EDIT 15.09.07: Huom. tuossa alla oleva kulutus on mittailtu viallisella termostaatilla. Lämmöt oli liian alhaalla. Tosin aika oli suht. lämmintä tuossa, joten ero ei liene iso. Talviaikaan voi olla jopa 0,5 l/100km eroa kulutuksesa kokemuksen mukaan rikkinäisellä termarilla. Tuossa nyt tuskin on paljon. Tarttis tehdä uusi mittaus. En viitti...
Tulipa tuossa alkuun ihan muuten vaan laiteltua ylös noita kulutuslukemia. Intouduin sitten tekeen tämmösen laskelman:
================ Mittaus ====================
Testilaitteisto:
Allekirjoituksen mukainen auto, 5-v automaatti. Mittarissa 193 000 km. Renkaat: 215/55/16, paineet edessä 2,2 takana 2,5. Kuormana lähinnä kuski. Ilmastointi päällä suurimman osan testimatkasta, kuitenkin pois päältä, jos ei tarvi.
Ajotapa:
Tämä ei ole mikään ”pisaralla pisimmälle” –testi, vaan ihan tavallista reipasta ajoa pyrkimättä sen kummemmin säästämään. Kiihdytykset oikein reippaasti, takakumit on kulutustavaraa. Tällöin automaatti pitää pykälää kunnolla päällä, eikä luistata. Ennakoiva ajotapa, jolloin liikennevaloihin, risteykseen, tms. tullessa ajoissa kaasu pois ja rullaamalla. Ajovauhti läpi koko linjan ”ylöspäin pyöristetty”, eli esim. jos 80 –rajoitus, niin mittariin 95 (tod. 90). Tasan rajoitusten mukaan kulutus varmasti putoaisi jonkun verran, tämä etenkin motarilla.
Tie, arviolta:
50% maantie, 30% motari, 20% kaupunki, ym. nurkka-ajo
Aika: Toukokuu-Syyskuu 2006, Paikka: keskimäärin etelä-Suomi.
Mittaustapa:
Litrat ja kilsat sekä tietokoneen mukainen kulutus talteen joka tankkauksella. Litrat loroteltu aina tasa-litraan. N. 3000 km välein otettu ”välisumma”, eli normaalisti lukemat ylös ja sitten nollaus. Tästä jatkuu siis katkeamatta seuraava pätkä. Kun testi aloitettiin ja lopetettiin täyteen tankkiin, niin virhe yhteensä litroissa on max. pari litraa.
Tilasto:
En rasita tässä joka tankillisella, vaan tässä välisummat. Aika tasaista on…
Lopuksi loppusumma vastaavasti. Siinä tietokoneen mukainen kulutus on painotettu keskiarvo välipätkien luvuista. Tietokonemittaus nollautuu itsestään tietyin välein. Siksi pitää nollata ennen kuin tekee sen itse.
Välipätkät:
Kilsat, Litrat, Tietokone, Todellinen
2932 212 6,7 7,2
3066 220 6,5 7,2
2982 208 6,4 7,0
3063 222 6,6 7,2
3435 252 6,6 7,3
Lopputulema:
15478 km
1114 litraa
6,6 litraa/100km tietokoneen mukaan
7,2 litraa/100km oikeasti
0,6 litraa/100km on tietokoneessa optimismia. Tämä on muuten yllättävän iso, onhan se melkein 10% (tarkka 8,3%).
================ Kulutuksen laskenta ====================
Miten saan selville automallin X kulutuksen omassa käytössä, kun ei sillä ole tullut ajettua pätkääkään? On vain tieto auton teoreettisesta ilmoitetusta kulutuksesta maantie/kaupunki.
Tässä on ohjeet, miten tuo onnistuu. Ensin tarvitaan em. tyyppinen kulutusmittaus, esim. 3000 km. Tämä on siis oman ajotyylin / reittien mukainen todellinen mittaus.
Sitten tarvitaan tieto oman automallin ja sitten toisen automallin X ilmoitetuista kulutuksista. Nämä kulutuslukemat on mitattu tarkkaan samoilla periaatteilla eri mallien osalta. Vaikka ne ei sellaisenaan kerrokaan todellisesta kulutuksesta, niin niitä voi käyttää suhdelukuina seuraavasti:
Auton teknisissä tiedoissa on kulutuslukemat: maantie, kaupunki. 320CDI:llä lukemat on 5,9 ja 11,1. Kun mulla on nyt tuo kulutus 7,2 keskimäärin, niin se saadaan suhteella 75% maantie ja 25% kaupunki. Tämä tulos saadaan laskemalla (75*5,9 + 25*11,1) / 100 = tasan 7,2.
Näin siis saat selville omasi ja ilmoitetun kulutuksen suhdeluvut, jotka siis mulla on 75% ja 25%.
Vastaavalla tavalla laskemalla saadaan mallikohtaiset lukemat, jotka olisi tulleet tällä testilenkillä:
200CDI (75*5,7+25*9,6) / 100 = 6,4
220CDI (75*5,3+25*9,1) / 100 = 6,3
270CDI (75*5,7+25*9,6) / 100 = 6,7
320CDI (75*5,9 + 25*11,1) / 100 = 7,2 (mikä jo yllä laskettu)
Tällä lailla saan siis selville, että mitä olisi kulutus mun ajossa noilla eri malleilla. Sama pätee aika varmasti myös laajemmin (likimain ainakin).
Eli, mitäs jos olisi E320 bensa neliveto malli? No ilmoitettu kulutus on: maantie 8,3 ja kaupunki 15,9. Mun tapauksessa suhdeluvut on 75% ja 25%, eli: (75*8,3+25*15,9) / 100 = 10,2.
Elikä, jos laskisit omat suhdeluvut, niin sen jälkeen on helppo laskea vaikka pitemmän juoksun kustannukset autolle X ennen ostopäätöstä.
CDI kulutustilasto ja eri mallien kulutuksen laskentaohje
CDI kulutustilasto ja eri mallien kulutuksen laskentaohje
Viimeksi muokannut jukka-tre, La 15.09.2007 20:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -