutta siitä ylöspäin vaatii jarrujen ja voimansiirron osalta parannusta.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Kova88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ke 11.01.2006 10:31

Hei

Viesti Kirjoittaja Kova88 »

Kiitos tiedoistasi AK47

Onko sinulla kokemusta bensa autojen turbottamisesta?

Osaisitko yhtään arvioida hintaa tälle lystille, jos tähän ryhtyy?
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Tuolla 300d ahtimella saa dieselistä jo lähelle 200hp ulos joten kun bensasta on kyse niin riittää varmasti pitemmälle.Veikkaisin n.250hp ,ehkä himpun verran enemmänkin..
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

JP75 kirjoitti:Tuolla 300d ahtimella saa dieselistä jo lähelle 200hp ulos joten kun bensasta on kyse niin riittää varmasti pitemmälle.Veikkaisin n.250hp ,ehkä himpun verran enemmänkin..


veiikkaus osuu kohdalleen täällä päin on yksi datsuni tullaisella turbolla ja hyvin pelttää.....ajettu vatille 12.51s :lol:
Itse tein ja säästin
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Hei

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kova88 kirjoitti:Kiitos tiedoistasi AK47

Onko sinulla kokemusta bensa autojen turbottamisesta?

Osaisitko yhtään arvioida hintaa tälle lystille, jos tähän ryhtyy?
Ei ole kokemusta muutakuin täältä luettua. Mosselmanin sarja on hankittuna ja laittamatta paikalleen (on yksi mersun uusi juuri 300turbon ahdin myös nurkissa) kun ystävällinen kassastusmiäs tyrmäsi rojektin. Ois pitänyt vaihtaa hänen mielestään puoli autoa... Kuitenkin valoa näkyy tunnelin päässä ja järjevimmillä vaatimuksilla saa kuulemma muualla auton leimaan, ehkä.

Jännää että katsastuksen mielestä pitää vaihtaa esim laatikko (aut) ja kardaani ja vetarit ja perä, mutta moottoria ei tarvitse vahvistaa, samallalailla hajoamisen tapahtuessa auto hyytyy siihen paikkaan, sattuipa se hajoaminen missä kohtaa tahansa sytytystulpan ja asvaltin välissä... Sen kyllä ymmärtää että jarrut ja kallistuksenvakaimet ja ripustukset ja jousitukset ja iskunvaimennuksen pitää olla ok. Jos kerta pitää olla paksummat vetarit niin miksei pidä olla paksummat veivit moottorissa?

Hintaa... 500-5000e riippuu mitä ostat ja mitä teet autollesi. Itse maksoin mosselmanin sarjasta (käytetty, downpipe vieläkin saamatta) muutaman satasen ja nuita 300turbodiesel mersun ahtimia saa n. 400 hintaan käyttämättömänä. Jos osaa hitsata pakosarjan itse niin siinä säästää mukavasti, muuten köyhtyy suhteista riippuen 100-200e. Välijäähdytin on hyvä olla olemassa, hinnat käytetyn 0e- uuden noin 200e hujakoille. Letkuja pikkuisen, maksaa n. 1e/cm. Jos haluaa hyvän tehdä, pitää laittaa ruiskun ohjaus uusiksi 200e mekaruutasta ylöspäin. Itse moottori vaatii sitten männät ja laakeroinnit ainakin uusiksi jos aletaan lähestyä 100hv litratehoa useita satasia vähintään maksaa nämä muutokset.

Mutta 500e ja tehoa saa n. 175hp (turbo koneen kylkeen puhkumaan ei yhtään muuta), leimaa ja takuuta kestosta tuolla ei kyllä vielä irtoa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
juku_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Pe 30.09.2005 17:45
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Hei

Viesti Kirjoittaja juku_h »

Mutta 500e ja tehoa saa n. 175hp (turbo koneen kylkeen puhkumaan ei yhtään muuta), leimaa ja takuuta kestosta tuolla ei kyllä vielä irtoa.
Tuo hinta on vissiin sovellettavissa vain diesel koneeseen? Eikä aivan ehkä siihenkään..
Bensan turbottaminen on huomattavasti kalliimpaa puuhaa, kuten edellisestä viestistä voi lukea.. sanoisimpa min. N.2000€ +++ ylärajaa ei ole.

-Jukka
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä sen nyt luulis sen max. 0.5 bar. kestävän ahtoja ihan vakionakin tuon koneen :roll: ja silloin ei paljoa muuta koneelle tarvitse tehdä, kuin sen turbon siihen koneen kylkeen asentaa ja luulis pysyvän n. 500 € budjetin...

sitten kun aletaan kunnolla ottamaan tehoja, pitää vaihtaa takomäntää, alakertaa, parempaa ruiskua... ja sitten alkaa maksamaan.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

napa kirjoitti:kyllä sen nyt luulis sen max. 0.5 bar. kestävän ahtoja ihan vakionakin tuon koneen
Kyllä, norjalaisen tuttavani vakiomersu ahdettuna ja ahdinsetillä ajettu yli 100tkm 0,8 bar ilman konevikoja. Budjetti oli muutaman satasen luokkaa. Moottori on siis muuten täysin vakio.

Itse olen kans laittamassa turboa 190E 2.0 koneeseen. Ja tiedonjano on kova, mutta luultavasti se menee samalla tavalla kuin minun Venton kanssa. Entisiä ahtokokemuksia mulla on Honda Monkey Turbo ja volkkari Ventosta jonne laitoin kaikkien vastustuksesta huolimatta remmiahtimen. Ja toimii ilosesti, tarinaa.

Uskomattominta onkuitenkin se, kuinka suurta vastustus on internet-tietäjien keskuudessa... jokatapauksessa, Ventosta juttua enemmän täällä.
Kuvia kaikista vehkeistä täällä.

PS: Hyvä aloitusviesti foorumille, heti hirveä offensiivi ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Hans
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 06.09.2005 08:52
Paikkakunta: Pohja

Viesti Kirjoittaja Hans »

Sergey kirjoitti: Entisiä ahtokokemuksia mulla on Honda Monkey Turbo
Tervetuloa voorumille ja laita mankista heti kuvia tänne!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
MersuForum.net - Siinä on kaikki mitä koirasi tarvitsee
Avatar
juku_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Pe 30.09.2005 17:45
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja juku_h »

napa kirjoitti:kyllä sen nyt luulis sen max. 0.5 bar. kestävän ahtoja ihan vakionakin tuon koneen :roll: ja silloin ei paljoa muuta koneelle tarvitse tehdä, kuin sen turbon siihen koneen kylkeen asentaa ja luulis pysyvän n. 500 € budjetin...

sitten kun aletaan kunnolla ottamaan tehoja, pitää vaihtaa takomäntää, alakertaa, parempaa ruiskua... ja sitten alkaa maksamaan.
Eikö sitten Ke-jetillä mene jo 0.5barin ahdoille seokset melko laihalle?

-Jukka
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Kova88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ke 11.01.2006 10:31

Hei

Viesti Kirjoittaja Kova88 »

Jos pelkän TURBON pistää autoon, niin saako sitä katsastuksesta läpi?

Sillä 500€ budjetilla?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sergey kirjoitti: Kyllä, norjalaisen tuttavani vakiomersu ahdettuna ja ahdinsetillä ajettu yli 100tkm 0,8 bar ilman konevikoja. Budjetti oli muutaman satasen luokkaa. Moottori on siis muuten täysin vakio.

Itse olen kans laittamassa turboa 190E 2.0 koneeseen. Ja tiedonjano on kova, mutta luultavasti se menee samalla tavalla kuin minun Venton kanssa. Entisiä ahtokokemuksia mulla on Honda Monkey Turbo ja volkkari Ventosta jonne laitoin kaikkien vastustuksesta huolimatta remmiahtimen. Ja toimii ilosesti, tarinaa.

Uskomattominta onkuitenkin se, kuinka suurta vastustus on internet-tietäjien keskuudessa... jokatapauksessa, Ventosta juttua enemmän täällä.
Kuvia kaikista vehkeistä täällä.

PS: Hyvä aloitusviesti foorumille, heti hirveä offensiivi ;)
Hyvä tietää, 190E 2.0 kestää nuo paineet ilman ongelmia. Onko sinulla tietoa tuttavasi auton suorituskyvystä? Olen itsekin suunnittelemassa vastaavaa projektia ja osia on aika paljon jo koossa, muutama asia vaatii vielä funtsausta.

Täällä Mersuforumilla on minun mielestäni kannustava asenne ja muilta saa hyvin vinkkejä eli siviilirohkeutta ei tyrmätä. Bensaturbon tekijöitä täällä on niukasti, dieselturbojen tekijöitä sitäkin enemmän.

tomant
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juku_h kirjoitti:
napa kirjoitti:kyllä sen nyt luulis sen max. 0.5 bar. kestävän ahtoja ihan vakionakin tuon koneen :roll: ja silloin ei paljoa muuta koneelle tarvitse tehdä, kuin sen turbon siihen koneen kylkeen asentaa ja luulis pysyvän n. 500 € budjetin...

sitten kun aletaan kunnolla ottamaan tehoja, pitää vaihtaa takomäntää, alakertaa, parempaa ruiskua... ja sitten alkaa maksamaan.
Eikö sitten Ke-jetillä mene jo 0.5barin ahdoille seokset melko laihalle?

-Jukka
kyllä k-jetis potenttiaalia piisaa, kunhan vain osaa... ja tuollainen vanha mekaaninen ruisku on aika yksinkertainen ruisku näis omis turbotus projeksteis, tietysti jos mersun oma k-jetti jää pieneksi, niin vaihtaa sitten tilalle turbosaabin määräjakajan ja suuttimet, ne riittää n. 200 heppaan asti 4 pyttyises konees.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Hei

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kova88 kirjoitti:Jos pelkän TURBON pistää autoon, niin saako sitä katsastuksesta läpi?

Sillä 500€ budjetilla?
Kuten sanoin 500e putjetilla saa kyllä bensakoneeseen turbon puhkumaan (0.4-0.5bar) ja tehoa 175HP/250Nm ilman mitään muita muutoksia mihinkään. Mutta leimaa siihen ei saa, se vaatii muun tekniikan parantamista (jarrut, kallistuksen vakaimet, kardaani,laatikko,perä, vetarit yms.) Jos riittää 2.3-8V tehot (136HP) niin siihen saa leiman pelkällä turbon laitolla 2.0 Bensaan. Moottori myös kestää nuo pienet ahdot mutta muu tekniikka ei, jarrut taitaa loppua ensimmäisenä, kun ne ei normaali kakslitraisessakaan aina vakuuta.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mankista ei oo kuvia kun siitä on aikaa n. 15v kun se tehtiin 17 vuotiaana. Kameroitakaan kaikilla ollu, saatika varaa teettää jotain kuvia... Moposport teki samanlaisen Jinchengin tässä pari vuotta sitten.

Tosta tuttavan autosta ovat penkittäneet jotain piirun vajaa 190 heppaa, en muista kyllä tarkalleen.

Itse olen funtsinut laittaa just audista tai saabista määräjakajan, audista mieluiten niin sais sen yhden lisäsuuttimen kun siinähän on 5 suuttimelle valmiit palikat. Jos siis jaksaisi ja viitsisi sen yhden suuttimen tuonne imusarjaan rustata. Itelle ei kuitenkaan tule mitään yybertehoja, vaan se että on kivaa kun puhkuu. Eipä ton remmiahtimenkaan kanssa ole nälkä vielä kasvanut.

