Solex 4a1

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Coupemese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 15.10.2006 09:51
Paikkakunta: Mäntsälä

Solex 4a1

Viesti Kirjoittaja Coupemese »

Kaikki linkit ja tietokaasarista tänne.
Huolto vinkkejä,räjäytyskuvia ym.

tai lähetä tietosi suoraan minulle mikko.kallio@pp3.inet.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tässä jotakin varmaankin hyödyllistä :

http://e21.tricord.be/e21/projects/solex-rebuild.php

sekä :

http://e21.tricord.be/e21/about/m20/sol ... -notes.php

Repair Guide :

http://www.halsboe.dk/bmw/pics/solex/Solex01.html

PS: BMW kuutosissa tosiaan sama kaasari - et ole yksin :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Coupemese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 15.10.2006 09:51
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Coupemese »

Olipas hyvä huolto ohje täytyypä ruveta tilaamaan huoltosarja kaasariin ja aloittaa kaasarin räjäytys/kasaus.
Bemarissa bensan liitäntä erilainen kuin mersussa bemarissa ei ole paluu letkua(miksihän mersussa onkohan pakollinen)?
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Paluukierron merkitys on lähinnä kierrättää bensaa. Tämä on tarpeellinen ominaisuus helteellä, tai kun kone on hyvin kuuma ( ruuhka ).
Ilman paluu kiertoa voi muodostua höyrylukko - ja auto ei lähde käyntiin.

Periaatteessa kannattaa lähteä siitä, että jokainen ominaisuus ja jokainen
"jousi tai prikka", jonka tehdas on nähnyt tarpeelliseksi autoon laittaa on
hyvinkin tarpeellinen ja hyödyllinen. Tämä on erityisesti totta, silloin kun on kyseessä MB.

PS: varaosia kannattaa kysellä : Kaasutin-Expertti
http://www.kaasutinexpertti.fi/
Kyseisestä firmasta saatat tavoittaa Tuomo Kurki-Suonion, joka on varmasti
yksi suomen parhaita alan asiantuntijoita ja kouluttajia.
....ja tämän sanon omastakin kokemuksesta.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Coupemese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 15.10.2006 09:51
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Coupemese »

Nyt on kaasari huollettu aikas helppo projekti 250 w123 mersuun kun oli tarkkana niin kaikki osat meni hyvin paikalleen mutta kyllä jäi tiivisteitä vaihtamattakin kun vissiin yleissarja tuo solex 4a1 korjaussarja Kaasutin-expertiltä.
Avatar
Coupemese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 15.10.2006 09:51
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Coupemese »

Miten säätää kyseiseen kaasariin tyhjäkäynti ja seokset.Teenkö ite vai vienkö suoraa pajalle.
Avatar
Coupemese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 15.10.2006 09:51
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Coupemese »

Säätövinkkejä kaipaisin kyseiseen kaasariin, oli pitkän aikaa OK, mut nyt on ongelmia esim pitkä starttaus ja kylmälläkoneella ei meinaa pitää tyhjäkäyntiä sekä täyskaasu kiihdyttäessä pieni viive sit kyl mennään mersumaiseen vauhtiin. Eli suomen kielellä mikä ruuvi on ilmaruuvi ja mikä seosruuvi.
Kiittäen Coupemese :)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14237
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jos seoksen säätö (en osaa auttaa) ei auta, tsekkaa kylmäkäynnistysventtiilin toiminta. Omassa Ässässäni se oli kai rikki, kun kylmänä ei käyny tyhjäkäyntiä kuin vasta n. 1 minuutin kuluttua startista.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin