Perä ääntää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Perä ääntää

Viesti Kirjoittaja etl »

Elikkäs olis sellanen pieni kiusallinen vaiva (taas) tässä mun tenutähdessä.
Perä ulisee 60km/h nopeudessa. Öljyjen vaihto ei auttanut. Olisko jollain nyt jotain vippaskonstia, millä ton ulinan sais pois. Jäykemmät öljyt?

nyt mineraali 80w-90...

Entäs mitä eroa on ns. pikku- ja isoperällä? Mihin eräät henkilöt on pyrkineet tossa perän vaihdossa harvempaan, taloudellisuuteen?
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä se huuto lähtee vain vaihtamalla laakerit. Sama vika omassa, eikä todellakaan olla ainoita.

Fortelta saa peräöljyjen sekaan kaadettavaa litkua, jonka pitäisi hiljentää äänia, ASD-perään sitä vaan ei uskalla kaataa.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Myydäänkö tota perälitkua varaosaliikkeissä? minkä hintasta? Ei vaan millään viitteis vielä ruveta perää vaihtamaan...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Niin no, Venetmäellä maksoi aikanaan 190:n perä käytettynä tuhat markkaa, eli ei se ehjän vaikka vanhan osan vaihtaminen nyt NIIN kallista ole.

Vaihtamatta se tosin itseltä jäi, mutta eipä mikään paikka kyllä korkannut vaikka 80 tkm ajeltiin niitä jurinoita kuunnellen. :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

etl kirjoitti:Myydäänkö tota perälitkua varaosaliikkeissä? minkä hintasta? Ei vaan millään viitteis vielä ruveta perää vaihtamaan...
noh mitkäs laakerit siellä huutaa nyt sitten
ettei olisi pyöränlaakerit sitten ?
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Jack kirjoitti:
etl kirjoitti:Myydäänkö tota perälitkua varaosaliikkeissä? minkä hintasta? Ei vaan millään viitteis vielä ruveta perää vaihtamaan...
noh mitkäs laakerit siellä huutaa nyt sitten
ettei olisi pyöränlaakerit sitten ?
Ite luulin kans edellisessä W124:ssä että perän laakerit on vialla, kun maantienopeuksissa sai kuunnella ulinaa, mutta yksityskohtaisemmassa tarkastelussa vika löytyikin oikean takapyörän laakerista. Eli verratten perän vaihtoon / remontointiin halvalla saatiin vika korjattua. Kannattanee ensin tarkistaa ainakin nuo.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Sepekyy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 16.07.2003 11:32
Paikkakunta: Skinnarilan vapaavaltio, lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Sepekyy »

Veikkaan minäkin perän laakereita. Omassa W124:ssa perä huutaa kanssa leipää. Velipoika Pepe varmaan osaa kertoa remontista enempi, se tais vaihtaa omaansa laakerit vuosi vai pari sitten.

t. S
Seppo "Sepe" Kyynäräinen aka. Sepekyy

MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...

Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

eipä se perän ääni aina lopu pelkillä laakereiden vaihdolla... voi olla että hammasrattaat on jo niin kuluneet et ne pitää ääntä.. kuten itellä aikoinaan w124sessa... nekin on vaihdettavissa mut tiedä sit ovatko kuinka kalliita...
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

radioo kovemmalle :-)

Viesti Kirjoittaja juha »

mun autossa on ulvonut 330 -> 410tkm , kuuluu pahimmin noin 90kmh vauhdissa mutta motarilla ääni häviää muun hälyn sekaan. Perällä oli ajettu ilman öljyjä joten siellä on laakerit ottaneet vähän itseensä... Öljyt olen vaihtanut noin neljänkympin välein, puolen vuoden välein pitää vähän lisätä kun stefa vuotaa. Ääni ei ole pahentunut eikä se minua haittaa, on niin vaimeaa ulvontaa. Kulunut perä kuumenee tietenkin enemmän mikä nopeuttaa kulumista jos ajaa vanhoilla öljyillä, siksi kannattaa ehkä "tekohengittää" ja vaihtaa öljyjä useammin niin säästyy helvatun kalliilta perärempalta. Purkaamoperät voi olla ihan yhtä pskoja, on aika iso riski ostaa avaamatta.

Eli yhteenvetona; jos ääni ei haittaa niin kovaa ajoa vaan, ei se siitä rikki mene :) Pyöränlaakerit kannattaa toki tarkastaa ettei ääni tule sieltä. Laakeri kun leviää niin auto jää siihen paikkaan :(
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: radioo kovemmalle :-)

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

juha kirjoitti:mun autossa on ulvonut 330 -> 410tkm , kuuluu pahimmin noin 90kmh vauhdissa mutta motarilla ääni häviää muun hälyn sekaan. Perällä oli ajettu ilman öljyjä joten siellä on laakerit ottaneet vähän itseensä... Öljyt olen vaihtanut noin neljänkympin välein, puolen vuoden välein pitää vähän lisätä kun stefa vuotaa. Ääni ei ole pahentunut eikä se minua haittaa, on niin vaimeaa ulvontaa. Kulunut perä kuumenee tietenkin enemmän mikä nopeuttaa kulumista jos ajaa vanhoilla öljyillä, siksi kannattaa ehkä "tekohengittää" ja vaihtaa öljyjä useammin niin säästyy helvatun kalliilta perärempalta. Purkaamoperät voi olla ihan yhtä pskoja, on aika iso riski ostaa avaamatta.

Eli yhteenvetona; jos ääni ei haittaa niin kovaa ajoa vaan, ei se siitä rikki mene :) Pyöränlaakerit kannattaa toki tarkastaa ettei ääni tule sieltä. Laakeri kun leviää niin auto jää siihen paikkaan :(
Perän laakereiden vaihto ei ole niin kallista, ja jos rattaa ei ole kuluneet se riitää. 450 €:llä laittaa perän uuteen uskoon.
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

onko kellään tiedossa W201 perän laakereiden tyyppi numeroa(pinioni/poski), on nääs perässä hyvin pieni välys, ei ujella/muuten ääntele, mutta kuuluu pieni kolahdus liikkeelle lähdettäessä.
samalla vaihtaa laakerit kun käyttää auki.
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Re: radioo kovemmalle :-)

Viesti Kirjoittaja juha »

Mauri H. kirjoitti:Perän laakereiden vaihto ei ole niin kallista, ja jos rattaa ei ole kuluneet se riitää. 450 €:llä laittaa perän uuteen uskoon.
Juu, eihän tuo valtavia maksa mutta on siinä oma purkaminen, laiska ei jaksa :) Todennäköisesti sieltä on menny jotkut pikkulaakerit siitä perän pyörästöhässäkästä, ne kärsii öljynpuutteesta ensimmäisenä. Jospa itse purkais ja vaihtaisi :-) Ajan kanssa vois mielenkiinnosta perän räjäyttää mutta kun tuo auto on mulla koko ajan tuotannossa niin ei onnistu... Sitten kiikuttais repullisen osia korjaamolle kun ei saa enää läjään :)
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
timoxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 08.06.2003 22:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja timoxi »

Panin vanhaan Mersuun perään öljyn vaihdon yhteydessä purkillisen STP:n valmistamaa vaihteisto/perälisäainetta. Sen seurauksena perästä kuuluva ulvonta pieneni huomattavasti jopa ihan siedettävälle tasolle.
Aikaisempia omistuksia mm. W110 190c -65, W115 ja W123.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Täytyy jotain kokeilla... Ääni tulee 50-60km/h nopeudessa, pinta kaasulla. kun lisää kaasua ääni loppuu. Ei tuolla muuten mitään väliä, mutta häirittee vaan kun muuten on niin äänetön auto. Jos kokeilis jotain noista ihme aineista... ei se ota jos ei annakaan... menee tuo perä jokatapauksessa kesällä vaihtoon jos ei ulinat lopu.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

JuhaE kirjoitti:onko kellään tiedossa W201 perän laakereiden tyyppi numeroa(pinioni/poski), on nääs perässä hyvin pieni välys, ei ujella/muuten ääntele, mutta kuuluu pieni kolahdus liikkeelle lähdettäessä.
samalla vaihtaa laakerit kun käyttää auki.
Niin, tuohan voi johtua kyllä paitsi itse perästä, myös mm. perämurikan kiinnityksestä tai sitten esim. jossain tukivarressa tai puslassa on hiukan välystä ja liikkeellelähdössä otetaan "tyhjät pois".
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

timoxi kirjoitti:Panin vanhaan Mersuun perään öljyn vaihdon yhteydessä purkillisen STP:n valmistamaa vaihteisto/perälisäainetta. Sen seurauksena perästä kuuluva ulvonta pieneni huomattavasti jopa ihan siedettävälle tasolle.
Uskaltaakos tuota tai jotain vastaavaa ainetta laittaa ASD-perään? Onko kellään kokemuksia. Itsellä myös hienoinen ulina 80-90km/h nopudella. Autolla reilut 400tkm takana.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

juhape kirjoitti:Uskaltaakos tuota tai jotain vastaavaa ainetta laittaa ASD-perään? Onko kellään kokemuksia. Itsellä myös hienoinen ulina 80-90km/h nopudella. Autolla reilut 400tkm takana.
Eipä taida, Vehollakin myyvät sitä Forten vastaavaa, mutta eivät suositelleet laittamaan ASD-perään.
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Taitaa olla pienet peräulinat enemmän ominaisuus kuin vika, 190:ssä huuteli perä niin kauan kuin auton omistin 270-370tkm. Nykyisessä kuuluu pientä ääntä tuollaisessa kaupunkipyörityksessä mutta ääni häviää kun lähdetään "baanalle".
Ja piteli se 123:senkin perä pientä ulinaa, juuri tuollaisessa kaupunkivedätyksessä.
Noita stp mömmöjä en itse ainakaan käyttäisi, ne on niitä aineita jotka laitetaan tupaan siinä vaiheessa kun ollaan vääryyvellä ja viekkauvella höynäyttämässä jotain auton ostajaa.....sahajauho öljyn seassa ajaa saman asian.
Avatar
timoxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 08.06.2003 22:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja timoxi »

Boss kirjoitti: Noita stp mömmöjä en itse ainakaan käyttäisi, ne on niitä aineita jotka laitetaan tupaan siinä vaiheessa kun ollaan vääryyvellä ja viekkauvella höynäyttämässä jotain auton ostajaa.....sahajauho öljyn seassa ajaa saman asian.
Kai jotkut tekee sitäkin :twisted: . Minun tarkoituksena on ajella mersulla ilman kuulosuojaimia ja ehkä jopa kuunnella radiota. Mersun perän ääni vaimeni ja olen ihan tyytyväinen "mömmöön" :wink: . Se voi sitten olla toinen tarina kuinka kauan äänet pysyy poissa. Onhan se kuitenkin totuus että kun perä on vanha ja väljä ja loppuun ajettu ei sitä mikään muu muuta uudeksi kuin uusi perä!
Aikaisempia omistuksia mm. W110 190c -65, W115 ja W123.
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Perä ääntää

Viesti Kirjoittaja tt »

Meillä ainakin W124:sta loppui ulina kun vaihtoi laakerit takapyöriin, itse vaihdettuna ei maksa paljoa. Remontti vaatii ulosvetäjän mutta sekään ei ole monimutkainen laite. Jos ketä kiinnostaa niin voin laittaa kuvia ulosvetäjästä.
Avatar
rönttä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 13.11.2003 15:32
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja rönttä »

banaanin kuoret perässä vaimentaa ulinaa kummasti... :D
Trust me I know what I'm doing...
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Perä ääntää

Viesti Kirjoittaja tt »

Ja kaurahiutaleet ja sahanpurut, heh.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Re: Perä ääntää

Viesti Kirjoittaja etl »

tt kirjoitti:Meillä ainakin W124:sta loppui ulina kun vaihtoi laakerit takapyöriin, itse vaihdettuna ei maksa paljoa. Remontti vaatii ulosvetäjän mutta sekään ei ole monimutkainen laite. Jos ketä kiinnostaa niin voin laittaa kuvia ulosvetäjästä.
No pistäppä kuvia. Onkos muuten tietoa laakereiden numeroista (w201), vois saada laakeritukusta halvemmalla, kun varaosaliikkeestä.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Perä ääntää

Viesti Kirjoittaja tt »