Ja tosiaan kuten AK47 sanoikin, niin vakiovetolaitteisto ja jarrut riittää jos verrokkina on tosiaan tuo 2,3 8V. MUTTA... tiedän täältä ahvenanmaalta yhden remmiahdetun 2 litrasen ja siihen on vaihdettu vain jarrusatulat ja levyt ja se on saatu rekisteriin silleen, ja siinä on tehoja dynotettu 160hp. Onkohan siinä itse autossa sitten ollut orginaalina jokin heavyduty alusta tms. sitä en osaa sanoa.

Ja leimassahan voi käyttää vähän alempia lukemia ;)

BTW, jos jollakin olisi myydä joko tällaiset zenderin helmat tai sitten jokin muu korisarja hyvään hintaan, niin pankaa YV
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Kova88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ke 11.01.2006 10:31

Hei

Viesti Kirjoittaja Kova88 »

Kiitoksia todella paljon AK47 ja muut, kun autoitte minua tässä asiassa.

Jää nyt nähtäväksi laitanko sen TURBON autooni :lol:

Kyllähän se vähän erilailla liikkuisi sillä :D
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Sergey kirjoitti:
BTW, jos jollakin olisi myydä joko tällaiset zenderin helmat tai sitten jokin muu korisarja hyvään hintaan, niin pankaa YV
Mitä maksat, kuvia linkistä tosta alta..? :wink:
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hei

Viesti Kirjoittaja Sergey »

AK47 kirjoitti:Jos riittää 2.3-8V tehot (136HP) niin siihen saa leiman pelkällä turbon laitolla 2.0 Bensaan.
Ja muistetaan se 20% sääntö... eli 2.0 saa turbottaa 136*20%= 163 heppaseksi. Eli yllättäen se onkin aika kivoissa lukemissa. Niillä kilpiin ja sitten ruuvista lisää ;)
salesone kirjoitti:Mitä maksat, kuvia linkistä tosta alta..? :wink:
Luulen että haluut noista yhtä paljon mitä ruotsissa maksaa kokonainen katsastettu auto ko. varusteilla. Mutta enhän mä sitä voi tietää, niin tarjouksia otetaan vastaan.

On se hyvä lukee vanhoi tekstei uusiks, ni näkee uusii juttuja.

Ja asiaan. Onko jollakin valmiita CAD kuvia pakosarjan ja eri turbojen laipoista? Voisin ottaa sellaisia vastaan jopa pientä korvausta vastaan. Minulta kun tuo mallinnus ei suju mutta hitsaus onnistuu. Tietysti jos löytyy valmiita pakosarjojakin, niin tarjouksia otetaan niistäkin vastaan.

Ja sitten siihen tiukimpaan kysymykseen, eli mikä turbo olisi siihen käyttöön paras? kenties Garrett TB2543 joka löytyy vajaa 200hp volvoista tai KKK K26 TD 300 Mersusta?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Viesti Kirjoittaja vilpel »

itse tein 124 2.0 kaasari bensaan turbo tekniikan tällä budjetilla:
-ahdin 300e
-pakosarja n: 70e itse hitsattuna+ laipat tehtynä
-ahtoputket/ klemmarit n:120e
-painekotelo turbo volvosta 15e
-260 pa-pumppu oliko 90e motonet
-paineensäädin 30e
-välijäädytin 50e
-säköflekti n:70e
-pensaletkuja/putkia/klemmareita, joillain kympeillä
-pakoputki 3" noin 100e
-suodarin 40e
-ahtomittari,seosmittati,kierros+lamda oliko 150e
+ koneremontti joitain satasia. kaikki tein itse, mitään ei teetetty ulkopuolisilla. voi olla että unohdin jotain tärkeetä mutta on suuntaa antavaa. autossa on nyt paineet 0.6, puristus vaki0 9.1,pelaa ihan hyvin ei ole ollu mitään ongelmia ja auto on vielä automaatti. että siittä vaan tekeen ja yrittään. tekniikkahan vastaa 230 ja autosta otettiin 0.3 barilla sen alle 136hv ja motonetin/kl:n varaosalistoilla+ korjausoppaalla todistin auton vastaavuuden 230: seksi.
Vastaa Viestiin