Ei tuosta omasta, sellainen patenttiratkaisu, kehtaakkaan ottaa kuvaa, mutta toimiva tuo on. Löysin kuitenkin kaupallisen version. http://www.etoolcart.com/index.asp?Page ... rodID=2076 Sama periaatehan noissa kaikissa on ja tuo on siistimpi ja helpompi valmistaa itse. Meillä on sorvattu teräksestä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: radioo kovemmalle :-)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mauri H. kirjoitti:
juha kirjoitti:mun autossa on ulvonut 330 -> 410tkm , kuuluu pahimmin noin 90kmh vauhdissa mutta motarilla ääni häviää muun hälyn sekaan. Perällä oli ajettu ilman öljyjä joten siellä on laakerit ottaneet vähän itseensä... Öljyt olen vaihtanut noin neljänkympin välein, puolen vuoden välein pitää vähän lisätä kun stefa vuotaa. Ääni ei ole pahentunut eikä se minua haittaa, on niin vaimeaa ulvontaa. Kulunut perä kuumenee tietenkin enemmän mikä nopeuttaa kulumista jos ajaa vanhoilla öljyillä, siksi kannattaa ehkä "tekohengittää" ja vaihtaa öljyjä useammin niin säästyy helvatun kalliilta perärempalta. Purkaamoperät voi olla ihan yhtä pskoja, on aika iso riski ostaa avaamatta.

Eli yhteenvetona; jos ääni ei haittaa niin kovaa ajoa vaan, ei se siitä rikki mene :) Pyöränlaakerit kannattaa toki tarkastaa ettei ääni tule sieltä. Laakeri kun leviää niin auto jää siihen paikkaan :(
Perän laakereiden vaihto ei ole niin kallista, ja jos rattaa ei ole kuluneet se riitää. 450 €:llä laittaa perän uuteen uskoon.
ompa kallista lystiä... mulla makso laakerit ja stefat sun muut tarpeet 170e.. ite vaihdettuna ei tule kalliiksi... eikä se oikeestaan kummonen homma ollut vaihtaa nuo hilut sinne perään...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: radioo kovemmalle :-)

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

miksu.80 kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
juha kirjoitti:mun autossa on ulvonut 330 -> 410tkm , kuuluu pahimmin noin 90kmh vauhdissa mutta motarilla ääni häviää muun hälyn sekaan. Perällä oli ajettu ilman öljyjä joten siellä on laakerit ottaneet vähän itseensä... Öljyt olen vaihtanut noin neljänkympin välein, puolen vuoden välein pitää vähän lisätä kun stefa vuotaa. Ääni ei ole pahentunut eikä se minua haittaa, on niin vaimeaa ulvontaa. Kulunut perä kuumenee tietenkin enemmän mikä nopeuttaa kulumista jos ajaa vanhoilla öljyillä, siksi kannattaa ehkä "tekohengittää" ja vaihtaa öljyjä useammin niin säästyy helvatun kalliilta perärempalta. Purkaamoperät voi olla ihan yhtä pskoja, on aika iso riski ostaa avaamatta.

Eli yhteenvetona; jos ääni ei haittaa niin kovaa ajoa vaan, ei se siitä rikki mene :) Pyöränlaakerit kannattaa toki tarkastaa ettei ääni tule sieltä. Laakeri kun leviää niin auto jää siihen paikkaan :(
Perän laakereiden vaihto ei ole niin kallista, ja jos rattaa ei ole kuluneet se riitää. 450 €:llä laittaa perän uuteen uskoon.
ompa kallista lystiä... mulla makso laakerit ja stefat sun muut tarpeet 170e.. ite vaihdettuna ei tule kalliiksi... eikä se oikeestaan kummonen homma ollut vaihtaa nuo hilut sinne perään...
Jep, aika samoihin lukemiin menisi oman auton laakerit, tarjosivat tuohon ASD-perään muistaakseni hiukan yli 200 €, 450:llä saa siis työn valmiiksi tehtynä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jep.. taas vaan tulee itelle mieleen että teempä ite... tuleepahan katottua miten se mersun peräkin purkautuu... joku joskus sanonut että sitä mitä ei osaa se opetellaan... :)
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Perä ääntää

Viesti Kirjoittaja tt »

Kyllä sitä tekemällä oppii, on se tullut todetuksi peltoa-autoa laittaessa. Laatikko ja kytkin vaihtuu siihen noin puolessa tunissa jos urakoi ja on tästä hommasta hyötyä myös tuleviin projekteihin. Joskus olisi tarkoituksena laitella itselle Mersu käyttöön. Olisi tarkoituksena laittaa koneesta ja voimansiirrosta lähtien kaikki kuntoon.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

miksu.80 kirjoitti:... tuleepahan katottua miten se mersun peräkin purkautuu... joku joskus sanonut että sitä mitä ei osaa se opetellaan... :)
Tai: Ne tekee, jotka osaa. Jotka ei osaa, ne opettaa...
Perän purkamisen suurin ongelma on kasaaminen:
hypoidipyörästö on aina sovitettu pari, joten kannattaa pitää niistä sovitusrenkaista tarkka luku, mikä mistäkin on kotoisin. Osa voi olla niin ohuita, että menee mutkalle jo vihaisesti katsomalla.
Yleensä laakerit ovat niin tarkkamittaisia, että vaihdon jälkeen samat renkaat takaisin entisille paikoilleen, ja ollaan ainakin lähellä oikeaa sovitusta. HUOM! Asennushiekat eivät kuulu tuohon työvaiheeseen!

Hypoidin kosketus- ja välysvirhe ilmenee vollotuksena; jo kaupunkinopeuksissa saattaa huutaa kuin hinaaja.
Sovituksen korjaaminen on tuskallista "kasaa ja kokeile" -sulkeista, joka tuskin onnistuu ilman kosketusväriä. Kosketuskuvion lisäksi pitäisi myös välykset olla oikein, ja jokainen säätö vaikuttaa muihin.


Tuosta hypoidin sovituksesta: yritin takavuosina "kiireessä" oikaista etuveto-Talbotin kanssa vaihtamalla vain vaihdelaatikon, koska ruuvipyörässä oli stanssattuna sama koodi, kuin vanhassa. Laatikko ei mahtunut edes paikoilleen, vaan laippaan jäi n. 1mm rako!
Ei kun aski irti, vetopyörästökin vaihtoon ja aski takaisin. Ylimääräistä työtä siinä kiireen keskellä runsaat 2 tuntia. Rupes päiväkin kääntymään jo ehtoopuolelle ja muutkin kuin ruuvimeisselinkuljettaja hermostumaan...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Perän ääntelystä / ujelluksesta

Viesti Kirjoittaja jamavi »

Oma kosla -96 C180 farkku Esprit varustelulla. Alla 195/60 Hakkapeliitta ykköset, eli meteliä piisaa asfaltilla. :)

Näemmä monella muullakin näitä laakeri / peräongelmia. Vaihdatin itse oikean etulaakerin joulun alla. Ulina jatkuu. Ongelma on näemmä erityisen paljon vian löytämisessä tai paikallistamisessa.

- Raision Veho ajokierroksen jälkeen: joo, oikea etulaakeri todennäköisesti, tule ensi viikolla niin vaihdetaan. Jätin väliin kun samana päivänä löytyi vaihtaja reilusti alle sadalla egellä, Vehon kahdensadan sijaan. :shock:
- muut asentajat joko eivät kuulleet mitään tai väitivät melun tulevan rengaista tms.

Ääni alkoi yht´äkkiä viikkoja sitten melko lujasti. Tuli ensin reilusti yli 60 metelissä, 120-130kmh muuttuu vienoksi sirinäksi joka peittyy nastaiden huutoon. Välillä ulina kadonnut lähes kokonaan. Ulina yleensä tulee lähes samantien liikkeelle lähdettäessä, kun auto on seissyt yön yli. Pidempään ajettaessa melu voi melkein kadota tms. Yleensä melu tulee parhaiten pintakaasulla 60-80 nopeudessa; kunnon kepittely kiihdytyksessä ei anna melua, vaan vasta kaasusta helpatessa. Kurveihin ajelu vaikuttaa myös hieman, mutta ei niin paljon kuin aiemman auton laakeriviassa. Takapyöräänkö tämäkin viittaa?

Muistuttaa siis kovasti aiemman Volkkarini laakerivikaa. Toivon tosissaan että on takarenkaan (vas. ehkä) laakeri. Vehon asentaja olisi lähinnä ollut enemmän huolissaan jos perästä EI olisi tihkunut öljyä. Kaikki asentajat tuntuvat olevan sitä mieltä että perän rikkoutuessa melu olisi toista luokkaa. Vaan voi sitä riemua jos perä tosiaan on päässyt niin kuivaksi että jotain on päässyt vaurioitumaan... :?
Vastaa Viestiin